mooi nagevelijk (ontspannen) maar langzamer draven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Dressage

mooi nagevelijk (ontspannen) maar langzamer draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 09:21

de titel zegt het al een beetje,

ik heb een heel voorwaards paard, maar zodra ze lekker naar beneden gaat, gaat ze langzamer draven.
Heb er heel wat aan moeten doen om haar zo ontspannen en lekker nagevelijk te krijgen, maar nou zit met het voorwaarts blijven.

moet ik nu even wat minder met het aan te teugel rijden bezig zijn en goed voorwaarts houden met tempo-wisselingen, of wat moet ik doen.. ik weet het even niet meer Bloos

Milou90

Re: mooi nagevelijk (ontspannen) maar langzamer draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:29

Lukt het niet om haar weer wat voorwaartser te krijgen terwijl ze zo lekker ontspannen loopt?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:31

Dat is lastig oordelen achter de computer, misschien dat ze voor jou gevoel langzaam gaat maar dat het wel meevalt. Ik zou in ieder geval oppassen dat ze niet de achterhand vergeet mee te nemen en dus op de voorhand loopt te sloffen. Dus zorgen dat ze actief blijft door bv tempowisselingen en overgangen te rijden zoals je zelf al aangeeft. En dan proberen die nageeflijkheid te bewaren.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 09:32

hee, jaa dat lukt zeker wel! maar dan is haar hoofd weer gelijk omhoog.

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:33

stipje. Ik heb hetzelfde probleem namelijk. Bij mij kan het liggen aan het feit dat haar linkerkant vast zit (wel minder ondertussen, nagevelijk rijden gaat nu makkelijker). Achterhand is wel actief bij haar. Wat wel helpt bij ons is veel overgangen stap-draf-stap maken op een ontspannen nagevelijke manier. Het heeft best lang geduurd voor dit een beetje beter ging. Ondertussen zijn we natuurlijk nog druk bezig om die linkerkant verder los te werken.

maar goed, stipje dus.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 09:35

Daan_Ordeal schreef:
Dat is lastig oordelen achter de computer, misschien dat ze voor jou gevoel langzaam gaat maar dat het wel meevalt. Ik zou in ieder geval oppassen dat ze niet de achterhand vergeet mee te nemen en dus op de voorhand loopt te sloffen. Dus zorgen dat ze actief blijft door bv tempowisselingen en overgangen te rijden zoals je zelf al aangeeft. En dan proberen die nageeflijkheid te bewaren.

ze gaat dan inderdaad wat sloffen, en wil haar lekker actief laten, het moet er ook wel actief uitzien natuurlijk. Is het belangrijk dat ik goede tempowisselingen doet, op het langzamere tempo haar lekker naar beneden rijd en haar proberen te behouden met het voorwaartser rijden. of even helemaal niet met aan de teugel bezig zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:36

dan vraag ik me af of ze wel echt nageeflijk is...dan gaat het hoofd namelijk niet direct omhoog bij meer tempo Lachen

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:36

Ik denk dat het te maken heeft met het evenwicht van je paard.
Mijn paardje deed namelijk precies hetzelfde, zodra ze laag liep, ging het langzamer, gaf je gas, ging dr hoofd weer omhoog.

Wat je kunt doen is rustig aan actiever maken. Desnoods alleen op je stem, weet niet hoe ze daar op reageert? Ze snappen het heel snel als je beloont als je actiever draaft en daar laag blijven. Als het makkelijker voor dr wordt, zal ze steeds meer en langere stukken én actief én laag blijven.

Die van mij doet het echt super nu en binnen een week of 2/3 ging ze van niets (door veulen) naar super fijn, los, laag en nagevelijk en die achterhand, joh, ik schudde zowat door elkaar! haha Knipoog
Laatst bijgewerkt door Jibbel op 24-07-08 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 09:37

het nagevelijk rijden gaat de laatste tijd heel gemakkelijk, maar daarbij voorwaarts blijven vind ze moeilijk, misschien ook nog beetje te slap voor?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:39

Het is overigens wel normaal dat het hoofd van je paard iets omhoog gaat zodra je sneller gaat. De achterhand zakt (als het goed is) en daardoor richt ze zich van voren iets op, zodat de schouder eruit kan komen. Maar dan blijven ze hierin natuurlijk wel nagevelijk lopen!

