Pony blijft rechts toch altijd vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poenarie

Pony blijft rechts toch altijd vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 15:53

Hi,

in 2006 kreeg ik mijn oude verzorgpony terug als eigen pony.
Hij zag er niet uit, spierloos, vreselijk stijf en vast in z'n nek.
Ik heb toen veel les gehad en uiteindelijk werd hij steeds losser, behalve zijn rechterkant.
Ik probeer iedere keer weer met longeren de rechterkant wat meer aandacht te geven door stelling naar binnen, maar het werkt maar niet.
Ik heb geprobeert aan de hand wat oefeningen te doen, onder het zadel, zonder zadel.
Veel stelling vragen en links doet hij dat gewoon prima.
Z'n gebit is het ook niet, zadel ligt prima en een blokkade in z'n rug ook niet, hij is enkel wat stijfjes in zijn rug maar dat is er merendeels al uit.
Zodra ik in galop aanspring, gaat ie plat door de bocht..
Op de andere hand doet ie dat niet, geeft ie stelling en loopt ie gewoon fijn.
Ik rijd hem altijd voorwaarts-neerwaarts met een zachte & rustige hand, en ik geef hem been wanneer dat nodig is.
Hij is ook al gemasseerd.

Ik weet niet meer wat ik er nog aan kan doen.
Ik wil graag wat serieuzer met hem gaan rijden..
ik heb overigens nu geen les meer, omdat ik niet op vaste tijden kan rijden vanwege een blessure aan mijn voet

Alvast bedankt, ik hoop dat iemand me verder kan helpen.
Ik heb ook al wat topics over dit onderwerp doorgespit.
Misschien dat iemand goeie oefeningen weet voor onder het zadel/aan de longe/aan de hand wat ik zonder begeleiding kan uitvoeren?

Daniëlle

Femke16

Re: Pony blijft rechts toch altijd vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:17

Ik masseeer mijn paard wel vaak, gewoon met de hand beetje los maseren.
Tijdens het rijden op rechte stukken niet vast pakken en soms even wat exta inbuigen naar de moeilijke kant. Geduld hebben.

Als het echt niet verbetert zou ik als ik jou was even je DA raadplegen. Mischien mankeert hem wel wat.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:19

stipje ik heb ook dit probleem met mijn paard.

Misschien is het een idee om er een kraker bij te halen of een goede fysio? Als dat niet werkt kan je ook nog acupunctuur proberen daar heb ik al meerdere wonderverhalen over gehoord.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:45

Dat heb ik met mijn pony, maar dan met links.

Tandarts komt over 2 weken, dus dat zou het kunnen zijn.
Mocht het niet verbeteren wil ik idd ook graag een kraker/fysio langs laten komen.

Is misschien voor jou pony ook een goed idee, en eventueel je zadel even laten nakijken.

Rijtechnische dingen werken niet zo goed bij mijn paard, alhoewel, rijd nu wel met instappen, overdreven veel stelling naar buiten, en dan weer stelling binnen. Zo word hij een stuk losser.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 21:29

Ja precies, dat doe ik ook wel en veel overgangen rijden, maar toch nogsteeds niet het resultaat verkregen dat ik graag wil..
Gebit is al nagekeken en het zadel ook, dus dat kan het niet wezen.
Ook al gezocht waar ie stijf/vast was/zat en dat was dus in zijn rug en in zijn nek..
Hoeveel zal dat kosten? Zo een kraker/fysio/osteopaat/accupuntuur behandeling?

slimshady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:35

Als tanden en rug goed zijn en longeren helpt niet genoeg zit er niks anders op dan dit blijven oefenen. Voltes openen en sluiten helpt vaak prima.

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:43

misschien benhendigheid oefeningen op de rechterhand?
zet een aantal pionnen in de bak en ga slalommen.
Waarschijnlijk heb je dit al geprobeerd.. Ehh ja massage met Rozemarijn olie? ( Helpt tegen stijve spieren ) Alleen even mengen met vette plantenolie (Jojoba Gold). 2 druppels rozemarijn in 50 ml Jojoba olie.

Succes.

monsterrs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:27

Wat ik niet zou doen is extra diep/ver inbuigen op zijn moeilijke kant. En ook met longeren zou ik hem niet met extra stelling vastzetten op zijn moeilijke kant. Zo maak je het probleem naar mijn idee alleen maar groter. Als je alleen maar extra stelling laat nemen naar de moeilijke kant, zet je paard zich telkens vast. En je paard moet juist zijn (rechtsom dan) linkerkant lang maken. Als je telkens op rechts blijft hameren, zet ie zich rechts kort en vast.
Het beste kan je dan eerst oefenen op zijn goede kant. En dan ga je dus linksom en vraag je iets wat contrastelling rechts. Zodat ie leert links wat langer te maken, en rechts wat aanspant.
Ik zelf doe het altijd het liefst rustig aan met zulke dingen. Dus eerst in stap een goede rustige onstspannen contrastelling. En let er vooral op dat je op twee teugels rijdt!

Monsterrs