galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

booster

galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 11:22

me haflinger galopeert heel hard en gaat plat door de bochten heen.
ik rijd veel overgangen als hij bv te lomp aan springt ga ik meteen terug in draf en probeer het opnieuw.
ben al een half jaar alleen maar op de lange zijde aan het oefenen heb nu al een aantal keer de bak rond gegalopeert maar hij blijft hard gaan hoe ken ik hem leren rustig te galoperen?

Sanniej_

Re: galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:24

Voltes galoperen al geprobeerd. Als je paard steeds harder gaat volte steeds verkleiner gaat je haf rustiger vergroot je je volte iets. Gaat ze dan weer harder meteen verkleinen en zo door gaan. En natuurlijk belonen als ze het goed doet.
Gaat het uiteindelijk goed op de volte ga je een stukje op de hoefslag versnelt ze weer zet je je haf weer op de volte.
Succes

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 11:31

dat heb ik al geprobeert een langere tijd maar zelf dan gaat hij heel snel dan remt hij nog niet af en worden de voltes te klein dan zet hij zijn nek vast en maakt hij hem zelf groter of springt hij de andere kant uit

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:26

Hier hetzelfde probleem maar dan met een shet van mijn dochter van 9. Ze mag tegenwoordig alleen nog linksom op een volte in galop. Rechtsom gaat ze zo hard dat ze de volte niet red. Ze klappen dan tegen het hek.

We zijn nu het volgende aan het oefenen:
Mijn dochter moet het gaan overnemen door te zitten en te blijven rijden, al gaat de shet nog zo hard. Drijven met binnenbeen, buitenteugel er goed bij, binnenhand van de hals dat ze haar oog net ziet. Zo komen ze in ieder geval de volte heelhuids door, pfffffff. Zo leren beide dat het tempo op de buitenteugel rust. Ze mogen pas in draf overgaan als ze haar binnenhand/teugel naar voren kan steken en de shet toch netjes het gekozen tempo via het binnenbeen en buitenteugel de volte volgt.

Maar om uberhaupt reactie op het been te krijgen, zijn oefeningen in stap zoals wijken voor het been belangrijk. Zij doen deze oefening op de lange zijde langs het hek (als steunpunt). In het begin was dit een complete ramp, de shet is zo voorwaarts dat aanleggen van het been meteen een gang hoger is. Door het begrenzen aan de voorkant en het aanleggen van het been kwam ze in het begin omhoog. Nu wijkt ze netjes langs het hek en zelfs een paar stapjes op de A-C lijn.

Uiteindelijk lukt het steeds beter maar omdat mijn dochter qua rij-ervaring hier nog eigenlijk niet aan toe is en geen ambitie heeft in dressuur en-of wedstrijden vind ze dit net als school, het moet maar.

Een buitenrit durven we met de shet niet aan (geen voltes). Daarom zijn we soms op zoek naar een andere grote shet die niet op duindigt denkt geboren te zijn. Dat betekent dan wel dat onze shet weg moet MAAR ze is zo ontzettend lief en geduldig in de omgang...................dilemma!

PS: hier ook tips welkom!

Liberance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:28

als ik jou was zou ik vaak aanspringen en neit lang galloperen.

probeer op de lange zijde 2 balken te leggen met 16 meter er tussen. dat zijn 2 gallopsprongen. en probeer deze langzaam aan dichterbij elkaar te leggen zo leert hij dat ie kleiner moet galloperen en rustiger!

succes

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 09:38

Liberance schreef:
als ik jou was zou ik vaak aanspringen en neit lang galloperen.

probeer op de lange zijde 2 balken te leggen met 16 meter er tussen. dat zijn 2 gallopsprongen. en probeer deze langzaam aan dichterbij elkaar te leggen zo leert hij dat ie kleiner moet galloperen en rustiger!

succes

zodra deze meneer een balk ziet is hij niet te houden want dan wil hij er als een gek overheen
dan denkt hij dat ie een springpony is.
tevens met springen zelf alles boven de 70 cm galopeert ie wel rustiger dan normaal

ik laat hem ook vaak aanspringen pak iedere keer dan een lange zijde en steeds opnieuw

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 11:43

Wat bj mijndes helpt is gewoon doorjagen tot die moe en word en dan nog is doorgaan een paar keer doen en het is over.
veel succes

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 11:53

oke bedankt voor de tip

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 11:58

Hoi, dit is de eerste keer dat ik iets op Bokt plaats. Maar dit onderwerp is wel heel herkenbaar.

