4- jarige ruin (furst-heinrich x amor) longeerwerk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lotte002

4- jarige ruin (furst-heinrich x amor) longeerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 14:24

hoihoi

vandaag heintje voor de 2 keer deze week gelongeerd. hij had lekker een paar dagen
vrij gehad i.v.m casstratie. dus hij is nu officeel ruin Knipoog
dit was voor hem de eerste keer aan de dubble longe
hij heefd nog nooit aan de bijzet gelopen omdat ie dat dood eng vind
vandaar dat ik een dubble longe heb gekocht, hij liep er erg fijn mee
maar liep nog wel erg voorzichtig.
veder zijn we ook bezig met hem zadelmak te maken, ik heb er nu in de les
2 keer overheen gehangen en hij was echt super braaf. en hopen natuurlijk dat het zo blijfd Tong uitsteken
hier de fotos.

rustig aan beetje stappen
Afbeelding

Afbeelding

nog erg voorzichtig en onwennig in draf
Afbeelding

word al iets beter
Afbeelding

geitjes zijn leuk Tong uitsteken (lopen geitjes van de buren bij hem in zn wei)
Afbeelding

en het gaat stukje bij stukje beter
Afbeelding

bochtje om Knipoog
Afbeelding

redelijk fijn plaatje
Afbeelding

durft ondertussen al beetje meer te lopen
Afbeelding

daarna lekker een douche gehad
Afbeelding

wat vinden jullie van mijn knappe vent?

Ulfeino

Re: 4- jarige ruin (furst-heinrich x amor) longeerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:30

Mooi paard en loopt ook erg mooi en zo te zien ook wel aardig ruim.
Hoelang is het geleden dat hij is gecastreerd, want je hebt het over een paar dagen, maar lijkt me toch wel erg kort voor herstel na een öperatie want dat is een castratie toch in mijn ogen.

dieszoemies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:32

heey, ziet er leuk uit.
maar ik heb het idee dat hij een beetje opgekropt loopt, niet zo ontspannen , misschien is het beter als je hem iets meer ruimte geeft , en als je merkt dat hij ontspannen zijn hoofd wat lager kan houden, dit weer gaat opbouwen naar boven.
als je begrijpt wat ik bedoel.... ook omdat hij het nog wat eng vind, en je dit ook wel een beetje kan zien aan zijn ogen.
Het geeft denk ik een fijner beeld als je hem minder strak zet zodat hij leert te ontspannen met een dubbelelonge.

heel veel plezier met hem, het gaat jullie vast lukken Lachen
Het is een mooi paard Lachen
Laatst bijgewerkt door dieszoemies op 25-07-08 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 14:33

Ulfeino : dankje hij heefd iets meer dan een week vrij gehad. DA is nog een keer langs geweest en vond het er goed uitzien en zei dat ie weer aan het werk mocht.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:35

Mooi paard.
Hij is lekker actief, ik zou hem alleen wel iets minder diep laten gaan, dus de bijzet wat losser.

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 14:35

dieszoemies : ik bouw het ook rustig op ik heb hem ook niet strakker gezet omdat ik eerst wil dat ie op eigen benen loopt.
dus dat is vast een momentopname wand deze houding zoekt ie echt uitzich zelf op

dieszoemies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:37

mm dat ziet er anders niet zo uit, het lijkt juist dat hij heel erg luint. Ik zou hem juist nog iets losser zetten. Maar dat is mijn mening Lachen veel succes verder Lachen

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:45

zoals is het zie staan de touwtjes strak gespannen, blijkbaar zet je hem dus toch echt (te) kort vast. Ga met de rest mee dat je hem imo beter wat meer de ruimte kunt geven.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:55

Ik weet niet hoe je je dubbele longe bevestigd hebt, maar als ik het zo zie, zie ik een heleboel draadjes die niet helemaal zitten zoals ze horen.. En ook nog eens erg kort... Hier krijgen de paarden ook wel langer om te herstellen, maar blijft toch beetje paardafhankelijk...

Tis een leuk paard!!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 17:37

Ik zit ook te kijken hoe je de lijnen hebt bevestigd. Als ze zo zitten als ik vermoed dat ze zitten, zitten ze niet goed. Snap je 'm nog Knipoog
Op deze wijze kun je nl. niet lossen en gaat je paard er zich steeds vaster in werken ahw. Het zo zo dus echt veel te veel op spanning, waardoor je hem in een houding trekt ipv dat ie na kan geven.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 18:05

tis een leuk dier het enige wat ik nog kan toevoegen is dat hij naar buiten lijkt te kijken.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 18:07

Ik vind hem zelf veel te kort vastgebonden. Ik zou hem veel meer ruimte geven van voor, zo ontspant hij totaal niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 18:19

Nou veel van het commentaar is al gegeven, ik zal niet in herhaling treden. Het enige wat ik je nog mee wilde geven is dat je hem iets meer mag rechtrichten, maar ook lichtgebogen zijn zijn hals zodat hij geen tegenstelling aanneemt of zijn hoofd kanteld. Lachen

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 18:23

Ik vind niet dat hij te diep loopt enz. Op foto 1 kun je heel goed zien dat hij in de loodlijn loopt. Ik vind het er niet erg slecht uitzien. nog een beetje oefenen Knipoog Maar een paard gaat in het begin vaker "raar diep" lopen, omdat hij dan onder het werk uitkomt!
Blijven oefenen Lachen

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 18:28

Ik zou toch kiezen voor Of dubbele longe, Of bijzet?
Ik vraag me af hoe je dubbele longe nu zit?

