Zion (GribaldixSultan) trotseert de hitte!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

Zion (GribaldixSultan) trotseert de hitte!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 20:00

Nou ja, baasje dacht dat de hitte er wel voor zou zorgen dat meneer geen rare fratsen in zijn hoofd zou halen.
En het werkte Bloos
De laatste keer dat ik foto's van hem plaatste klik, kreeg ik vooral veel commentaar over mijn gebrek aan controle en assertiviteit. Daar zijn we hard mee aan de slag gegaan.
Dit heeft ertoe geleid dat er momenteel wat minder ontspanning is, maar dat ik wel de baas ben geworden Go jij! Go jij! Dat ging eigenlijk makkelijker dan ik verwacht had, ik had gewoon even een flinke trap onder mijn derriërre nodig, en dat hebben de bokkers me gegeven.
Ondertussen doen we allemaal dingen die ik twee weken geleden nog niet voor mogelijk had gehouden. We rijden lekker mee in de groepsles, hebben we spielerei met tempowisselingen in draf en galop en meneer blijft toch onder me.
Waar we vooral mee aan de slag zijn, is nu tempocontrole en een constante verbinding van achter naar voor. Soms heb ik ineens niks in handen en soms kan hij wat hangerig zijn. Voor de rest vooral rechtrichten, hij wil rechts slecht aannemen, en ik ben dus eigenlijk constant bezig hem van mijn linkerbeen naar mijn rechterhand te tikken.
Om die reden zie je me op de foto's soms met mijn rechterhand hoger rijden. Ik gebruik dit om de aanleuning rechts wat beter onder controle tehouden. Een hele slechte gewoonte, maar heel lastig af te leren. Voor de rest moet ik vooral nog leren op mijn billen te blijven zitten Boos! Ik blijf voorover hangen op één of andere manier.
We zijn nu, muv van de linkergalop aardig richting de B aan het werken. Die linkergalop is nog een verhaal apart, maar daar zijn ook geen foto's van, dus daar ga ik jullie niet meer vermoeien Tong uitsteken

Afbeelding
Wat stug aan de voorkant en weinig verbinding van achter naar voor, maar wel van mij.

Afbeelding
Tja...schaam schaam voor mijn binnenhand Bloos

Afbeelding
Niet zo'n vriendelijk beeld, en erg in twee stukken, maar wel een leuk voorbeen

Afbeelding
Overgang van stap naar draf, en hem heel bewust op mijn rechterteugel houden.

Afbeelding
De andere kant op vinden we allebei makkelijker Haha!

Afbeelding
Wat op de voorhand, maar wel fijner in mijn handen dan op de andere kant

Afbeelding
En dan kan je iets voorwaarts en het neusje er uit schuiven, daar willen we naar toe!

Afbeelding
Na een klein half uurtje vinden we het wel genoeg, en zijn we beiden toe aan een douche!

Afbeelding
Daar kan je toch alleen maar verliefd op worden Kusje

Afbeelding
Jong geleerd is oud gedaan! Mijn dochtertje is nu al weg van hem!

Janne92

Re: Zion (GribaldixSultan) trotseert de hitte!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:03

Ik vind zelf dat je best wat trotser dus rechter op mag zitten Lachen

Armani1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:09

rechterop gaan zitten en ik zie dat je niet altijd op 2 teugels rijdt probeer daar aan te werken verders erg leuk paard hoor wat meer moet gaan ontspannen van voren loslaten.

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:16

Wat een verschil, in twee weken tijd! Nu ook doorzetten natuurlijk. Zoals je zelf al zegt moet de achterkant er meer bij. Als je Zion in galop flink terugzet in tempo, soms zal hij in draf vallen maar dan galoppeer je gewoon weer rustig aan, dan komt hij beter op z'n achterbenen. Aan de voorkant moet je hem dan wel rond houden. Hierdoor zal hij in galop wat compacter worden, dan heb je meteen meer controle. In draf kun je trouwens hetzelfde doen. Die jonge dieren hebben dat echt snel door in een langzamer tempo, vandaar uit kun je weer wat meer vooruit en zal hij dan ook compacter blijven.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:20

Idd meer op je kont gaan zitten Ja Maar ik zie er wel verbetering in. Jij rijdt meer paard, dan het paard met jou Lachen Iig, dat zie ik erin Tong uitsteken

En Erleyne, het is gewoon een lekker ding, en ik vind niet gek dat Emma weg van hem is Knipoog

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:23

Ik zie echt al ontzettend veel verschil inderdaad.. Doe je goed Erleyne..
Valt me op dat je inderdaad wat voorover zit, nog even de borst vooruit en t plaatje is heel wat mooier! Ja

Kleine Emma, helemaal weg van grote Zion.. Wat is hij ook lief voor haar als ik dat koppie zo zie! Lovers

Heranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:57

Dat gaat er goed uitzien, mooi verschil, jullie boeken vooruitgang!
Nog wat trotser gaan zitten en dan komt het helemaal goed Ja

