Wopke, friese ruin @ work!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SpecialPearl

Wopke, friese ruin @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 15:03

Hallo bokkers!

Wopke is een 7jarige fries die ik al een aantal maanden voor iemand anders bij rijd. Ik heb er erg veel plezier in! Ik probeer een beetje dressuur met hem te rijden, maar dat valt nog niet mee.. Het gaat al wel steeds beter, een poos terug was het erg gespannen en vond hij het maar wat vreemd dat er iemand anders op zijn rug zat. Ik rijd veel overgangen, tempowisselingen, figuren etc om hem eerst maar eens los en ontspannen te krijgen. In de galop valt hij nog al uit elkaar, omdat hij dan nog erg uit balans raakt, daar heb ik ook geen foto's van omdat ik liever niet met ijzers op het gras galoppeer (voor de zekerheid.) Er is ook een bak aanwezig, maar die is op het moment erg stoffig, en hij is erg zwaar.

Ik kom vooral het probleem tegen (moet zeggen dat het steeds beter word) dat hij op een gegeven moment een beetje in me handen gaat hangen, vooral als ik hem iets met langere hals laat lopen. Terwijl ik veel overgangen en tempowisselingen rijd.

En de galop is gewoon niet om aan te zien. Hij springt moeilijk aan, en als hij eenmaal in galop zit (en dan ook nog de goede) loopt hij helemaal uit elkaar. Zijn neus steekt hij naar voren, en zijn kont gaat alle kanten op. Ik denk dat iedereen wel snapt wat ik bedoel, ook zonder foto's. Ik zou daar vooral tips voor willen hebben!

Ook probeer ik veel door te zitten, om beter te gaan zitten. Alleen ik zie op de foto's dat ik erg me tenen naar buiten draai en me onderbenen heel gespannen heb! Daardoor word Wopke ook gespannen.. Wat kan ik daar tegen doen?

Oja, ik weet dat ik mijn handen af en toe heel ongelijk houd! Dat wist ik niet van mezelf, maar op de foto's is het wel erg duidelijk. Ik ben al druk bezig om dat te veranderen! Ook moet ik ze dichterbij elkaar houden!
-Me hakken kunnen af en toe ook nog wel wat uitgedrukt worden.
-En af en toe wat op mijn boven armen letten.

Ik vind op de fotos lijken dat het soms wat gehaast is, bij de 2de foto is dat ook echt zo, maar in het echt valt het verder reuze mee!

Nou genoeg gekletst dit zijn de foto's :

1. stappen
Afbeelding

2. nog wat gehaast draven. me handen :S, en hakken!
Afbeelding

3. draven
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. op me hakken letten!
Afbeelding

7. netjes dacht ik zo zelf
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. langer teugeltje
Afbeelding

10.
Afbeelding

11. doorzitten Boos!
Afbeelding

12. belonen
Afbeelding

13.
Afbeelding

Bedankt voor het kijken! Een berichtje zou leuk zijn!

LiVetime

Re: Wopke, friese ruin @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:09

Wauw mooi dier! Ziet er goed uit! Je zit er zelf ook mooi op.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:14

leuk dier.
tips:
hakken uit drukken
ellebogen dichter bij je lichaam

voor de rest ziet het er ontspannen uit

GWENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:20

Heel ontspannen
eindelijk eens een fries die niet achter de loodlijn kruipt OK dan!

Rijtechnisch: tippen naar binnen en hakken uitdrukken

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:11

Wat een ontzettend leuke fries, en wat vormen jullie een mooie combinatie. En wat opvalt, en wat iemand eerder al zei, een fries die met een mooie halslengte loopt en niet achter de loodlijn. OK dan!
Wat betreft het hangerige, dat los je al op de goede manier op. Misschien moet je het nog net wat actiever doen?

En de galop, dat is gewoon ontzettend moeilijk voor een fries. Probeer hem anders eerst met longeren balans te laten vinden in de galop, zonder iemand erop. En als je erop zit, lange (bos)paden, rechte stukken. Hij zal eerst balans moeten hebben voordat hij ook netjes kan galopperen.

SpecialPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 06:46

Bedankt allemaal!

Wat betreft de galop, als ik hem longeer, heb ik nog meer moeite om hem in galop te krijgen. Als ik er op zit, is het voor mij wat makkelijker.

Ik heb eigenlijk nu alleen nog een bak en weiland tot me beschikking. Hij schijnt nog al heet te zijn buiten (dus die lange paden) en heb dat dus eigenlijk nog niet geprobeerd, aangezien het niet mijn eigen fries is. En zit het er nu nog even niet in lange paden te galopperen.

