Veulen Wandelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odette_

Veulen Wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 11:32

Hallo,

Ik heb een verzorgshetlander met een veulen van 1 Juli 2008. Mij is verteld dat je ze kan leren lopen aan het halstertouw vanaf dat ze bijna 1 week oud zijn klopt dit? Want ik probeer het met het veulen maar ze wil echt niet ik moet steeds duwen onder haar kontje.

Tips?

AnnemiekN

Re: Veulen Wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 11:36

Het zou misschien best wel kunnen maar toch had ik het nog iets later gedaan
ik had na een week eerst maar eens een halster om gedaan
en daarna nog maar eens zien of hij/zij zo mak is en anders maak je het mak!
langszaam op bouwen.! Koe

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 11:40

Ja in het begin moet je idd even helpen onder het kontje , wat ik altijd deed was als ik ze van het paddock naar de wei bracht voor op met de moeder en dan loopt het vaak vanzelf wel mee en zo langzaam opbouwen, niet te veel druk op het halster zetten, je moet bedenken wat dat met de nekwervels doet,
Komt vanzelf wel goed, ze is van 1 juli , dus nog zo jong, neem er de tijd voor, wees met een meter al tevree , ik deed ook nooit het halstertouw met de clip vast maar dubbel onder om het halster, want stel dat ze weg willen en je moet ze los laten hou je een kant van het touw vast en dan glijd het zo van het halstertje af en blijft er geen touw aan hangen waar ze zich mee vast kunnen lopen,

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 14:14

In het begin is het verstandig als je met twee personen bent. Een het veulen en de moeder leiden en de ander zorgt door " aanduwen" dat het veulen gaat snappen dat het met je mee moet lopen aan het touwtje. Je kunt op deze leeftijd niet verwachten dat je ver zonder de moeder komt het best gaat het als je ze samen vasthoudt.
mijn veulen (KWPN) heeft altijd vanaf de eerste dag een halster om en loopt altijd aan een touwtje mee als ik de merrie binnen of buiten zet, dat moet wel omdat ik langs een drukke weg woon en hij er dus niet alleen op sjouw mag ,hij blijft netjes stilstaan als ik het halster om of af doe en loopt al heel netjes mee aan het touw, hij loopt ook zo mee de trailer op. Een veulen is in het begin nog goed handelbaar en als je ze jong opvoedt krijg je daar heel veel gemak voor terug. Als in mijn geval het veulen zes weken is en je hebt er nog nooit wat mee gedaan, hou je dan maar vast voor een potje vrij worstelen, ze zijn dan al zo sterk en wordt het dus een gevecht en dus een slechte ervaring.