Als maar blijven DRAMMEN!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jasia

Als maar blijven DRAMMEN!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 17:09

Hoi,

Nou ik heb Anneloes nu al weer redelijk opgebouwd en het gaat allemaal super Ja

Het enige wat telkens "fout" gaat is dat ze blijft drammen!
Ze wil NIET stappen, ze wil dus alleen maar in draf/galop (dit heeft ze ook wel aan de longe)..
Eerst had ze dit niet zo met het opbouwen omdat ze nog alles een beetje opnieuw moest uitvinden..

We proberen al verschillende dingen:

Kleine volte's draaien

HEEl veel figuren rijden

Telkens als zij in draf wil het tegenovergestelde doen, dus halthouden.

Dit werkt allemaal niet, zodra ik op de hoefslag ben dan draaft ze weer aan..
En het halthouden doet ze super! Maar zodra ik m'n handen dan naar voren doe en "stap" zeg gaat ze gelijk weer in draf Nagelbijten / Gniffelen

Verder is ze SUPER goed aan de hulpen.. Want als ik haar in draf voel gaan en ik geef een ophouding blijft ze stappen, maar supergespannen en ik moet dat dan elke 2 passen doen, dat is niet "leuk" ..

Heeft iemand DE tip?

Groetjes Jacyntha & Anneloes!

Jasia

Re: Als maar blijven DRAMMEN!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 19:41

niemand die DE tip heeft? Huilen van het lachen

_Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 19:46

Zelf consequent zijn, stap is stap. Als ze gaat draven neem je haar weer terug, als je dit volhoudt zal het werken.

Het is alleen maar naar voren? Staat ze voldoende buiten en hoe staat het met het krachtvoer?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 19:49

Ten eerste: heeft ze ergens last van? Rug/kiezen/ligt het zadel goed enz enz. Paarden die pijn hebben rennen er ook vaak voor weg. En lopen ook niet ontspannen.

Verder: Hoe zit je er zelf op? Ben je zelf wel ontspannen? Hou je niet continue vast omdat zij hard wil?
Waarom is ze zo gespannen?
Het is vaak de truc met gespannen paarden juist los te laten. Wel consequent zijn, ze mogen natuurlijk niet gaan rennen, maar loslaten op het juiste moment.
Rijd je weleens met de neus helemaal aan de grond?
Laat je haar niet over haar tempo lopen?

Hoe staat ze? Op stal, buiten?>
Wat krijgt ze aan krachtvoer?

Doe je ook wel eens gewoon hele ontspannen dingen met haar? Wandelen, alleen poetsen, eens gewoon alleen stappen met rijden of longeren. Of gewoon lekker grondwerken of spelen in de bak?

Veel vragen dus.. Haha!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 19:52

Heb ff in je andere topics gekeken: wat een geweldige haf zeg!! Ze is echt heel leuk!
Haar verhaal doet me denken aan onze tinker, die is ook zo enorm opgeknapt. Die was ook afgeschreven als 'rotpaard'.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 19:53

Wat een vragen Haha!
Tandarts is pas geweest, alles was goed.
Rug heeft ze geen last (meer!) van, osteopaat is 2 keer geweest, die komt met de kerst weer en dan laat ik haar elk jaar komen voor controle Ja .
Zadel past, heb net een nieuwe, aangemeten door de zadelmaker.

Ze staat nu 24 uur per dag buiten, tenzij het regent, dan staat ze 's nachts op stal, maar dan staat ze toch meer den 12 uur buiten.
Ze staat zo'n 6 uur per dag op de wei en de rest ind e bak met vriendjes.
Ze krijgt een halve kilo basisbrok, met hierdoor d'r supplementen.

We wandelen en spelen vaak en ook grondwerk neem ik vaak mee Ja
Longeren doen we niet zo heel vaak, simpel weg omdat ik het gewoon saai vind en ik haar daarmee niet haar beweging kan geven.

