Is een grondbalk echt nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jasia

Is een grondbalk echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 10:30

Hoi,

Nou ja de titel spreekt voor zich, maar even een toevoeging:

Sinds kort ben ik met m'n 10-jarige haflingermerrie gaan springen, zij had dit dus nog nooit gedaan.
De eerste les hadden we er een grondbalk bij, dit was geen succes, mevrouw sprong over de balk en liep door de hindernis Nagelbijten / Gniffelen
Toen we die weg hadden gehaald ging het beter, ze concentreerde zich op de hindernis en sprong er goed overheen, natuurlijk niet perfect, maar beter dan met balk..

Is die grondbalk nou echt nodig?

Groetjes Jacyntha.

Anoniem

Re: Is een grondbalk echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:37

NODIG is een groot woord, maar het maakt het voor je paard wel gemakkelijker om de hoogte in te schatten.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 10:40

Oke, maar Anne conentreerd zich dan zo veel op die balk dat ze de hindernis er achter vergeet Nagelbijten / Gniffelen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:43

bedoel jij geen drafbalk ??

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:46

Ik heb hetzelfde probleem! Mijn paard is absoluut geen topper qua springen, en twijfelt enorm als er een grondbalk voor de hindernis ligt. Hij maakt er dan een enorme breedte sprong van, of vergeet te springen omdat hij alleen gefocust is op het balkje!
Normaal balkjes draven ben ik 'm nu aan het leren. Ik geloof dat de mijne dat nooit meegekregen heeft Clown
Ik trek het grondbalkje er daarom voorweg. Drafbalk is ook geen succes dus.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:49

Idd; TS en Dagmar_k bedoelen een zgn. drafbalk, die vóór de hindernis ligt, en niet aan de voet van de hindernis zelf.
Eerlijk gezegd vind ik het gebruik van een grondbalk wel zo eerlijk voor je paard, en is een drafbalk lang niet altijd per-sé nodig.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:50

Denk idd dat ze een drafbalk bedoelt.

Dit doen de meeste paarden in het begin je moet er een beetje mee spelen. Leg hem wat verder weg zodat die wel moet enz...
Zou het wel doen om het goed te leren.

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:51

een grondbalk ligt vlak onder de hindernis zodat het paard beter kan zien hoe hoog de hindernis precies is.

een drafbalk ligt iets voor de hindernis zodat het paard op de goede plek kan afspringen.
jullie bedoelen dus een drafbalk.

ik zou in dit geval eerst balkjes gaan draven zodat het paard weet dat hij niet over balkjes op de grond hoeft te springen maar daar gewoon overheen kan draven.

als dit niet werkt zou ik hem inderdaad helemaal weglaten maar nog wel een grondbalk neerleggen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:52

een drafbalk ligt op een afstand van de hindernis
een grondbalk ligt pal onder je sprong of net tegen de hindernis aan. bij sprongen hoger dan 50/60 cm vind ik dat je wel een grondbalk moet neerleggen Lachen

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:53

Jolliegirl schreef:
een drafbalk ligt op een afstand van de hindernis
een grondbalk ligt pal onder je sprong of net tegen de hindernis aan. bij sprongen hoger dan 50/60 cm vind ik dat je wel een grondbalk moet neerleggen Lachen

Maar volgens mij heeft TS het dus over een draf balk want daar springt ie over en loopt door de hindernis heen:P en een grondbalk is meer een onderdeel van een normale hindernis dus lijkt me sterk dat ie daar slechter van zou springen denk je niet?

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:53

Ik bedoel toch echt grondbalk, pal onder de hindernis..

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 10:56

Ow ja drafbalk dan Vork
Zoals ik al zei; we zijn er net mee begonnen Nagelbijten / Gniffelen
Gelukkig krijgen we goed les! Tong uitsteken

We doen nu nog gewoon kruisjes het hoogste kruisje was in het midden zo'n 70 cm Ja

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:57

Dagmar_k schreef:
Ik bedoel toch echt grondbalk, pal onder de hindernis..

