Het valt me op dat er de laatste tijd steeds meer mensen komen die hun diensten aanbieden als instructeur of africhter of paardenfluisteraar, terwijl ze zelf eigenlijk niet echt indrukwekkende ervaring hebben. mensen die na een jaartje klassiek les gehad te hebben zelf klassieke lessen aanbieden, of een paar websites en gekleurde onderzoeken hebben bekeken en na een cursusje nb zelf ook maar cursussen gaan aanbieden en half bokt proberen te bekeren of bv zelf een jong paardje hebben ingereden en een paar clinicjes gevolgd, boekjes gelezen en dan zelf maar mensen gaan begeleiden met jonge/probleempaarden, laat staan het gemiddelde niveau van een ORUN instructrice. Of een angstige ruiter die zichzelf aanbiedt als GPamazone met als specialiteit bange ruiters. Gewoon maar wat voorbeelden die ik uit eigen omgeving/waarneming ken. Ik vind het niet gek dat het met het gemiddelde niveau van paardenmensen in nederland niet heel goed gesteld is en dat komt grotendeels door het gebrek aan goede begeleiding en instructie denk ik. En ja, dat heeft veel met ervaring te maken. Boeken en DVDs zijn leuke ondersteuning, maar paardrijden leer je door te doen en te voelen en geen 2 paarden zijn hetzelfde.
Ik zie het toch vaker dan me lief is, mensen denken van zichzelf al snel dat ze veel inzicht en kennis hebben als ze 1 of 2 paardjes leuk aan de gang hebben, en als dat echt zo is mag je dat wat mij betreft ook best zeggen
maar vaak is het gewoon niet terecht om met dat beetje kennis al anderen te begeleiden. Ik vind het eerlijk gezegd nogal aanmatigend om tegen betaling dan met je eigen gebrekkige ervaring andere mensen te willen helpen cq er geld aan te verdienen. Lesgeefmensen die zelf nog niet eens echt goed kunnen rijden en dan les gaan geven.. Zoals een vriendin zei, als instructeur moet je ten alle tijden ook zelf op het betreffende paard kunnen klimmen en laten zien en voelen wat er gebeurt en dat op de goede manier, op het goede moment overbrengen. Kun je dat niet, dan heb je niks in het midden van die bak te zoeken.Het lijkt tegenwoordig wel zo dat iedere gek met een paar lesjes en een eigen paard zijn eigen diensten gaat aanbieden. Ik stel het een beetje cru, maar ik erger me er wel eens een beetje aan, het is al zo moeilijk om het kaf tussen het koren van instructie uit te vissen en een goede instructeur te vinden, en voor mensen met weinig ervaring wordt het alleen maar moeilijker met al die beunhazen.. Ik zou het iig niet in mijn hoofd halen om met mijn 16 jaar ervaring met veeeeel verschillende paarden les te gaan geven, hoewel het me best geregeld gevraagd wordt en werd, heb nog veel te veel te leren

Wat vinden jullie hier nou van? Ben ik de enige die het opvalt en me eraan stoort? Moet ik gewoon niet miepen?
ook allemaal wel een beetje een modeverschijnsel. Daarbij heeft de gemiddelde burger nog nooit zo veel geld en tijd over gehad voor hobbies als wij nu, dat verlaagt de drempel naar 'wat les' en allerlei niet zo nuttige accessoires. Een paar jaar crisis en de paardenwereld is back to basics. 
.