Ik ben bang dat je met een spons te veel spanning krijgt in je lichaam. Heb je al eens gekeken waarom je die hand naar voren doet? Je maakt de rechter teugel dus korter. Doe je dit met een reden? Is je paard rechts sterk of krult zij de hals in op de rechter hand?
Zodra je rechts naar voren gaat draai je je schouders ook mee. Misschien dat het probleem ergens anders in je lichaam zit. Je drukt misschien teveel met je linker been en gaat daardoor scheef zitten. Laat iemand vanaf de grond eens goed kijken waarom jij in die houding gaat zitten.
Is het echt een gewoonte van jou dan zou ik eens rijden met een jachtteugel met lussen of kleur de stopjes op een springteugel in verschillende kleuren (links en rechts gelijk). Je houdt beide handen dan consequent in die lussen of achter die stopjes. Dus beide handen bijvoorbeeld achter het rode stopje. Je kan dan niet meer stiekem die rechter teugel korter maken, want dan kom bij aan ander kleur stopje uit. Controleer bijvoorbeeld elk rondje bij C of je teugels nog even lang zijn. Gaat je paard ineens naar links dan heb jij je rechter hand weer naar voren gedaan en komt die teugel losser te hangen. Dat moet voor jou dan het teken zijn dat je hand naar voren is gegaan. Ik denk dat een jachteugel voor jou het beste is. Die lussen maken het wat lastiger de teugels korter te maken dus dat is dan ook niet zo verleidelijk.
Succes!