Hoe paard rug ontspannen tijdens longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ForrestFruit

Hoe paard rug ontspannen tijdens longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 09:14

Hallo
Als ik mijn paard longeer dan wil ze absoluut niet ontspannen als ik haar bijzet.
Ik kom dit probleem ook met het rijden tegen. Ze accepteerd geen druk in haar mond
en ook niet echt van mijn been.

Om weer een beetje bij het begin te beginnen wil ik haar dus nu weer meer gaan longeren.
Echter als ik haar bijzet met een bijzetteugel of een elastiek dan pakt ze het bit duwt de rug weg en het hoofd omhoog. ( dit doet ze ook met rijden! )

De rug is door de DA bekeken en is goed. Ook komt maandelijks de paardenfysio op stal die haar mee neemt en geen lichamelijke beperkingen kan vinden.

In het rijden loopt ze snel veel te veel op de voorhand waardoor er achter helemaal niets meer gebeurd. Lang en laag rijden is dus geen optie.

Wie heeft er longeer ( of eventueel rij! ) tips om dit probleem te kunnen verhelpen?
Ik heb geen haast dus een lange termijn planning is ook goed als het maar wordt opgelost!

LiVetime

Re: Hoe paard rug ontspannen tijdens longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:24

Mag ik vragen waarom je haar dan bijzet als je weet dat ze geen druk accepteerd in de mond? Logisch dat ze dan niet ontspant in de rug.
Ik zou het paardje maar eens lekker los gaan laten in de mond. Niet eraan zitten. Alleen om ophoudingen te maken.
Op die manier ben ik ook een draver aan het rijden. Die was ook zo verschrikkelijk gevoelig in de mond. Paard moet eerst leren dat het bit helemaal zo erg niet is, maar om dit te bereiken moet jij dus wel van die mond afblijven. Niet gaan bijzetten met longeren en ook niet in de krul willen rijden als je erop zit.
Alleen rechtrichten. Wel contact blijven houden natuurlijk met het bit, maar verder er vanaf blijven. Je zult zien hoe snel een paard doorheeft dat het bit lang zo erg niet is en door het rechtrichten uiteindelijk ook zijn rug los durft te laten en het bit meer aan durft te nemen.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:28

Longeer je paard dat zonder bijzet Pling als ze ontspant zonder bijzet, is het toch goed ?
Wat doe je haar om met het rijden ?

Sabrina_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:29

Wat ik eerst zou doen is een DA langs laten komen om het gebit na te laten kijken. De kans is heel groot dat ze last van haar mond heeft.

Wat voor bit gebruik je nu? Je zou een ander bit kunnen proberen. Ik hoor goede verhalen over een dubbelgebroken bit.

Is dit allemaal in orde dan denk ik dat je idd wel met grondwerk moet beginnen en eerst zoveel mogelijk zonder bijzetmiddelen. Ik zou haar helemaal opnieuw gaan leren longeren. Door er eerst naast te lopen en goed te belonen als ze zich ontspant. Vervolgens maak je de afstand tussen jou en je paard steeds een stukje groter maar zodra ze weer gespannen wordt doe je een stapje terug. Gaat dit eenmaal goed, dan kun je dit zelfe ook proberen met een elastiek.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:33

Persoonlijk vind ik het bij sommige paarden makkelijker om rijdend tot een goede acceptatie en ontspanning te komen dan middels de longe. Maar dit verschilt per paard. Als je weet dat het paard op druk alleen tegendruk creeert, zou ik ook zonder druk longeren en tijdens het rijden naar laag en rond rijden, met zoveel mogelijk ontspanning. Met rijden heb ik meer gevoel in mijn vingers dan aan een longe. In een later stadium kun je weer eens proberen tijdens het longeren bij te zetten.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:35

pessoa!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:36

PS: lang en laag rijden is altijd een optie, ook als je een lang paard hebt die de achterhand nog niet goed genoeg heeft ontwikkelt en dus wat voorover duikelt. Lang en laag is namelijk altijd dé manier om tot ontspanning te komen. Dit wil niet zeggen dat je je paard dan over de kop rijdt of dat je continu zo moet rijden! Vanuit lang en laag kun je gaan werken aan scherp stellen van de hulpen en langzamerhand, als het paard daaraan toe is, aan meer verzameling en dus meer ondertreding van de achterhand en meer opwaarts van de hoofd/ hals houding. Van voren kort houden en of omhoog proberen te rijden is geen optie!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:46

En de bijzet vast maken aan het halster of een bitloos hoofdstel. Met pessoa longeren is ook een optie. Ik weet niet of je vrij kan longeren met haar maar dan heeft ze in ieder geval naast de bijzet niet ook nog de druk van de longe in der mond.
Verder veel overgangen waarbij je concentreert op het lang en laag blijven rijden.
En wat amadeo ook al zegt lost het probleem niet op dan van de voorkant afblijven pas als de achterhand er goet onder zit kan ze zich ontspannen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:48