Als ik haar een lange teugel geef dan blijft ze uiteindelijk wel stappen, tenzij ze ECHT dramt.. Maar zodra ik m'n teugels oppak als is het maar een beetje denkt mevrouw dat ze in draf mag Nagelbijten / Gniffelen

Ik zit zelf heel ontspannen, juist omdat ze zo erg op me reageerd Ja
Verder laat ik wanneer dat kan natuurlijk gelijk los Ja
Als ze stapt dan laat ik los wil ze in draf geef ik een ophouding en kan ik meestal gelijk loslaten omdat ze blijft stappen dan zet ze een pas en wilt ze weer in draf ..

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 19:54

Def schreef:
Heb ff in je andere topics gekeken: wat een geweldige haf zeg!! Ze is echt heel leuk!
Haar verhaal doet me denken aan onze tinker, die is ook zo enorm opgeknapt. Die was ook afgeschreven als 'rotpaard'.

Wat een leuke reactie Haha!
Haha dankjewel! Ja mensen vonden dat ik gek was en dat Anneloes levensgevaarlijk was Nagelbijten / Gniffelen
Maar nu staan ze toch wel raar te kijken Tong uitsteken

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 19:57

Ow trouwens 1 keer in de week laat ik haar los in de bak "rennen" en stuur haar dan met lichaamshulpen op de volte enz. dit kan je misschien ook onder longeren zien?
Nou ja is iig ook afwisseling Ja

verder gaan we wanneer het kan naar buiten en anders wandelen we als we daar zin in hebben..
En sinds kort zijn we begonnen met springen Clown (of nou ja huppelen Nagelbijten / Gniffelen )

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 20:02

Bedankt voor al je antwoorden haha.
Kan het zijn dat nu ze juist eigenlijk zo goed gaat, dat ze zich sterk genoeg voelt jou een beetje uit te gaan testen?
Dat het ondeugendheid is?

Onze tinkie is nu zonder zadel en met een touwtje te rijden buiten in het bos.. we zijn erg trots op haar Haha!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 20:05

Nou het "uitproberen" heeft ze allemaal in de eerste twee jaar gedaan.. Dat ging van steigeren naar mij tot bokken en wegvliegen tot steigeren ohz enz .. Clown

Maar nu het pijnloos is wil ze gewoon heel graag Ja
Aan de longe zet ze nu ook bijna van zelf die achterhand er onder Lachen

En een jaar geleden kon ik haar stal niet eens binnen en was MET zadel rijden al bijna onmogelijk, nu rijden we zonder zadel en hoofdstel door het bos.. Lovers
Ik snap hoe je je voelt met je knappe Tinkie! *LOL*

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 08:24

Jasia schreef:
Hoi,

Nou ik heb Anneloes nu al weer redelijk opgebouwd en het gaat allemaal super Ja

Het enige wat telkens "fout" gaat is dat ze blijft drammen!
Ze wil NIET stappen, ze wil dus alleen maar in draf/galop (dit heeft ze ook wel aan de longe)..
Eerst had ze dit niet zo met het opbouwen omdat ze nog alles een beetje opnieuw moest uitvinden..

Groetjes Jacyntha & Anneloes!

Ik weet niet of je schouder binnenwaarts kunt ruiden? Als je dat wel kunt moet je dat doen op momenten dat hij meer doet als wat jij vraagt, schouder binnenwaarts rijden tot hij langzamer wil, dan belonen en ontspannen. Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:02

Stuiterende paarden tijdens de training -> teugels los en voeten uit de beugels en dan weer complete rust. Eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal als bij jou.

Blijkbaar is er toch iets wat spanning veroorzaakt tijdens het stappen en heeft ze geleerd dat draven de oplossing is. Het kan heel erg goed zijn dat de oorspronkelijke oorzaak al lang niet meer aanwezig is maar dat dit gedrag een gewoonte is geworden.

Probeer dus eerst na te gaan of de oorzaak nog steeds aanwezig is of dat het nu dus een gewoonte is. De gewoonte is moeilijk om weg te trainen en vergt een hele consequente aanpak. Ik denk dat je nu met elke keer terug pakken en dan weer los laten heel erg goed bezig bent.