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:02

Er zitten wel hele mooie plaatjes tussen hoor! Knipoog
Die ontspanning aan de voorkant komt vanzelf wel weer. Waarschijnlijk moet hij er ook even aan wennen dat jij nu de leiding neemt. Je commentaar geef je zelf al. Je bent zeker op de goede weg! Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:02

Super Erleyne, ik zie een heel ander paard - en ook een heel andere ruiter!
Je zit moet idd beter, maar ik vind het fijn om te zien dat je hem aan zijn broek durft te zitten dus dan denk ik: die zit komt wel Ja
Veel succes verder en ga zo door!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:09

tjee jij bent echt hard verbeterd tov 2 weken geleden. ziet er top uit. Tja wat er al gezegd wordt is dat je je rug recht moet houden dan oogt het ook wat ontspannender.
Maar volgens mij kan jij zo de wedstrijdring in hoor.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:11

Wat goed dat je hem durft aan te pakken nu!
Ik had jouw vorige topic gemist, dus wist nog niks van de dip Bloos.
Het blijven jonge paarden en meestal krijgen ze allemaal "ineens" wat kuren.
Ik vind het al een heel verschil en ik weet zeker dat als je er wat meer vertrouwen in hebt dat je weer heel trots zult zitten!

Wat een schatje is Emma, trouwens

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:14

Wat een mooie foto's zeg! En wat heeft Zion een lekkere hals Tong uitsteken

Dat je wat naar voren zit stoort me niet zo heel erg, ik heb niet het idee dat hierdoor de balans kwijt is. Uiteraard zit je rechterop wel een stuk steviger Knipoog

Kijk idd uit met het tillen van rechts, goed om idd rechts wat meer contact te nemen als hij daar te licht is. Terwijl je welliswaar rechts goed rechtop neerzet, haal je links nog naar je toe en is het effect er alsnog niet.
Verder gewoon heel recht durven maken en houden, ook in een wending. Met name rechtsom zie ik hem op de foto's iets te makkelijk (weg)buigen.

Voorhand en uit elkaar foto's, welnee, kijk maar naar het moment van beenzetting, hij is prima in balans denk ik zo voor zijn doen en niveau Ja

De tips van joepiejee ga ik niet mee mee, denk niet dat het al aan de orde is om terug te gaan rijden in galop? Eens proberen kan geen kwaad, moet je ook een beetje zelf inschatten. Maar wat mij betreft gewoon lekker door laten springen in galop en eerst eens wat naar voren schakelen om dan te kijken of je terug kan schakelen naar een arbeidstempo, is al moeilijk zat.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:24

Waarom plaats je nou weer topic in HAW, dan ben ik verplicht commentaar te geven Tong uitsteken

Ehm ik kan me net als Kel niet echt storen aan je iets naar voren zittende houding, wat wel lijkt is of je nog (veel?) spanning in je rug hebt, niet zo vreemd natuurlijk gezien je uitleg, toch vind ik het totaal beeld er al aardig fijn uit zien, het lijkt me heel leuk om jullie eens life te komen bewonderen Ja

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:59

Zo wat een vooruitgang zeg. Je ziet heel goed dat jullie hard gewerkt hebben aan jullie puntjes.

Je zit idd wat voorover, maar dat vind ik zelf ook niet heel erg storend en dat komt ook vanzelf wel weer. Verder zie ik er niet veel verkeerds aan.

Ik ben benieuwd wanneer Emma er nou eens opklimt hoor Knipoog Tong uitsteken

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:12

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoen verwijderd.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:42

Wat een vooruitgang! Hij loopt veel meer bij elkaar en het ziet er ook naar uit alsof het van jou is.
Je geeft zelf al aan dat je nog meer op je houding moet letten, wat natuurlijk altijd goed is. Maar ik heb niet het idee dat je je paard stoort, dus het is geen ramp dat je (nog) niet kaarsrecht zit; complimentje voor de vooruitgang!

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 19:53

Je kunt het vooralsnog ook als een pluspunt zien dat je nog wat naar voren zit, op deze manier ontlast je de rug van je -nog jonge- paard wat.

Nu hij wat krachtiger begint te worden moet je er natuurlijk wel aan gaan werken dat je langzaamaan steeds wat meer rechtop gaat zitten om uiteindelijk in een nette houding te kunnen rijden, maar op dit moment vind ik het persoonlijk nog niet echt storend hoor!

Let idd wel op je handen, je hebt zo nu en dan de neiging om je linkerhand nog wat naar je toe te halen, en dan "wint" Zion het omdat hij dan toch weer al het gewicht in die hand kan leggen..
Rechterhand iets hoger is misschien niet het mooiste maar als het op dit moment praktischer is voor jou zie ik ook daar niet echt een probleem in, ik ga ervan uit dat wanneer Zion rechter gericht is dat die hand vanzelf weer gaat zakken...

