Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Het enige wat standaard is, is goed in- en uitstappen. Verder varieert het nogal. Ik heb dagen dat ik bijna alleen maar stap, maar er zijn ook dagen dat ik vooral aan de galop en conditie werk.

Maar eerst Ik kijk naar mijn paard, in welke stemming is ze vandaag, en is ze los, zit ze vast? 
Gipsylover schreef:Ik stap meestal eerst een paar rondjes los aan beide kanten. Vervolgens veel voltes, figuren, overgangen, tempowisselingen zowel in stap als draf. Meestal aan beide kanten, maar niet zo dat ik alles wat ik op de ene hand uitvoer op de andere hand ook uitvoer. Daar tussendoor stap ik meestal nog eventjes. Vervolgens galop rustig en beheerst, ook wat voltes, tempowisselingen. Daarna nog wat draafwerk en vervolgens in draf de halslatenstrekken nog aantal minuten en vervolgens in stap rond de 5 á 10 minuten uitstappen. Zo ziet m'n echte dressuurtraining er vaak uit. Maar soms is het ook heel anders. Ik rijd ook nooit precies een uur, hangt er vanaf of mijn paard lekker loopt en alles braaf doet of dat het iets minder gaat en ik iets langer oefen.
mvkj schreef:hangt er helemaal vanaf hoe het paard aan voelt..
Ik begin met stappen linksom/rechtsom ,pasje wijken , schouder voor. grote voltes .Draven , eerst rustig aan LR (niet met kin op het borst) .. Grote voltes linksom rechtsom. Dan galop ook grote voltes.. In een ontspannen houding.. Dan ga ik meestal weer even stappen met een iets langere teugell. Dan pak ik dr wat meer op en begin ik in stap wat tempo wisselingen te maken in de stap.. En appuyeren, schouderbinnen , travers enzo.. Hangt ervan af de ene dag pak ik dit en de andere weer het andere.. Dan ga ik draven en moet ze er wat meer bij komen, maak haar actiever van achteren dmv overgangen , scherp maken aan de hulpen.. Schouderbinnen, travers, slangenvoltes, voltes openen en sluiten, appuyeren.... Dan stap ik meestal weer even tussen door met een wat langere teugel en dan naar de uitgestrekte toe ... Dan pak ik haar weer op en spring aan in de galop.. ook veel tempo wisselingen.. voltes openen en sluiten.. contra galop.. eenvoudige galopwissels..En in de galop probeer ik haar wat meer bovenin te krijgen dmv voltes sluiten en weer openen.. Dan draaf ik meestal nog even met haar wat meer bovenin gesteld. Dat doe ik altijd maar even, niet elke dag, en pak wat oefeningen mee. Dan laat ik haar hals strekken in draf/ galop en ga dan stappen.
Zo ziet het er ongeveer uit.Het verschilt zo per dag! Soms rijd ik maar even en dan rijd ik eigenlijk alleen maar voltes, binnen hoefslag, rechte lijnen en wat schouder voor..
) en voor mijn beestje zijn bijv. galopwissels ook een brug te ver...
) in draf vele tempowisselingen; arbeidsdraf; middendraf; stap;draf ; halthouden ; slangenvoltes; kleine voltes; grote voltes enz enz meestal draaf ik 10 min tot 15 min per kant