Ze houdt maar vast op rechts!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chrisssy

Ze houdt maar vast op rechts!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 13:12

Ik rij een (net) 5 jarige volbloed arabier. Ze pakt alles geweldig op en we gaan z.s.m. ook een startkaart aanvragen. Mus is pas een half jaar goed onder het zadel en ze kan hier en daar nog wel eens balansprobleempjes hebben zoals door het binennbeen vallen e.d..

Maar nu het probleem. Sinds een week houdt ze verschrikkelijk vast op rechts. Dit heeft ze hiervoor amper gedaan, ze was vrijwel altijd erg soepel in het nagefelijk lopen en wenden. Op links is er dan ook niets mis, ze buigt goed in en de wendingen op links gaan gemakkelijk. Op rechts is dit een heel ander verhaal, ze buigt absoluut niet gemakkelijk en bij een korte wending (bijvoorbeeld van hand veranderen naar rechts) valt ze vaak compleet naar buiten waarna ze dus weer goed rechtgesteld moet worden. Het kan natuurlijk jongigheid zijn, een balansprobleem wat op rechts meer uit komt dan op links. Een tandprobleem lijkt onwaarschijnlijk aangezien ze laatst nog bij de tandarts geweest is.

Hoe kan ik dit nou het best oplossen? Op rechts pakken heeft, zoals jullie ook wel weten, weinig zin het is immers geen touwtrek spelletje.

brand los:D

Diane65

Re: Ze houdt maar vast op rechts!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:52

Hoi Chrissy,
ik zou proberen op de linkerhand haar met stelling naar buiten (rechts) te rijden over de lange zijden en dan voorzichtig voor de bocht naar de korte zijde weer rechtrichten. En op de andere hand andersom, dus rechterhand met stelling naar links. En begrenzen op de buitenteugel en ontspanning brengen op de binnenteugel.
En veel slangenvoltes rijden waarbij je haar steeds weer omstelt.

retiwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:57

Veel voltes rijden en niet of nauwelijks aan de rechterteugel zitten. Niet aan de teugel willen rijden als ze dan vast is probeer haar goed los te rijden met behulp van veel voltes, als ze dan op rechts loslaat dan kan je haar gaan vragen maar denk aan die voltes. stelling is ook belangrijk en veel van hand verwisselen

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 14:59

Dankjewel!

Ja, we rijden al erg veel figuren om haar los door dr lijf te houden en aan de balans te werken. Ik ga vanavond rijden dus alle tips zijn van harte welkom!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:01

Ik heb dit probleem ook heel erg met mijn bijrijdpaard. Rechts is stukken moeilijker dan links.

Waarschijnlijk zal je met rechtrichten wel verbetering krijgen. Lees even de website: http://www.rechtrichten.nl (onder kopje Rechtrichten en dan naar beneden scrollen, zie je twee lijstjes) en dan zie je al snel dat je waarschijnlijk een links gebogen paard hebt.

Heb je ook meer moeite met rechtergalop dan linkergalop (aanspringen, balans, voltes enz)

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 15:05

@ _Sigrid_ : Hmm volgens mij wel maar ik weet het niet zo zeker. Ik zal er vanavond eens op letten. Er is wel een kant waar ze sneller uit de bocht vliegt etc. Volgens mij was dat rechtsom inderdaad. Zal er vanavond even op letten, dankjewel!

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:24

veel jonge paarden krijgen na een tijdje last van een vasthoudprobleem op 1 kant. Vaak kan je dit door bijv bovengenoemde tips oplossen, ook kan het goed zijn om eens een osteopaat naar de rug van je paardje te laten kijken. Voor je paardje is er het afgelopen jaar namelijk veel veranderd. Van een onbeleerd jong paard naar een ingereden paard, wat voor haar een onnatuurlijke houding is. Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:27

Het klinkt misschien raar, maar probeer het eens anders te zien: Ze houd rechts niet vast, ze houd links te los! Als je op die manier denkt vind je ook makkelijkere oplossingen. Zoals niet links ook gaan vastpakken om de druk gelijk te krijgen, maar juist zelf rechts loslaten. Zorg dat je rechts zoveel loslaat de je druk weer gelijk wordt.
Verder ga ik mee met wat er al is gezegd over figuren rijden. En let er goed op dat het geen touwtrekken wordt, dat wint een paard altijd van een mens.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:28