Met rijden begin ik altijd met erg veel stappen en draven, en als hij lekker los is probeer ik een rondje met hem te galopperen. Dat bouw ik steeds meer uit. Eerst kon hij nog niet eens een half rondje galopperen, en wou hij zelf terug vallen naar de draf. Ik heb hem nu wel zo ver dat hij in de galop een paar voltes kan galopperen. Omdat sturen ook nog moeilijk is. En als ik voel dat hij terug valt, dat ik hem net een seconde voor ben en hem terug neem.
Ik weet niet of ik dat goed doe? En of ik dat zo kan verbeteren?
Maar ik ga zowizo longeren weer proberen dan! De aanhouder wint Tong uitsteken, dus! Bedankt!

ceso

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 09:14

je rijd hem netjes Knipoog

probeer je handen ook op gelijke hoogte te houden.
op de meeste foto's zijn ze ongelijk.

heel veel succes verder!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 09:31

Omdat de galop een moeilijke gang voor een fries is, zal hij de makkelijkste weg proberen te vinden, en dat is terug in draf. Met longeren is het inderdaad moeilijker om hem onder druk te houden zodat hij door blijft galopperen, maar voor hem is het wel makkelijker omdat er niemand op zijn rug zit. Vooral doorzetten.
In principe doe je het onder het zadel wel goed, steeds een stukje meer uit proberen te bouwen. Ineens alles verlangen zou te veel voor hem zijn, stukje bij beetje is inderdaad de goede manier.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 09:49

leuk paardje!! Mooie fries hoor..

Hij heeft van nature een iets stuwend achterbeen he? Probeer er wat meer rust in te rijden zodat ti actief wordt in het achterbeen en wat meer ondertreed.. heb het idee dat je hem af en toe wat van het achterbeen af rijdt ipv erbij..

succes!

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 09:56

Mooie fries zeg! Ik vind de foto's een ontspannen beeld geven, en tja commentaar dat is al gegeven.
Dat gedoe met de galop komt me enorm bekend voor, ik rij op een 4 jarige friese merrie. Net iets van 4 maanden onder het zadel ongeveer. Het gaat nu wel steeds iets beter hoor, maar je moet er wel veel geduld voor hebben.
Ze springt op zich wel goed aan in galop alleen het doorrijden in de galop heb ik erg veel moeite mee. Ze wil uit zichzelf al heel snel terugvallen. Voor de rest loopt ze net als Wopke helemaal super en ook goed aan het been. Maar ja ach he, oefening baart kunst! Ga lekker zo door met hem, succes!

SpecialPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 18:53

@ Ceso: Dat weet ik dat ik ze ongelijk houd Knipoog, heb ik al aangegeven. Was me namelijk erg opgevallen idd op de foto's en ben er al hard aan het werk Knipoog.

@ Romyv: Als ik veel overgangen en tempowisselingen rijd, dan rijd ik hem toch niet van het ahterbeen af? Ja hij heeft van nature niet echt een achterbeen dat draagt..

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:07

Marriepowny schreef:
@ Romyv: Als ik veel overgangen en tempowisselingen rijd, dan rijd ik hem toch niet van het ahterbeen af? Ja hij heeft van nature niet echt een achterbeen dat draagt..

Als jij iedere keer net ietsjes te laat ben wel.. Een voorbeeld: je staat stil, laat hem nageven en stapt dan netjes weg.. Je rijdt hem netjes terug op het achterbeen en vanuit daar draaf je weg.. Als je hem dan bv te laat opvangt, valt ti op zn voorhand.. als die op zn voorhand valt en je rijdt hem te veel terug zal zn achterbeen activiteit verliezen.. Andersom: als je hem netjes hebt in draf en je wilt een stapje te verruimen en zet hem net iets te ver door, rij je hem ook van het achterbeen af omdat ti harder moet dan die op dat moment aan kan..

Het is dus heeel moeilijk!! Tempowisselingen en overgnagen zijn heel goed, maar het wil niet zeggen dat als je ze rijdt dat je daarmee ook je paard meer stuwend laat lopen van achter uit..

snapje wat ik bedoel?

(zeg trouwens niet dat het zo is hoor! hahaha dat kan ik niet zien op foto's.. Het idee krijg ik, is natuurlijk onvoldoende ondrebouwd..)

SpecialPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 20:48

Ja ik snap het nu, bedankt voor je uitleg.. Lachen Denk zelf dat het wel iets mee valt, alleen zoals jij zegt dat je eigenlijk te veel verruimd, daar had ik mezelf wel een beetje op betrapt, want ik wil gewoon te veel... zucht Tong uitsteken Maar er zitten gewoon ook goede tussen, dus dat komt nog wel. Lachen