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 09:41

runningkawa schreef:
dan vraag ik me af of ze wel echt nageeflijk is...dan gaat het hoofd namelijk niet direct omhoog bij meer tempo Lachen

misschien omdat ze als ze nagevelijk is op de eigen tempo loopt heel ontspannen, en ze dan misschien wakker geschud word?

@ jibbel.

Jaa met mijn stem doe ik het ook inderdaad, en dan gaat ze wel voorwaartser, misschien moet ik inderdaad dat toch maar meer gaan doen. ik kon er vannacht gewoon niet van slapen Tong uitsteken

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:42

je moet zowiezo niet bezig zijn met aan de teugel. Je moet je focussen op de achterhand, en veel buiging en stelling vragen, maar uiteraard ook rechtrichten. DAN komt de ontspanning en kan ze ZELF nageven. Knipoog

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 09:43

Alweer @ jibbel Knipoog

mijn merrie heeft een wat uitgestoken hals, wat voor mij al moeilijker is, opgericht is daardoor heel moeilijk voor haar.
ze is ook eigenlijk altijd recreatief bereden, ze is geen 10 meer en spieren had ze ook neit echt (nu nog niet erg hoor Knipoog maar kan het daar niet ook een beetje aan liggen dat ze nog te weinig spieren heb om alles tegelijk te doen?

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 09:46

@ saskia, snap ik maar als zij dan omhoog komt help ik een beetje door te spelen met de teugels om haar constant beneden te houden. het is niet zo dat ik erop zit en gelijk naar beneden ga rijden, ze komt vanzelf

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:48

je hoeft haar niet te helpen, je moet alleen contact houden Lachen

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:49

Ja, tuurlijk, als je paard geen spieren heeft, wordt het lastig om gewicht ergens heen te brengen waar je het niet kan houden.
De spieren sterker maken is dan het eerste wat je moet gaan doen. Bijv. door overgangen, schakelen, voltes openen en sluiten en gewoon proberen haar goed op het achterbeen te zetten, blijven proberen en ineens is daar het moment dat je 'het' voelt. Alle stukjes op zn plek en van daaruit kun je verder!
En idd rechtrichten, niet vergeten! Lachen

edit: idd, blijf maar van die voorkant af, dat komt vanzelf, als je haar recht hebt, zakt ze vanzelf, als ze zakt, kan je activeren. Hoofd omhoog? Weer terug naar rechtmaken, zakken etc!
Laatst bijgewerkt door Jibbel op 24-07-08 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:50

Als je goed van achter naar voren rijdt, ipv aan de voorkant het paard in de krul te zetten. Dan heb je een actief achterbeen en zal het paard geen moeite moeten hebben met het tempo.
idd saskiakefie

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:51

Bij bepaalde paarden die teruggaan in tempo zodra ze "nagevelijk" zijn, gooien het op die compromis en komen vaak onder het werk uit. Gebruiken achterhand dus niet goed, ook ruggebruik hoeft niet goed te zijn.
Tips wat te doen, is al meerdere keren gegeven. Schijnovergangen wil ik toevoegen aan het rijtje.
Vergeet niet een nagevelijk paard valt niet terug in tempo.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 10:16

@ superwoman , mijn merrie is heel erg op de voorhand, ben bezig met de achterhand te trainen,. maar das ook niet 1,2,3 perfect, Tong uitsteken

@ jibbel, ik ben er ook heel erg mee bezig met overgangen tempo-wisselingen en inderdaad volte openene sluiten. en dat vind ze best moeilijk! ze is niet de jongste meer, ze is al erg vooruit gegaan. maar ik zal dan wel gewoon de voorkant met rust laten, maar als ze zelf naar beneden komt is het wel goed. vooral jou bedank ik voor je hulp!
ga vanavond gelijk mee beginnen.

echt super bedankt!!