Verder vind ik hem wel erg lekker lopen, houding moet hij nog zoeken (neem uit de tekst dat jullie m zadelmak aan het maken zijn op dat jullie niet heel lang met m werken?) dus dan moet hij de goede werkhouding en jou hand nog zoeken en dat kan even duren Knipoog probeer hem wel de gelegenheid te geven die te vinden, en hem hierbij zo veel mogelijk ruimte te geven Lachen

Ik denk dat jullie er wel gaan komen Lachen knappe vent. Achterhand word goed gebruikt Ja ga zo door en het lukt wel Ja

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 19:07

smurffie schreef:
dus dan moet hij de goede werkhouding en jou hand nog zoeken en dat kan even duren Knipoog probeer hem wel de gelegenheid te geven die te vinden, en hem hierbij zo veel mogelijk ruimte te geven Lachen

Paardje kan op deze manier de hand niet op zoeken, daar zit 'm nou net 'het probleem'.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 19:14

Ik zou ook voor een bijzet kiezen. Ik vind dit er niet fijn uit zien.
Je zegt dat je hem niet strakker hebt gezet, omdat ie op eigen benen moet leren lopen. Hoe strak wou je hem zetten dan? Ik snap het even niet.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 19:29

Punt zit 'm in de wijze van bevestiging. Als ik het goed zie, heeftTS de sluiting van de lijn door het bit gehaald, dan door de onderste ring, dan door de bovenste ring en weer aan het bit bevestigd.
Op deze manier gaat de lijn zich ahw vast zetten. Op het moment dat het paardje wat achter de teugel kruipt, en jij als handler dezelfde druk op de lijn blijft uitoefenen, wordt de lijn steeds korter. Weer losser laten gaat dan bijna niet meer, omdat de lijn door teveel ringen loopt.
Vooral als je begint met longeren, kun je het beste de sluiting eerst door de onderste ring halen en dan aan het bit bevestigen.

jUst_eVa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:04

Wat een leuk paard. Ik heb alleen het idee dat hij een beetje schuin naar binne nvalt op sommige foto's. Veel succes verder. Er mogen trouwens ook wel een paar kilootjes bij.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 23:05

Ik zeg niet dat ik voor bijzet zou gaan Knipoog ik zou voor deze manier gaan :
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XBU4CWMO.jpg
(dan is het eigelijk de bedoeling dat de buitenste longe achter je paard langsgaat, maar dan trapt de pony van de foto steeds naar de longe Knipoog )

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 23:16

Veel is al gezegd, maar ik zou toch eerst alleen een bijzetje proberen en daarna pas dubbele lijnen (1 achterlangs). Je bent nog maar kort met hem bezig, dus laat hem eerst wennen aan licht longeerwerk en jouw stemhulpen, voordat je hem met allemaal touwtjes gaat verrassen. Als hij fijn te longeren is, heb je daar straks alleen maar baat bij als je hem zadelmak gaat maken. Het zwaardere werk met allerlei hulpmiddelen kan later altijd nog.

Ik vind een weekje rust na een castratie erg kort, de hengsten hier (zelfs de oudere) krijgen zowat 4 weken de tijd om rustig te herstellen. Ook na een week kan er nog een ontsteking opkomen, dus hou het goed in de gaten en spuit ook na het rijden het boeltje goed af.
Verder een leuk dier en ik ben benieuwd hoe hij het strakjes onder het zadel gaat doen. Wees zuinig op hem!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 23:26

hey ik vind het er niet slecht uitzien. zelf ben ik ook voorstander om te longeren met dubbelle lijnen echter vind ik dit wel wat vroeg bij dit paardje. en kan je dit beter oefenen in een echte longeercirkel, want tenzij je zelf heel veel ervaring hebt met dit soort van longeren kan je veel verkeerd doen ook. in een gesloten longeerbak voel je en zie je veel sneller wat je aan het vragen bent. tegen op een groter terrein zie je niet te goed wat er echt gebeurt. dat is mijn mening e. verder vind ik hem niet te kort staan, maar moet je hem mijn gevoel meer voorwaarts zetten, nu leunt hij te hard op voorhand en probeert steun te pakken op touwtjes, dit moet je op lossen door hem ieder keer weer te laten aantreden. daarom ben ik voorstander om eerst te longeren met touwtjes, waarbij je let op hoe het paard zijn lichaam gebruikt en bewegingen leert kennen en onderbouwen, vooralleer te werken op dubbel longe.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 00:16

Ik denk, net zoals veel anderen, dat je beter met bijzetteugels kan beginnen te longeren. Als hij de eerste keer ervan in paniek raakte lijkt mij dat nog niet meteen reden om naar "zwaardere" middelen als de dubbele longe te grijpen. Dan zou ik eerst de bijzetteugels een stuk losser zetten.

Bij longeren haal je het paard, zeker als het jong is en nog niet gewend aan belasting, uit zijn normale evenwicht. Hij moet wel de kans hebben om een nieuw evenwicht te zoeken, met belasting. En dat vereist geduld en (veel) tijd!

Pas als hij aan de longe een goed evenwicht heeft gevonden, waarbij de bijzet op een "normale" spanning staan, kan je beginnen met inrijden lijkt mij.

Daarnaast heb je bij te strakke bijzetteugels altijd de kans dat je je paard op de voorhand trekt, terwijl je juist wil dat ie vanuit de achterhand gaat bewegen. Dat is ook een kwestie van training en opbouwen!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:52

Maare? een dubbele longe is zo zwaar als de hand van degene die de longe vasthoud.. bijzet is onbewegelijk..

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:54

Ik heb verder geen verstand van longeren maar ik zou heb liever wat meer met zijn neus op de loodlijn zien en dus minder diep.

Wel een leuk paard.