Oefeningen ter voorbereiding op wijken etc.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mareska

Oefeningen ter voorbereiding op wijken etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 12:21

Hallo,

Ik rijd sinds kort een groot lang paard, dat nogal moeite heeft met lengtebuiging. Het wijken is een moeilijk punt (verder ben ik nog niet bezig met hem), hij lijkt het niet te snappen wat precies de bedoeling is. Hij valt snel weg over de buitenschouder en neemt zijn achterhand maar minimaal mee. Ik heb wel les maar op dit moment is er een zomerstop. Ik wil geen dingen verbrassen, maar ik wil er wel aan werken, al dan niet via andere oefeningen waardoor het kwartje zou kunnen vallen.

Zijn er mensen met tips en / of voorbeelden van (voorbereidende) oefeningen waardoor hij de bedoeling van het wijken misschien eerder door zou kunnen krijgen?

Alvast bedankt!

Alicia2u

Re: Oefeningen ter voorbereiding op wijken etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:28

Wendingen om het voorbeen, zodat hij leert de achterhand te verplaatsen op zijwaartse druk van je been.
verder wil ik je er nog even op wijzen dat wijken geen oefening is voor lengtebuiging; het lijf blijft recht en stelling is minimaal.
Als je de lengtebuiging wilt verbeteren ben je beter af met voltes, schoudervoor, travers en appuyementen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:38

op de hoefslag zetten en voor het been opzij leren gaan ( gewoon voorbenen laten stilstaanm)
zo leren ze te scharen en voor beendruk opzij te gaan.
als ze dit eenmaal kunnen, dan naast de hoefslag zetten en opzij een pasje vragen. ze gaan van zochzelf vaak toch al richting hoefslag, dus kun je mooi misbruik van maken Clown
ook op de lange zijdes stelling naar binnen en buiten vragen, is echt een supergoede oefening om meer souplesse te krijgen in het lijf

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 12:47

@ Alicia: Ja ik lees m'n post nu nog eens door en vraag me af waarom ik dat van die lengtebuiging erbij heb gezet, het staat los van elkaar en ik kom later eigenlijk niet meer terug op die lengtebuiging.. Maar goed.. Haha!

Ik rijd eigenlijk nooit wendingen om de voorhand, maar hoe rijd je hem volgens het boekje? Op de volte zetten, verkleinen tot een erg kleine volte en dan zijn kont naar buiten duwen? Waarop moet ik letten om te controleren of hij het goed doet?

@ Lowara: bedankt voor de tip. In stap en galop gaat het wijken al beter dan in de draf, vooral in de draf krijgt hij het moeilijk. Maar ik ga er mee aan de slag!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:54

Halthouden, stelling vragen, buitenschouder begrenzen, binnenbeen naar achteren en achterhand omduwen.
In een later stadium kun je ze rijden vanuit verzamelde stap. Ik rij vaak vierkantjes met mn paard in de losrijfase.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 13:00

Oké, had niet in de gaten dat het vanuit halthouden kon. Bedankt voor de uitleg!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:47

Volte verkleinen en dan met je handen en binnenbeen weer vergroten (naar de hoefslag toe rijden) is ook een goede oefening.

Je kan ook op de grond ernaast hem laten leren wijken voor druk, dan doet hij het straks ook als je erop zit en met je been vraagt om te wijken...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:35

Je kunt ook 1 of 2 meer van de hoefslag af gaan rijden en dan kleine stukjes proberen te wijken, en dan weer voorwaarts, pasje(s) wijken en dan weer voorwaarts.
Die wendingen om de voorhand heb ik ook wel toegepast, werkt ook goed!
En er niet te veel op focussen, het moet wel leuk blijven - dus daarna weer iets anders doen.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 17:09

Oh ja hoor, ik pak het ook niet elke dag mee, meestal alleen als er begeleiding bij is.

Ik ga jullie tips eens uitproberen, bedankt!

JUSTXME1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:27

Wat helpt (wat bij mij heeft geholpen toch Lachen )
is steeds de volte verkleinen en weer vergoten, daar worden ze ook los van. Vind ik een heel goede oefening.
x

kseniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:04

ik zou het proberen aan te leren via grondwerk. Parelli heeft daar zeer interessante oefeningen voor.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 12:31

Zoiets? http://nl.youtube.com/watch?v=t2Ha6idvUkY
Hier ben ik al mee aan het oefenen geweest, dit doet ie allemaal prima. Echter, onder het zadel die wending om de voorhand lukte niet. Hij bleef gewoon stilstaan en ik kon aan zijn houding zien dat het kwartje nog niet gevallen was..
Van de week als er iemand bij is maar even combineren met dat grondwerk, zou dat een optie zijn?

