angst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Hoofdmoderator

angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 23:15

Tja weet helemaal niet of ik in het goede forum zit, maar ga toch mijn probleem maar voor leggen.

Ik heb een 3 jarige haflinger, ze is nu goed zadelmak, maar verder nog niet echt beleerd (kent stap en draf onder zadel)

Nu is mijn allergrootste probleem dat ik er zelf niet opdurf. Voel me daar erg ongelukkig bij. Op een ander paard stap ik zonder probleem, maar op die van mezelf niet.
Ik ben zo ontzettend bang om iets fout te doen waardoor ze aan de haal gaat. Het gekke is dat het een hele brave merrie is. Echter zodra ik het gevoel heb dat ze weg wil schieten (ook voor haar is alles nog onwennig) ben ik geneigd aan de teugels te gaan trekken en ga automatisch klemmen met mijn benen. FOUT

Nu vraag ik steeds of iemand haar vast houdt maar ja zoasl ik al zij voelt dat erg klungerig............

Wulensa

Re: angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:41

Gewoon niet te veel doen, iedere keer een stapje verder. Vraag net zo vaak als dat jij dat nodig vindt.. Ontspannen zitten, goed ademhalen en niet te veel proberen te denken aan 'wat als'. Heb je een riempje om de hals waar je je aan vast kan pakken? - ipv het hangen aan de teugels.

Nu maar hopen dat je merrie niet brutaal gaat worden voor jij je angst een beetje voorbij bent anders krijg je narigheden. Wacht dus niet te lang met hulp mocht dat het geval zijn. Succes!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 08:35

Ben het met Veldzicht eens. Wacht niet te lang, dreigt het mis te gaan, meteen hulp zoeken! Je wilt niet een paard hebben die jou de baas is.

En idd, het bekende "boktouwtje", ik knoop standaard bij jonge paarden een halstertouw om de hals zodat ik ze niet in de mond zit mochten ze onverwacht wegschieten.

Dat je vraagt of iemand er naast loopt is trouwens helemaal niet zo gek hoor, je kunt dit doen zodat je vertrouwen in je paard en in jezelf krijgt. Als je op deze manier wel ontspannen zit, heeft je paardje er mee aan dan wanneer je los rijdt, maar gespannen rijdt. Je moet het natuurlijk niet te lang doen, iemand ernaast, want dan leert ze niet op haar eigen benen te lopen, maar voorlopig kan het prima hoor.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:13

Als je schrik hebt kan je beter geen jong paard rijden... Volgens mij is het op dit moment beter dat er iemand op rijd die haar op zijn tanden heeft en ervaring met jonge paarden. Als je telkens met schrik opstapt dan voelt het paard dat aan en ontstaan er problemen... Zoek dus goede begeleiding!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:16

Waarom ga je niet wat grondwerk doen met je paard,m zodat je het gaat leren kennen en vertrouwen, en als je erop zit doe dan b.v alleen even zitten en misschien een paar stapjes en dan er weer af, neem de tijd , ze is nog heel erg jong en als je veel op de grond bezig ben leert ze jou ook vertrouwen en zal je echt op haar rug laten zitten zonder probleem.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:39

heb je al vaker een paard zadelmak gemaakt, ingereden en of verder aangereden??
zoniet dan moet je het niet alleen doen maar proffesione hulp zoeken voordat je het paard verkeerde dingen aan gaat leren

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:44

Ik vind ook dat je het aan een proffesoineel persoon moet over laten want een maal fout aangeleerd is heel moeilijk om weer af teleren

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:45

ik bedoel proffesioneel

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 21:28

Ik doe ontzettend veel grondwerk met haar en qua vertrouwen en een band zit het ook wel goed, het enige probleem is dus idd het rijden. Mijn bijrijdster (L2 nivo) rijdt haar nu verder in en ik ga idd maar steeds een beetje stappen tot ik ook op haar rug het vertrouwen heb. Het is misschien idd niet slim geweest om een jong paard te kopen, maar ja ik zag haar en was verliefd. Ik wil haar dan ook voor geen miljoen meer kwijt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 21:47

Vind het juist wel slim van je dat je het paard heb gekocht waar je verliefd op ben geworden ook al is het een jong paard, neem gewoon lekker de tijd om aan elkaar te wennen.
Eeens moet de eerste keer zijn dat je met een jonkie begint, ik ben ook mijn eerste jonkie aan het beleren, heb het niet eerder gedaan en met wat hulp gaat het super, ik heb de rest van haar leven de tijd , want ze gaat ook voor geen miljoen weg .
Als je het samen met je bijrijdster kan doen is het toch ok, laat ze jou ook eens aan de longe vast houden, zodat je zo af en toe eens een rondje kan rijden en zo leer je haar ook vanaf de rug kennen.
Zet lekker zelf alle knopjes erop, daar heb je echt geen prof voor nodig , het nadeel van een prof vind ik dat het te snel gaat en denk als je het op je gemak kan doen dat de basis veel sterker is.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 01:33

