hart in mijn keel..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

hart in mijn keel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 13:29

beetje aparte titel maar ik zal het verklaren. Ik ben altijd een lefruiter geweest hoe gekker en moeilijker
de paarden hoe leuker ik het vond. Dat ik zo nu en dan eraf knalde nam ik maar voor lief, ook aparte
paarden gereden voor de handel bij ons toen op stal..Waar ik allemaal redelijk snel mee overweg kon.

na mijn huurpaard een aparte oudere merrie, maar wel eerlijk. Heb ik een eigen paard aangeschaft,
flinke kop erop. en ik heb nogal serieus met hem in de clinch gelegen, ook regelmatig lag ik eraf
bakranden aan gort geramd etc. Maar nooit een reden geweest om bang te worden eigenlijk..

Na ongeveer 2 jaar en wat lesgevers verder had ik hem eindelijk zo voor elkaar zoals ik wilde,
en werden we een team. Hij werd gelijkmatiger in temperament, we groeide naar elkaar toe
en waren gewoon een duo..

Ik heb ook veel blessure leed gehad met hem, maar afgelopen jaar sloeg alles. Diagnose
hoefkanker..Operaties je kent dat allemaal wel, uiteindelijk was het aan het genezen.
Maar hij liep nog wel met een hoefschoen ivm schoonhouden van de hoef, Ik reed er
weer een beetje mee rond om hem gewoon bezig te houden naast het wandelen enz.

maar goed zn dier gaat zich beter voelen, en wordt fris met resultaat dat hij onderuit
is gegaan met mn zusje..Op een of andere manier heeft hij dat gelinkt aan het zadel
toen..Met als resultaat toen ik er weer op klom, hij in de staak kwam en flink ook.
Ik klapte achter over van een steigerend paard wat net zijn evenwicht hielt. Resultaat
verschoven wervels..

paard gelongeerd..maar was niets vanonregelmatigheid te zien, dus geen pijn.
week later weer gaan rijden toen ik zelf weer een beetje kon, onder begeleiding
gebeurde hetzelfde hij kwam gevaarlijk lomp omhoog en ik hem me toen op een af andere
manier me aan de zijkant eraf laten vallen..

Paard laten checken door de fysio, zadel lag prima, nergens blokkades..Longe eraan
en zadel erop en hij reageerde als een jong groen paard. Volgns de fysio zat het tussen
zijn oren, en moest dat gedeleted worden. Dus ander zadel geregeld, en van 0 weer opgebouwd.

Allemaal prima gegaan, paard liep weer zonder problemen. Nu was het alleen zo, dat ik een goed
degelijk zadel aan wilde schaffen. Hup zadelmaker erbij die had zn meetmatje, die hij binnen zou
krijgen. Eerst een fryso zadel geprobeerd na een week vond ik het toch niet je van het, dat meet
matje bevestigde dat, dat zadel zou dus vermaakt worden, en ik kreeg tijdelijk een luxor..Die goed
lag alleen ik ben er niet zn fan van..

Van de week kwam de fryso terug..erop gelegd en gaan stappen volgend de meting lag hij meer dan
ideaal. Alleen toen begon het, hij begon te mopperen, niet voorwaart, oren plat, tanden knarsen, nek
erop. Allemaal voorboden die hij toen ook gaf voor het steigeren..

Ik DURFDE hem gewoonweg niet erdoor te duwen, hij was link, mijn hart zat in mijn keel want ik
zag het alweer helemaal gebeuren..

kortom, ik heb schrik voor mijn eigen paard Scheve mond , dit is iets wat ik nog nooit meegemaakt heb..En
geen idee wat ik ermee moet.. Waar ik bang voor ben is dat hij aanvoeld dat ik het :eng" vindt,
en hij er gebruik van gaat maken. Want het is echt een bovengemiddeld intelligent paard..

