Daraxo op wedstrijd in L1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CherylDaraxo

Daraxo op wedstrijd in L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 18:19

Zaterdag was ik op wedstrijd. Het was niet echt mooi weer, vooral veel regen.
Toen ik moest rijden begon het zonnetje een beetje te schijnen Haha!
We rijden al een aardig tijdje L1. Winst blijft meestal uit. Dit komt vooral omdat ik
mijn paard echt niet goed voorwaard krijg en waardoor ik er zo aan moet rijden dat
ik verder niet netjes kan rijden (mijn figuren, mooie overgangen enz.)
Ook druk ik mijn hakken niet goed uit. Dit komt ook omdat ik heel veel drijf.
Ik heb een tijdje geen les meer gehad en over ongeveer 2 weken ga ik weer
lekker beginnen met lessen Haha! Hopelijk gaat het dan ook wat beter. Ik wilde
graag de foto's laten zien en was benieuwd wat jullie ervan vinden en misschien hebben
jullie wat tips voor me. Ik had 166 en 167 punten.

Afbeelding
Stappen

Afbeelding
Draf

Afbeelding
Van hand veranderen, middendraf

Afbeelding

Afbeelding
Moest een middengalop worden, werd hem niet

Afbeelding
HH groeten, goed voor een 7

Afbeelding
Klaar

Suus___

Re: Daraxo op wedstrijd in L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:22

Wat een leuke pony zeg! Arabiertje?
Ik vind het wel erg lage punten, gebeurde er iets in je proef?

Tips:
Probeer je handen wat meer bij elkaar en voor je te houden.
Je bent af en toe wat streng met je binnenhand, let daarop.
Houd je hakken uitgedrukt, ook met drijven.
Laatst bijgewerkt door Suus___ op 22-07-08 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:24

Het ziet er inderdaad wat rommelig uit.

Goed dat je weer gaat lessen, niemand kan zonder goed les Knipoog

Je beugels mogen een stuk langer, ga veel oefenen met zonder beugels rijden.

Je moet ook heel veel overgangen en schijnovergangen maken om ervoor te zorgen dat je pony beter aan het been komt en blijft, en ook wat sterker word in de rug, ze drukt nu vaak de rug wat weg.

succes

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:55

Inderdaad je pony lijkt zijn rug er nogal uit te drukken.

Let daarnaast op je "piano" handen, zorg dat je duimen het hoogste punt zijn.

Succes met lessen, dan zul je zien dat het snel beter gaat.

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:58

als je haar niet voorwaarts krijgt, moet je niet de hele tijd been geven. Je moet been geven, reageert ze niet, een harde schop geven. Als ze daar niet op reageert geef je een tik bij, en je moet net zo lang door gaan tot ze een echte reactie geeft, dat ze echt naar voren 'schiet'.
Dit klinkt misschien nogal pittig en gemeen, maar dat is het niet, je hebt hier heel erg veel profijt van als je er consequent mee omgaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:00

Idd wat crossmonster zegt, veel overgangen en schijnovergangen, maar hier nog wel een toevoeging:
Let erop dat je daar concequent in blijft, d.w.z: je begint gewoon met kuitdruk, geen reactie is 1 keer nog een waarschuwing d.m.v. een schopje, nog geen reactie is TIK!
En al galopeert je paard weg en was dat ook weer niet de bedoeling, even een paar passen laten gaan, belonen en weer van voren af aan beginnen!
Houdt dit eens een paar weken vol!

Tot die tijd, ook even de hoofdhouding vergeten. Je paard moet eerst van achteren uit gaan lopen!

lucky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:45

Ik ben het met Frannik eens. Ik heb altijd geleerd 2 keer been geen reactie dan een tikje. Zoals Frannik zegt als je naar twee keer been nog geen reactie voorwaards krijgt kun je ook iets directer zijn met een schopje dat kun je beter doen dan de hele tijd drijven en de zijkanten van je pony eruit te drukken. Rij je thuis wel met sporen of een zweepje? En natuurlijk veel over gangen rijden en als je pony voorwaards is dan veel wendingen en daar je pony voorwaards is houden dan wordt hij als het goed is ook vanzelf nagevelijk. Ik heb afgelopen feb voor mn verjaardag een heel mooi boek gekregen van een vriendin waar echt heel veel tips in staan " Paardrijden met gevoel" Alle antwoorden op rijkunstige vragen, van Wim Bonhof en Tessa van Daalen. Echt een aanrader. Succes met je pony, met de juiste begeleiding zal het snel een stuk beter gaan!

