[HAW]Mooie vosroan welsh Kelly@dressuur+springen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[HAW]Mooie vosroan welsh Kelly@dressuur+springen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 00:36

Hallo allemaal Doei!

Hier ook weer een topic van mijn mooie welsh.
Ik en mijn paard rijden recreatief, met name buitenrijden. Maar ik vind dat haar houding (en met name mijn rotte houding Nagelbijten / Gniffelen ) érg belangrijk is! Dus trainen wij ook regelmatig in onze wei (geen bak aanwezig helaas).
Ik train haar voornamelijk op het voorwaarts neerwaarts rijden, en op ontspanning. Dit lukt ons steeds beter.
Springen doen we ook zo eens, in de zoveel tijd. Ik begin rustig met een grondbalk, en werk op tot dertig centimeter. Hoger durf ik niet ( Huilen van het lachen ).
Zoals op een van de foto's te zien, vind ze het in het begin gruwelijk eng. Maar na een paar keer oefenen, dan doet ze het Ja

Deze foto's zijn al een paar weekjes terug, maar ik heb eerder nog geen tijd gehad om ze hier te plaatsen.

Graag opbouwent commentaar Haha!

Nog met het instappen:

Afbeelding

Opgepakt:

Afbeelding
Afbeelding

Hier begon ik net met het draven:
Afbeelding
Afbeelding

Erge gave houding heeft Kel hier, ze kan wel mooi lopen Haha!
Afbeelding
Afbeelding

Zoals ik al zei, springen vind ze in het begin heel eng. Hiervoor had ik al een paar keer rustig erover heen gestapt, maar in galop is het eerst weer even eng Cool
Afbeelding
Afbeelding

Tja.. Ik kreeg het warm en wou mijn vest uit. Vriend die mee was foto's maken, die vond dat volgens mij wel leuk Huilen van het lachen Resultaat: een hilarische foto.
Afbeelding
Afbeelding

En uiteindelijk in galop tóch over de sprong heen Haha! Uiteraard onbeheerst, maar ik was al trots dat ze het deed!
Afbeelding
Afbeelding

Mijn eigen commentaar:
- Zoals op alle foto's te zien, ik houd geen contact met mijn teugels. Kel heeft een heel gevoelige mond, en ik ben bang haar in de weg te zitten. Vandaar doe ik altijd "voorzichtig". Maar zoals op de foto's te zien, ben ik té voorzichtig...
- De achterhand zou er naar mijn idee nog net ietsje meer onder kunnen?
- Mijn houding; daar baal ik zo erg van Bloos Mijn hakken, mijn handen... Vaak zit ik ook te ver voorover of achterover..
- Zodra ik in draf overga, is de ontspanning meteen weg. Kelly spurt ervandoor, en er is geen controle meer. Geen beheersing niks. Ik ben al tijden bezig om te onderzoeken waardoor dit komt. Ik verwacht dat het iets in mijn houding is, maar ik kan zo niet zeggen wat. Binnenkort heb ik weer les, en dan wil ik daar de nodige aandacht aan gaan besteden Ja

_Romeo_

Re: [HAW]Mooie vosroan welsh Kelly@dressuur+springen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 01:17

Waarom draag je geen cap? en geen rijkleden. overigens vind ik het ook niet echt verstandig om zo je jas uit te doen op een paard, als die schrikt of der vandoor gaat, lig je der hard af aangezien je al geen cap draagd,
Je houding, recht op zitten en je hakken meer uitdrukken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 01:27

Mijn cap is momenteel zoek Bloos Ik ben al wezen kijken naar een nieuwe, maar die heb ik momenteel dus nog niet Bloos
Ik heb er daar nog wel eentje liggen, maar die is zo groot dat hij voor mijn ogen schuift. Die heb ik een paar keer geprobeert, maar die vind ik enger als zonder cap Nagelbijten / Gniffelen
Rijkleren had ik momenteel niet aan, omdat ik éigenlijk niet zou gaan rijden Nagelbijten / Gniffelen

En tja over die jas uitdoen.. Wat kan ik ervan zeggen.. Het is neit slim, en niet verantwoord dat ik dat zo doe.. Maar ik vertrouw blindelings op Kel. Ze is nog nooit ergens van geschrokken (Zelfs niet van de trein die twee meter langs ons voorbijreed, terwijl we onder de snelweg stonden!).

