verruimen in de draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

verruimen in de draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 13:06

hoi...
mijn paardje heeft heel veel moeite met het verruimen in de draf.
los laat ze een mooie draf zien ( niet erg ruim maar wel correct) maar onder het zadel is de draf wel in balans maar verruimen lukt dus totaal niet ze gaat eigenlijk alleen maar harder.
Ik haal dus continue op wedstrijden 5en op de middendraf omdat ze dus gewoon niet verruimt... Huilen
hoe zou je dit kunnen oplossen want het is namelijk best vervelend en frustrerend Bloos

silfie35

Re: verruimen in de draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:08

ga dit even volgen

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:09

vraagje: wrm doe je wedstrijden als jepaard moeite heeft met verruimen ?

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:11

Waarom zou je geen wedstrijden doen als alleen het verruimen niet lukt? Je doet een hoop ervaring op en leert hoe anderen naar je kijken. Dan heb je tenminste wat te verbeteren... En dat is nu totaal het punt niet. De TS vraagt advies zodat zij dit kan verbeteren dat het verruimen wel lukt.

Ik rij ook wedstrijden en heb ook het probleem met verruimen. Versnellen doet ze wel maar het verruimen niet.. Ik ga dit dus ook zeker even volgen!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:17

Voor de kar deed mijn eerdere shetlander het ook (alhoewel dit ook niet haar talent was). Heb het opgelost door haar iets in te houden en tegelijk iets aan te sporen en toen ging het goed.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 13:29

Amina22 schreef:
vraagje: wrm doe je wedstrijden als jepaard moeite heeft met verruimen ?

nou misschien omdat ik dat leuk vind en mijn paard ook.
en ze heeft een super galop en stap 9 (had laatst voor de stap een 9 op mijn protocol en de galop een 8 Haha! ) alleen de draf is minder...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:32

Heb je al eens drafbalkjes geprobeerd?
Steeds ietsje verder uit elkaar leggen. Wel je paard goed bij elkaar houden tijdens het balkjes draven.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 13:46

ja dat heb ik geprobeerd maar het hielp niet veel

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:00

Veruimen is voor veel paarden heel moeilijk, zeker als je geen bewegingswonder hebt. (zoals ik) Sommige paarden hebben er van nature wel aanleg voor. Als je paard dat niet heeft dan is het een zaak dat ie meer gewicht op zijn achterhand gaat dragen anders kan die vanuit de schouder nooit veruimen. En omdat te verkrijgen ben je ook weer een zeer lange tijd kwijt. Dus als dat er niet in zit zou ik wel proberen aan de middendraf te werken bijv met balkjes zoals verschillende mensen hier zeggen. En door veel te schakelen in tempo. Maar een uitgestrekte draf zit er dan nog niet in. (misschien wel nooit). Werk dan meer aan de dingen waar je paard wel goed in is. Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:09

Misschien kun je eens proberen het paard balkjes te laten draven zonder dat jij erop zit. Bijvoorbeeld met behulp van een pessoa. Dan zal ie niet zo snel uit elkaar vallen want hij moet dan bij de les blijven en zit jij hem niet in de weg op z'n rug waardoor ie evt balansproblemen krijgt op het moment dat ie wil verruimen.

Wat zegt je instructrice er eigenlijk van?

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 15:26

maikeltje schreef:
Misschien kun je eens proberen het paard balkjes te laten draven zonder dat jij erop zit. Bijvoorbeeld met behulp van een pessoa. Dan zal ie niet zo snel uit elkaar vallen want hij moet dan bij de les blijven en zit jij hem niet in de weg op z'n rug waardoor ie evt balansproblemen krijgt op het moment dat ie wil verruimen.

Wat zegt je instructrice er eigenlijk van?

we hebben eigenlijk best lang aan de galop gewerkt omdat ze daar eerst heel moeilijk was
en nu gaan we aan de draf werken komende tijd...
maar dat met de passoa lijkt me wel handig eigenlijk want aners heeft het denk ik weinig zin...

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 08:29

misschien iemand nog andere iedeëen of opties..??

xNicky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:34

Mijn pony springt met veruimen altijd over in de galop Tong uitsteken .
Ik zou gewoon veel overgangen gaan rijden denk
& mis moet je nog meer balkjes gaan lopen?
Hielp die pessoa dan niet?

xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:41

Probeer het uit te bouwen in kleine stapjes.
1 pas verruimen is al een hele winst Lachen

Probeer hem goed op de achterhand te zetten, zodat de schouder ook de ruimte krijgt.

Bij Kawa die makkelijk en goed op de achterhand kon galoperen lukte enkele passen middendraf het beste als ik hem actief op de achterhand liet galoperen, dan een overgang maakte en vandaaruit direct enkele passen middendraf.
Dan was hij namelijk nog goed op de achterhand.

Ook vanuit een schouderbinnenwaarts waar hij de achterhand goed aan het werk had via de diagonaal van hand veranderen was een fijne oefening voor hem.

En ook vanuit het achterwaarts, aandraven direct naar een middendraf, ook daar weer omdat hij de achterhand er dan beter bij had.

Wat voor jou paard het beste werkt weet ik uiteraard niet, maar dit waren voor mij oefeningen om te beginnen aan een paar passen middendraf die correct waren en om het later uit te bouwen.