HELP Bloos

( uiteraard is dat zadel het niet geworden en heb ik toch maar de luxor gehouden omdat hij daar normaal onder liep )

Brendaaa

Re: hart in mijn keel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 14:12

Hoi
Ik kan me heel goed voorstellen hoe je je moet voelen... Ik vind het wel ontzettend goed dat je telkens toch de moed erin hebt gehouden! Doe dat dit keer ook! Ik geloof zeker dat hij jouw angst aanvoelt, dat hij weet dat hij nu de baas kan zijn omdat jij je wat onzeker voelt. Hij maakt misbruik van de situatie misschien, voor zover een paard daartoe in staat is. Ik zou proberen jezelf weer wat op te peppen, vertrouw in je kunnen, je hebt jezelf al zo vaak weer opgekrikt! Zodra jij jezelf weer hebt overwonnen voelt hij dat waarschijnlijk ook!!
Succes!

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 14:27

Hoi,
lastige situatie,
ik zou het misschien is weer proberen aan de longe,dat je weer wat zelf vertrouwen kan opbouwen,
mis is flink op zijn donder geven als die je in de maling neemt,zodat die toch denk van ze is niet bang,
paarden kunnen het echt goed aanvoelen,en als ze het weten dan ben je het pispaaltje Haha!
en goed belonen als die het wel goed doet,
heel veel suc6 en hopen dat je het vertrouwen toch weer terug krijgt

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 14:31

Ik vind het maar raar dat je zulke toeren hebt ondernomen, het is en was gevaarlijk voor jou en je paard. Je paard geeft duidelijk aan dat er iets mis is en dat er iets veranderd moet worden. Het lijkt mij het beste om pas weer op je paard te kruipen wanneer dit kan op een veilige manier. Je bereikt dit door grondwerk te doen, bijvoorbeeld Parelli. Geen join-up! Dat maakt de boel alleen maar erger.

Het kan wel een aantal weken duren voordat je er weer op kunt, maar ik zou het er absoluut voor over hebben.

Wat zijn de leefomstandigheden van je paard? Hoe vaak/ lang komt hij buiten? Heeft hij contact met soortgenoten? Hoeveel en wat voor voer krijgt hij?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 14:54

Mijn ervaring is helaas dat een paard begint met een bepaalde actie met een reden, maar deze op blijft voeren als hij merkt dat het werkt. Dat wil dus zeggen dat jouw paard imo inderdaad ook echt nog wel eens flink omhoog gaat komen om jou te intimideren op momenten dat het moeilijk wordt.
Dan zijn er imo drie mogelijkheden:
1) Het paard ter correctie wegbrengen naar iemand die er geen voorgeschiedenis mee heeft en meer van die lijpo's aanpakt. En dan hopen dat je paard geen onderscheid maakt dus 'bij de correctiestal moet ik het niet flikken maar baasje wordt bang'. Want dan kom je automatisch bij 2 en 3 uit.
2) Jezelf een stamp onder je gat geven en met gedachten op nul je paard er voor eens en voor altijd doorrijden. Het kunstje gaat ie zeker nog een keer flikken maar meestal heb je dan zoveel vertrouwen omdat je het al eens opgelost hebt met hem dat het zover niet meer komt.
3) Besluiten dat je veranderd bent tov vroeger en dat het veiliger, verstandiger en rustiger is om een braver paard te kopen.

Als hij met de Luxor wel loopt, is er op zich geen probleem, maar ik hoop voor je van harte dat ie niet op het moment dat de training zwaar wordt oid om nog eens omhoog/achterover te gaan...

(overigens geen commentaar op jou hoor, ik zit zelf ook met een stakend paard en weet heel goed wat het is om met trillende knieën op te stappen Knipoog )

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 15:27

Citaat:
Mijn ervaring is helaas dat een paard begint met een bepaalde actie met een reden, maar deze op blijft voeren als hij merkt dat het werkt. Dat wil dus zeggen dat jouw paard imo inderdaad ook echt nog wel eens flink omhoog gaat komen om jou te intimideren op momenten dat het moeilijk wordt.
Dan zijn er imo drie mogelijkheden:
1) Het paard ter correctie wegbrengen naar iemand die er geen voorgeschiedenis mee heeft en meer van die lijpo's aanpakt. En dan hopen dat je paard geen onderscheid maakt dus 'bij de correctiestal moet ik het niet flikken maar baasje wordt bang'. Want dan kom je automatisch bij 2 en 3 uit.
2) Jezelf een stamp onder je gat geven en met gedachten op nul je paard er voor eens en voor altijd doorrijden. Het kunstje gaat ie zeker nog een keer flikken maar meestal heb je dan zoveel vertrouwen omdat je het al eens opgelost hebt met hem dat het zover niet meer komt.
3) Besluiten dat je veranderd bent tov vroeger en dat het veiliger, verstandiger en rustiger is om een braver paard te kopen.