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:00

Ziet er uit als een leuke combi, maar nog niet klaar voor de L. Heb je de B uitgereden, of ben je met 10 winstp. overgegaan??
Ik zou terug naar de basis gaan. Eerst op eigen benen lopen. Goed voor het been en oefenen. Concoursen even op een wat lager pitje. Dat geld kan je beter gebruiken voor les.
Je beugels een gaatje langer, en voltes maken. Denk om de buitenteugel. Zweepje erbij. Ik zou geen spoortje gaan gebruiken, je beenligging is daarvoor niet stil genoeg gezien de foto's. Het is goed dat je les gaat nemen. Laat iemand anders een video maken. Dan zie je je eigen problemen. Ga vooral door met oefenen dan kom je er wel. succes

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:00

Allereerst leuke pony heb je.

Verder ga ik mee met de tips die hierboven gegeven worden.
Ik zou er eerst is voor zorgen dat je pony beter aan de hulpen staat en beter op je been reageert.
Misschien is het handig om even een wedstrijd stop in te lassen? Lijkt me ook niet leuk om elke keer zonder punt naar huis te gaan. Je weet waar het aan ligt, ga daar thuis is mee aan de slag, met lessen. (Goed dat je die gaat nemen. Ja )
Verder erop letten dat je voor je uit kijkt, benen mooi lang maken en ontspannen, drijven met je kuit en niet met je hak.

Succes!

xxRomyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:16

Ik heb niet alles gelezen.

maar als eerst je hebt een hele leuke pony.
verder de punten vindt ik erg laag.
jammer dat stimulleert niet altijd even goed.
voor voorwaarts houden ga overgangenrijden en schijnoefeningen doen.
in de draf bijna naar de stap en weer voorwaarts.
draf naar halt en voor waarts enz.
in de galop heeel verzameld terug rijden en zo terug dat i gelijk naar stap gaat.
Ga thuis lekker rond en laag aan de gang.
dat i zn rug los gaat laten,
je benen lang en ontspannen houden.
en niet te ver achterover en inzakken.
maar blijf mooi boven je pony.
handen mogen meer voor je en wat hoger.
niet wijd en vast gaan zetten.
heel verstandig dat je les neemt.
iedereen heeft les nodig. en bij iedereen kan alles beter. dus je kan niet zonder les.
en hoe ben je van de B naar L1 gegaan?
met 10 wp en elke keer 180 of 182 rijden?
en met de middendraf foto zie ik niet echt een goeie vloeiende ingang van een middendraf.
of de foto is te vroeg genomen kan ook Vork
met midden draf kun je lekker oefenen met balkjes".
zo hebben mijn paarden het iig wel geleerd.
steeds de balkjes iets verder doen dt i zijn benen steeds meer weg moet gooien als ware.

succes en trainze.

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 21:28

Het was idd in Schoorl.
Toen ik de B reed reed ik ten eerste bij de pony's en L1 begon ik bij de paarden. Ik had toen 12 winstpunten. Maar op het laatst haalde ik wel punten zoals 187, 193 maar ook niet altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 22:54

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoen verwijderd.

Let er SVP op dat het enkel herhalen van eerder gegeven commentaar (door TS of andere bokkers) niet de bedoeling is. Dit mag alleen bij een extra aanvullende tip of uitleg Lachen

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 00:07

Ik vind het er ook erg rommelig uitzien. Ik zie een paard dat absoluut niet ontspannen is. Dát is iets om mee aan het werk te gaan!
Als ik jou was, dan zou ik even stoppen met wedstrijden rijden en me concentreren op het basiswerk, onder deskundige begeleiding! Wedden dat je op korte tijd erg vooruit zal gaan?
Veel succes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 03:10

Laten we niet vergeten dat dit een Arabier is die hun staart hoog dragen en vaak een wat weke rug hebben icm een hoog kruis. Zo te zien heeft het paard van Ts dat ook.

De foto van de middengalop is niet fijn, je paard komt duidelijk in verzet, oren naar achter, de hals is gespannen en de staart zwiept. Fijner vind ik de 2 foto's er boven, op de eerste draffoto valt hij wat over de schouder weg.

Probeer de ontspanning er goed in te houden, maak hem vlot aan je been door consequent te zijn maar ook veel afwisseling in het werkt te houden, dus ook eens een sprongetje of een buitenrit. Let op dat je niet steeds onnodig aanspoort en maak een denkbeeldige lijn waarover je wilt rijden en rijd die ook zo.

Als je hem vlotter voor je been krijgt zal hij meer impuls krijgen waardoor je hem wat verzamelder kunt rijden. Achterbeen gaat dan meer ondertreden waardoor het minder opvalt dat hij van achter wat hoger is. Bovendien krijgt hij dan aan de voorkant meer oprichting.

