halfarab Tor @ dressuurwork

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lord_Ik

halfarab Tor @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 23:13

Ik rij tegenwoordig steeds vaker dressuur met Tor, een verzorgpaard van me, en we gaan (langzaam) vooruit. Mijn houding is vaak errm verschrikkelijk en ik kan het niet laten om naar beneden te kijken Huilen. Ik rij recreatief en niveauloos en oefen momenteel vooral op activiteit aan het been, nageeflijkheid, galopperen en voorwaarts rijden. Ik heb mijn teugels vrij lang omdat ik af en toe het gevoel heb hem te kort in de nek te houden en hem nog graag de ruimte geef. Mijn moeder heeft foto's getrokken en heeft zo ongeveer het eerste halfuur op foto vastgelegd, waardoor er dan wel veel foto's getrokken zijn maar er heel veel slechtere tussen zitten gezien we dus nog niet op ons toppunt zitten, wat ook al niet alles is.
Ik heb momenteel geen les.

vorige dressuurtopic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=955263

Afbeelding
kan iemand mijn voeten helpen? Bloos

Afbeelding
Jaaa hoog kijk omhoog,, helaas stoelzit

Afbeelding
En dan gebeurt er dit

Afbeelding
Wel netjes, vraag me af wat mijn binnenhand aan het doen is

Afbeelding
Errm wat?

Afbeelding
Geweldige houding alweer

Afbeelding

Afbeelding
Standfoto

Afbeelding

Afbeelding
Eerste galopje

Afbeelding
Charmant lichtrijmoment

Afbeelding
Hoezo hij springt niet makkelijk aan in galop?

Afbeelding
Goedzo jongen,, bugger me

Hou de commentaar vriendelijk aub Lachen

Precious20

Re: halfarab Tor @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 00:57

Goh, je houding wat rechtzitten betreft vind ik nog wel meevallen. Jouw handen vind ik wel erg storend. Neem je teugels wat korter en dan zal je ook merken dat je niet meer hoeft 'in te knikken' in je polsen wanneer je een ophouding wil geven.
Verder heb ik het idee (mede door je handhouding) dat je je paard naar beneden wil 'dwingen'. Hij kan echter pas nageeflijk worden als je actief en toch ontspannen rijdt. Veel schakelen in tempo kan hierbij helpen.
Succes!

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 08:36

probeer je tenen naar binnen te houden Knipoog

Op zich is zoals Precious20 zegt, de houding helemaal niet zo verkeerd. Neem de tip van de handen mee, dan ziet het er al een heel stuk vriendelijker uit.

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 08:53

Leuk paardje, met een hele fijne actieve stap! Hierboven is al wat gezegd over je teugels en verder niet teveel met je binnenhand willen doen. Let erop dat hij op beide galopfoto's in de verkeerde galop zit. Vaak doen paarden dit als ze uit balans zijn bij het aanspringen. Rustig voorbereiden op de galop en niet in galop laten 'vallen', door eerst heel hard te gaan draven. (weet niet of hij dat doet, maar zo lijkt het op 1 v/d foto's) Goed aan je been maken en dan vanuit een rustige draf aangaloperen. Succes met dit leuke paardje! Lachen

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 09:42

@precious20: Doordat mijn teugels zo lang zijn kàn ik hem gewoon niet naar beneden dwingen zonder mijn handen achter mij te brengen,, daarom heb ik ze ook zo lang (in galop heb ik ze iets korter genomen),, maar ik ga mijn teugels weer eens verkorten,, waarschijnlijk is dan mijn handhouding een stuk beter (en erop letten dat ik niet ga dwingen Bloos). Mijn polsen knikken altijd in Tong uitsteken al verschillende mensen hebben me de opmerking gegeven dat ik het niet mag doen,, maar voor mijn gevoel ben ik zo gewoon veel soepeler in mijn handen. Ik probeer er mee te stoppen maar het is vrees ik een verslaving Tong uitsteken.
Ik vind van mezelf ook niet dat ik niet rechtop zit, maar mijn benen gaan nogal vaak alle kanten uit Tong uitsteken

@neinie: Ik heb heeeeeeel veel moeite om hem te laten aanspringen in galop,, meestal gaat hij er idd in draf vandoor, maar als hij té hard gaat draven krijgt hij van mij een keihard ophouding door dat hij binnen de drie meter stilstaat, laat ik hem een halve minuut kalmeren en dan proberen we opnieuw.
Ik ben tegenwoordig al blij dat hij aanspringt in galop en dan ook in galop blijft Tong uitsteken maar ik zal erop gaan letten dat hij dan ook juist aanspringt (links is wel zijn moeilijke kant).

Ik rij de hele tijd tempowisselingen en overgangen, omdat hij dus nog niet direct goed aan het been is, maar het verbeterd al. Hij is meestal nogal sloom in zijn gangen als hij nageeflijk loopt, maar hij is er ook nog niet zo sterk in. Als hij maar ontspant en zijn rug gebruikt Tong uitsteken. (Ik had hem btw nog nooit gespannen zien lopen, momenteel wel, maar het enige verschil dat je ziet is dat hij opkropt en in de oprichting gaat lopen, en dat doet hij hier verre van,, hij gaat zelfs eerder zakken met zijn hoofd, lekker relaxt dus Haha! )

Bedankt voor de reacties iedereen!!

Zoë_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:53

Ik vind het wel meevallen hoor Lachen
ik denk dat je met goede les een hoop kunt verbeteren!
Probeer wat meer te werken aan hem rechtrijden en aan jou eigen houding.
Je kunt eigenlijk nauwelijks goed en zacht met de mond van een paard mee bewegen als je je handen zo dicht bij je draagt omdat je teugels zo lang zijn.