Als hij met de Luxor wel loopt, is er op zich geen probleem, maar ik hoop voor je van harte dat ie niet op het moment dat de training zwaar wordt oid om nog eens omhoog/achterover te gaan...

(overigens geen commentaar op jou hoor, ik zit zelf ook met een stakend paard en weet heel goed wat het is om met trillende knieën op te stappen )

Ik denk dat ik voor optie 2 moet gaan, ik heb al te veel tijd en moeite erin gestoken om hem te verkopen. En dit is iets wat pas sinds kort is ik heb hem nu 5 /6 en de laatste jaren niets als plezier gehad aan de tijd en moeite die ik erin heb gestoken. Verkopen is wel al een keer eerder aan de orde geweest maar in plaats van dat te doen ben ik op zoek gegaan naar een lesgeefster die bij ons paste..

Die luxor liep hij prima onder, helaas heeft hij nu zijn ijzer eraf gewerkt, en een of andere manier heeft hij die lip in zn voet gewerkt.
Gelukkig is hij er nu af en valt de schade mee, maar lekker loopt hij niet smid komt morgen.

Ik denk dat ik inderdaad maar op ga stappen met mn BP, en inderdaad in mijn achterhoofd moet houden dat als hij dan begint te klote dat het bullshit is en hem goed aan moet pakken want hij heeft ruim 3 weken prima gelopen onder de luxor. Gelukkig heb ik nog een zusje die voor de duvel nog niet bang is, mocht het mijzelf niet lukken..Maar rijtechnisch acht ik mijzelf wel kapabel genoeg om hem erdoor te rijden. Maar zoals jij zegt die trilknietjes..En ik hoop inderdaad van harte dat hij het in de trainingen wanneer HIJ vindt dat er te veel gevraagd wat het gaat gebruiken, want dan kom ik inderdaad waarschijnlijk toch bij 1 uit.

Citaat:
Ik vind het maar raar dat je zulke toeren hebt ondernomen, het is en was gevaarlijk voor jou en je paard.

De eerste keer kwam het vanuit niks, hij had het nog nooit eerder gedaan. Ik heb het toen maar aan de toeval overgelaten en ben
er weer opgeklommen nadat ik wist dat er lichamelijk niets met hem aan de hand was. Ik wilde weten of dat het nog een keer voor zou komen. En dan was helaas, inderdaad gevaarlijke actie maar het had net zo goed gekund dat het een eenmalige actie was geweest, dat hij gewoon door het stil staan goed fris was..

Citaat:
Het kan wel een aantal weken duren voordat je er weer op kunt, maar ik zou het er absoluut voor over hebben.
dit heb ik al gedaan, daar bedoel ik mee met 0 begonnen, longeren, longeren met dekje, longeren met bijzet, longeren met zadel, longeren met bijzet en zadel. Toen er weer op..Dit heeft een maand geduurd. Daarna was er niets meer aan de hand, hij heeft van de week voor het eerst weer zon bui gehad toen hij dat zadel op zn rug kreeg wat eigenlijk perfect was. Hij vond van niet want hij werdt mega link, zadel gewisseld met de luxor, was even narrig toen was het goed, fryso weer erop en toen was het weer raak. Echt linke loedertje, niet aan de teugels kunnen komen, tegen het been, boos nijdig etc.

Citaat:
Wat zijn de leefomstandigheden van je paard? Hoe vaak/ lang komt hij buiten? Heeft hij contact met soortgenoten? Hoeveel en wat voor voer krijgt hij?

