beetje schrik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

booster

beetje schrik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 13:54

hallo,

me pony heeft de neigingen om te steigeren en te bokken. eerst deed hij dat meer maar laatste weken niet meer tot een paar dagen geleden deed hij het weer een keer.
en hij is vrij sterk.
hierdoor begin ik regelmatig de neiging te krijgen om er niet op te stappen.
zijn tanden zadel en rug is na gekeken alles is in orde.
rijd hem voorwaart en veel overgangen.
weet iemand een oplossing?

Lise81

Re: beetje schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:17

Heb je les, zo ja - wat zegt die persoon?
Ik denk dat als het paard echt goed is nagekeken, je moet kijken of je wel consequent genoeg bent en of het niet de angst is waar je paard op inspeelt. Als je er niet op stapt zet je hem dan wel aan het werk? (Longeren, gronwerk e.d.)
Een keer een andere ruiter (die je beter vindt rijden) er op zetten?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 17:44

Lise81 schreef:
Heb je les, zo ja - wat zegt die persoon?
Ik denk dat als het paard echt goed is nagekeken, je moet kijken of je wel consequent genoeg bent en of het niet de angst is waar je paard op inspeelt. Als je er niet op stapt zet je hem dan wel aan het werk? (Longeren, gronwerk e.d.)
Een keer een andere ruiter (die je beter vindt rijden) er op zetten?

ik heb les maar zij snapt er ook niks meer van.
hij heeft het al andere halve maand niet gedaan van de week gaf ie weer een bok en wou die weer steigeren.
ik rij hem zelf momenteel er heeft iemand anders op gereden deed ie in het begin niks later ging die wel een keer uitproberen maar daar bleef het ook bij.
heb toen het rijden ook weer op gepakt.
ik merk als ik op hem zit dat hij vooral veranderd als de bakdeur open gaat en een ander paard binnenkomt of weggaat en als het te druk in de bak is ( dit heeft ie altijd gewoon normaal gedaan is ie gewent)

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:48

les zegt niet altijd alles.. ken genoeg mensen die zogenaamd 'les geven' maar zelf niet eens fatsoenlijk kunnen rijden laat staan een ander lessen te geven.
overvraag je t paard niet? of rij je m juist te weinig? en hoe lang rij je gemiddeld als je rijd?
op welk moment begint hij dit soort gedrag te vertonen? is t egowisme of aandacht te kort, frisheid, angst of iets anders?
probeer daar eens achter te komen en dat in de gaten te houden...

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 17:53

moniekk schreef:
les zegt niet altijd alles.. ken genoeg mensen die zogenaamd 'les geven' maar zelf niet eens fatsoenlijk kunnen rijden laat staan een ander lessen te geven.
overvraag je t paard niet? of rij je m juist te weinig? en hoe lang rij je gemiddeld als je rijd?
op welk moment begint hij dit soort gedrag te vertonen? is t egowisme of aandacht te kort, frisheid, angst of iets anders?
probeer daar eens achter te komen en dat in de gaten te houden...

de gene van wie ik les heb is erkent en rijd ook wel strijden etc..dus zit dat wel goed.
hij ken beginnen zomaar in het niets of zoals reachtie stukje terug lezen..
ik rijd hem ongeveer 45 min tot een uur per keer en 4 dagen per week. en probeer ook te afwisselen met een keer een sprong of een buitenrit en grondwerk etc..
hij staat 24/7 in de wei.
hij is totaal niet schrikkerig ofzo.
hij staat nooit alleen in de wei.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:04

booster schreef:
ik merk als ik op hem zit dat hij vooral veranderd als de bakdeur open gaat en een ander paard binnenkomt of weggaat en als het te druk in de bak is ( dit heeft ie altijd gewoon normaal gedaan is ie gewent)

Volgens mij reageert hij op jouw spanning.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 18:07

Urielle schreef:
booster schreef:

Volgens mij reageert hij op jouw spanning.

ja dat dacht ik ook maar heeft iemand dan misschien een tip hoe ik dat ken afbouwen ofzo?
want dat het waarschijnlijk aan mij lag had ik al een idee van

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:10

Misschien eerst even longeren voor je opstapt zodat hij zijn ei even kwijt kan? En zit je misschien niet te klemmen omdat je gespannen bent? Of zet je je bovenlijf vast waardoor hij zich 'opgesloten' voelt?

Rich1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:16

Hallo, Zo iets heb ik ook met mijn pony maar die rolt ook egt lastig hoor maar ja je kan vragen aan een vriendin die ook paardrijd maar wel beter als jouw of die je wil helpen en dan aan de logeerlijn en dan rustig beginnen in stap en dan in draf en dan in galop en dan gewoon los proberen,
Je kan ook iemand die beter rijd vragen of die er op wil!
Maar NOOIT bang zijn want dat voelen ze hoor!!
Lukt het niet stap dan pas naar 5 min. af anders heb hij zijn zin hoor egt!!

Richelle Zet hem op!! Knipoog

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 18:24

ik rijd al 15 jaar en altijd op de gekste gereden.
heb nu een kleine en ben hierdoor te voorzichtig geworden.
er heeft al iemand hem gereden voor een poosje ging opzich.
heb gisteren nog gereden en toen ging het wel goed maar doe nu alleen stappen om mijn vertrouwen terug te krijgen

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 18:25

Borg schreef:
Misschien eerst even longeren voor je opstapt zodat hij zijn ei even kwijt kan? En zit je misschien niet te klemmen omdat je gespannen bent? Of zet je je bovenlijf vast waardoor hij zich 'opgesloten' voelt?

me bovenlijf zet ik vast

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:36

Wanneer je dan door spanning ook nog met je benen of knieen klemt, kan hij geen kant op. Daar wordt hij weer vervelend van en zo versterken jullie elkaar denk ik.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 10:54

me onderlijf klemmen daar heb ik geen last van ik zet hierdoor me armen en schouders op slot ik probeer met zijn beweging mee te gaan met me handen om de last te verminderen

marrie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:59

Denk inderdaad dat ie jouw spanning voelt.
Is natuurlijk moeilijk op te lossen als je er al met zo'n gevoel op gaat zitten.
Toch misschien eerst longeren en dan maar 10 minuutjes rijden en dan stoppen voordat ie gek kan gaan doen.
Dat dan gaan opbouwen.
En flink belonen als ie na die 10 minuten braaf is geweest.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:01

als ik het goed lees wissel je voldoende af met springen, buitenrijden, longeren etc. Maar ook tijdens het rijden in de bak? Misschien overvraag je hem of verveelt hij zich en uit hij dit door in protest te komen (hij 'denkt': gáán we weer!) Maar het is natuurlijk moeilijk te zeggen, helaas kunnen onze paardjes ons niet vertellen wat eraan mankeert. Ik denk dat je het één en ander uit moet proberen: kijken of je uurtje rijden in de bak niet teveel gevraagd is voor hem, of juist erg saai. Kijken of het niet door je eigen spanning komt. Eventueel extra checken of het toch niets lichamelijks is. Misschien kijken of hij niet aan een paar weekjes vakantie toe is. Dit zijn opties.
Succes!

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 14:50

met het rijden probeer ik verschillende dingen ook te doen veel figuren en wijken schouderbinnen waarts keertwendingen etc...