Fouten zijn makkelijker aan dan af te leren dat weet ik maar probeer er toch echt aan te werken.
Paardrijden is niet makkelijk en er is altijd ruimte voor verbetering Knipoog

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:25

Lord_Ik schreef:
@precious20: Doordat mijn teugels zo lang zijn kàn ik hem gewoon niet naar beneden dwingen zonder mijn handen achter mij te brengen,, daarom heb ik ze ook zo lang (in galop heb ik ze iets korter genomen),, maar ik ga mijn teugels weer eens verkorten,, waarschijnlijk is dan mijn handhouding een stuk beter (en erop letten dat ik niet ga dwingen Bloos). Mijn polsen knikken altijd in Tong uitsteken al verschillende mensen hebben me de opmerking gegeven dat ik het niet mag doen,, maar voor mijn gevoel ben ik zo gewoon veel soepeler in mijn handen. Ik probeer er mee te stoppen maar het is vrees ik een verslaving Tong uitsteken.
Ik vind van mezelf ook niet dat ik niet rechtop zit, maar mijn benen gaan nogal vaak alle kanten uit Tong uitsteken

Een handig hulpmiddeltje om te voorkomen dat je in je polsen inknikt: plak een stuk stevige plakband (het soort waarmee je bijv. je enkels intapet) van je duim naar de buitenzijde van je pols. Het ziet er niet uit maar je kan wel niet meer inknikken in je polsen. Rijd zo eens enkele keren totdat je het gevoel van de juiste handhouding hebt en dan kan je die tape achterwege laten.
Ik knikte vroeger ook altijd in mijn polsen maar dankzij de tape doe ik dat nu niet meer.
Succes! Lachen

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 17:39

Zet hem vóór het aangaloperen op de volte. Dan ga je doorziten in draf en vraag je telkens goed reactie aan je binnenbeen. (Dit is immers het been waarop hij straks weg moet springen) Echt goed reactie vragen, dus 1x een beenhulp is flink naar voren en daarna weer rustig terug nemen op je zit naar een lager draftempo. Dit een paar keer herhalen, totdat hij echt goed op je binnenbeen reageert en dan leg je je buitenbeen wat naar achter zodat hij aanspringt in galop op de volte. Als het goed is heb je dan voldoende buiging in zijn lichaam op de volte, zodat zijn buitenachterbeen vrij is om als eerste weg te springen. Op deze manier is zijn balans beter en doordat hij nu wel meteen op je binnenbeen reageert, heeft hij geen tijd om de balans weer om te gooien en zal hij eerder in de goede galop wegspringen.
Een lang verhaal, maar ik hoop dat je er wat aan hebt Knipoog

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 10:02

Ik heb er ook al aan gedacht om hem op de volte te zetten, maar de wei waar ik rij is zo ongeveer vierkant, waardoor ik als ik een volte rij sowiesow veel vroeger van de hoefslag af moet en er veel later weer op kom en hij die steun aan de zijkant niet heeft. Daarnaast denk ik niet dat hij dat kan,, want als ik hem een grote volte vraag in galop zit ik weer bijna de hele wei door. Al is dat natuurlijk wel logisch als hij in de verkeerde galop zit Clown. Ik spring momenteel ook wel al aan in de bocht, maar ik ga wel een volte proberen, dan is de buiging wat minder plots en kan hij niet wachten met springen tot hij de bocht uit is Tong uitsteken. Zal hem eerst alvast in stap en draf perfect aan het been rijden Tong uitsteken.
Ik heb er zeker wat aan,, bedankt voor de tips!!

@precious20: idem! ik ga alvast tape zoeken Clown.

@Zoë_Iris: Ik werk zeker aan mijn houding en rechtrichten,, wat niet altijd makkelijk is met merries rondom als je met een hengst rijdt Clown maar ik heb momenteel (nog) geen les, wel gehad maar die instructrice lag me niet zo (ben wss gewoon heel moeilijk Tong uitsteken).

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 18:41

je paard kan niet goed aanspringen als je hem niet leert op eigen
benen te lopen dus laat hem maar eens die volte lopen

maar ik denk dat het paard het wel kan maar jij niet dit is het zoveelste topic
waar het niet goed (gelukkig spring je nu niet)

dus ik zou gewoon niet zo eigenwijs zijn en lekker les gaan nemen
voordat jeje pony verprutst Clown

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 21:44

Wie zegt dat het niet goed gaat ? Clown Ik ben vorig jaar van 0 met hem begonnen en ik (of iemand anders)heb de eerste 8-9 maand nooit meer met hem gedaan dan buiten gaan rijden, wat toen ook al heel wat was want hij was in het begin zo lui als wat, stapje kon wel, lui drafje ook, galopje heeel soms op bekende baantjes, hij liep waar hij wou en hoe hij wou bij de persoon die hem toen al een maand of 3-4 1x/week reed na een jaar of 3 op de wei doorgebracht te hebben. Ik rij 'm nu sinds +- 3 maand af en toe op de wei en heb ondertussen een instructrice gehad, die me niet lag. Hij was trouwens ook nooit doorgereden geweest,, hij was zadelmak maar meer ook niet. Van nageven had hij nog nooit gehoord. Ik vind dat hij het best goed doet Clown (ik reken daar mezelf niet in, maar een paard dat het niet kent doet het alleen als je het correct vraagt, dus hij is sowiesow de beste leermeester, de theorie ken ik zelf ook wel en ik ben nog steeds op zoek naar een goede instructrice en geld Clown.)
Tuurlijk kan hij aanspringen in galop, maar daarom nog niet goed... als ik hem buiten op een recht veldbaantje laat aanspringen in galop vliegt hij er vanuit stap ook vandoor, maar dan moet hij niet juist gecontroleerd en met buiging aanspringen...