Paard springt nogal.. verticaal..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Paard springt nogal.. verticaal..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 21:54

We springen af en toe wel eens voor de lol.
Soms mag hij los springen, hij vind het hartstikke leuk, hindernis staan midden in de bak zonder draadje of wat dan ook, en meneer gaat er recht opaf en overheen als ik 'hup' zeg.
Als hij niet uitkomt bij een lage hindernis dan remt hij heel soms, en dan vanuit stilstand toch nog hup er overheen. En niet krap, maar hij kan zo een meter halen! Pijlrecht omhoog. Prima zou je denken, maar dat slaat al snel om als je erop zit Nagelbijten / Gniffelen
Hij heeft dus het idee dat hij hóóg moet. Niet snel, maar hooooog Nagelbijten / Gniffelen
Dus we komen in een drafje aan, vlak voor de hindernis gaat meneer eens kijken waar hij zal gaan springen.. daardoor remt hij een beetje af, en dan KABOEM ontploft ie recht omhoog Clown
Nu kan ik op zich goed rijden, heb een goede zit, maar dit is me echt te heftig, kan het niet helpen dat ik met een plof in het zadel terug komt.. (Ben héél blij dat ik de westernknop even van mn zadel had gehaald haha)
Dus mijn volgende plan: hij moet harder.. Zo gezegd zo gedaan. Goed aangedreven, tikje op de schouder vlak voor de hindernis, en weer KABOEM Wow! Deze keer zonder te remmen, maar weer een gigasprong de lucht in..

Volgende week ga ik het nog eens proberen, met de beugels nog wat korter, en misschien vantevoren even laten losspringen.
Maar wie heeft er nog meer tips?

daantjuhhh

Re: Paard springt nogal.. verticaal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 22:00

De mijne heeft er ook lats van (puur angst bij de mijne)
Vaak doen helpt een hoop.
Je zou inderdaad eerst kunnen vrijspringen.

Wat ik altijd wel moet doen is goed op de sprong afrijden, dus niet aan het paaard overlaten, maar proberen dressuurmatig op de sprong afrijden met een goede takt.

lily10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 23:48

Leuk he zo'n paard dat de hindernis van onderen wil bekijken. Maar je paard moet alleen de voorkant en voornamelijk de bovenkant bekijken. Dus een goede parcour galop (iets harder als een arbeidsgalop) en hoofd voor de sprong omhoog.
Wel handig voor de foto als je paard even in de lucht blijft hangen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:48

En je paard netjes naar de sprong begeleiden met drafbalkjes en een fatsoenlijke grondbalk?

Ufsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:44

Ik zou eerst goed oefenen met balken op de grond, drafbalken en galopbalken.
Hier echt netjes dressuurmatig overheen rijden, galopsprongen tellen tussen twee balken.

Als je paard hier beheerst overheen gaat kan je een kruisje achter een drafbalk maken
Blijf inderdaad goed voorwaarst indraven
En als je paard twijfeld niet op de schouder, maar op de achterhand bijtikken.
En als het goed gaat duidelijk belonen.
Het zal steeds beter gaan als je dit blijft herhalen.

xNicky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:50

Mijn pony sprong eeerst ok altijd veel te hoog erover heen.
de vorige eigenaar zei dat die zenuwachtig werd met springen
dus had hij het niet gedaan.
Ik heb daarom eerst heel veel losgesprongen en balkjes gelopen.
als ik dr op zit doet die het niet meeer,
maar met lospringen wel:P
Ik zou denk veel gaan lospringen en balkjes!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 11:43

Ik kon het vandaag niet laten om toch nog een sprongetje te wagen, en het ging al een stuk beter eigenlijk Ja
Eerst gewoon wat dressuurmatig gereden.
Toen begonnen met 50 cm, eerste keer weer recht omhoog, en de tweede sprong ging hij al een stuk vlakker er overheen. Dus ik uiteraard héél uitbundig beloont. En toen had meneer het door Haha!
Daarna even afgestapt, en de balken op 80 cm gelegd. En dat ging super Ja Persoonlijk record, zo hoog zijn we nog niet gegaan onder t zadel. Maar het lijkt steeds makkelijker te worden naarmate de hindernissen hoger worden. Hij springt dan vanzelf in galop aan, voert het tempo vanzelf wat op, en zet automatisch eerder voor de sprong af, waardoor hij natuurlijk ook vlakker springt Lachen
Ik wil hem echt zoveel mogelijk zelf laten uitzoeken, zelf laten meedenken, en dat werkt heel goed want hij begint netjes zelf gas bij te geven als ie merkt dat hij het niet red of niet goed uitkomt in een langzaam tempo.

Maar lage hindernisjes en balkjes is dus geen succes ROFL Hij snapt volgens mij gewoon niet wat daar nu leuk aan is Verward
Balkjes dat doet hij de eerste 3 x prima, daarna gaat meneer er gewoon bovenop staan en trapt ze weg Nagelbijten / Gniffelen
Enne.. lage hindernissen, dat gaat zo:
Vanuit draf op de rem, en dan:
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... r/lomp.jpg
ROFL Huilen van het lachen

Gelukkig zijn we niet van plan om wedstrijden te gaan rijden, dus houden we het voor de lol maar bij de hogere hindernissen Haha!