Na een jaar hoefkanker, en dus veel wandelen, joggen, spelen etc. komt hij nu gewoon sochtends onder het mesten buiten dat is een paar uur samen met mijn zusjes paard. Dan rij, longeer, wandel of jogg ik met hem. Ondertussen dat ik dat doe, zet ik mijn zusjes paard op de wei. En als ik klaar ben haal ik die eraf. Anders om zet mijn zusje mijn paard buiten voor ze gaat rijden, dat kan zijn op de wei of in de padock en gooit ze die van haar nog even erbij wanneer ze klaar is. Blijven ze nog een half uurtje staan en gaan ze naar binnen.
Voer krijgt hij gewoon standaard brok van pabo een schep, zemelen, en zo nu en dan gooien ze een wortel of een appel erin. En verder hebben ze kuil Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 18:33

vandaag weer gereden, en het was echt 3 keer niets. Ik kon gewoon niets er mee. Even gewisseld van paard met mijn zusje, BP overgegeven..En zij erop..Binnen 10 min liep hij weer, en dan heeft ze hem echt niet extreem hoeven aanpakken..
Kortom hij doet het echt op mij * slik* pijnlijk maar maar waar, hij voelt mij dus onwijs aan..Ik ben er daarna weer opgeklommen, en het gedonder begon weer. Ok diep adem halen, en een flink pak op zijn falie gegeven. en....
Ik zat er nog op, ben er niet afgemietert en hij steigerde niet.. Pjieuww, ik ben er nog niet, want toen ik even gestapt had en hem weer oppakte probeerde hij het nog wel even. Maar duidelijk minder....

Nou dat wordt dus deze week bootcamp, Geen gedonder PUNT..Fysio komt van de week nog even op stal, kan ik hem
voor de zekerheid nog even laten kijken. Maar ik weet bijna voor de volle 100% zeker dat er niets is, want bij mn zusje
deed hij het prima.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:50

Dat is erg confronterend, maar je hebt jezelf overwonnen en hem gewoon aan zijn broek gezeten en dat is toch wel een applausje waard Haha!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 18:55

Citaat:
Dat is erg confronterend, maar je hebt jezelf overwonnen en hem gewoon aan zijn broek gezeten en dat is toch wel een applausje waard

Dat was inderdaad erg confronterend, het huilen stond me nader dan het lachen Bloos ..Leuk, zn nutty proffessor als paard. Nou is het een kwestie van wie de langste adem heeft. Heb ook even staan observeren wat hij precies doet en waar op. Maar hij
heeft dus inderdaad die link gelegd, als ik nou haar de stuipen op het lijf jaag. Hoef ik niet zo hard te werken Koe ..Nou helaas vandaag dus wel Vork. Morgen rijd met mijn zusje in de buurt, en woensdag heb ik les en dan hoop ik toch wel grotendeels die onzin
eruit te hebben Koe

enne bedankt voor het applausje Clown

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:13

Ik vind dat je goed bezig bent! Heb zelf gelukkig zoiets extreems nooit meegemaakt. Het enige wat ik je nog mee wil geven is om te zorgen dat er altijd een vertrouwd iemand mee kijkt en in de buurt is zodat die jou vertrouwen kan geven Lachen

Succes ermee Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 19:18

dankje wel Lachen. Ja precies dat heb ik inderdaad nodig..Rijtechnisch is niet het probleem, maar op zon
moment moet je iemand hebben die even zegt. Kom Sab, je gaat hem toch niet de dienst uit
laten maken?! RIJDEN..En ik rijd sowieso voorlopig even niet alleen, al zou het alleen maar als zijn voor het geval DAT..
Het voelt alleen wel krom want het is een hele poos super gegaan, maar nu heeft hij een jaar stilgestaan. Is hij weer
gaan rijden, rustig opbouwen en dat vond hij allemaal nog wel leuk. Maar nu moet hij weer echt aan de bak, en komt
zn Extreme duivel die lang het ondergestopt gezeten heeft, weer boven gedreven..
Het voelt wel heel tegenstrijdig, je "maatje" zn pak op zn lazer geven. maar than again hij is op dat moment mijn
maatje ook niet, en heeft ook lak aan me Vork