Het is niet slim en niet verantwoord, hoe dit totaal plaatje erzo uitziet. Daar geef ik je helemaal gelijk in. Maar het was op dat moment even niet anders. Nadat ik terug ben van de camping, ga ik een cap kopen. En voortaan maar een extra rijbroek op stal ofzo Ja

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 06:37

Leuk kleurtje heeft je pony zeg!
Je zegt in je beginpost vooral voorwaarts neerwaarts te trainen. Op geen enkele foto zie ik dat, erg jammer, ik denk dat het wel heel goed is voor je pony. Nu doet ze haar hoofd wat omhoog en lijkt hierdoor haar rug niet goed te gebruiken.
Ik snap alleen echt niet als wanneer jij en je pony het springen nog een beetje eng vinden, dat je zonder cap gaat springen.. Ookal is ze nog nooit ergens van geschrokken, het blijft een paard, ze kan altijd schrikken en dan gaan rennen, hoe goed je haar ook vertrouwd Knipoog
Over de overgang naar draf, ik denk dat je zelf al naar voren gaat zitten in de overgang. Daardoor gaat ze dan hard naar voren. Probeer hierop te letten. Als ze naar voren rent in je overgang, neem je haar terug naar stap en doe je het opnieuw Knipoog
Veel succes nog!

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 06:48

Mên wat doen jullie moeilijk over haar jas, als zij haar pony vertrouwd dat 'ie stil blijft staan is er toch niks aan de hand? Lachen
Over de cap mag wel wat gezegd worden, maar dat is nu al gedaan! Lachen

Voor de rest, contact met de mond mis ik toch echt, ze heeft misschien wel een gevoelige mond, maar zo train je haar niet echt vw-nw, dit is gewoon een beetje rondcrossen (zoals ik dat noem, Knipoog ).

Misschien is bitloos een optie? Lachen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:02

Zoals ik eerder heb gezegt, er komt snel een nieuwe cap Haha!
En over die jas uittrekken, tja.. Onverantwoord, maar ik vertrouw Kel gewoon Lachen
Ze heeft trouwens ook een automatische rem Huilen van het lachen Zodra ik in draf/galop beide beugels verlies, gaat ze uit haar eigen stilstaan zodat ik ze in kan doen Huilen van het lachen (of ik geef wat been en dan gaat ze gewoon door Knipoog ).

Vw-nw ben ik heel erg mee bezig de laatste tijd. Maar Kelly heeft altijd op de wei gestaan, en ze begrijpt mij nog niet zo goed (of ik breng het voor haar mischien op een verkeerde manier?). De laatste tijd begint ze het meer door te krijgen, maar ik ben er niet iedere dag mee bezig. Volgens mij met deze foto's inderdaad ook niet (Gisteren liep ze trouwens súper Bloos! ze liep echt steeds een rondje constant aan de teugel en mooi rond Bloos! Stond ervan te kijken Haha! ).
Vw-nw ging in het begin trouwens helemaal niet goed Nagelbijten / Gniffelen Kelly is een pony met hele kleine stapjes, en die probeerde ik dan te verruimen, maar dan ging ze alleen maar harder, omdat ik geen teugelcontact durfde te nemen Clown Gelukkig een paar keer les gehad, en het gaat nu wel beter Ja

Bitloos zit ik inderdaad ook al érg lang aan te denken Ja Maar ik heb geen idee waar ik zoiets kan kopen. En wat voor eentje het zachtst is.
Ik rijd wel eens met een gewoon stalhalster, en hiermee is ze even los als het het hoofdstel, en is ze veel makkelijker. Dus ik denk dat dat wel beter voor ons zou zijn?

panter1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:07

Ziet er wel goed uit!
Alleen ik denk dat de pony ook van jouw bang wordt, om over de balk heen te gaan springen.
En waarom ga je dan eigenlijk meteen in galop erover heen?
Is draf niet de volgende stap? Lachen

Verder veel succes.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:26

Eeehm?? waar is de sprong?? ik zie alleen een balkje op de grond?? Haha! Daar hoef je toch niet in galop overheen lijkt me...
Ik zou haar eerst lekker heel veel balkjes laten draven en stappen tot ze het niet meer eng vindt, gewoon als je haar dressuurmatig traint. Dan kun je zelf ook meteen je (verlichte) zit oefenen...Gaat dat ontspannen, draaf dan eens over een laag sprongetje...veel succes...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:36

Misschien verstandig de kratten beide met de opening naar beneden te plaatsen, stel voor als je erin springt.

Over je rijkleding is al voldoende gezegd, ik kruip er ook weleens op met mijn spijkerbroek als het onverwachts moet.

Als je serieus overweegt bitloos te rijden zou je Tanja @bokt eens kunnen pbén. Ik heb bij haar een losse side pull gekocht (17.50 ) en daar rijd ik heerlijk mee en je kunt je hoofdstel gewoon lekker blijven gebruiken.