Je zegt eerder " hij maakt er een enorme breedte sprong van" hoe kan dat als er een grondbalk pal onder de hindernis ligt ???

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:03

och.. gewoon vroeg afzetten Tong uitsteken

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:04

Het is iets wat we bij toeval ontdekten. Puur de grondbalk eens vergeten, en huh hij springt nu wel normaal.
Maar zoals ik al zei, balkjes draven kan hij ook niet. Ziet ie allemaal als sprongetjes, ik vermoed dat daar wel een link ligt.

Sprong met drafbalk en grondbalk
Deze foto is niet heel duidelijk, maar ik heb andere foto's maar slechte timing, waardoor ik half boven sprong ben, of nog voor m'n afzet.
Moet het toch weer eens proberen.

Cavalleti opelkaar
Deze foto is een wat betere sprong, hij zet geen km voor de hindernis al af, alhoewel hij dit niet fijn vind springen.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:05

het gaat hier om de TS en die heeft een probleem met een drafbalk, dus zullen we t daar maar over hebben?

Om te beginnen zou ik veel balkjes draven...allemaal op een rij. als dit goed gaat kan je een sprongetje met een drafbalk ervoor. Dit is makkelijk om de afstand te zien, maar niet verplicht..wel moet je hem dat altijd in draf aanrijden en niet in galop! Als je over het balkje gaat dan moet je pony afzetten voor de sprong, zodat je er mooi bij komt.
Je kan natuurlijk ook een losse sprong er neer zetten en dan uit galop of draf aanrijden als je dat makkelijker vindt.
Wat ook een goede oefening is: in-uitjes springen...allemaal hindernissen achter elkaar zetten op ong. 3 meter. dit is een hele goede oefening voor zowel jonge als oudere paarden.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:07

Dagmar_k schreef:
Het is iets wat we bij toeval ontdekten. Puur de grondbalk eens vergeten, en huh hij springt nu wel normaal.
Maar zoals ik al zei, balkjes draven kan hij ook niet. Ziet ie allemaal als sprongetjes, ik vermoed dat daar wel een link ligt.

Sprong met drafbalk en grondbalk
Deze foto is niet heel duidelijk, maar ik heb andere foto's maar slechte timing, waardoor ik half boven sprong ben, of nog voor m'n afzet.
Moet het toch weer eens proberen.

Cavalleti opelkaar
Deze foto is een wat betere sprong, hij zet geen km voor de hindernis al af, alhoewel hij dit niet fijn vind springen.

Misschien handig om hem eerst fatsoenlijk balkjes te laten draven?
dat is de basis voor springen vind ik!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 11:12

Balkjes draven doet ze nu heel goed, eerst niet maar dat kwam door een verkeerde instructrice Hamer
Nu doet ze dat super..

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:41

Lijntje opbouwen, balk - sprongetje - balk - sprongetje - balk? Dat ze leert dat er voor en na een hindernis ook balken kunnen liggen? Mocht ze dan bij de eerste hindernis niet springen, heeft ze direct daarna nog een kans...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:09

Eigenlijk doet ze het dus heel goed! Ze is heel erg gefocussed maar simpelweg nog niet snel genoeg.

Leg de drafbalk eens wat verder weg van de hindernis zodat ze wat meer tijd heeft om zich voor te bereiden op de volgende sprong. Om haar reflexen te verbeteren veel inuitjes springen. Hoeft niet hoog te zijn, 30-40 cm is prima. Wissel ook in de afstanden hiertussen, dat houdt ze scherp.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:35

Ben het met Juliette86 eens, doe wat meer ruimte tussen de balk en de sprong zodat ze zich opnieuw kan concentreren en opnieuw kan voorbereiden.

Eerst evenwicht krijgen na een sprong en goed reageren op balkjes voor je in-uitjes springt, dit vergt namelijk best veel van je paard en als je net begonnen bent kan je het behaalde weer kapot maken.

Ze ziet er wel heel vrolijk uit op de foto! ziet er mooi ontspannen uit!