Nagefelijkheid en hoe die te verkrijgen? Wat vind jij??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whitepanther

Nagefelijkheid en hoe die te verkrijgen? Wat vind jij??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 13:37

Ik ben na een incidentje van van de week toch wel benieuwd:

Wat is volgens jullie nagefelijkheid en hoe verkrijg je die?? Welke hulpen gebruik jij hiervoor?

Martine_m

Re: Nagefelijkheid en hoe die te verkrijgen? Wat vind jij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:00

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 20:36

Maar aan de teugel is niet hetzelfde als nageeflijkheid!!!

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 23:25

Het gaat hier ook niet over een probleem om het te doen, het gaat hier om een onenigheid tussen enkele mensen over hoe het te doen dus ik ben benieuwd hoe andere bokkers dit doen....

Ezelinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 07:34

is lastig, denk dat dat voor iedereen, ieder paard en iedere situatie weer anders is. Mij lukt het nog niet goed, zijn we in de les hard mee bezig! Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 07:40

Bij het losrijden laat ik mijn paard gewoon doen. Dan steekt hij zijn hoofd in de lucht en kijkt alle kanten op, maar ik laat hem doen. Na een paar minuten goed vooruit rijden, zakt hij vanzelf en loopt hij vanzelf nageeflijk en aan de teugel.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 08:02

Voor mij is nagefelijkheid, dat een paard ontspannen door zijn lijf lopend aangespannen voorwaarts is (dus zonder angst voor de ruiter) met hoofd op de loodlijn lopent op twee teugels, hals rond gevormd tot de schoft, lekker loopt te zwingen door zijn lijf via binnen been en buiten teugel, zeker door de wendingen.
Aan de teugel loopt hij wanneer je met twee teugels contact hebt en op die manier alles kan doen wat je maar wild, al loopt hij met zijn hooft in de lucht of waar dan ook als de teugels maar de zelfde druk houden, als hij dan ook ontspannen gaat lopen, gaat hij na verloop van tijd vanzelf nageven, via binnen been en buiten teugel Pling Cool

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 17:18

Nageeflijk lopen vind ik een ontspannen paard dat nageeft op de hand, dus de hand volgt. Zonder te trekken, maar op je pinken. Van korte teugel en rond in de hals naar lange teugel en halsstrekken.. en inbuigen naar beide kanten.. Als een paard dat zonder tegenwerken, ontspannen en in alle gangen doet dan loopt ie nageeflijk Ja
De term nageeflijkheid heeft in mijn ogen niet echt iets te maken met goed gebruik van de achterhand, maar om een paard goed te rijden moet die er wel netjes onder zitten Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 08:28

Ik zet een slotje op dit topic. In de FAQ staat voldoende over nageeflijkheid en 'aan de teugel'. Daarnaast zijn hier heel veel topics over geweest.