Help!!Mijn pony wil niet rechtsom!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idapaulien

Help!!Mijn pony wil niet rechtsom!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 08:43

Het ging steeds heel goed,ik heb me dus maar ingeschreven voor een wedstrijd. Maar nou wil mijn pony niet meer rechtsom.
Ze gaat dan in een keer de andere kant op als je haar op volte wilt zetten dan krijg je haar alleen op de linkervolte maar dat wil ik niet. Dus probeer ik de rechtervolte maar dan gaat ze weer steigeren(rechtovereind)en ze neemt een loopje met me wat moet ik doen?? Ik heb binnenkort al wedstrijd.

Urielle

Re: Help!!Mijn pony wil niet rechtsom!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:21

Leuk grapje is dat he Haha!
Ten eerste betekent het dus dat je pony een opening heeft gezien in je hulpen: je begrenst hem niet genoeg aan de buitenkant (buitenbeen en/of buitenteugel) dus dat moet je eerst aanpakken. Zoek het moment voor hij wegschiet naar de andere kant, al voor je druk krijgt tegen de buitenkant en dan stuur je al om naar rechts met twee teugels naar rechts (buitenteugel niet over de manenkam) en flink je buitenbeen er ook tegenaan, mee zitten en kijken naar rechts en ontspannen. Niet denken O O Daar gaat hij weer, door jouw spanning gaat hij zeker.
Het vervelende met die dingen is dat veel paarden ook al ben je er voortaan heel stipt op, toch door je hulpen breken en wegschieten.
Dan kun je twee dingen doen imo:

Bij een nuchtere pony, niet snel beledigd, die gewoon weet dat fout fout is, kun je hem op het moment dat hij omdraait en op het moment dat hij omhoog gaat een knal geven waar hij even niet van terug heeft. Timing is cruciaal hierbij! Als je het doet als ie al linksom is geschoten heb je kans dat je binnen de kortste keren ook niet meer linksom kan Clown
Heb je een gevoelig snel beledigd paard wat niet meer rijdbaar gaat zijn als je hem een flinke opduvel geeft, dan kun je alleen maar zorgen dat hij weet dat het gedrag geen zin heeft, dat je TOCH rechtsom gaat en TOCH voorwaarts gaat. Maw, schiet hij linksom, dan draai je hem alsnog rechtsom. Steigeren, stilstaan, achteruit kruipen maak je heel vervelend, voorwaarts gaan maak je makkelijk. Bijvoorbeeld door bij het steigeren druk op een teugel te zetten (niet op twee, dan gaat ie om) en blijven drijven (voor mijn part een flinke schop, steigeren is not done) en zodra hij voorwaarts gaat geef je lange teugel en ga je alleen mee zitten liften. Maar dat kost dus wel veel meer tijd, dan kun je goed een paar weken bezig zijn voor je pony het opgeeft en braaf weer zijn ding doet.
Als je pony weer braaf is, controleer dan eens goed in de spiegels of je niet stiekem scheef zit of scheve hulpen geeft.

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 09:39

Oke ik ga het proberen maar ik vind steigeren zo eng Bloos maar wel minder erg als eerst.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:27

Als je het echt niet zelf aan durft, kun je iemand anders vragen die het zeker op kan lossen? (niet iemand die opgeeft natuurlijk, dan bevestig je het stoute gedrag)

Maar op een gegeven moment weet je tot hoe hoog ze gaan en dan wordt het minder eng.
Als je snel genoeg bent kun je hem voor hij omhoog gaat met een teugel echt in een kringetje trekken en vanuit daar naar voren rijden (en dan moet je ook even niet verlegen zijn Haha! )
Als hij met zijn neus bij jouw stijgbeugel zit kan hij niet omhoog.

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 10:29

oke ga vanmiddag weer rijden probeer gewoon. Ik rij in het weiland want alleen daar doet ze het heb alle hekken al dicht gedaan dus ze kan niet meer de weg op!! Tong uitsteken Haha!

_Priscilla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:30

Ik vind dat Urielle gelijk heeft dat is het
juiste middel er voor Knipoog

Groetjess Knipoog

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 16:33

bedankt het lukte. Maar eerst had er even ieman dop gereden die het niet eng vond daarna ik en ze deed niks alleen effe uitproberen maar toen kon ze niks dus toen was het weer goed ze ging zelfs aan de teugel lopen zonder dat ik iets vroeg Haha! Ben nu echt zo blij!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:49

Super dat je het zo snel op hebt kunnen lossen!

monsterrs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:07

Het kan in idd zo zijn dat je pony een loopje met je neemt. Maar het kan ook zijn dat je pony heel scheef is. Dat ie linksom heel makkelijk vind maar rechtsom heel moeilijk. Dat ie dan op de rechter kant last van zijn spieren krijgt om dat die nog niet sterk/soepel genoeg zijn.
Ik persoonlijk zou dan eerst op de linker hand rijden en wat contrastelling naar rechts vragen, zodat je die spieren wat oefent.
En ik zou al helemaal niet stressen over je wedstrijd... Op wedstrijd wil je laten zien hoe goed je je pony voor elkaar hebt, en gegymnastiseerd. Dus ik zou niet er niet tegen aan gaan rijden om dat je dan en dan wedstrijd hebt.
Veel succes,

groetjes Monsterrs

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 08:41

Maar eerst deed ze dit linksom en nu rechtsom. Ze is gewoon mij aan het uitproberen want als ze erachter komt dat ze niet weg kan dan gaat ze zelf aan de teugel lopen en doet ze alles voor je.