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:23

De eerste grote stap heb je iig al gezet, die eerste keer er weer op en er doorheen OK dan!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 19:24

klopt, en die BP gaat voorlopig ook niet uit Haha!. Ben benieuwd hoe hij morgen is Lachen

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:36

Hey niet slecht bedoeld maar mss is de klik er gewoon niet (meer) tussen jouw en je paard. Dit kan zijn doordat hij gedurende dat jaar een ander beeld over je heeft gevormd. Waardoor hij zich waarschijnlijk hoger in rang acht dan jouw. Ik denk echt dat het een kwestie van respect is, en aan je topics te lezen ben je gevoelsmens en daar heeft hij mss misbruik van gemaakt. Ik denk echt dat je professionele hulp moet gaan inschakelen, je moet je nek niet riskeren voor een paard.

Je bent echt honderd procent zeker dat ie geen lichamelijke klachten heeft? CI gewrichten al laten controleren? Ik had een paar jaar geleden (mijn twee dressuurpaardje) en had hem net. plots begon die ook met dergelijk gedrag, dus ik dacht ook wat een bokzak dat los ik wel op. tot enkele keren hard geschrokken en gevallen te zijn geweest. dan dierenartsen niets (was eveneens reeds maand tevoren door aankoopkeuring (klinisch als Xraygeraakt). dus uiteindelijk in gent ingespoten met vloeistof en toen zagen ze een vergroeiing aan si gewricht, waardoor bij bepaalde bewegingen dus bot op bot kwam en paard zeer had. Verder was het een leuk beest in omgang, heb hem gehouden en na een paar maanden is ie overleden aan een maagbreuk. autopsie: paard had jaren pijnstillers gekregen die dus maagwand had aangetast. wss wist vorige koper dit en had bij hen die pijnstillers geen werking meer en moest ie daarom weg. dus ik raad aan om je paard volledig te laten onderzoeken

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:12

bulck schreef:
Hey niet slecht bedoeld maar mss is de klik er gewoon niet (meer) tussen jouw en je paard.

Klik of geen klik, gevaarlijk hoeft ie niet te worden...

Goed dat je hebt doorgezet nadat ie met je zusje ineens gewoon liep. Denk dat t op deze manier snel afgelopen is met zijn gedrag.. Heel veel succes in ieder geval!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 16:18

Ik durf met zekerheid te zeggen dat hij ok is, hij is standaard onder behandeling van een van de beste fysio's. Deze man heeft me meer geholpen dan welke kliniek ook. Elk half jaar krijgt hij een check up. Dat hij anders tegen mij aan is gaan kijken kan inderdaad goed zijn, ik heb hem wel een dik half jaar "gepest" met een pijnlijke hoef te verschonen etc..

Vandaag zijn we gewoon lekker naar de bossen en de zandverstuiving geweest, verstand op 0. En crossen maar..Morgen vroeg heb ik les, ik ga even afwachten wat hij dan doet Lachen. Wat ik hierboven aangeef dat opnieuw beginnen, en dat testen van het zadel, dat hebben we ook een keer gedaan met pijnstillers ( idee van de fysio). En toen reageerde hij ook zo, dus het is echt iets psychisch..Het is een hyper intelligent paard, maar lesgeefster noemt hem niet voor niets professor...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:25

o o o, wat een verschrikkelijk herkenbaar verhaal dit. Ik moest hier ook doorheen en dat heeft me al heel wat traantjes gekost. Ben uiteindelijk een week gaan trainen bij een onbekende (voor mij) trainer en die expres niets verteld van mijn problemen. Paard heeft nooit gek gedaan en toen hij het probeerde en ik verkrampte, kreeg ik toch zo op mijn mieter en werd ik werkelijk naar voren geschreeuwd, dat het gedoe sindsdien over is Clown
heul soms probeert hij het nog (zoals van de week, met die wind), maar dan krijgt hij 2 sporen tussen zijn ribben wordt hij een aantal rondes flink naar voren gejaagd.

wat mij trouwens hielp was bach rescue spray. 10 spraytjes (op de verpakking staat 2 Clown) en gaan met die banaan!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 16:49

Citaat:
wat mij trouwens hielp was bach rescue spray. 10 spraytjes (op de verpakking staat 2 ) en gaan met die banaan!

