Tong van paard uit de mond, wat te doen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wendy007

Tong van paard uit de mond, wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 18:25

Hoi,

weet niet of hier al een topic over bestaat? Zit er erg mee dus denk zet het op bokt en wie weet kan iemand mij een zeer nuttige tip geven...

Het is namelijk zo:
Rij nu L2 met succes gaat allemaal goed. Tijdje terug reed ik hem (Kay, friese ruin 5,5 jaar) altijd op een dubbelgebroken bitje, hij begon helemaal vast te zetten dus werd mij geadviseerd met een zogeheten Afbeelding scholingsbit te rijden. en ja hoor, meneer begon weer los te laten. Liep echt super fijn en los! Maar na 2 x kwam de tong er uit. Hij legt hem er niet overheen, maar steekt hem er gewoon onderuit! heel vervelend natuurlijk, en vooral op wedstrijd, staat meestal wel op mijn coupon "tongprobleem" en anders wordt je wel bij de jury geroepen. Niet leuk natuurlijk. Nu ben ik zover dat ik dus weer de dubbelgebroken er in heb, gaat weer goed, wat loslaten betreft en lichtelijke oprichting... Maar nu doet hij hetzelfde met dit bit!! Vind ik erg vervelend...

Heeft een van jullie ook een paard die zoiets doet? Wat zou een reden kunnen zijn?? Wat kan je er aan doen?
Lijkt me nutteloos om zijn tong vast te binden aangezien hij die er niet overheen gooit, is begin dit jaar nog naar de tandarts geweest en heeft het ook nog nooit eerder gedaan. Sperriem extra strak aantrekken heeft ook geen zin en vind ik trouwens ook zielig, want hij zal het niet voor niets doen. Vind het alleen zo vreemd dat ie het nu ook op de dubbelgebroken doet!! Kan zoiets ook een gewoonte worden?? Zou ook kunnen dat het lichtelijk aan mij ligt, maar lijkt me dat ie het dan eerder ook wel had gedaan??

Nou in ieder geval, een ieder die een nuttige opmerking wil/kan geven is welkom....

Afbeelding

Alvast bedankt Knipoog

Gr. Wendy en Kay

Lisaaaaaaa

Re: Tong van paard uit de mond, wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:27

gooit je baard de tong via de zijkant eruit? dan is misschien rubberen bitringen een oplossing.

wendy007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 18:29

nee echt zo hup aan de onderkant, je ziet dan wel 5 tot 7 cm tong!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:34

Het is meestal een aanleuningsprobleem... Voor de zekerheid zou ik er even een gebitsverzorger naar laten kijken, ook omdat hij wat 'vast' ging zitten voor je met het correctie bit ging rijden (een ander bit is vaak tijdelijke symptoombestrijding; je moet gewoon werken aan de oorzaak; het bit heeft er meestal niks mee te maken en bitringen e.d. ook niet). Doet hij het netjes bijgezet aan de longe ook? Waarschijnlijk niet. Rijd je paard van achter naar voren en recht aan twee teugels. Bij friezen moet je er goed op letten dat ze genoeg lengte in de hals houden en er niet achter gaan kruipen. Zelf recht zitten (en niet meehangen zoals op de foto Knipoog ) en bewust met je eigen rijden bezig zijn (heb ik evenveel druk op beide teugels, zoekt mijn paard zelf het bit op, of ben ik stiekum toch aan het smokkelen en dus terugwerken met mijn hand, is mijn paard voldoende over de rug etc etc.) Goed les is erg belangrijk, maar wees gerust dat heel veel mensen dit probleem kennen in de L2 als je wat meer oprichting wilt. Je paard moet waarschijnlijk meer vanuit de achterhand gaan dragen, je moet nu leren met welke oefeningen jij dat bij jouw paard het makkelijkst kan bereiken. Succes ermee, ik hoop dat je er wat aan hebt! Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:36

Een lage neusriem eraan hangen wil ook nog wel eens helpen.

wendy007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 18:39

Thnx Lante.
Denk dat het ook wel lichtlijk een aanleunigsprobleem is en zo'n scholingsbit is geen zacht bit en kan idd dus makkelijk dienen als symptoombestrijding, daarom ben ik ook wel blij dat de dubbel gebroken er weer in ligt.

Opmerking van de achterhand heb ik zeker wat aan, wordt genoteerd!!

Rocky_Maniac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 23:11

Hey Wendy
Ik heb van de week weer les en zal mijn instructrice ff voor je vragen ( is echt een doorgewinterde paardenvrouw!)
Ik hoop voor je dat er snel een oplossing komt, want nu word het nog geaccepteerd maar in de hogere klassen wordt het echt moeilijk denk ik!
Het lijkt me voor Kay juist een teken van pure ontspanning, wat er wel een beetje vreemd uitziet Bloos
Zodra ik wat hoor dan laat ik het je meteen weten!

wendy007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 09:44

thnx Tanja Lachen Lachen