Verder qua rijden, lekker dressuurmatig wat balkjes draven. Zo vind ze het niet meer zo eng en zal ze vanzelf gaan ontspannen.
daarna kun je eens een laag kruisje beginnen vanuit draf.
Succes, maar vooral veel plezier Knipoog
dat straalt er nu al vanaf Lachen

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:46

Hoi!
Ik vind je foto's niet een heel geweldig beeld geven, maar ze zijn niet gespannen. Ik denk dat jullie best goed op weg zijn, vooral als ik je eigen commentaar lees. Ik denk dat je heel goed doorhebt wat je aan het doen bent en wat de problemen zijn. Vind ik hartstikke goed van je! En lekker gaan lessen inderdaad!
Succes er nog mee en ik ben benieuwd naar je volgende topic!

ps: een bitloos hoofdstel kun je bij de grotere ruitersportzaken wel kopen. Laat je goed adviseren en vraag op bokt eens rond, er zijn zat bokkers die bitloos rijden.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:50

wat een onzin.
Je moet je jas gewoon uit kunnen trekken op je paard!
Gewoon de teugels vasthouden.
Verder probeer goed te ontspannen .. Lachen

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:06

Als je meer naar het vwnw rijden toe wilt, zal het niet lukken wanneer je geen contact met haar mond hebt. Op de meeste foto's hangen je teugels in een boogje. Probeer iets meer contact met haar mond te krijgen (wel heel licht en constant uiteraard) en daarbij veel overgangen te rijden op je zit. Op die manier wordt ze uitgenodigd haar achterhand te activeren en de rug/halslijn los te laten.

EDIT: wel leuke pony trouwens Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:51

Bedankt allemaal voor de tips en het commentaar!

Over dat ik niet vanuit draf sprong, maar meteen in galop ging: Ik vind vanuit draf springen zo vreselijk, ik kan nooit goed blijven zitten Bloos
Als ik ga doorzitten dan springt Kel meteen aan naar de galop. En als ik blijf lichtrijden, dan lukt het me nooit om goed mee te gaan met de sprong. Vandaar dat ik dus eigenlijk nooit vanuit draf spring Bloos

Bedankt voor de tip timokyana, ik zal eens gaan kijken!

@Saar88: Bedankt Haha! Het gaat ook steeds beter inderdaad Haha! Vandaag liep kel onder een buitenrit aan de teugel Bloos! Hoeft ze van mij helemaal niet Clown Normaal gesproken loopt ze behoorlijk opgefokt, vrolijk rond, en nu aan de teugel. Ik trots Haha!

Mellanii: Tja een jas uittrekken op je paard, is aan de ene kant goed, zo leert het dier dat het neit eng is. Maar aan de andere kant, ik deed het ook een keer op een vreemd paard, omdat ik het gewent was Nagelbijten / Gniffelen Niet zo handig Huilen van het lachen
Moet heel eerlijk zeggen, als ik voor alle keren dat ik mijn jas zou uitrekken van mijn paard moet afstappen. Dan zou ik érg vaak mijn paard bestijgen Clown

@Finesse: Bedankt voor de tip! Contact met de mond, daar probeer ik steeds meer rekening mee te houden Ja Vandaag ging het voor mijn gevoel wat beter! Over dat veel overgangen rijden op de zit, ik rijd alleen maar op de zit (vanwege die losse teugels Knipoog ). En ik rijd naar mijn idee veel overgangen, dus kwa dat deel zou het goed moeten komen Haha!
Ze is inderdaad een lekker beest he Tong uitsteken Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:17

Wat vinden jullie trouwens? Ben ik te groot voor haar? Bloos

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:21

Ik vind dat wel meevallen, je hebt een beetje hetzelfde plaatje als ik op mijn pony (ik ben 1.82, zij is 1.51). Niet het ideale plaatje, maar ook niet storend. Het gaat erom dat zowel ruiter als paard plezier hebben toch! Het scheelt dat ze wat steviger is, daardoor mistaat het plaatje niet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 15:53

Tja ik ben ook zon 1,73 ( ongeveer) en Kel is net geen 1.40 Lachen

Vind het bij jou inderdaad neit mistaan! Je zou ook zo niet zeggen dat ze maar 1.51 is!