Heej Esther!
Idd rot dat je zelf eigenlijk niet op dr durft!
Shanti is echt een schat en zet niet snel een stap verkeerd, daarom is het belangrijk dat jij haar gaat vertrouwen! Ookal moet er 100 keer naast gelopen worden! Zolang jij Shanti maar leert vertrouwen. En idd zoals er al is gezegt knoop een halstertouw om dr nek zodat je niet in die mond kan gaan zitten. Dit wordt heel veel bij jonge paarden gedaan.
Het belangrijkste is nu gewoon dat je Shanti gaat vertrouwen. Doorgaan met het grondwerk waar je mee bezig bent en gewoon stappen met dr als iemand dr vast houd. Na een tijdje raak je daar aan gewent en wordt je angst minder. Vooral rustig aan doen en alles op je eigen tempo doen! Niet overhaasten!
Je kan me altijd bellen he Knipoog

kseniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:02

de eerste keren dat ik op mijn vorige merrie reed had ik ook dezelfde neigingen. dan moest ik van mijn instructrice de teugels heel lang laten (wasdraden) en met mijn binnenhand het zadel vasthouden. De buitenteugel moest ik blijven vasthouden om haar toch iets of wat kunnen controleren. voor de rest was het gewoon zitten op mijn paard. Ik moest alleen haar tempo controleren.

Nou succ6!!

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:38

Misschien een optie om les te nemen samen met je paard. Iemand die je kan helpen om over je angst heen te komen, je je zelfvertrouwen terug kan geven en je op een ontspannen manier kan laten rijden.

yvet1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:29

Je moet doen wat je zelf durft, iedere keer als je paard braaf is durf je vanzelf en stapje verder.; Ik ben ook nog nooit bang geweest tot ik lang niet had gereden, een verzorpony kreeg en die gooide me er op een gegeven moment af. Ik durfde niet meer te galopperen en zei bleef maar klieren. Ik en wel gewoon blijven rijden en op een gegeven mometn ging het zo lekker dat ik er niet meer aan dacht

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 15:33

Mii_Jessica schreef:
Heej Esther!
Idd rot dat je zelf eigenlijk niet op dr durft!
Shanti is echt een schat en zet niet snel een stap verkeerd, daarom is het belangrijk dat jij haar gaat vertrouwen! Ookal moet er 100 keer naast gelopen worden! Zolang jij Shanti maar leert vertrouwen. En idd zoals er al is gezegt knoop een halstertouw om dr nek zodat je niet in die mond kan gaan zitten. Dit wordt heel veel bij jonge paarden gedaan.
Het belangrijkste is nu gewoon dat je Shanti gaat vertrouwen. Doorgaan met het grondwerk waar je mee bezig bent en gewoon stappen met dr als iemand dr vast houd. Na een tijdje raak je daar aan gewent en wordt je angst minder. Vooral rustig aan doen en alles op je eigen tempo doen! Niet overhaasten!
Je kan me altijd bellen he Knipoog

hihi , ja nu je vakantie erop zit, zal ik dat zeker doen, Knipoog

joann86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 16:14

steeds een beetje verder gaan, en pas verder agaan als je er klaar voor bent... en leuke dingen doen met je pard dat je dr gaat vertrouwen

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:46

Het is het belangrijkste dat je je eigen gevoel volgt. Dat je geen dingen doet tegen je eigen of tegen de zin in van je pony.

Je kan er beter langer overdoen en steeds een klein stapje verder komen. Beter een stapje terug dan een stap tever.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:41

Het belangrijkste is dat je vertrouwen krijgt in jezelf, je kunt best rijden, als je dat op een ander paard kunt, kun je het op die van jezelf zeker!
Bij het inrijden van mijn pony heb ik ook twijfels gehad over mezelf, daarom heb ik even gewacht met het erop gaan, maar
toen heb ik met mijzelf afgesproken, de volgende keer als de mogelijkheid zich voordoet (ik heb eerst heel lang er op gehangen en ondertussen gestapt, gedraafd :p) ga ik er op,
toen voelde het goed (want dat is wel heel belangrijk) en ben ik er op gaan zitten, en gewoon aan de longeerlijn, ik deed helemaal niets, behalve zitten. Misschien is dat een idee.
Maar kijk uit en overhaast niets en heb vertrouwen in jezelf en ga af op je gevoel! succes!

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 23:39

Lekker blijven klungelen totdat je haar wat meer vertrouwd. Niet voor schamen. Het is juist heel wijs dat je je laat helpen op deze manier.

Verder opletten dat je gaat rijden op een moment dat jij en je haffie lekker ontspannen zijn en het rustig is op stal.

Het moment waarop je meer gaat durven komt elke keer een stukje dichterbij. Heb geduld en het komt goed.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 23:51

@ Yolande: Klungelen mag je niet doen op een paard... Zeker niet op een paard dat nog maar 3 jaar is en nog niet fatsoenlijk is doorgereden. Zo'n paard heeft een zekere ruiter nodig.

@ TS: Dus zoek goede begeleiding van iemand die ervaring heeft met jonge paarden. Of laat het paard door iemand doorrijden om daarna goed begeleid aan de slag te gaan. Deze laaste optie vind ik zelf nog beter.

Nu is er nog geen probleem... Zorg dus dat er geen probleem ontstaat en zoek iemand om je hiermee te helpen Lachen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 01:27

Ik denk dat ik ook voor les zou gaan. En dan gebaseerd op vertrouwen opbouwen, niet op het aanleren van "kunstjes". Dat kan later immers ook nog wel. Het zal alleen wel even zoeken zijn naar een instructeur die de vertrouwensband voorop stelt en ook nog ervaring heeft met jonge paarden.

Succes!