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:18

shamyrah schreef:
Ziet er uit als een leuke combi, maar nog niet klaar voor de L. Heb je de B uitgereden, of ben je met 10 winstp. overgegaan??
Ik zou terug naar de basis gaan. Eerst op eigen benen lopen. Goed voor het been en oefenen. Concoursen even op een wat lager pitje. Dat geld kan je beter gebruiken voor les.
Je beugels een gaatje langer, en voltes maken. Denk om de buitenteugel. Zweepje erbij. Ik zou geen spoortje gaan gebruiken, je beenligging is daarvoor niet stil genoeg gezien de foto's. Het is goed dat je les gaat nemen. Laat iemand anders een video maken. Dan zie je je eigen problemen. Ga vooral door met oefenen dan kom je er wel. succes

Ik ben het niet helemaal eens met de concoursen op een laag pitje. Concoursen zijn net zo goed erg belangrijk! Daar leer je onwijs veel van, van proefjes rijden. Natuurlijk is les belangrijk, maar die proefjes (ook al klopt het jurycommentaar neit altijd voor 100%) zijn belangrijk, ook al ben je het niet met het commentaar van een jury eens, je pikt het wel weer op en toch neem je het onbewust mee. En gewoon alles snel achter elkaar rijden en de oefeningen opeenvolgend rijden, is ontzettend leerzaam!
Ik zou zeggen, neem les, en ga lekker door met concoursen! Als je les hebt gehad en je rijd daarna steeds hogere punten, weet je ook zeker waar het punt zit (als je bijvoorbeeld ineens veel voorwaartser rijd, weet je dat het daaraan lag!)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:30

ik zou vooral aan schijnovergangen gaan werken,
zodra bijna in stap valt weer goed voorwaarts rijden,
proberen met je kuit te drijven en niet met de hakken,ik heb makelijk praten lukt me vaak ook niet,maar wel proberen,en ik zou veel draf galop overgangen gaan maken,zodat die wat wakkerder word.veel succes met je mooie pony,

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 22:43

Frannik schreef:
Ik ben het niet helemaal eens met de concoursen op een laag pitje. Concoursen zijn net zo goed erg belangrijk! Daar leer je onwijs veel van, van proefjes rijden. Natuurlijk is les belangrijk, maar die proefjes (ook al klopt het jurycommentaar neit altijd voor 100%) zijn belangrijk, ook al ben je het niet met het commentaar van een jury eens, je pikt het wel weer op en toch neem je het onbewust mee. En gewoon alles snel achter elkaar rijden en de oefeningen opeenvolgend rijden, is ontzettend leerzaam!
Ik zou zeggen, neem les, en ga lekker door met concoursen! Als je les hebt gehad en je rijd daarna steeds hogere punten, weet je ook zeker waar het punt zit (als je bijvoorbeeld ineens veel voorwaartser rijd, weet je dat het daaraan lag!)

Het niet met een jury eens zijn kan maar ik vind dat je zoiets altijd in overweging moet nemen, hoe onzinnig het ook klinkt, die jury zegt het niet voor niets. Daarom is het ook altijd handig om je proef te laten filmen, dan kun je precies zien wat de jury bedoeld.
Instructie hoeft het ook niet altijd bij het rechte eind te hebben, bovendien zijn sommige instructeurs nogal gefocussed op bepaalde dingen waardoor ze andere dingen over het hoofd zien, op concours hoor je die dingen wel en omdat je altijd bij andere juryleden rijd krijg je altijd ander commentaar, erg leerzaam dus.

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 22:48

Daraxo is niet de makkelijkste om goed over de rug te rijden. Dit kost veel tijd en geduld. Rij hem consequent voorwaarts, hij weet het wel maar probeert gewoon er onder uit te komen. Als je gaat draven en hij reageert niet gelijk voor je been geef hem dan gelijk een tikje achter je kuit. Doe dit een paar keer achter elkaar en je zult zien wat een verschil dit zal maken. Verder in de galop kan hij heel makkelijk in de lage lijn lopen, geef hem hier de ruimte voor en je zit dan gelijk makkelijker. Hij loopt dan weliswaar te laag maar wel ontspannen. Hij kan het heus wel , alleen moet je er hard voor werken elke keer weer!
Veel succes met hem

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:23

hij loopt wat gespannen, maar blijf het toch voorwaarts rijden.
Is een spoortje niet een oplossing om je hulpen wat duidelijker te maken?
Ik weet dat sporen er niet voor zijn om ze zo actief te rijden, maar misschien toch afentoe proberen ?

