Jong paard op conditie krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martinique__

Jong paard op conditie krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 10:29

Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik wou jullie graag vragen om tips om
mijn 3-jarige ruin die nu een maand onder het zadel is een beetje conditie op
te laten bouwen.

Ik weet zelf wel wat dingen, zoals veel overgangen rijden stap- draf enz.
Maar wil graag nog een paar dingen weten.

Alicia2u

Re: Jong paard op conditie krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:33

Lange, maar rustige buitenritten met veel stap is wat ik met de jonge paarden deed. Te beginnen met 2-3 keer per week 1.5-2 uur en dat langzaam uitbouwen, door ook steeds meer tempo te rijden.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:38

Alicia, dat vindt ik best pittig voor een 3 jarige. Ondanks het vele stappen moet ie je toch ook dragen. Hij moet ook de tijd krijgen om sterker te worden in de rug enzo.

Ik vind fietsen een leuke bezigheid. Je paard kan zo lekker onbelast conditie opbouwen. Ik doe steeds een rondje (2x per week) die ik qua kilometers steeds meer uitbouw.
Daarnaast nog 1x per week half uurtje rijden, dit ga ik verhogen naar 2x en als ie bijna 4 is naar 3x en ook steeds wat langer dan een half uur.

Ik merk heel goed dat ik met m fiets qua conditie. Hij kan gemakkelijker rechte lijnen lopen en op zichzelf lopen. Hij is ook sterker geworden in de achterhand door het vele draven.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:46

Idd, buitenritten rijden Ja wel opbouwen natuurlijk en afwisselen met dressuurwerk in de bak.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:17

Juist dat vele stapwerk buiten op rechte lijnen maar vaak wat onregelmatige grond is goed voor het jonge paard. daar krijgen ze balans van. als het goed is is het dier voorbereid op de ruiter door longeerwerk en heeft het dus al een goede basisconditie.
Rechte lijnen zijn minder vermoeiend dan cirkels.

In Hongarije, waar ik een zomer jonge paarden heb opgeleid, gingen de paarden al mee op ritten van 2 uur, door erg heuvelachtig gebied met stijle afdalingen en beklimmingen, als ze nog maar 4 keer onder het zadel hadden gelopen. Beetsjes hadden geen centje pijn. Deden ze 2 keer in de week en 2 keer in de bak werken. de rest van de week stonden ze lekker op de wei met de kudde. Het zijn allemaal erg goeie paarden geworden, die nu, 3 jaar later, meerijden op internationale wedstrijden (eventing) of bij de bereden politie zitten.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:48

Buiten rijden is t.o.v. bakwerk natuurlijk super. Ik vind het alleen pittig voor een 3-jarige. Net zoals ik een 3-jarige niet graag veel op de longeercircel zie.
En een ruiter op zijn rug dragen is anders dan lopen op de longeercircel. Maar er is een ook verschil tussen wat jij zegt doen met een paard die net 3 is (waarvan de groeischijven nog flink moeten sluiten) of eentje die ruim 4 is. *LOL* Dan vind ik het alweer een ander verhaal.
Maar TS heeft het over een 3-jarige. Vandaar mijn reactie Tong uitsteken

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:57

Alicia2u schreef:
Juist dat vele stapwerk buiten op rechte lijnen maar vaak wat onregelmatige grond is goed voor het jonge paard. daar krijgen ze balans van. als het goed is is het dier voorbereid op de ruiter door longeerwerk en heeft het dus al een goede basisconditie.
Rechte lijnen zijn minder vermoeiend dan cirkels.
.

Ik vind stapwerk in de openlucht ook erg nuttig! Heuvel op en af, is goed voor de achterhand.
Ik moest met mijn pas opgeleerde paard te voet naar de manège. Nou, dat heeft hem zeker geen kwaad gedaan hoor! Hij leerde mooi op eigen benen lopen en is er ook heel wat tredzekerder door geworden!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:28

Mijn 3 jarige gaat regelmatig mee naar buiten voor de afwisseling.. Verder rij ik hem ong. 3 keer in de week, en probeer gewoon rustig aan de grens van conditie steeds verder te verleggen, neem er alle tijd voor, je merkt vanzelf dat hij het langer volhoudt...

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:32

Een buitenrit is niet voor iedereen weg gelegd...
Interval training is ook heel goed.
10min stap
5min draf
5min stap
enz enz.

Ik vind 1,5-2uur rijden (in de bak)echt veelste veel voor'n jong paard.
af en toe een flinke buitenrit-als dat mogelijk is-okay maar niet regelmatig zo lang rijden

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:37

Interval training is nog veel te zwaar voor zo'n jong dier. Dat is een aanslag op de hartspier en de spierstofwisseling, omdat je al snel anearobisch aan het werken bent. Het is belangrijker bij jonge paarden eerst de aerobische spieren te trainen (dus verbranding mét zuurstof), omdat dit efficienter energie verbrand en minder schadelijke afvalsoffen heeft, en dus het herstel minder lang duurt (belangrijk ook voor de groeiprocessen).

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:41

Fietsen is ook een hele goede oplossing. En dat kan je dan gerust een poos doen omdat het dier dan toch onbelast is. En het is uiteraard goed voor zn spieren.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:45

Ohwjah, en het duurt minstens 20 minuten voordat de gewrichten van een paard (en mens) klaar zijn voor het zwaardere werk en volledig soepel zijn met optimale bewegingsvrijheid. Zorg dus alijd voor een goede warming up!