Mijn paard, een exrenpaard en horseballpaard, heeft ook moeite met een rustige galop. nou ja hij kan wel rustig galopperen, maar zodra je iets van nageeflijkheid wil vragen raakte hij de weg kwijt. Ook vatte hij beenhulpen op als signalen om nog harder te gaan. hij heeft jaren met zijn koppie in de lucht gelopen dus kon nageven en door de rug spiermatig helemaal niet aan. Daar raakte hij van in paniek met als gevolg dat ie steeds harder ging en onbestuurbaar werd.

ik moest hem dus eerst 'omscholen' en leren nageven. in het begin kreeg hij na een paar minuten al spierpijn zelfs en het kon alleen in stap: op de volte en voorzichtig pasjes opzij laten zetten zodat hij steeds meer gewicht op de buitenteugel kon nemen. nu lukt dit ook in draf, maar nog niet in de galop. Dat komt nog wel. Ik train hem op de klassieke wijze: veel zijgangen om hem recht te richten en dat gaat heel goed. Hij schrikt niet meer van de begrenzende buitenteugel en hij buigt in op een eenzijdige kuithulp. Ik krijg hierin professionele begeleiding want anders zou ik het zelf ook niet geweten hebben.

Ik heb er zelf voor gekozen om dit paard om te scholen en weet hoeveel werk, bloed, zweet en tranen het nog gaat kosten om hem begin volgend jaar B-dressuurklaar te hebben... hopelijk hebben we volgend jaar niet meteen de snelste tijd op wedstrijd hmmm....

Ik heb gelezen dat je dochter de dressuurmatige arbeid als werk ziet en wellicht gaat het plezier in het rijden zo verloren. Ik kan me voorstellen dat je daar met een klein meisje niet op zit te wachten. Ze kan zelfs steeds minder goed gaan zitten en zich allerlei dingen aan leren om het diertje maar op die volte te houden. Ik spreek uit eigen ervaring!

De overweging lijkt mij heel reeel om een andere pony te zoeken. Kan deze niet blijven als gezelschap?

In elk geval heel veel succes!

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 12:14

mijn pony loopt in de galop op rechte lijn soms wel nagevelijk en dan gaat hij iets rusiger maar met zijn neus omhoog veelste snel..
sucses met de wedstrijd hopen op de langzaamste tijd

Ufsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:28

Volgens mij kan het probleem niet alleen in de galop zitten.
gaat je haf in draf wel mooi gebogen om het binnenbeen door de wendingen?
En ik hij in draf wel braaf aan de hulpen?
Vaak zit het probleem in de gehoorzaamheid en in het feit
dat het paard niet goed van achter naar voren loopt.
Hij moet leren meer gewicht op de achterhand te brengen en daar
sterker in worden. Dan zal bij in galop ook beter van achteruit kunnen galoperen.
Zodra dat beter gaat is het ook eenvoudiger om rustig te galoperen.
Veel schakelen en overgangen rijden in alle gangen, en veel volte openen en sluiten.
succes

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 12:36

hij reageert goed op de hulpen en krult mooi om het been heen hij loopt goed op de achterhand sinds een tijdje daarvoor totaal niet.
maar met galop springt hij ook kruislinks aan ofzoiets

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:36

Longeer je wel eens? Hoe gaat het galopperen dan? Is je paardje wel aan het been? Gaat hij ook in galop harder als jij dat wil? Probeer eens te schakelen binnen de galop, dus drie galopsprongen harder en weer terug, drie harder en weer terug. oefen dit ook eens in draf. Veel paarden die racen in de galop vinden het moeilijk om de achterhand goed te gebruiken, daarom lukken ook die voltes niet zo goed, ze vallen op de voorhand. ik weet niet of je les hebt, maar dit is toch een probleem om met een instructeur naar te kijken..

