Last van de rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fem_daf

Last van de rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 10:55

Sinds 1,5 maand protesteert mijn paard heel erg tijdens het rijden, hij steigert (terwijl het een bokker/renner is) en hij draait zijn rug weg tijdens oefeningen. We zijn er al achter dat beide zadels, spring en dressuur, niet meer passen. Ze knellen zijn spieren af bij de schouder. Dit is een heel langzaam proces en waarschijnijk heeft hij er al langer last van en geeft hij het nu pas aan. Bovendien is zijn vriendinnetje Verana in die periode overleden, hij is een binnenvetter en als hij zich niet lekker voelt slaat dit op zijn spieren.

De ostheopaat is langs geweest, we hebben oefeningen aan de hand meegekregen, deze hebben heel goed geholpen en we hebben 3 weken niet gereden. Bovendien heeft hij nu een nieuw maatje.

Ik rij hem nu al die tijd zonder zadel omdat we gewoon geen passend zadel kunnen vinden. Dit ging heel goed, tot gisteren. Hij steigerde weer en het was erger dan eerst. Ik ben gestopt en heb zijn rug gevoeld, hij zakte in op het punt waar ik zit. Rijden zonder zadel gaat me goed af, ik zit rustig en stil en zit net als met zadel, toch twijfel ik nu of het aan mijn zit ligt!

Ik haal er binnenkort weer een ostheopaat of fysio bij om zijn schouders en rug te laten controleren.

Zou het probleem kunnen zijn verschoven omdat ik nu altijd zonder zadel rij, zou het overlijden van Verana een reden kunnen zijn en heeft iemand hier ervaring mee/ tips voor? (Hij staat trouwens 24/7 op de wei, hier is hij vrolijk en rent lekker rond met zijn nieuw maatje)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Re: Last van de rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:33

Het lijkt mijzelf niet verstandig om structureel zonder zadel te rijden op een paard met rugproblemen, omdat een goed passend zadel de druk van je gewicht gewoon veel beter over de rug verdeelt. Ons paard heeft ook een gevoelige rug en ik zou er zelf niet aan denken om er zonder zadel op te gaan zitten, dan maar liever een periode niet aan het werk onder de man. Dus mijn antwoord is ja, ik denk zeker dat het rijden zonder zadel een negatief effect kan hebben, ook omdat jij aangeeft dat hij zijn rug wegdrukt op de plek waar jij normaal zit, als je daar voelt. Dat is een teken dat hij daar pijn heeft. Het kan zeker geen kwaad er een fysio of ostheopaat bij te halen. Ik zou het in eerste instantie dus fysiek oplossen, los laten werken en op zoek naar een goed passend zadel!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:50

Laat er iemand bij komen die in elk geval verstand van zaken heeft als het om zadels gaat, een MSFC'er kan je zeker helpen!

Succes...

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 14:57

Dankjewel voor de reacties. Er zijn al 2 zadelmakers geweest, eentje had een perfect passend zadel, maar deze was zo duur dat we even verder kijken. Dinsdag gaan we waarschijnlijk weer een zadel passen.

Maar heeft dit wel nut zolang hij last heeft van deze plek?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:18

Ik heb zelf een equestor zadel duur maar zeker niet de duurste zadel en ligt op mijn pony perfect. Die investering vind ik het zeker waard want telkens de osteopaat etc begon ook lekker op te lopen, maar dat even ter zijde.

Als je zonder zadel zit, zit je voornamelijk op je zitbeenknobbels, dus 2 kleine puntjes die veel gewicht dragen, dat kan idd pijn veroorzaken. Een goed passend zadel verdeeld die druk beter en is mede om die rede de inverstering waard.

Ik zou dus goed overleggen met een osteopaat en of zadelmaker wat voor jou paard het beste is.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:30

ik zou je paard een tijdje longeren op een wat grotere volte. Zet hem onderlangs licht bij zodat hij goed over zn rug gaat lopen ( houd hem achter wel actief). Ik zou voorlopig niet gaan rijden op hem.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:11

Ik vind het verstandig dat je er een osteopaath naar heb laten kijken.
Een osteopaath zorgt er voor dat spierspanning niet meer vanuit de wervels komt,
Maar......doet dus niets aan de spieren zelf, 85% van de paarden heeft in meer of mindere mate spierproblemen
Het is heel aannemelijk dat je paard een spierprobleem heeft!
laat je eens paard masseren door iemand van http://www.happy-athlete.nl (en bekijk de site eens)
Ze kijken dan ook meteen even naar je zadel...

Traning-adviezen hebben alleen zin als het paard eerst los gemasseerd is!

charlot611

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:17

Mijn paard heeft ook snel last van haar rug. Ik had ook eerst een slecht passend zadel omdat ze 'eruit gegroeid' was , maar na aanschaf van een nieuw (en duur!) zadel, is het probleem (gelukkig) grotendeels opgelost. Ze heeft nog regelmatig last, want ze blijft gevoelig op haar spieren. Om haar te helpen goed te herstellen na zwaardere inspanning, gebruik ik Spierspray. Dat is een homeopatisch middel, verkrijgbaar bij de Paardendrogist. Ze reageert hier heel goed op. Ik weet dat het geen oplossing is voor je huidige probleem, maar misschien dat je hier in de toekomst iets aan hebt.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:58

marjolein88 schreef:
ik zou je paard een tijdje longeren op een wat grotere volte. Zet hem onderlangs licht bij zodat hij goed over zn rug gaat lopen ( houd hem achter wel actief). Ik zou voorlopig niet gaan rijden op hem.

helemaal mee eens....
En een goed passend zadel is onbetaalbaar... (in figuurlijke zin bedoeld)

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 15:15

kamsel schreef:
En een goed passend zadel is onbetaalbaar... (in figuurlijke zin bedoeld)

Helaas in dit geval ook bijna letterlijk...

Hij loopt heel goed over zijn rug, van de ostheopaat mochten we hem juist niet bijzetten, hoe licht ook. Toch bedankt voor alle adviezen, zal idd even de site bekijken van happy athlete en op zoek gaan naar info over die spray!