Van 4-en voor enkele passen middendraf in de B, is het me zo uiteindelijk gelukt om 7-ens te halen voor de hele diagonaal middendraf, zelf uitgestrekte draf waren voldoendes Lachen

Maar het is bij een paard dat de draf niet gemakkelijk heeft flink trainen...en vooral geduld hebben met rustig opbouwen

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:45

Verruimen in draf kun je een paard leren; sommige paarden kunnen het van nature, maar degene die het niet van nature hebben kun je het leren zodra ze toe zijn aan wat verzameling. Als voorbeeld neem ik Ferro: springgefokt en van zichzelf niet gezegend met een super draf. Pas toen hij begon met het aanleren van passage en piaf is zijn verruiming in draf spectaculair verbeterd.

Bij paarden die van zichzelf geen grote draf hebben kun je dus pas echt aan de verruiming gaan werken als je begint met de verzameling. Dan moet je dus al een behoorlijk eind gevorderd zijn in je africhting. Maar troost je: uiteindelijk kan het beeld net zo mooi of zelfs mooier worden dan bij een paard wat geboren is met veel uitgestrekte-draf-talent.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:50

Wat ik ook moeilijk vindt is dat mijn pony hetzelfde aan verruiming zou moeten tonen dan een paard.
Ik voldoe dus nooit
Is dit per jury toch verschillend? want op de uitleg avond waar ik ben geweest waren ze er keihard over, moest ik maar een paard kopen Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:54

dat heb je verkerd begrepen shyla
Je paard moet duidelijk zijn passen verlengen.
Een pony die (noem maar wat) anders passen maakt van een halve meter en ze nu een meter maakt die krijgt echt wel een goed punt Ja

Maar wat vaak aan de hand is, is dat ze gewoon moeite hebben met verruimen.
Ze versnellen alleen...en nee dan krijg je geen goed punt.
Maar dat krijgt een paard dan ook niet...
Alleen kunnen veel paarden van nature iets gemakkelijker verruimen dan pony's.
Dus zul je met je pony moeten gaan trainen....net als de mensen die een paard hebben die het van nature ook niet in zich heeft

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:07

Ik dacht dat ik mijn vraag duidelijk had gesteld op de info avond Knipoog
Misschien toch niet duidelijk genoeg.

Mijn merrie kan wel verruimen maar dat doet ze in de bak niet waarom geen idee Verward
Buiten kan ik haar laten draven, echt geweldig net alsof we zweven Haha!

edit: foto toegevoegd

Misschien niet super te zien maar rechts onderin, dat valt toch denk ik wel onder verruimen zelfs richting uitgestrekt?

Afbeelding

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:11

Ik kan wel een TIP geven:

Vlak voor je moet gaan verruimen in je proef, eerst een klein beetje verzamelen, dan is het verschil duidelijker Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:26

blijft ze ook regelmatig lopen?
Hoe is de achterhand? actief?
Dat is van dat kleine fototje niet te zien Lachen

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:48

Ze loopt dan regelmatig en voor zover ik kan voelen is dan de achterhand de "motor" dus naar mijn mening actief.
Is altijd moeilijk te zeggen bij haar omdat ze nogal kort in de rug is.

mariekje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:41

Mijn tip is: je moet niet te veel gelijk willen, probeer het steeds kleinen stukjes en voer het heel rustig op niet gelijk hup nu moet je middendraf maar heel rustig op voeren en dan weer heel veel terug nemen en dan weer wat eruit rijden. (tip voor wedstrijd) Mijn instructrice zegt altijd neem hem al voor de middendraf wat meer terug in tempo en rij hem dan voorzichtig er uit en dan neem je hem aan het eind weer wat meer terug dan lijkt de middendraf al wat meer omdat je hem aan het eind meer terug neemt en daarna doe je gewoon weer arbeids draf je moet het wel zo doen dat de jurry het bijna niet opmerkt dat je hem wat meer terug genomen hebt.

nou dat was mijn tip Haha!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 13:55

anneve schreef:
Verruimen in draf kun je een paard leren; sommige paarden kunnen het van nature, maar degene die het niet van nature hebben kun je het leren zodra ze toe zijn aan wat verzameling. Als voorbeeld neem ik Ferro: springgefokt en van zichzelf niet gezegend met een super draf. Pas toen hij begon met het aanleren van passage en piaf is zijn verruiming in draf spectaculair verbeterd.

Bij paarden die van zichzelf geen grote draf hebben kun je dus pas echt aan de verruiming gaan werken als je begint met de verzameling. Dan moet je dus al een behoorlijk eind gevorderd zijn in je africhting. Maar troost je: uiteindelijk kan het beeld net zo mooi of zelfs mooier worden dan bij een paard wat geboren is met veel uitgestrekte-draf-talent.

ze heeeft wel heel veel kracht in de achterhand dus dat zit wel goed bij haar gelukkig ( kan piaffe aan de hand Knipoog , we doen namelijk ook aan vrijheidsdressuur Bloos )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:30

piaffe over de rug?
hij moet jou ook dragen, vergeet dat niet?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:40

Heb met mijn vorige paard heel veel moeten galopperen om z'n draf sterker te maken.. Heel veel overgangen (bv 4x draf-galop en terug op grote volte) en verruimen in galop (paar passen naar voren, paar passen terug). Pas toen hij hier sterker werd en er meer gewicht op de achterhand kwam werd het verruimen in draf beter.. Duurt dus wel even, maar bij hem is het allemaal goedgekomen... Pling