alles gaat goed tot na de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plotie

alles gaat goed tot na de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 13:01

Hallo allemaal,
Ik heb een probleempje met rijden.
Als ik in de piste rij, in stap en draf alles in orde. Maar als ik gegallopeerd heb, en terug wil draven, wilt Una steeds weer in galop overgaan.
Dus ik ga even terug naar stap, en als ik rustig wil aandrijven om te draven, springt ze meteen aan in galop, en dit blijft maar duren. Ik kan ze terugbrengen naar stap maar of doet ze enkele passen draf en gaat weer over in galop (een rustig , kort galopje weliswaar, maar dit vroeg ik helemaal niet).
Ze reageert wel goed als ik hooo zeg, maar ze wilt na de eerste galop telkens weer in galop aanspringen terwijl ik haar wil doen draven. Vriendin heeft er gisteren ook meegereden en bij haar doet ze het dus ook.
ik wil ook even zeggen dat ik er ook niet nerveus opzit ofzo, en ben heel rustig met mijn handen.

Ohja en ik rij zonder zweep of sporen en heb een rustige beenligging.

Hopelijk hebben er mensen wat tips voor mij.

Groetjes

Urielle

Re: alles gaat goed tot na de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:13

Heeft ze teveel energie? In dat geval kun je haar aan de longe eerst laten uitkuren zodat je daarna gewoon aan het werk kunt.

Als het gewoon is omdat de galop makkelijker is, kun je de galop moeilijker maken met veel schakelwerk, voltes, volte openen en sluiten en op de volte de buitenschouder of de achterhand naar binnen te zetten. Dan wordt de draf weer een stuk aantrekkelijker.

prado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:33

Als ze na de eerste galop steeds weer wilt aangaloperen, zou ik haar gewoon doorwerken in galop. Maak het werk voor je paard in galop wat zwaarder door bijvoorbeeld wat kleinere voltes te draaien, stukjes schakelen, (zie hierboven).
Je paard zal hierdoor sneller moe worden, waardoor ze waarschijnlijk eerder wil gaan draven.
Doet ze dit dan ook? Veel belonen d.m.v stem en klopje op de hals en daarna lange teugel geven.
Succes!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:38

Ik zou 'm ook even wat meer aan 't werk zetten... als 'ie wil galopperen galoppeert 'ie maar, en dan ga je gewoon even doortrainen in galop.
Probeer geen één rondje hetzelfde te doen of op de hoefslag te blijven, dus lekker moe maken, ik denk dat ze dan erna blij is als ze rustig mag gaan draven.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:41

Sander_ schreef:
Ik zou 'm ook even wat meer aan 't werk zetten... als 'ie wil galopperen galoppeert 'ie maar, en dan ga je gewoon even doortrainen in galop.
Probeer geen één rondje hetzelfde te doen of op de hoefslag te blijven, dus lekker moe maken, ik denk dat ze dan erna blij is als ze rustig mag gaan draven.

Doe ik ook,en blij dat ze dan zijn als ze mogen draven!
Direct op een kleine volte zetten (desnoods 8je's rijden) wil het aan galoperen ook wel tegen gaan want je blijft immers aan het wenden en krijgt geen tijd om aan te galoperen.

Let wel op je zit als je uit de galop komt en probeer niet je handen vast te zetten want dan speel je je paard weer in de kaart.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 17:34

dankje voor de enorm goede tips! hier kan ik wat mee.
Ik denk niet dat het kwestie is van teveel energie te hebben.
Maar de laatste tijd doet ze zo, ook op wandeling. Na de galop stappen, en als we weer aandraven gaat ze meteen in galop. Als ik haar dan wil doen vertragen, zwaar zitten en met de stem..gaat ze gewoon heel rustig verzameld galoperen. Best lastig Clown
Maar nog eens bedankt, zal deze tips volgende keer zeker toepassen.

Groetjes
Plotie