Vraag het me vaak wel af, aangezien ik eht weleens te horen krijg Knipoog

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 15:56

vind je niet te groot hoor, maar je moet niet meer gaan groeien, past nog net. Verder leuk paard. Heb zelf ook een d-pony die ik echt niet inruil voor een grotere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:03

Ik groei gelukkig niet meer Haha!
Mijn Kel is volgens mij nét geen d pony.
Maar ze is wel heel breed Haha!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:09

Het meeste commetaar is eigenlijk al gegeven, veel geduld hebben en regelmatig les en je komt er wel. Wees niet bang om de teugels iets korter te nemen, je moet contact hebben maar je hoeft niet het bit uit haar mond te trekken.
Verder je jas uittrekken op je paard moet zeker kunnen, maar misschien is het handig eerst 1 arm en dan de andere, zo kun je ook de teugels blijven vasthouden. Stel ze zou wel een keer wegspringen, je teugel zakt naar een kant en ze springt erin, wat dan?
Kel is inderdaad geen e pony als ze 1.40 is, e pony begint vanaf 1.46/1.47

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:47

Leuke pony heb je. De plaatjes doen me denken aan hoe ik vroeger mijn pony reed. Ik reed haar altijd aan een lang teugeltje, want als ik de teugels aannam ging ze sneller en was de controle een beetje weg. Dit had niet te maken met medische problemen, maar meer met haar dominante karakter. Toen we les kregen moest ik wel de teugels aannemen. In het begin was ze het daar niet mee eens, terwijl ik toch een vrij stille en vriendelijke hand heb. Maar door dit door te zetten en met goede begeleiding is dit toch goedgekomen. Ik ga ook altijd pas met haar draven als ik op beide teugels gelijke aanleuning heb, dit doe ik bij haar door haar links en rechts wat in te buigen en de volte te openen en sluiten door te wijken. Ga ik draven terwijl ze nog niet goed aanvoelt dan is het een stuk moeilijker in draf. Misschien helpt dit ook bij jouw pony. Geduld is iig heel belangrijk.
Nog veel plezier met je pony!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 00:31

twinducklin schreef:
Het meeste commetaar is eigenlijk al gegeven, veel geduld hebben en regelmatig les en je komt er wel. Wees niet bang om de teugels iets korter te nemen, je moet contact hebben maar je hoeft niet het bit uit haar mond te trekken.
Verder je jas uittrekken op je paard moet zeker kunnen, maar misschien is het handig eerst 1 arm en dan de andere, zo kun je ook de teugels blijven vasthouden. Stel ze zou wel een keer wegspringen, je teugel zakt naar een kant en ze springt erin, wat dan?
Kel is inderdaad geen e pony als ze 1.40 is, e pony begint vanaf 1.46/1.47

Bedankt voor je tips!
Over dat ik de teugels neit vast had. Kel die springt nog niet weg van een trein die een meter langs haar voorbijraast. Terwijl we onder een drukke snelweg staan. Ook niet bij drukke verkeerswegen oid. Ik ben dan ook niet bang dat ze in haar eigen wei die vertrouwd is, de spatten neemt. Bovendien is ze ook niet de jongste meer, en zeer zeker niet zo temperamentvol.
Natuurlijk is het dan nog neit slim Knipoog Het blijft een dier Ja
Waarschijnlijk heb ik ook gewoon té veel vertrouwen in mijn paard. Maarja..

@Welshponygek: Dit heb ik dus inderdaad ook met Kelly Ja Zodra ik aan de teugels ga zitten, dan wordt het helemaal ongecontroleerd. En ik heb inderdaad ook, dat als ze in stap op beide teugels goede aanleuning heeft, dat haar draf vele malen rustige en gecontroleerder blijft! Ik doe dan ook voornamelijk stapwerk. Daarna door naar draf, en zodra het ongecontroleerd begint te worden, weer terug nemen, en later weer opnieuw Ja
Het gaat nu ook steeds langer, steeds beter!

Ik heb vandaag nog met Kel een buitenrit gemaakt. En ik heb de teugels vastgehad met góéd contact Haha! En Kelly liep super Ja Lovers
Ze liep mooi ontspannen (ondanks het weer Tong uitsteken en dat ze een aantal dagen heeft stilgestaan). Ook in draf liep ze heel netjes. Galop wat minder, maarja, het stuk waar ik het altijd voluit laat gaan Pling daar waren we toen. Dus vond het niet gek Huilen van het lachen

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 00:46

ik vind dat mensen zo erg kunnen zeuren over een cap! ik bedoel , het is toch gewoon haar eigen keuze?! die pony heeft er toch ook geen last van?? ook die jas, als zij die pony vertrouwt?! ik bedoel, ik geloof echt niet dat niemand van jullie nooit eens een jas heeft uitgedaan op een pony! zo dat moest gewoon even gezegd worden!
Je houding mag je nog wat aan werken, recht op hakken uitdrukken, maar dt is al gezegd, verder is het niet echt storend aangezien je alleen voor de fun rijdt, wel moet je iets meer meegaan in de sprong;)