Verkleinen en vergroten van een volte neem ik ook af en toe mee, alleen valt hij dan nog sneller door mijn buitenhand heen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:41

Mareska schreef:
Zoiets? http://nl.youtube.com/watch?v=t2Ha6idvUkY
Hier ben ik al mee aan het oefenen geweest, dit doet ie allemaal prima. Echter, onder het zadel die wending om de voorhand lukte niet. Hij bleef gewoon stilstaan en ik kon aan zijn houding zien dat het kwartje nog niet gevallen was..
Van de week als er iemand bij is maar even combineren met dat grondwerk, zou dat een optie zijn?

Verkleinen en vergroten van een volte neem ik ook af en toe mee, alleen valt hij dan nog sneller door mijn buitenhand heen.

Combineren met grondwerk is een prima optie, maar zelf kun je met grondwerk ook druk geven waar je je been legt. Verder zou ik je het advies geven om 'geen reactie' niet te tolereren en in ieder geval de hulp aan te houden tot hij iets doet (naar voor naar achteren, omlaag, omhoog maakt niet uit. dat kun je in een later stadium omvormen).

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 12:47

Ja ik bedoelde met het combineren, dat terwijl ik mijn been aanleg als ik erop zit, iemand tegen die plek aanduwt zoals ik dat doe als ik ernaast sta en hij dus wél reageeert. Als ik ernaast sta geef ik idd druk (raak hem aan met m'n vinger) op de plek waar m'n been ligt. Ik denk dat hij gewoon die link niet legt..

Ik had ook echt niet verwacht dat ik geen reactie kreeg, ik heb het een keer of 3 geprobeerd en elke keer bleef hij stilstaan, kreeg ik een zucht en zag ik hem naar mij kijken met z'n oren scheef. Tikjes van de zweep erbij hielpen ook niet. En dan is het toch een flink stuk vlees wat je aan de kant moet duwen.. Nagelbijten / Gniffelen
Als hij dit vandaag weer zo doet, wat kan ik dan het beste doen? Een flinke mep zodat ik reactie krijg maar waarschijnlijk niet de goede? Meer buitenhand eraan, zodat hij waarschijnlijk alleen zijn voorbenen verzet en dus achter alsnog blijft staan? Spoortje aan en kijken of hij daarop wel reageert?

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:35

Als je wilt gaan wijken moet je paard gehoorzaam zijn voor het been. Als hij niet reageert op jouw kuit en wel op iemand die er naast staat vraag ik me af of hij scherp genoeg aan het been staat?

Zo nee dan moet hij eerst sneller leren reageren op jouw been.

Zo ja dan gewoon verder gaan met oefenen.

Hierboven lees ik heel veel goede tips. Wij gebruiken ze bijna allemaal. Net afhankelijk van het type paard waar we mee bezig zijn. Test ze allemaal uit. Je merkt aan je paard welke het best passen voor jullie.

Verder moet je goed opletten dat je zelf netjes recht boven op je paard blijft zitten. Tijdens de lessen en op wedstrijd zie ik heel veel ruiters die hun paard onbewust willen helpen door scheef te zitten/hangen . Je begrijpt dat dit dus tegenwerkt. Zij ook, alleen ze merken zelf niet dat ze het doen totdat ik het zeg.

Ook moet je niet vergeten dat het been aan de holle kant zijwaarts drijft en het andere voorwaarts. Veel ruiters vergeten hun buitenbeen te gebruiken bij het wijken.

Succes!

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 19:46

Dat hij de vorige keer niet reageerde was een beetje mijn fout, ik had het denk ik te moeilijk gemaakt. Toen heb ik vanaf het midden in de bak de oefening gevraagd en deed hij het niet, gisteren heb ik het vanaf de hoefslag gedaan en toen ging het wel goed.

Wat betreft mijn houding heb ik gemerkt dat ik met mijn handen meer moet meegeven, ik zat teveel tegen te werken. Hier let ik nu al op en merk ook echt verschil. Op een of andere manier denk ik dat ik zelf nog in mijn zit tegen zit te werken, maar ik heb er al verschillende mensen naar laten kijken en ik heb nog geen concrete werkpunten genoemd gekregen. Ik heb eventueel nog wel een filmpje van het 'wijken' van een tijdje geleden: http://nl.youtube.com/watch?v=bXAtxhlR8DU
Als iemand vanaf hier nog tips kan geven, altijd welkom.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:42

Ik zie op het filmpje inderdaad zijn achterhand niet meegaan.
Een oefening die je kan doen is een volte insturen en vanuit de AClijn richting hoefslag wijken. Hierbij zit je dan namelijk al in de buiging en hoef je alleen nog maar de achterhand mee te nemen. Om het basisprincipe te laten begrijpen zou ik ook halthouden op de hoefslag, neus iets naar de muur zetten en buitenbeen naar achterleggen en pasje laten omzetten. Laat hem hierbij niet doorschieten ofzo, maar gewoon 1 pasje. Vervolgens nog een keer en nog eens de andere kant op. Zodat hij jouw beenhulp wel gaat snappen