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:43

anneliesdj schreef:
Frannik schreef:

Het niet met een jury eens zijn kan maar ik vind dat je zoiets altijd in overweging moet nemen, hoe onzinnig het ook klinkt, die jury zegt het niet voor niets. Daarom is het ook altijd handig om je proef te laten filmen, dan kun je precies zien wat de jury bedoeld.
Instructie hoeft het ook niet altijd bij het rechte eind te hebben, bovendien zijn sommige instructeurs nogal gefocussed op bepaalde dingen waardoor ze andere dingen over het hoofd zien, op concours hoor je die dingen wel en omdat je altijd bij andere juryleden rijd krijg je altijd ander commentaar, erg leerzaam dus.

Helemaal mee eens!

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 18:18

Hallo, balen van je punten! Maar toch vind ik hem wel netjes lopen op de foto's en jullie zijn een erg leuke combinatie!! Haha!
Ik heb precies hetzelfde gehad, wat ik deed om mijn paard voorwaarts te krijgen: aan de lange teugel stappen en bij het losrijden m'n kuit aanleggen, deed ze niks, hard drijven deed ze nog niks kreeg ze een goeie tik, dat is niks gemeen, want je pony kan niet aan de teugel lopen en niet voorwaarts zijn, je rijd van achter naar voor, éérst voorwaarts, heb je hem goed voor het been (zoals ik het heb gedaan bv, is vaak maar 1 á 2, hoogstens 3 keer nodig) dan kan je je teugels op maat gaan maken om te spelen, maar hou het tempo dan vast en laat hem alsnog niet lui voor het been worden! dat is heel belangrijk!!

Heel veel succes, jij krijgt je pony ook voorwaarts als je aan het begin maar van de voorkant afblijft Haha! goed dat je weer les neemt OK dan!

groetjes Mandy

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 18:22

Frannik schreef:

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, want ze moet idd niet het wedstrijdritme verliezen, want als je terug komt dan gaat het vaak niet gelijk goed idd omdat alles vlak achter elkaar komt, maar ze moet wel onthouden:

Beter geen ervaring dan slechte ervaring!

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 20:58

Leuk rijjasje heb je aan Knipoog
Verder ken ik dat probleem van het niet voorwaartse wel. Bij mij heeft heel consequent zijn echt geholpen. Het duurde even voordat ik ook echt consequent genoeg was.

Verder vooral niet terughoudend zijn om hem in je proef eens door te pakken, ik vond dat maar niks om in de proef pony duidelijk te maken dat hij toch echt voorwaarts moest, maar dan kun je iig een deel van je proef nog redden.

Veel succes verder!!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:04

Ik zou ook je beugels een gaatje langer maken, zodat je beter je hakken kan uitdrukken en kan zitten met meer ontspanning

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:07

Allereerst: Ik vind jullie een leuke combi!
Over je peerd: Nou dat 'wat vlotter moet heb je inmiddels wel gehoord denk ik. Clown
Ik zou gewoon consuquent zijn, geen reactie of niet voldoende is een rotmep. Hou ik dit geintje een kwartiertje vol, dan zullen zelfs de meest luie en doorgewinterde manegepaarden voor mijn been vliegen. Bij jou is dat patroon mischien wat moeilijker te doorbreken, maar het moet te doen zijn. Zorg dan meteen dat je pony al op je kuitdruk reageert, dan ben je direct van het probleem met je hakken af. Dus: Geen reactie op kuit, mep.

Over jou: (Ja je ontkomt er niet aan.)
Vind dat je zelf ook wat "actiever" mag zitten. Dus rechtop, tieten naar voor, schouders naar achter. Zoals gezegd, beugels iets langer. Als je zelf wat actiever lichtrijd, echt van zo we gaan wat doen, heeft dat vaak ook al effect op je pony.

Edit: Nu ik opnieuw kijk, lijk je op sommige foto's wel goed te zitten.
Heb je mischien moeite met doorzitten?
In dat geval, iets waar ik veel heb gehad (ik kon simpelweg niet doorzitten voor ik dit deed) : Buikspieroefeningen.
Gewoon elke avond ofzo, bijvoorbeeld voor het eten nog even, of wanneer dan ook.
Sit ups totdat je moe bent, en dan ook tellen. Je gaat hiermee op een gegeven moment best snel vooruit, dat is echt heel motiverend en bevredigend. Ik weet niet of ik je hiermee help, maar het is in elk geval een hele goede tip. Je gaat er echt steviger van zitten.

Zo, dat was het wel!