Paard snel afgeleid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura82

Paard snel afgeleid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 04:57

Ik lease sinds 4 maanden een schat van een paard, maar een enorm bakbeest. Voor die tijd heeft hij een aantal maanden in de manege gelopen en hij is behoorlijk afgestompt. Het ideale beginnerspaard: ontzettend braaf, nergens bang voor en niet overgevoelig. Toch was hij toen hij in de manege kwam ook al slecht aan de hulpen, hij kende eigenlijk bijna niets.

Nu lease ik hem samen met iemand, en langzaamaan gaat het steeds beter. Hij wordt lichter aan de hulpen, beter aan het been, en begint echt een beetje te snappen wat je van hem wilt. Het probleem is echter, dat hij ontzettend snel afgeleid is. Als je in de buitenbak rijdt, loopt hij overal naar te kijken. Niet omdat hij het spannend vind, maar gewoon een soort van nieuwsgierigheid. Als je hem bij de les probeert te houden door veel figuren en overgangen te rijden, wordt het er niet veel beter op (al hangt het ook erg van zijn bui af Knipoog ). In de binnenbak is minder afleiding, en gaat het dus beter.

In de (groeps)les is het altijd drama. De manegeknopjes zitten er nog behoorlijk op, dus als het paard voor hem in galop aanspringt, wil hij ook. Als iemand een volte opdraait, wil hij erachteraan. Op dat moment wordt hij plotseling onstuurbaar. Het is geen kwaaiigheid, dat weet ik zeker, maar ik kan het ook heel moeilijk oplossen.

Ik wil binnenkort priveles gaan nemen, maar op dit moment red ik dat financieel gezien niet, aangezien we nogal wat spullen hebben moeten aanschaffen. Waar zou ik zelf kunnen beginnen om de aandacht bij mij en bij het werk te houden?

Alet74

Re: Paard snel afgeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:03

Pfoe, lastig! Ik denk dat je al heel goed bezig bent. Veel afwisseling rijden en gewoon stug volhouden, de aanhouder wint! Ik denk dat je wel gewoon ook in de buitenbak moet blijven rijden, je moet de situaties waarin hij afgeleid wordt, niet gaan vermijden.
Wat doe je nu dan bij zo'n onstuurbaar moment in de groepsles?

Als je straks priveles gaat nemen, kan je instructeur je vast nog meer (op het paard afgestemde) tips geven. Succes!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 09:47

Op zo'n onstuurbaar moment probeer ik hem toch te sturen, met een klein tikje van mn zweep erbij. Dan schrikt ie even op, en let hij weer op mij. Maarja, eigenlijk is het dan al te laat...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:48

stipje mijn merrie is ook erg snel afgeleid. Dan kan ik net als jij veel figuren rijden etc maar ze is dan met haar hoofdje ergens anders.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:55

Probeer je paard voor te zijn? Dat is heel moeilijk, maar bijvb wend af op een moment dat je verwacht dat je voorganger gaat afwenden. Dan ben je de situatie voor en draai je een (kleinere) volte en gaat weer verder.

xNicky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:02

Mijn pony is ook best snel afgeleid.
maar je moet gewoon doorrijden alsof er
niks aan de hand is!
en zelf er niet naar gaan kijken.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:32

Probeer idd je paard voor te zijn, kost een hoop oefening! Haha!
Je voelt ze vaak spannen onder je, als mijn paard dat doet zet ik haar met haar hoofd de andere kant op dan waar "iets' te zien is. Beetje binnenbeen erbij houden, en een klein tikje om dr aandacht er bij te vragen. Daarna een moeilijke oefening inzetten (hang natuurlijk van het paard af Lachen ) waarbij je weer langs die "enge" plek gaat. Als ze er zonder problemen langs gaat natuurlijk belonen !! Lachen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:38

Misschien niet echt een heel bruikbare tip maar ik ga hem toch geven Lachen Een bepaald manegepaard waar ik af en toe op rijdt springt ook altijd mee aan met zijn voorganger. Op zich kan je hem wel bij je houden (dus tegenhouden) maar hij fokt zich dan zo op, dat hij daarna als een raket door de bak vliegt. Mijn "truukje" is dan eigenlijk, als de persoon voor mij moet aanspringen (wel eventjes de persoon op voorhand verwittigen Knipoog ) hem voorbijsteken en dan zelf aanspringen in galop. Op die manier is hij wel rustig, omdat het gewoon onverwacht komt en hij niet achter iemand aan kan vliegen.

