Wanneer mag je jezelf gevorderd noemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ramarant

Wanneer mag je jezelf gevorderd noemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 22:33

Heeej..

wat ik me nu al best n tijdje afvraag is wanneer je jezelf een gevorderde mag noemen.
Als je de 3 gangen goed beheerst? Iedereen zegt wel wat anders..

Geen idee eigenlijk..

Ik zie heel vaak op de manege bij mij kleintjes rijden..waarvan ik denk WOW Wow!
dat zou ik toch ff niet nadoen..

jasmijn78

Re: Wanneer mag je jezelf gevorderd noemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 23:34

In de dressuur(sport) is de basis B tm Z niveau en gevorderd ZZ-licht tm GP. Lachen

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 01:19

Ik denk dat het nogal van de stal/ manege afhangt. Als je ergens rijdt waar weinig mensen in de sport geinteresseerd zijn en mensen vooral hobbymatig rijden met als hoogtepunt (of dieptepunt, naar gelang je prestatiedrang) de jaarlijkse onderlinge wedstrijd, ben je vaak beginner als je net begint, half gevorderd als je een leuke B-proef kan rijden en gevorderd bij L of hoger. (zo was het op de manege waar ik reed tenminste).

Hoe het op maneges die zich echt op de sport richten gaat weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 06:19

Maneges geven idd namen aan de lessen, beginner, half gevorderd, gevorderd.

Het niveau zal per les , per manege zeer zeer verschillen..
Het is geheel afhankelijk van het niveau van lesgeven, de ene instructie geeft stukken beter les dan de ander, en deze gevorderde lessen zullen dan ook gevorderder zijn dan bij de slechtere instructie.

Ik vind een ruiter gevorderd als deze een onafhankelijke zit heeft, dus een goede balans en goed met de beweging mee. Het paard nergens mee hinderd, een stille hand heeft, een stil been. En goed kan luisteren naar de instructies.

Daarnaast bepaald de mate van gevorderdheid,wat je als ruiter zijnde met het paard kan bereiken, dus dat je het paard gedurende het rijden, beter laat lopen. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 06:23

voor mij ben je gevorderd als je alle gangen onder controle hebt en dan ook nog kan sturen Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 06:56

Ehm... dat ligt aan de rest van de ruiters die er zijn denk ik Bloos
Zet mij neer op de lokale manege hier en ik ben een zeer vergevordere ruiter Tong uitsteken (het niveau daar is bedroevend) en zet me neer op een dressuurstal met hoog rijdend personeel en ik doe een vreugdedansje als ik mag uitstappen Haha!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:01

Urielle schreef:
Ehm... dat ligt aan de rest van de ruiters die er zijn denk ik Bloos
Zet mij neer op de lokale manege hier en ik ben een zeer vergevordere ruiter Tong uitsteken (het niveau daar is bedroevend) en zet me neer op een dressuurstal met hoog rijdend personeel en ik doe een vreugdedansje als ik mag uitstappen Haha!

Geweldig voorbeeld Vork

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:47

KiWiKo schreef:
voor mij ben je gevorderd als je alle gangen onder controle hebt en dan ook nog kan sturen Lachen

Wanneer heb je volgens jouw definitie dan de gangen onder controle? Is dat als je fatsoenlijk kunt stappen, draven en galopperen met een paard (en een eventuele extra gang kunt rijden) of pas als je de gangen ook kunt verruimen en verzamelen?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 19:19

Voor mij mag je die gangen ook nog gaan verruimen en verzamelen! Een beetje meer dan rondjes rijden dus.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 22:28

Ik heb op 2 manege's gereden:
Bij 1 zat ik in gevorderd, wat heel makkelijk was, dus wou ik graag ook bij de nieuwe manege in gevorderd, alleen was dat écht moeilijk (lees:Z1 niveau) Terwijl ik L2 was(ben Bloos).
Verschilt dus per manege.

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 22:34

Ik vind je gevorderd als je zelfstandig goed je paard kan rondrijden, als je alle gangen beheerst en een goede zit hebt, een stil been en een stille hand waarmee je het paard nergens mee hindert. En als je er theoretisch ook het één en ander van af weet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 22:36

Tja dat hangt er van af...
Ik kan in principe een nette L proef rijden, en zit bij de gevorderden.
Maar merk dat er hierna in de manegeles gewoon niks meer is. Geen paardje waar ik nog echt iets dressuurmatigs van kan leren... Je kan wel verder komen, makkelijk, instructie is prima, maar dan moet je wel een eigen paard hebben. Heb ik niet, das dus balen.

Keedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 22:47

Ik vind dat je gevorderd ben als je alle gangen beheerst. Goede zit heb, en dat je weet je wat je doet en wat je moet doen. Tijdens verzorging, dus dat je er wat vanaf weet. Maar ook tijden het rijden Knipoog

MCStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 13:30

Ik vindt iemand pas gevorderd als het door een goed rijdende ruiter wordt gezegt.

ik ken genoeg mensen die al een tijd rijden, maar echt gewoon niet kunnen rijden. die hebben er gewoon geen aanleg voor.

Das MIJN mening;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 09:11

Ja wat is gevordert.
Als gevorderde ruiter hoor je ook te kunnen sturen op je zit en te voelen waar er wat gebeurd in het lichaam van het paard.
Ook vind ik dat een gevorderde ruiter behoort te weten wat een paard werkelijk is en hoe hij in elkaar zit en niet alleen maar netjes op je paard kunnen zitten.
Er zijn best wel veel dingen die een zogenaamde gevorderde ruiter niet weet en helaas leer je die dingen niet in een manege wat eigenlijk wel zo zou moeten zijn, voor je op een paard stapt moet je weten waar het bit voor is en wat een spoor inhoud waar een zweep werkelijk voor is en wat bepaalde lichaams tekenen van een paard zijn die aangeeft dat het niet helemaal jofel gaat , dat als je b.v te hardhandig ben op dat moment en je paard dat aangeeft maar je er niet naar luisterd.
Er zijn zoveel dingen die je van een paard al kan leren.
Zelf ben ik ook geen gevorderde ruiter hoor, ben nog steeds aan het leren en lezen en train bijna elke dag mijn 5 paardjes om van hen te leren.
Dus ja wat de een gevordert vind , vind de ander nog maar net een beginner in het omgaan met paarden , als dat geheel plaatje helemaal klopt dan ben je denk ik ver opweg om gevordert genoemt te mogen worden en dan hoef je niet perse in het Z te rijden, want daar zijn ook best veel niet gevorderde ruiters helaas, denk dat er soms in het B een meer gevorderde ruiter rond kan rijden dan in in het Z
Misschien ook in een proef een stukje theorie gaan in lassen, denk dat er dan best veel geen winstpunt zullen halen,

Dit is ook MIJN mening;-)