Is het ook echt wel drammen? Steekt ze de neus in de lucht, opent ze haar mond of legt ze de oren plat? Zo ja dan is het waarschijnlijk drammen. Knijpt ze daarintegen de start tussen de billen en draaft dan heel "verzameld" weg dan zit er toch ergens spanning.

Misschien moet je de nadruk niet zo erg op het stappen leggen. Laat haar dan maar gewoon draven (wel in gecontroleerd tempo) en doe een paar passen stap tussendoor. Wijken leren ze ook niet door continu te trekken en te drukken maar door een paar kleine pasjes en die steeds verder uit te bouwen. Leer je paard dus opnieuw stappen onder het zadel.

Ik neem aan dat ze aan een touw wel kan stappen. Heb je al eens gekeken hoe ze het doet als iemand haar tijdens het rijden aan de hand meeneemt in stap?

Met wat voor bitje rij je? Een enkel gebroken trens heeft een notenkraker effct en drukt zich in het gehemelte als je aan de teugels komt. Dit hoeft nog niet eens heel erg hard te zijn maar de ruimte is nu eenmaal beperkt in de mond. Ik kan me voorstellen dat je pony de verkeerde links heeft gelegd bij haar gedragingen. Stappen is ongemak door inhouden, in de draf geen ongemak. De ophouding in de draf wordt wel begrepen als tempo minderen, omdat ze geleerd heeft dat de druk dan weg gaat. In stap begrijpt ze dit misschien nog niet, omdat twee passen niet genoeg zijn om en de druk te laten vallen en het paard te laten beseffen dat de druk weg is. Dus als reactie op het ongemak rent ze alvast weer weg. Een dubbel bebroken trensje kan niet in het gehemelte drukken en wordt vaak toch beter door paarden geaccepteerd. Misschien kan je die dus eens uitproberen.

Probeer in ieder geval na te gaan hoe dit gedrag ooit onstaan is. Dan is de oplossing alweer een stukje dichterbij.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 14:20

Ze dramt echt Ja Ze steekt haar kop in de lucht en ze wil in draf.. Mag dat niet gaat ze heel kort stappen en probeert ze telkens aan te draven..

Ik rijd haar met een dubbelgebroken bitje (met bol tussenstukje) dit bit vindt ze heel fijn en ontspant ze in principe erg snel mee Lachen

Ik denk dat het probleem bij haar rug lag, stappen deed zeer (sowieso haar achterhand gebruiken deed pijn en dingen zoals stelling enzovoort) waardoor ze gespannen werd en ging dribbelen en van daaruit dus de gewoonte had om aan te draven..
Nu is de pijn in haar rug weg en zoals ik al zei laat ik haar nu elk jaar controleren..
Ook de tandarts is geweest Ja

Ze heeft veel dingen gehad met het opbouwen wat eerst pijn deed en dus niet zo goed durfde, maar door haar rustig zelf haar gang te laten gaan, het haar zelf te laten proberen is dat allemaal wel overgegaan.
Ze heeft nog veel moeite met de galop, maar ze doet het wel, en ze doet enorm haar best Lovers
Maar dat drammen is gewoon wat vervelend Nagelbijten / Gniffelen
Ze kan ook stappen ohz, met lange teugel dan is er niks aan de hand. Maar zodra ik m'n teugels een BEETJE oppak dan wilt ze dus alleen maar draven..
En telkens inhouden en loslaten lijkt me voor haar ook nogal vervelend.. Nagelbijten / Gniffelen
Maar het is wel het enige wat "helpt"..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:16

Als ze aan de lange teugel wel gewoon stapt zat de oorspronkelijke oorzaak in ieder geval ergens aan het hoofd. Dit is de trigger voor haar, in jouw ogen, vervelende gedrag. Voor haar is dit denk ik een gewoonte geworden. Ze heeft dus een hele gedragsketen ontwikkeld die je zal moeten doorbreken.

In haar ogen is het heel simpel. Druk op het bit is de hulp voor aandraven. Dat dit niet bedoeling is weet zij ook niet. Het is dus eigenlijk hetzelfde als een paard afleren voor het been sneller te gaan -> sterkte!