Verder ziet het er super uit! Ga zo door!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 08:11

Allemaal heel erg bedankt voor de complimenten! Ik zit hier te glimmen achter mijn bureau ( en ben zelf ook best trots op ons Bloos ).
@Joepiejee: terugzetten in galop is nog een beetje hoog gegrepen voor ons, maar in draf zijn we er idd mee bezig. Hij gaat dan heel fijn doorstappen van achter, en zijn rug super gebruiken! We gaan dat steeds meer uitbouwen, ingepast in het verdere schakelwerk.
@Kelly en Sandra_v_dB: ik moet idd links beter loslaten om echt effect te hebben in het rechtrichten. Maar links is mijn 'spastische handje', die gaat zijn eigen weg. We zijn er hard mee aan het werk, dus hopelijk gaat het snel beter.

Voor de rest over mijn houding: op zich is iets voorover zitten niet zo'n enorm probleem, maar zoals Letizia terecht opmerkt, komt dit bij mij gedeeltelijk doordat ik nog wat gespannen ben. Als mijn vertrouwen wat verder groeit ( en dat doet het steeds meer ), zal mijn houding waarschijnlijk ook wel weer in orde komen.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:27

Gossie, als ik jullie zo zie, denk ik meteen ik en mijn suus.
Heel herkenbaar allemaal. Maar erg knap dat je het volhoudt en geloof me het komt goed Ja
Probeer op je billen te zitten door meer je rug hol te maken en je schouders dus naar achteren..(snappie me uitleg??)
Hierdoor zal je zien dat je paard erop reageerd en dus beter terug is te rijden. Ik moest om het drammen en hoge snelheden, handen op plaats houden, benen aan het paard houden... korte ophouding geven, licht been geven, korte ophouding, been, etc etc...totdat gewenste tempo bereikt is. Je zal zien dat hij dat snel door heeft en dat hij daardoor nog beter te controleren is. Hierdoor kan je ook de voorkant los gaan laten en hij zal de ontspanning nog meer gaan opzoeken. Rijd heel veel overgangen en pasjes naar voren en terug..naar voren en terug... galopje...terug naar draf... Maar vergeet ook geen meters te maken in galop. Hierdoor wordt hij sterker en zal het terugrijden ook steeds makkelijker in worden.

Verder vind ik het verschil met je vorige topic echt duidelijk. Goed gewerkt samen. OK dan!
Heel veel succes, jullie zijn een leuk stel samen, volhouden en blijven werken Knipoog

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:28

Wel leuk paardje, maar heb idee dat tie enorm op je hand hangt, maar misschien lijkt dat ook alleen maar zo, probeer beete los te gaan werken van voor en dan ziet misschien nog beter uit.l..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 08:54

@Sabm: hier zijn we idd mee bezig. overigens is hij van zichzelf helemaal niet rennerig, maar zelfs wat flegmatiek. Dat rennen deed hij vooral omdat doorkreeg dat ik dan bang werd en hem niet aan het werk zette. Ik denk dat dit grapje binnenkort over is, en hij weer wat nieuws verzint Knipoog
@Roos. hij is wel wat stug, maar hangt niet. Het moet allemaal nog losser, maar dat komt wel weer. Eerst moet hij weer eens leren luisteren. Nu gaan we weer naar meer lossigheid werken.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:11

Wat een vooruitgang zeg. Ik ga niets meer over je houding zeggen hoor, gewoon attent op blijven.

Wat me opvalt is dat Zion bijna op iedere foto dezelfde hoofd/hals houding heeft en met zijn achterbenen voornamelijk een stuwende beweging maakt. Doordat je nu bezig bent alles van "jouw" te maken zou ik aanraden om meer te variëren. Ik denk door meer oefeningen zoals tempo, hoofd/halshouding steeds veranderen, toch wat meer terug rijden maar ook zeker activiteit houden, goed voor het been krijgen, etc (je weet wel het basis verhaal dat je altijd hoort) hij wat meer aan elkaar wordt. Zeker voor een grote knul als Zion is het niet altijd makkelijk om contact te krijgen tussen achter en voor.

Ik las in een reactie van jou dat hij wat flegmatiek is dan zou ik zeker met meer tempo wisselingen rijden. Maar volgens mij ben je met dit alles erg hard bezig en komt t allemaal helemaal goed.

Heel veel succes en ook ik wil Zion graag een life zien!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 16:58

Hé, leuk dat je even gekeken hebt!
Ondertussen is hij sinds deze week weer een eind vooruit gegaan. Hij durft nu zijn hals wat te laten vallen, en blijft niet meer in zijn favo-krulletje lopen. We zijn dit nu aan het uitbouwen door idd wat met de halslengte en buiging te gaan spelen.
In het tempowerk werkt dit ook beter, hij stelt zich nu gewoon beter open voor wat ik wil, en we hoeven het niet meer uit te vechten Bloos Dus je tips komen helemaal overeen met wat we aan het doen zijn Haha!

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:08

Leuk paard, ga mee met het commentaar wat er gegeven is. Zo wordt het commentaar niet tig keer herhaald. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:14

Wat een geweldig paard zeg Bloos!.

En wat een bewegingen!.

Ik vind ook dat je best wat trotser mag gaan zitten.
Je hebt immers een prachtig paard onder je kont!