Maar dus misschien niet zo heel bruikbaar omdat je niets steeds mensen kunt gaan verwittigen en voorbijsteken, maar wie weet kan je er iets mee Lachen

edit:typfout

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:28

over dat snel afgeleide: je probeert het goed op te lossen dmv veel overgangen en figuren. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat hij het rijden in de bak ontzettend saai begint te vinden (hij was immers manegepaard en heeft al zoveel rondjes in die bak gelopen, veel figuren of niet). Rijdt af en toe eens een buitenritje met hem (mits dit kan! en anders wandelen), laat hem vrijspringen, etc. Succes Lachen

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:33

Vermoedelijk zal hij ook wat energie over hebben. Van manegepaard naar een soort 'prive-paard'. Dus van 3/4 uur lopen per dag naar 1 uur lopen per dag. Tja, dat is lastig hoor, houdt hem maar eens bezig zo in de bak. Ik denk dat je het wel goed aanpakt door hem even een tikje te geven zodat hij op jou let, maar het is hier al eerder gezegd, probeer hem aan te voelen en zodra hij onder je spant direct een ander figuur te gaan rijden of een oefening in te zetten of halt te houden. Hij moet waarschijnlijk echt wennen aan de omschakeling. Succes! Knipoog

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:35

Mijn paard was vroeger ook een mp en in het begin was hij ook niet te houden als er iemand in de bak begon te galoperen ofz. Nu is dat gebeterd met de tijd, kreeg mss door dat hij geen mp meer is. Hij was/is ook snel afgeleidt met rijden in de buitenbak. Dit los ik op door oefeningen te rijden die hij wat moeilijker vindt of juist zeer graag doet ( waar hij wat uitdaging aan heeft). Ook helpt het door zelf goed te concentreren. Ik was vaak even hard afgeleidt als mijn paard en dan kan je hem het niet kwalijk nemen dat hij ook kijkt of hinnikt ofz

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 15:47

Even voor de duidelijkheid: het zijn geen dingen die hij eng vind waardoor hij afgeleid wordt. Eerder dingen die hij interessant vind, en naar wil kijken. Soms is het zelfs zo erg dat hij tegen het hek op loopt als je hem daar niet van weerhoudt Dromen

Ik probeer hem inderdaad voor te zijn en dan iets heel anders met hem te gaan doen, maar helaas is zijn gedrag niet zo voorspelbaar. Staat er een kindje aan het hek te kijken: de ene keer kijkt ie helemaal niet, het volgende rondje draait ie zich het liefst helemaal om om nog iets beter te kunnen kijken.

Wbt het aanspringen in galop: als ik weet dat mijn voorganger aan gaat springen is er geem probleem, dan zorg ik dat ik hem eerder aanzet. Maarja, het gebeurt ook weleens dat er een aan de kletter gaat, en dan gaan wij daar dus vrolijk achteraan, ookal vind ie het allemaal niet eng Rolleyes

Afwisseling krijgt hij denk ik wel genoeg, we rijden regelmatig buiten, soms longeer ik hem (dan let ie trouwens wel goed op) en we springen ook wel eens.

Ach, het zal ook wel een kwestie zijn van wennen aan elkaar, maar smos voel ik me echt een beginner, als hij weer besluit achter een ander aan te hobbelen, en ik daar helemaal geen controle over heb Bloos

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:59

Je leert er wel veel van! Knipoog

yvet1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:36

je bent natuurlijk al goed bezig met je figuren maar probeer ook eens dingen die anders zijn. Zowel in dressuur als een keer springen ensow. Figuren rijden, sb proberen, stukje wijken, dan weer rechtdoor. Als je iedere keer hetzelfde doet weet je paard het al vrij snel dus doe iedere keer wat anders zodat ie zijn hoofd erbij moet houden. Verder denk ik dat je weinig kan doen behalve steeds verder leren. Je paard moet iets kunnen doen waar hij moeite mee heeft en wat ie nog moet leren