Een aantal weken geleden kwam de tandarts voor Maiko. Ik was hier zelf niet bij. ’s Avonds hoorde ik van de staleigenaresse dat de tandarts een vreemde bult had gezien bij Maiko, vlak achter zijn kopstuk. De tandarts wist niet wat het kon zijn. ’s Avonds heb ik nog gelest maar natuurlijk wel rustiger aan gedaan, er was vrijwel niets anders te zien aan hem. Donderdags heb ik hem een dagje vrij gegeven en lekker getut met Maiko. Vrijdag wilde ik hem rustig aan rijden, eerst een rondje rechtsom gedraafd, toen een rondje rechtsom gegaloppeerd. Toen wilde ik linksom draven, het eerste halve rondje was geen probleem maar toen liep hij ineens ontzettend kreupel, hij kwam amper vooruit en hij zakte achter steeds weg. Maandag ochtend heeft mijn moeder gelijk de dierenarts gebeld, zij kwam dinsdag. De dierenarts stond echter ook voor een raadsel, er was ook nauwelijks kreupelheid te zien. De dierenarts schreef Maiko voor de zekerheid een ontstekingsremmer met een pijnstiller voor. Woensdag was hij iets onregelmatig, donderdag was hij zo goed als regelmatig. Vrijdag was het weer mis, ik heb hem in de binnenbak aan de hand gestapt, hij liep zelfs toen onregelmatig, ik probeerde een stukje te draven maar dat kon hij al nauwelijks. We hebben meteen de dierenarts gebeld, zij verwees ons direct door naar de kliniek. Op de kliniek moest Maiko een stukje draven en aan de longeerlijn wat bewegen, hij was nu weer amper kreupel. De dierenarts had dus alleen ons verhaal waar hij vanuit moest gaan. Op de kliniek zijn meteen Röntgenfoto’s en een echo gemaakt. Van zijn nek tot aan zijn borst is hij op de foto en echo geweest. Vanuit deze onderzoeken konden ze wel iets zien maar nog niet genoeg. Van de bult konden ze wel zeggen dat het verkalkingen waren en in zijn hals zagen ze al wel iets maar dit wilde ze eigenlijk nog verder uit zoeken. De dierenarts wilde Maiko graag op de kliniek houden om meer onderzoek te doen, als wij het daar mee eens zouden zijn. We hebben er voor gekozen alle nodige onderzoeken te laten doen. Als eerst werd er een radioactieve stof ingespoten waardoor hij licht ging geven op alle plaatsen die niet kloppen, in zijn hals zaten aardig wat problemen maar over de rest van zijn lichaam was helemaal niets te vinden. Het probleem was dus zeer zeker zijn hals. De dierenarts wilde ook nog een CT scan maken van zijn hals. Uit deze scan kwamen 1400 foto’s, deze zijn stuk voor stuk onderzocht in Amerika, op de scan waren ook duidelijk problemen te zien. De problemen zaten in de onderkant van de wervels. Het probleem van zijn hals is slijtage, maar de kans bestaat dat dit geen natuurlijke slijtage is. Ik heb duidelijk aan de dierenarts gevraagd of dit het resultaat van LDR training was. Zijn antwoord was dat dit goed zou kunnen. Ik zeg hiermee dus niet dat het zo is, maar wel dat het goed zou kunnen!!
De grote vraag was natuurlijk waarom hij zo kreupel liep, dit was te verklaren door een beknelde zenuw in zijn hals. Maiko is nu ingespoten met iets wat het kan verminderen. Als dit goed aanslaat kan Maiko weer op topniveau presteren. Als de behandeling niet aanslaat zal hij als recreatiepaard door het leven gaan, dat is natuurlijk ook geen probleem.
Maiko krijgt ook fysiotherapie om alles weer recht te zetten.
De foto’s van Maiko’s hals!

Hier zie je links de linkerkant van de bult en rechts de rechterkant van de bult.

Rood omcirkeld is de foute halswervel, groen omcirkeld is een normale halswervel
Ik heb de titel even aangepast, deze was inderdaad iets té omdat het dan overkomt alsof het 100% zeker is, terwijl ik bedoel dat de kans DAT het zo is groot is.
Even aangepast, het is niet mijn bedoeling om mensen te beschuldigen.

n Veel sterkte ermee !