Help, paard rijdt niet door! (lui)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mek

Help, paard rijdt niet door! (lui)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 12:52

Hallo,
Mijn 18 jarige paard is lui!
Voornamelijk in de bak rijden. Ik rij met haar al veel overgangen.
Buiten is ze goed voorwaarst maar helaas vind zij autó's/ motors/ tractor's etc.. Onwijs eng!
Hierdoor vind ik het ook behoorlijk 'scary' om buiten te rijden, Omdat zij altijd der kont naar het gevaar dreigt.
Soms scheelde het echt een haartje tussen de auto en het paard!

Mijn paard kan zeker meer dan het ''oh zo slome geloop''.
Haar bouw is onwijs qua botten.
Ik wil er meer energie uithalen.

Helaas rij ik haar met sporen (kleine nopjes) en zweep, anders lukt het helemaal niet!
Als zij hengstig is, dan kan ik het helemaal vergeten!

Ik rij haar met een zachte hand, en heb dus een 'losse' teugels als 't ware!

Ik dacht eraan om haar haver te geven, maar denk dat 't niet helpt.
Momenteel krijgt ze meusli met 18 % haver, hier reageert is al niet op!
Ik wordt een beetje wanhopig, Ik baal als een stekker etc. Koe

Heeft iemand suggesties! Alvast bedankt.

( P.s dinsdag (morgen) krijg ik les van een Z-amazone, misschien weet zij er raad mee?)

Alicia2u

Re: Help, paard rijdt niet door! (lui)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:58

Zijn er geen probelem in de mond en rug? Ligt het zadel goed? Hoe is je eigen houding? al die dingen kunnen het paard beletten voorwaarts te gaan.
Als er niets mis is met het paard, het tuig of de houding van de ruiter, en het is een gedragsprobleem/ongehoorzaamheid, dan is het van belang om te weten of het paard niet voorwaarts gaat omdat het bang is, of omdat het dominant is en de ruiter niet respecteerd.
In het eerste geval moet je werken vanuit ontspanning en vertrouwen en het kan erg lang duren voordat het paard het vertrouwen heeft in de ruiter om voorwaarts te gaan. Goede begeleiding is hierin belangrijk.
In het tweede geval moet de ruiter streng zijn en het paard even doorpakken en op zijn plek zetten. echter, als nde ruiter het paard fout heeft ingeschat en het was toch bang, dan ben je hiermee verder van huis.

Misschien kun je aan je nieuwe instructrice vragen of zij eens wil rijden en voelen wat het probleem nu precies is.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:05

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:49

Misschien kun je eens bij een ruitersportzaak vragen...
vaak hebben ze daar ook wel iets wat je dan door
voer heen kan doen ofzo dat extra energie geeft.

Of biks voeren misschien?

Wulensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:19

Ga helemaal mee met Alicia2u. Eerst uitsluiten of het iets medisch is en dan kijken naar jezelf. (knop)sporen zouden geen effect moeten hebben of het paard voorwaarts is of niet. Wanneer jij consequent bent (na been geen reactie is tik met de zweep) dan zou je op de minste kuithulp het paard voorwaarts moeten kunnen krijgen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:26

Veldzicht schreef:
Ga helemaal mee met Alicia2u. Eerst uitsluiten of het iets medisch is en dan kijken naar jezelf. (knop)sporen zouden geen effect moeten hebben of het paard voorwaarts is of niet. Wanneer jij consequent bent (na been geen reactie is tik met de zweep) dan zou je op de minste kuithulp het paard voorwaarts moeten kunnen krijgen.

Helemaal mee eens.
Als het niet lichamelijk is, dan licht het zonder enige twijfel aan de ruiter.

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:34

Ik ga ook helemaal mee met het medische verhaal. Is er op gezondheid niks aan de hand met het paard, licht het mogelijk aan jou. Gelukkig krijg je wel les, zij zullen je tijdens de les ook van alles uitleggen. En een mens is nooit te oud om te leren.

Wat bij (slome) paarden wel werk is de 1,2,3 methode (zo noem ik hem maar even).
BV je wilt je paard voorwaards laten stappen op een volte. Je vraagt het hem 1 keer vriendelijk (dus niet gelijk je spoortje erin of met de zweep aan de gang), wordt er niet op gereageerd, vraag je het nog een keertje vriendelijk (misschien had het paard je niet begrepen), reageerd hij nu nog niet, vraag je eht een 3e keer, nu iets minder vrienlijk, nu mag je dus wel je zweepje en spoortje gebruiken.

Het zal even duren, maar het paard gaat na een tijdje echt wel leren tellen.. in het begin zul je vaak tot 3 komen, na een tijdje naar 2 en als het goed gaat zal hij het na 1 keer doen.
Als het paard lekker loopt zoals jij hebben wilt, doe dat ook niks met je benen, dus blijf hem niet elke stap voorwaarts duwen.
Succes! Knipoog

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:48

Hoi,

ik heb ook een nogal luie merrie van 18.
Soms is ze niet vooruit te branden, inderdaad ook vaak tijdens de hengstigheid'.
Wat ik dan doe is helemaal terug naar de basis, veel overgangen rijden en juist dingen doen die ze niet verwacht.
Cavaletti lopen, een sprongetje, een stuk zeil in de bak (daar wordt ze wel wakker van!)
Maar soms een keertje maar 15 minuutjes rijden, om het leuk te houden doe ik ook wel eens.

yvet1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 10:22

ik rijd ook een paard die nogal sloom is als je haar gewoon rustig laat lopen. ik begin meestal al met overgang van stap naar galop een aantal keren en dan is ze al goed wakker. Ik probeer veel figuren te rijden en oefeningen. Deze doe ik maar 1 of 2 keer anders krijgt ze het al snel door