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 12:38

ik heb les.
ik longeer hem soms wel eens omdat hij vaak gaat staken maar altijd heel even en dan stap en drag en kort galop.
ik zal het eens gaan proberen met 3 passen harden en weer terug

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:43

ook mijn paard miste balans, dat heb ik niet verteld in het stukje. Hij loopt heel erg op de voorhand en scheef (extreem rechtsgebogen). Dit wil zeggen dat hij linksom heel hard galoppeert en rechtsom moeilijk aangaloppeert maar niet zo hard gaat.

Het rechtrichten helpt je paard zichzelf te gaan dragen en daardoor beter in balans te blijven. Inmiddels galoppeert hij op beide handen rustig.

Daarnaast heb ik hem veel gelongeerd, dit hielp hem om in de galop niet langer overkruist aan te springen en ueberhaupt te begrijpen dat ie rechtsom rechts aan moest galopperen ipv links.

Ik denk dat je de balans met veel oefeningen in stap en draf moet verbeteren en pas later weer de galop erbij moet proberen nemen. Veel werk op de volte maakt paarden buigzaam en goed aan het been (als je het goed doet). Bijvoorbeeld veel schouderbinnenwaarts rijden op de volte, een vierkante volte rijden en schouderbuitenwaarts rijden op de volte. Dat zorgt ervoor dat hij zijn achterbeen onder het zwaartepunt moet plaatsen. Hierdoor wordt hij steeds buigzamer en zal zijn balans verbeteren. Ook het verkeerd aanspringen wordt veroorzaakt doordat het paard teveel buiging aanneemt. Dit moet je niet proberen te herstellen door meer stelling naar binnen te vragen, want daarmee vererger je het probleem: het paard wordt krommer en kan niet goed aanspringen. Je moet hem juist recht houden op de moeilijke kant.

Ik weet niet of veel overgangen rijden het probleem zal verhelpen. Mijn paard wordt daar alleen maar moeilijker van en gefrustreerder. zo van: wat wil je nou?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 16:16

momenteel is me haflinger moeilijk te rijden heeft een bok en steiger fase achter de rug is nu eigelijk afgelopen maar merk nog weleens dat ie het nog wel wil doen maar komt goed

Fennax3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:00

Op de volte zetten, ik ken een haf die heeft precies dezelfde streek
maar sinds dat die veel voltes doet in galop is het een stuk minder en galoppeerd hij veel rustiger aan Knipoog

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:54

Weer een herkenbaar probleem. LOL wij hebben ook een aantal Haffies staan. Vandaar.

Ik heb alles hierboven doorgelezen en ben het helemaal met Ufsan en Quadripes eens. Ook Pri-lady gaf een goede tip over binnenbeen en buitenhand. Ga voorlopig met hun tips aan de slag. Zo te lezen weten ze waar ze het overhebben. Het is in elk geval de manier waarop wij de Haffies, dravers en de tuigers aanpakken. Tot nu toe heeft het altijd gewerkt. Bij sommige wat sneller dan bij een ander.

Als aanvulling wil ik nog vermelden dat het maken van heel veel overgangen je paard actiever maakt. Dit zou ik dus niet doen met jouw haf tenzij hij niet aan het been staat.

Ook zou ik juist geen lange zijde galopperen maar juist een korte. Aanspringen in de bocht voor A of C en de volgende bocht terug naar draf. De draf weer mooi maken. Wat figuren rijden en nog een keer aanspringen. Blijft je paard rustig op de korte zijde dan wordt het tijd om de overgang terug een paar pasjes uit te stellen. Versnelt hij aan het begin van de lange zijde? Dan terug rijden (met been) naar draf. Of direct de volte opsturen.

Let er zelf goed op dat je hand ontspannen blijft, je been lang en dat je goed op je achterste zit met rechte rug en schouders.

Succes!

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 12:16

bedankt voor de tip