Is ze eigenlijk wel goed aan het been? Dus als jij met een losse teugel stapt, draaft ze dan netjes aan op jouw beenhulp?

Ze zal een soort van gewenning moeten krijgen op het bit in stap. Als het consequent terug pakken niet werkt zijn er nog twee opties:
- rij met een dubbele teugel en een lage neusriem. Doe de tweede teugel dan aan de neusriem en rem haar hier in eerste instantie op. Dan is het bit een soort van noodrem. De neus is hopelijk geen trigger om te draven. Dan kan je heel langzaam aan steeds meer contact met de mond zoeken en haar toch goed afremmen op de neus. Want door continu een ophouding in de mond te maken bevestig je eigenlijk haar oorspronkelijke angst voor druk in de mond en geef je haar nog meer reden om te rennen.
- mits onder hele goede begeleiding zou je haar aan een licht bijzetje kunnen doen. Niet om haar hoofd in een houding te duwen maar puur voor de lichte druk en begrenzing tegen het in de lucht steken van de neus. Dan treed er hopelijk een soort van gewenning op. Aandraven is niet de oplossing want de druk blijft dus aanwezig. De neus in de lucht steken wordt met evenredige kracht afgestraft. Door de teugel leert ze hopelijk dat de druk niet zo erg is en dat wegrennen niet de oplossing of juist veel erger is.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:19

Ik zie dat je veel dingen al hebt afgedicht, ik zie alleen nergens in je verhaal een instructeur genoemd? Misschien kan je instructeur je goede tips geven?

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 15:22

Ze is SUPER aan m'n been, beetje druk en ze draaft al Ja
Ze reageert ook goed op stemhulpen Ja

Maar ze kan uiteindelijk na HEEL lang ook rustig stappen hoor, maar soms doet ze dus zo om te vervelen, om sneller te mogen..
Het is niet zo dat ze gespannen word van de druk op het bit, deze heeft ze in draf en galop ook, toch?
En met het longeren heeft ze geen bit in.. Nagelbijten / Gniffelen

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 15:22

Tallie_Ho schreef:
Ik zie dat je veel dingen al hebt afgedicht, ik zie alleen nergens in je verhaal een instructeur genoemd? Misschien kan je instructeur je goede tips geven?

De dingen die hier boven staan moet ik doen van m'n instructrice Ja

Maar ik dacht misschien heeft iemand op bokt DE tip dat ze hier mee stopt.. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:28

Tja, dan is het denk ik gewoon even doorbijten in je training en op deze voet doorgaan. Als ze echt heel erg gaat drammen stil zetten en zo een minuutje blijven staan. Een paard is dan vergeten dat hij bezig was met drammen.

Richt je op een slechte dag niet teveel op dat stappen. Ga lekker draven en niet het gevecht aan. Probeer dan na een paar rondjes een paar passen te stappen en draaf dan weer weg voordat ze gaat klieren. Bouw die paar goede passen dan uit naar meer. Zet haar tijdens het draven ook goed aan het werk met veel figuren of wat pasjes schouder voor. Dan zal ze stappen leuker gaan vinden door de ontspanning die ze dan even heeft. Voor paarden is niets zo lekker als even stappen na een moeilijke oefening.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 16:12

Een paard die ook bij mijn paard staat, ging ook altijd meteen in draf. Ze heeft dan ook de eerste weken dat ze ging rijden alleen maar gestapt. Misschien een keer uitproberen? Om gewoon een hele les te stappen.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 16:26

Dat doe ik soms inderdaad ook wel Ja
Een hele tijd stappen.. En dan na een halfuur ofzo gaat het wel goed..
En zodra ik dan een keer in draf ben geweest dan wilt ze weer..
Ze wil ook graag van de draf naar de galop, maar het enige wat ze dan doet is een uitgestrekte draf laten zien waar een KWPN-er een minderwaardigheidscomplex van krijgt Vork

Burberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 18:35

misschien eens ontspannende activiteiten proberen zoals zwemmen met dit heerlijke weer?
Veranderingen in activiteiten hebben het "stuitergedrag" wel doen wegvagen !