Proberen niet naar links te buigen en eigenlijk ook niet naar rechts, eerst maar eens rechtstellen met evenveel druk op beide teugels. Vergeet ook niet dat het paard door je beide benen naar voren moet lopen. En wat je kan doen is op de volte gaan, rechtsom, naar links stellen dan komt ze met de rechterschouder naar binnen, dan ga je langzaam spelen en kweken dat ze recht de volte doorloopt en dan stel je haar langzaam om met stelling naar rechts.
En inderdaad nooit je handen vastzetten! altijd verend opvangen en vergeet je benen niet!! En dan moet je het paard dus niet harder laten lopen omdat jij been geeft, je tempo blijft hetzelfde maar je krijgt iets meer input dat je opvangt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 17:56

helemaal met Brigitta eens.
een paard houdt niet uit zichzelf vast, wij zorgen ervoor dat een paard zich vasthoudt. uiteraard is het rechtrichten belangrijk waardoor je je paard op beide kanten leert gymnastiseren. elk paard is naar een kant gebogen, de meeste links. dit zorgt dat ze langs deze kant dus 'kortere' spieren hebben. je kan het een beetje vergelijken als mensen die rechtshandig zijn, die plots alles met links moeten doen. uiteraard is het verschil voor een paard niet zo groot, maar is maar om aan te tonen dat het ene meer vanzelfsprekend is dan het andere.
regel een altijd goed voorwaarts rijden, gelijke druk op beide teugels, op je benen en zit rijden en zorgen dat ie op zichzelf kan of leert lopen, dan kan je beginnen aan de oefeningen van het rechtrichten. veel succes ermee

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 13:38

Dankjewel allemaal!

Gisteren ging het super, maar misschien had ze ook een goede dag! Vanavond maar weer opnieuw kijken.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:44

Mijn paard houd ook rechts vast. Je moet haar dus goed op 2 teugels gaan rijden. Met het inrijden beginnen met veel doorbuigen aan beide kanten. Met het draven hetzelfde, en veel voltes.

Wat ook kan helpen is op de rechterhand met zo min mogelijk stelling te rijden, en haar juist goed recht te rijden.

breakie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:23

ik heb dit probleem ook mijn pony pakt links rechts vast eerst links dan weer rechts enz.. mar waneer ik goed me benen de aan blijf houden word het wel minder en gewoon contact blijven houden niet helemaal los laten aan die kant waardie het vast pakt, maar ook niet terug vast pakken gewoon teugels losjes en contact blijven houden en goed benen de aan. bij die van mij helpt het!

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:36

Bij extreme gevallen en oudere paarden helpt het soms om de kant die ze neit vast pakken, vaster te nemen dan de kant die het paard zelf vast houdt. Na enkele rondjes draven, ontstaat er weer evenwicht en kun je op twee teugels rijden.

Marijeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:41

Ik ken ook een paard die dit heel plotseling deed, en die had een wondje aan de binnenkant van de mond aan de rechterkant.
Misschien moet je daar eerst eens kijken.
Maar als dat het niet is, dan doe ik altijd bij paarden die 1 kant nie willen buigen de andere kant omrijden en dan stelling naar buiten vragen. Niet te lang en eerst rechte zijdes en later eens proberen in de hoeken en als dat beter gaat ook eens op de volte.

Wat ook wel helpt om ze wat losser in t lijf te krijgen is op de lange zijde een paar passen stelling naar binnen, dan een paar passen recht en dan een paar passen stelling naar buiten.. Daarbij moet je je beestje natuurlijk wel goed blijven aanndrijven met je been, dat ze niet langzamer gaan lopen.

Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:43

Het is een jong paard , is het gebit al nagekeken, misschien nog de laatste wissels?
Ook zou ik veel bezig gaan met rechtrichten.
Je kan ook eens op http://www.paardenbegrijpen.nl kijken, daar word uitgelegt wat rechtrichten is .

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:51

Lilke schreef:
Bij extreme gevallen en oudere paarden helpt het soms om de kant die ze neit vast pakken, vaster te nemen dan de kant die het paard zelf vast houdt. Na enkele rondjes draven, ontstaat er weer evenwicht en kun je op twee teugels rijden.

Mijn oudere verzorgpaard heeft hier ook last van pakt ook vast op links...
Maar dit is mede dankzij mij , aangezien ik links '' strenger '' in me hand ben dan rechts..

Elke x met rijden wijs ik mezelf er op dat me linkerhand moet ontspannen..
Toch is dit moeilijk om af te leren..

Vast pakken op de andere kant moet dat helpen ??
Heb het nog niet geprobeert...misschien maar eens proberen ?

Wat ik zelf doe en de eigenaar ook tegen me zei was dat ik tijdelijk maar even met '' wat '' lossere teugels moest gaan rijden..
Heb ik voor de vakantie gedaan en toen ging het super...
Meneer heeft nu 3 weken bijna '' vakantie '' gehad...
dus ben benieuwd hoe het rijden straks gaat...