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:54

silfie35 schreef:
Fietsen is ook een hele goede oplossing. En dat kan je dan gerust een poos doen omdat het dier dan toch onbelast is. En het is uiteraard goed voor zn spieren.

Fietsen? paard laten fietsen??
Hoe wil je dat doen?

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:56

Gewoon lekker onder de man laten stappen. Begin met eenmaal per week 1 uur of splits het op naar tweemaal per week een half uur.

Bouw dit steeds meer uit.
Stappen is de basis wat mij betreft Lachen

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:58

Dav schreef:
silfie35 schreef:

Fietsen? paard laten fietsen??
Hoe wil je dat doen?

Nagelbijten / Gniffelen lijkt me een fantastisch gezicht...
nee jij zelf fietsen en paard ernaast.
Vind ik ook een hele goede oplossing. Zo heb ik ons welshje (ben zelf te groot om erop te rijden) een megaconditie gegeven.
Ik doe wel altijd van te voren ff oefenen met 'wijken voor de fiets' haha, das een speciale versie van wijken voor druk. Fiets richting paard, paard aan de kant is het idee Vork

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:01

oh zo! ik had al hele rare gedachte's Clown

Dat is zo'n fijne manier van trainen alleen hou ik er niet zo van omdat je ontzettend veel op het harde bezig bent (en soms kost het een fiets...als je paard schrikt en je bent te laat)

Maar ik volg je nu weer Haha!

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:16

Nicole85 schreef:
Gewoon lekker onder de man laten stappen. Begin met eenmaal per week 1 uur of splits het op naar tweemaal per week een half uur.

Bouw dit steeds meer uit.
Stappen is de basis wat mij betreft Lachen

Ja dat denk ik ook.

Buitenrit gaat een beetje moeilijk, want hij is niet verkeersmak.
Ik longeer mijn pony ook wel regelmatig, en met rijden doe ik het heel rustig aan (beetje stappen en draven)

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:20

heeeeeeeel veel stappen helpt goed Ja

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:34

Pony wordt vanzelf verkeersmak op buitenrit. Neem een braaf, ouder paard mee en dan heb je zelden problemen.

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 11:46

ik heb zelf ook een 3-jarige en daar stap ik veel mee, dat werkt ook super. afwisselend met draven. ik moet zeggen dat zijn conditie er al behoorlijk op vooruit is gegaan.
na de zomer ga ik er mee in de bossen rijden.

fietsen vind ik geen goede optie, mijn paard schrikt nog wel eens en alsje dan op de fiets bent is dat niet echt makkelijk. ik ken al verschillende mensen die dezelfde"fout" zijn begaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 11:49

conditie komt vanzelf
Niet druk over maken Lachen
in het begin zijn ze na een kwartier moe en voor je het weet kun je een half uur rijden en bemerk je van hey...hij is niet eens moe Lachen

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 11:53

veel rechtuit en stappen. ik heb ook een 3 jarige. nu 2 maand onder het zadel. deze week voor het eerst een uur op buitenrit geweest. anders altijd 15 minuten/half uurtje.

verder kunje ook.. met een zo groot mogelijke bak/land. rondjes rijden.

dus gewoon tellen. 10 rondjes stap. 5 rondjes draf 2 rondjes gallop 10 rondjes stap etc. elk rondje tel ik altijd als 100 meter (snij de hoeken soms wat af en het rekend makkelijker) dus na 10 rondjes heb je een kilometer

verder helemaal met runningkawa eens.ik merk aan mijn paard dat hij nu langer kan.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 11:59

runningkawa schreef:
conditie komt vanzelf
in het begin zijn ze na een kwartier moe en voor je het weet kun je een half uur rijden en bemerk je van hey...hij is niet eens moe Lachen

Inderdaad.. Ik zou me nu echt nog niet druk gaan maken over een conditie..
Die komt vanzelf.. Naarmate je hem langer rijd pas je ook je overgangen en oefeningen er op aan..
Alleen al door dagelijks te stappen (bijv. een kwartier) bouw je al conditie op.. Interval trainingen, half uur veel overgangen ect. zou ik nog even laten voor wat het is.. Je merkt vanzelf wat ie aan kan en wat niet. Vind ook dat het echt per paard verschilt.

Aangezien jou paard nu op een trainingsstal staat zullen ze je ook wel tips meegeven als je hem mee naar huis krijgt.. Knipoog

Edit: Heb zelf ook een 3 jarige (dat weet de TS wel Clown ), word volgende maand beleerd.. Maar ik stap nu al heel erg veel met haar, aan de hand, over het harde. Die heeft nu al een redelijke conditie opgebouwd, maar ik ben benieuwd hoe ze die gaat gebruiken als ze dalijk onder zadel is. Ze is iig nu niet gauw moe te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Sita_ op 26-07-08 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 12:06

runningkawa schreef:
conditie komt vanzelf

dus conditie komt niet vanzelf. als je niets doet zal hij ook geen conditie krijgen. Haha!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 12:07

pimmela schreef:
runningkawa schreef:
conditie komt vanzelf

dus conditie komt niet vanzelf. als je niets doet zal hij ook geen conditie krijgen. Haha!

ja maar je bouwt het rijden rustig op. dus dan gaat de condite daar in mee.