Wat is de volgende stap??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janiemandja

Wat is de volgende stap??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 14:26

Hee mensen,
ik heb een vraagje, maar ik zal eerst even wat achtergrond info geven;

ik rijd nu ong. 7 jaar, heb vrij veel ervaring op verschillende (manege)paarden, en rijd op dit moment op een klein 18-jarig paardje. Ze heeft in 't verleden veel last gehad van allerlei gebreken aan haar achterbenen en moest twee jaar geleden eigenlijk af gemaakt worden omdat de manege er geen toekomst in zag. Ik heb haar toen 'gered' en ben rustig aan de slag gegaan met eerst veel grondwerk en wandelen. Het gaat nu fantastisch, ze ziet er gezond uit, is niet meer zo verschrikkelijk mager, ze loopt nooit meer kreupel, ze heeft ze sterke/ontspannen rug gekregen en ze loopt diep en rond (dat houd ik ook maar zo, om niet teveel druk te zetten om haar achterbenen, dan gaat ze struikelen). Ze loopt nu netjes schouderbinnenwaarts, waar ik stiekem heel trots op ben, het blijft toch een manegepaardje. Nu vraag ik me een beetje af wat ik als volgende moet doen; ik heb als oefening opgekregen eerst schouderbinnenwaarts te rijden op de lange zijde, dan een volte bij de B/E en dan travers proberen, lukt aardig.
Maar ik vroeg me af of iemand nog tips/oefeningen had waarmee ik misschien verder kan komen?? Ik wil haar achterhand niet te veel belasten, want het zou mijn hart breken als het weer slechter met d'r ging, omdat ze dan toch afgemaakt moet worden. Dus: iemand??

Alvast bedankt!!

Urielle

Re: Wat is de volgende stap??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:39

Het lijkt me verstandig als je eerst uitlegt wat dit paard aan de achterbenen mankeert. Met zijgangen vraag je de achterbenen om meer gewicht te dragen, en eerlijk gezegd: als dit paard daadwerkelijk nog wat mankeert kan ik dat niet paardvriendelijk noemen Bloos

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:44

Waarom ga je een paard berijden
als je volgens mij goed genoeg weet
dat een paard ook deftig op de achterhand moet lopen?
Een paard op de voorhand laten lopen zorgt voor genoeg problemen.
ik zou je pony gewoon lekker het weiland op laten, tussen andere paardjes.
dit paard heeft volgens mij genoeg afgezien
en rijden lijkt me geen goed idee Lachen

Janiemandja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 15:13

Urielle schreef:
Het lijkt me verstandig als je eerst uitlegt wat dit paard aan de achterbenen mankeert. Met zijgangen vraag je de achterbenen om meer gewicht te dragen, en eerlijk gezegd: als dit paard daadwerkelijk nog wat mankeert kan ik dat niet paardvriendelijk noemen Bloos

Sorry, helemaal vergeten!!
Hoefkatrolontsteking (klasse 2/3) .. als ze een eigen paard was geweest zou er waarschijnlijk geen sprake van inslapen zijn geweest, omdat paarden met HKO in die vorm nog wel te trainen zijn, maar omdat manege paard (blablabla) kostte ze veel geld, terwijl ze weinig opbracht. Er is dus volgens mij geen sprake van 'mishandeling' of dergelijke!! Ja, ik weet dat van haar vraag meer gewicht op haar achterbenen te dragen, maar dat doe ik wel met rust en respect. Ze heeft zover ik weet, zie en voel geen last daarvan, anders zou ik het ook niet van haar vragen. Ze heeft plezier in het rijden en ik ga haar niet de hele tijd in de wei laten staan zolang ze het nog leuk vindt om te werken. Het gaat mij, met dit paard, er niet om hoe deftig en hoog ze wel niet loopt, maar om het feit dat we steeds een stapje verder komen. En nu weet ik het dus even niet meer, en vraag ik om tips die haar achterhand niet teveel belasten maar voorkomen dat ze teveel op haar voorhand loopt, omdat (ja natuurlijk weet ik dat) dat voor genoeg problemen op zich zorgt.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 15:22

Waarom probeer je de oefeningen niet eerst in stap, dan breng je ook meer lossigheid in het lijf, zonder dat ze extreem belast wordt.
Mensen vergeten vaak dat je hele goede staptrainingen kunt doen om je paard te versterken o.a. appuyement, travers, sb etc. Helaas hebben veel mensen geen geduld hiervoor of vinden het saai, maar veel fysio's vermelden dat stapoefeningen erg belangrijk zijn.
Probeer eerst hiervanuit te werken en als je denk dat ze het aankan, dan kun je het in draf proberen. Houd er wel rekening mee dat SB of travers al zwaar genoeg is voor een ouder dier met gebreken en goed basiswerk blijft altijd het belangrijkste. Dus je moet wel bij jezelf afvragen waarom je deze oefeningen wilt rijden en doe je het paard er een plezier mee..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 16:32

Duidelijk Lachen
Ik vraag liever eerst wat er is voordat heel Bokt er gelijk bovenop duikt natuurlijk!
Heb je verder ergens problemen in de basis? Wat gaat er moeilijk? Ik vind oefeningen nl. interessanter om te verbeteren wat er nog moeilijk gaat dan 'kijk nou, ik kan een appuyement'.
Knipoog En dan kunnen we ook gericht meedenken voor leuke oefeningetjes.

Janiemandja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 20:13

Dankje!! En inderdaad, ik had meteen duidelijker moeten zijn, maar acuut zo heftig reageren was onnodig.

Ze heeft zowiezo een goede basis, ze is netjes ingereden en liep ong. L1 niveau voordat ze last kreeg. Ze heeft nu echter nog wel moeite met galopperen. Ik zal even uitleggen wat ik zoal doe met rijden;

- minstens 10-20 minuten goed losrijden: veel voltes, achtjes, van hand veranderen, vooral lekker los en rustig lopen.
- rustige overgang naar de draf, ik vind het belangrijk dat de overgang rustig is, zonder dat ze d'r hoofd omhoog gooit, dan lekker los en rustig draven op beide kanten, zorgen dat ze aan beide kanten evenveel aanleuning heeft en als ze ontspannen loopt en niet onrustig begin ik een beetje met wijken e.d.
- even lange teugel.
- korte handgalop op beide kanten; zoals ik al zei, dit vind ze het moeilijkst en ik ben al tevreden als ze zonder struikelen en hinken netjes aan de teugel loopt, zou wel benieuwd zijn naar opmerkingen/tips maar dit intereseert me niet ontzettend.
- weer lekker draven, voor rust zorgen, als het goed gaat beetje schouderbinnenwaarts enz.
- verschilt per keer; als ze een goede dag heeft, galoppeer ik weer aan en probeer ik het nog een keer, gaat vaak goed en anders blijf ik lekker draven en doe ik veel voltes en en beetje zijgangen.
- lekker lang uitstappen aan de hand.

Ben benieuwd naar reacties!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:27

www.hoefkatrol.com

bij de oefeningen die je doet mits deze correct gaan vraag je toch je paard zijn achterhand te gebruiken.
als je de achterhand ontlast belast je de voorhand wat na tijd ook problemen in de voor benen/hoeven kan gaan veroorzaken