Side Pull of Cross Ropes (Bitloos)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaureenPol

Side Pull of Cross Ropes (Bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 10:06

Hallo,

Ik rijd mijn KWPN-Merrie nu al een aantal jaar bitloos met een
Cross-ropes hoofdstel. Nou vraag ik mij af wat het verschil
in rijden voor het paard en voor mij is tussen een cross-ropes
en een side-pull
.

Anoniem

Re: Side Pull of Cross Ropes (Bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:09

Welke cross-ropes bedoel je? Die van Meroth die onder de neus door gaan of die van Dr. Cook die onder de kaak kruisen.

Met een side pul kan je eigenlijk alleen maar directe hulpen geven, voor op de neus of hier links/rechts van. De cross-ropes daarintegen hebben ook nog de stropwerking waardoor het hoofdstel zich strak trekt om de neus of zelfs het hele hoofd.

Mijn ervaring is dat jonge paarden de sidepul door zijn directheid beter begrijpen dan een cross-rope. Ik reed aangespannen ook bitloos met een nogal fanatieke A-pony. Dit heb ik eerst gedaan met de cross-rope van Cook. Hier werd ze echt waanzinnig sterk van, drukte haar hele gewicht in mijn handen en was niet meer te houden. Onder het zadel gebruikte ik al die van Meroth en daar liep ze prima mee (deed wel aan neckreining dus stuurde er niet echt mee). Die durfde ik eerst aangespannen niet te gebruiken, omdat je naar mijn idee toch iets meer met die van Cook te vertellen had. Daar zat ik dus goed fout Bloos ze liep aangespannen als een zonnetje met de Meroth en ik had zowaar een goede rem en stuur.

Ik geloof dus ook niet op het goed of fout zijn van bepaalde hoofdstellen (zoals bepaalde personen in hun "onderzoekjes" willen aantonen). Een bitloos hoofdstel is net zoals een bit: het moet bij jou en je paard passen. Mijn merrie liep uiteindelijk aangespannen met de Meroth en ohz met een hack. Die had ik helemaal niet nodig voor de hefboom maar door de lange teugels voor de neckreining kon ik zo veel fijnere ophoudingen geven, lees: ik hoefde mn handen niet tot achter mn oren te trekken om haar neusje te bereiken met die losse teugels Vork .