wat zou jij doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zipster

wat zou jij doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 21:54

kijk ik nu ongeveer 5 jaar en ben redelijk gevorderd enzo. nu is er een paar dagen geleden een anglo-arabiertje gekomen (ze is zoo mooi Bloos) en nu heeft dus die eigenaar gevraagt of ik wil bijrijden. vind ik echt super leuk enz, maar nu begint ze dus echt kuren te krijgen, en bokken en steigeren vind echt niet zoo erg kan er goed tegen, maar ze steigerd dus gewoon recht omhoog en laat zich dan vallen. verder heeft ze net een half jaar stil gestaan en altijd op kuil en hooi geleeft (ze was mishandeld) en nu krijgt ze dus in een keer brok. maar niemand kent haar dus, de tandarts enzo zijn ook allemaal al geweest. en ze heeft net een nieuw zadel, en is helemaal nagekeken en er is niks aan de hand. nu rijd er iemand op die ervaring in vervelende beesten heeft. en die helpt die eigenaar nu dus. maar zou jij er op gaan rijden, persoonlijk denk ik dat het gewoon een beestje met heel veel pit is die gewoon 6 maanden heeft stil gestaan, en dat het ergste wel weg gaat naar mate je haar meer berijdt. maarja wat zouden jullie dus doen?

Lancome

Re: wat zou jij doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:57

Rustig opbouwen, beginnen met longeerwerk en goed les nemen.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 08:19

Ik zou met dat paard eerst vertrouwen opbouwen, zeker als ze mishandelt is volgens jou. Daarbij zou ik dan maar uitkijken met
dat brok... niet teveel in een keer, maar rustig opbouwen en niet meer geven dan nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 08:21

Zolang ze zich om laat vallen zou ik er niet op gaan zitten!
Rustig grondwerk gaan doen, longeren en dan weer eens verder zien. Allerbelangrijkste, goed les nemen!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 08:59

even wachten, eerst diegene met de ervaring haar ding laten doen, en als het beestje dan rustiger is geworden, kun jij er (ook) mee aan de slag gaan.

yvet1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:30

dat paard is gewoon aan het uit proberen. Laat degene met ervaringeerst even rijden voor een tijdje. Dan wordt ze vanzelf rustiger. En op het begin zou ze jou ok wel uitproberen maar met vertrouwen en oefenen kom je er wel

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 21:36

Niet elk paard dat lastig doet probeert je uit.
Bekijk het uit de ogen van het paard. Ze is mishandeld geweest, opeens komt ze nu in een (drukkere?,) onbekende omgeving terecht, krijgt opeens brok, wordt bereden, krijgt waarschijnlijk veel aandacht nu (iedereen wil dat mooie paard wel eens bekijken en aaien???). Er zijn te veel dingen veranderd, en ze moet nog wennen. En dan is ze nog een anglo-arabier, zeer gevoelige paarden. Ik weet niet wat de methodes zijn van de ruiter die ervaring heeft met lastige paarden.
Ik zou gewoon proberen een vertrouwensband te krijgen. En niet van worteltje geven, borstelen, wat rondjes aan de hand mee lopen... Maar zo een band dat je met een zweep naast haar mag kletsen, rond en over haar,.. zonder te raken. Als ze je vertrouwt, verzet ze geen pas en kijkt er niet van op.
Ik weet niet hoe erg ze mishandeld is, maar ik heb zelf ook een paard dat vroeger flink wat meppen heeft gehad en zeer angstig is. Maar hij vertrouwt mij nu, en zo is het veel fijner om te rijden en in de omgang.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 21:40

probeer samen te werken met het meisje dat ervaring heeft. Jij leert dan het paard kennen, paard jou en je kan veel leren van het meisje.

Fennax3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:01

Leer het paard goed kennen en inderdaad veel grondwerk ermee doen.

zipster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 22:18

Dorienn schreef:
Niet elk paard dat lastig doet probeert je uit.
Bekijk het uit de ogen van het paard. Ze is mishandeld geweest, opeens komt ze nu in een (drukkere?,) onbekende omgeving terecht, krijgt opeens brok, wordt bereden, krijgt waarschijnlijk veel aandacht nu (iedereen wil dat mooie paard wel eens bekijken en aaien???). Er zijn te veel dingen veranderd, en ze moet nog wennen. En dan is ze nog een anglo-arabier, zeer gevoelige paarden. Ik weet niet wat de methodes zijn van de ruiter die ervaring heeft met lastige paarden.
Ik zou gewoon proberen een vertrouwensband te krijgen. En niet van worteltje geven, borstelen, wat rondjes aan de hand mee lopen... Maar zo een band dat je met een zweep naast haar mag kletsen, rond en over haar,.. zonder te raken. Als ze je vertrouwt, verzet ze geen pas en kijkt er niet van op.
Ik weet niet hoe erg ze mishandeld is, maar ik heb zelf ook een paard dat vroeger flink wat meppen heeft gehad en zeer angstig is. Maar hij vertrouwt mij nu, en zo is het veel fijner om te rijden en in de omgang.

hoe mishandeld ze is geweest weet niemand want ze komt van een handelaar af, maar der is gewoon nooit naar omgekeken enzo. verder was de eigenaar al van plan om grondwerk te doen. en misschien van te voren even longeren zodat ze ook weer aan der druk heid kwijt is. oohjah de eigenaar werd gisteren gebelt dat het geen 6 maanden was maar 2 jaar, dus dat is nog wel wat. maarja ik moet gewoon maar even afwachten.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:34

niet naar omkijken is verwaarlozing, geen mishandeling!

breakie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:11

eerst longeren als dat goed gaat met zadel en hoofdstel enzo.. en dan de een keer op gaan zitten maar dan wel rustig aan. ik zou ook grondwerk doen zodat ze vertrouwen in je krijgt;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:18

Uit je post lijkt het alsof je 5 jaar rijdt.. is dat zo..
en reed je dagelijks of 1 x in de week??
en met 5 jaar 1 x in de week rijden.. gevorderd.. hmmmmm...
En zelfs met 5 jaar wel vaker rijden.. zegt dat niet dat je
gevorderd hoeft te zijn...

Ik heb ook geen idee hoe oud je bent.. < 18 jaar?? gezien
hoe het stuk geschreven is???

Eerlijk gezegd, zou ik als ik de eigenaar was van dit paard
er niemand op laten rijden onder de 18 of zo..
Gezien verantwoordlijkheden.. etc. bij ongelukken...
En zo te lezen is dit niet een simpel te rijden paard.. Knipoog

Mocht je hem wel blijven doen zou ik er zeker een
echt ervaren iemand bij halen ... En les nemen.... !!!!

Voordat jij of het paard verongelukken..... Zou zonde zijn..

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:45

Ik zou haar wel gaan rijden. Lijkt me weer een leuke uitdaging. Wel eerst vertrouwen opbouwen als je de eerste keer rijden nog neit gedraaft of gegallopeerd hebt, wat maakt dat uit?
Grondwerk voor vertrouwen en duidelijk en consequent in het rijden. Wel heeeel veel belonen als ze iets goed doet.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:47

Inderdaad, eerst wat vertrouwen opbouwed dmv longeren enzo. En niet meteen te fanatiek gaan rijden. Maar ik zal het in iedergeval proberen, en als het je dan echt niet bevalt kun je dat altijd met de eigenaar bespreken, toch? Haha!