Amadeo schreef:
PS: lang en laag rijden is altijd een optie, ook als je een lang paard hebt die de achterhand nog niet goed genoeg heeft ontwikkelt en dus wat voorover duikelt. Lang en laag is namelijk altijd dé manier om tot ontspanning te komen. Dit wil niet zeggen dat je je paard dan over de kop rijdt of dat je continu zo moet rijden! Vanuit lang en laag kun je gaan werken aan scherp stellen van de hulpen en langzamerhand, als het paard daaraan toe is, aan meer verzameling en dus meer ondertreding van de achterhand en meer opwaarts van de hoofd/ hals houding. Van voren kort houden en of omhoog proberen te rijden is geen optie!

dat is inderdaad vaak een misverstand, en ik sluit me volledig aan bij deze post!

ForrestFruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 09:50

Het gebit is goed. Is door de tandarts bekeken en wordt 2x pj in de controle mee genomen.

Ik ben op zoek naar een oplossing om dit paard verder te helpen.

Heb idd wat verschillende bitten geprobeerd en een dubbelgebroken daar loopt ze het beste op.

Het lijkt idd dat het rijden makkelijker gaat dan longeren. Ik dacht alleen als ik er nou niet op zit dan moet het voor haar makkelijker worden. Ze hoeft mij dan nl niet te dragen! Maar dat blijkt niet zo te zijn in de praktijk!
Iemand riep nog pessoa?? Wat doet die??

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:08

Zoek maar eens op, een pessoa is een contructie waar sommige paarden en ruiters veel baat bij kunnen hebben. Maar mijn ervaring met paarden zoals de jouwe, is dat ook een pessoa niet voldoende helpt, ook daarbij kan het paard nog de rug wegdrukken en de hals inkorten.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 07:46

Ik longeer alleen nog maar aan de kaptoom. Ik heb mijn pony geleerd om na te geven op de kaptoom, dus ik heb helemaal geen hulpteugel meer nodig. Ik heb nog wel een keertje de pessoa geprobeerd, maar dan krijg ik haar toch echt niet lekker aan het lopen. Ik begin vwnw en dan vraag ik het tempo wat terug, zodat het gewicht wat meer op de achterhand komt en het hoofd/hals wat meer opgericht. Verder leer je hiermee ook sneller een zelfhouding aan IMO, omdat ze niet gedwongen worden door een hulpteugel. Ok, het is niet het doorsnee plaatje en vanwege het lagere tempo ziet het er wat minder spectaculair uit, maar je ziet wel de spieren hun werk doen en dat lijkt me de bedoeling. Dus liever dat dan een paard met weggedrukte rug en onderhals die over z'n tempo loopt.

Cuarda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:14

pessoa is de oplossing, de achterhand moeten ze er dan onder zetten

mylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:12

ik denk idd dat ik eens de pessoa ga proberen. Kreeg via pb nog een tip over antoin de bodt die schijnt ook goed werk te verrichten met dit soort problemen. iemand daar ervaring mee??

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:14

spicegirl schreef:
pessoa!

Helemaal mee eens!!!!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:21

PxIllenois schreef:
pessoa is de oplossing, de achterhand moeten ze er dan onder zetten

Dat is dus niet per definitie waar, ik ken uit eigen ervaring en van om me heen meerdere paarden die ook met pessoa níet zo lopen als dat je zou verwachten van een pessoa. Maar dat ligt niet aan het systeem, dat ligt puur aan het paard. Het systeem is goed, maar werkt niet voor ieder paard.... Dus het kán een oplossing zijn, maar is niet met zekerheid 'de oplossing'!

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:37

Waarschijnlijk kun je zo van achter de computer niet roepen dat het een of het ander de oplossing is voor dit paard. Een kaptoom vind ik inderdaad ook een goed idee om eens uit te proberen, je zit dan niet in de mond wat misschien veel spanning voorkomt bij dit paard. Eventueel een kaptoom waar je wel een bit aan kunt bevestigen, maar dan kom je niet aan het bit omdat je de longeerlijn bevestigd aan de kaptoom. Dubbele longe is ook een optie, maar best lastig om uit te voeren. Is de bodem waarop je longeert wel fijn voor het paard? Verder zou je eens je intructie kunnen vragen om hulp. Longeren is best moeilijk en eigenlijk is het wel vreemd dat er zo weinig instructie gegeven wordt op dit vlak.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:39

oefenen, wat uitdaging maken, kijken wanneer je paard ontspant, daarop verder borduren.

Ufsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:42

Ik zou het eens proberen met een passoa bijzet.
Als ze dan het hoofd omhoogbrengt komt er druk op de achterhand en gaat
het paard vanzelf van achteruit beter lopen en moet het de rug wel ontspannen.
Deze in het begin wat langer maken, tot het paard eraan gewend is.dan kun je de bijzet wat korter
maken en wat hoger instellen ( neem hier wel de tijd voor)