Allemaal trouwens.
kan geen B zeggen als ik A heb overgeslagen ( zeg ik altijd) dat is hier het geval Tong uitsteken

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:18

Graag gedaan hor! Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:23

KIDOWx schreef:
@ superwoman , mijn merrie is heel erg op de voorhand, ben bezig met de achterhand te trainen,. maar das ook niet 1,2,3 perfect, Tong uitsteken

Maar een active achterhand hoeft niet te betekenen dat ze gelijk goed onder de massa komen. actief, wil gewoon zeggen dat hij niet loopt te sloffen en goed aan het been is.
Verder ben ik blij dat je de voorkant met rust gaat laten Knipoog lekker contact houden en dus meegaan met de beweging.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 19:19

Jaa daar heb je gelijk in, nou in ieder geval hardstikke bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:37

Hoe diep laat je haar zakken?

Zodra de neus onder de borst uit komt wordt het voor een paard fysiologisch gezien wel heel erg moeilijk om nog fanatiek de draven. Daar heeft de schouder dan gewoon geen ruimte voor. Er is ook een heel groot verschil tussen sloffen en gewoon langzamer gaan. Net zoals middendraf eigenlijk geen echte versnelling hoort te zijn. Een paard kan in een langzaam tempo nog best mooie passen maken. Verwacht niet dat met de neus laag een paard loopt als over balkjes, dat kan lichamelijk gewoon niet.

Hoe bedoel je precies dat het hoofd omhoog komt? Drukt ze dan haar neus voor de loodlijn of komen de oortjes alleen wat hoger te liggen? Bij dat laatste zou ik me niet meteen zorgen maken.

Wat voor ras/type paard heb je? Niet alle paarden zijn erop gebouwd om laag en rond te lopen, dus hou daar ook rekening mee. Een andalusier of fries zal niet lekker lopen met de neus over de grond (bij wijze van spreken Clown )

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 21:51

Juliette86 schreef:
Hoe diep laat je haar zakken?

Zodra de neus onder de borst uit komt wordt het voor een paard fysiologisch gezien wel heel erg moeilijk om nog fanatiek de draven. Daar heeft de schouder dan gewoon geen ruimte voor. Er is ook een heel groot verschil tussen sloffen en gewoon langzamer gaan. Net zoals middendraf eigenlijk geen echte versnelling hoort te zijn. Een paard kan in een langzaam tempo nog best mooie passen maken. Verwacht niet dat met de neus laag een paard loopt als over balkjes, dat kan lichamelijk gewoon niet.

Hoe bedoel je precies dat het hoofd omhoog komt? Drukt ze dan haar neus voor de loodlijn of komen de oortjes alleen wat hoger te liggen? Bij dat laatste zou ik me niet meteen zorgen maken.

Wat voor ras/type paard heb je? Niet alle paarden zijn erop gebouwd om laag en rond te lopen, dus hou daar ook rekening mee. Een andalusier of fries zal niet lekker lopen met de neus over de grond (bij wijze van spreken Clown )

heey,
nee zo laag komt ze niet,
mijn paard heeft een beetje apart drafje, ze heeft niet zulke goeie bewegingen, en ze heeft zenuwsnede gehad, maar doordat ze wat langzamer gaat tilt ze dr benen minder op als dat ze actief is (logisch toch?)

met het hoofd omhoog bedoel ik niet helemaal de lucht in, maar het ronde van de hals is dan weg. dan steekt ze hem gewoon uit. (sorry voor mijn moeilijke uitleg, vind het moeilijk uit te leggen Tong uitsteken)

Ras is KWPN, ze is 16 wat stijfjes afentoe (alleen maar mee buiten gereden voor ik ermee ree) en ze heeft zenuwsnede gehad.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 07:25

Er is wel degelijk een verschil tussen langzamer draven en minder actief draven. Mijn pony kan namelijk prima langzaam actief draven. Wat al eerder genoemd is, veel tempowisselingen rijden. Mijn pony valt ook wat terug in tempo, maar dat wissel ik dan af door af en toe een diagonaal voorwaarts te rijden en dan mag het neusje er ook wat meer uit. Zo test ik ook gelijk of ze wel de hand volgt.