Paard gallopeert niet goed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Paard gallopeert niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 08:00

Hallo Knipoog

Tijdens clublessen hebben ze (en ook ik) opgemerkt,dat wanneer ik met mijn paard op de hoefslag verder gallopeer,ze met haar achterhand op de binnenhoefslag gallopeert,het is erg raar..
Ik heb al geprobeerd om mijn binnenbeen ver achter de singel te leggen bij het aanspringen,maar toch gallopeert ze op de hoefslag met haar achterhand op de binnenhoefslag,tijdens het galloperen op de hoefslag zelf heb ik ook geprobeerd met mijn binnenbeen achter de singel,een beetje het wijken voor het been toepassen.
Maar dit helpt nog steeds niet.

Weet iemand wat ik eraan kan doen ?

Alvast bedankt Knipoog

Amadeo

Re: Paard gallopeert niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 08:22

Bijna alle paarden zijn scheef van nature en aangezien de galop een 3 takt beweging is waarbij lengtebuiging ontstaat, kan het heel goed zijn dat het bij jou paard in de galop zichtbaarder is dan in stap of draf. Het is zaak om middels oefeningen de lenigheid van je paard te trainen, zodat die scheefheid steeds minder wordt. In galop zou je de voorhand iets naar binnen kunnen plaatsen, het naar buiten proberen van de achterhand heeft geen nut, daarmee los je de scheefheid niet op en maak je alleen dat het paard meer spanning in zijn lijf voelt en zich in vreemde bochten zal proberen te wringen om aan de hulpen te voldoen.
Er zijn meer oefeningen voor het rechtrichten, maar dat zijn er teveel om op te noemen nu, (bijna alle die je kent) het gaat erom dat jij je paard zowel rechtsom als linksom los moet rijden en beiden kanten moet trainen.

Anoniem

Re: Paard gallopeert niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:27

Je paard in inderdaad scheef maar mist waarschijnlijk ook de kracht in zijn achterhand. Het binnenachterbeen stuwt het lichaam in de galop naar voren en omhoog. Door zijn achterhand naast de massa van zijn lichaam te zetten hoeft die niet zo hard mee te werken. Je paard zal waarschijnlijk ook heel erg op de voorhand lopen in de galop.

Doet je paard dit zowel rechtsom als linksom?
Stel dat je paard linksom naar binnen loopt en rechtsom wel goed. Dan betekent dat, dat zijn rechter achterbeen het sterkst is. In de rechter galop kan hij deze dus goed onder de massa zetten. In de linker galop moet hij dus eigenlijk zijn linker achterbeen onder de massa zetten. Maar deze is dus zwakker. Dan draait hij zijn achterhand naar binnen toe zodat zijn sterkere rechter achterbeen onder de massa komt en het zware werk mag doen. Volg je het nog?

Schouder voor is inderdaad een goede manier om het paard recht te richten (kan in stap, draf en galop). Maar daarnaast zal je ook de achterhand sterker moeten maken door veel tempowisselingen te rijden en je paard dus steeds meer te verzamelen.

Succes!