Dat inderdaad een goede! ik heb die wel hier staan namelijk Haha! , dat ga ik eens proberen Lachen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:50

echt meer gebruiken dan dat op het flesje staat hoor! dan heeft het tenminste effect.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 16:52

ok, dankje voor de tip Vork . Ga ik ook maar eens aan de dope hihi..
Vandaag trouwens helemaal geen problemen met hem gehad, hij
gedroeg zich prima...dus dat was op zich ook wel even lekker Lachen Vork

edoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:57

ik weet hoe je je voelt mijn eigen paard heeft ook een hele tijd zo raar gedaan als miscien het rijden even laten voor wat het is en gewoon rustig aan doen en af en toe het zadel erop en er weer af net als bij een jong paard heel veel sucses ermee

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:03

je moet echt weer een paar keren fijn rijden om het vertrouwen weer terug te krijgen. helaas duurt het krijgen langer dan het verliezen... Boos!

xNicky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:05

Ik ben ook achterovergeklapt met mijn pony.
& daarvoor ben ik dr ook paar keer hard vanaf gedonderd.
Mijn pony had eerst niks , maar toch maar DA bij laten kijken
en had die dus last van ze rug.
Zat allemaal stress vast.
En als ik bang word als ik iets zie van oh help wat gaat die nu doen ofzo, dan word zei ok echt helemaal gestesst:S
k weet het is moeilijk om rustig te blijven.
Nu ben ik eindelijk eroverheen heeft wel even geduurd.
Ik had mijn pony ok wat bag druppels gegeven,
maar dat helpt echt helemaal niks.
je moet gewoon je pony vertrouwen, denk aan de goede tijden die je hebt gehad.
met zelfvertrouwen gaat het helemaal lukken Knipoog
of ga dr eerst op aan de longeerlijn heb ik ook gedaan,
dan lijkt het maar een beginner dan heeft toch nog iemand hem vast.
sterkte ermee.

Ulala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:09

Oei... zo herkenbaar...

Mijn paard begon ook in ene te klieren, te bokken en te steigeren. Echt oren in haar nek, terug komen in tempo en keihard gillen... Clown Helemaal driedubbel nagekeken en niets te vinden. Maar ja baasje was afgestapt omdat ze dacht dat paard pijn had... Tja en als je dan zo'n slimme donder hebt, gaan ze dat idd linken. bokken = afstappen, gevolg ook een ruiter met knikkende knietjes.
Gelukkig een vriendin die niet te beroerd was om de lijn vast te houden en een grote longeerzweep. Mezelf 10 schoppen onder mijn kont gegeven, verstand op nul en rijden maar. Na 1x goed een knal voor haar kont en een schreeuw in haar oor, heeft ze niet meer gebokt.
Achteraf blijkt het zadel toch iets te lang voor haar rug dus hebben we dat verholpen met een nieuw zadel. Maar ze kan dus ook aangeven dat het niet lekker gaat met gespannen lopen en stug worden in de aanleuning. Bokken doet ze gelukkig niet vaak meer *klopt even heel hard af*

Maar zoals hierboven al werd aangegeven raak je je zelfvertrouwen sneller kwijt dan dat je het weer krijgt. En het is echt niet leuk als je denkt dat het persoonlijk bedoeld is van je paard.

Ff offtopic, maar wat moet ik me bij die rescue-spray voorstellen?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 17:18

Citaat:
Mijn paard begon ook in ene te klieren, te bokken en te steigeren. Echt oren in haar nek, terug komen in tempo en keihard gillen... Helemaal driedubbel nagekeken en niets te vinden. Maar ja baasje was afgestapt omdat ze dacht dat paard pijn had... Tja en als je dan zo'n slimme donder hebt, gaan ze dat idd linken. bokken = afstappen, gevolg ook een ruiter met knikkende knietjes.

Ken het Bloos , alleen dan niet gillen maar tandenknarsen en grommen...

Bach, zijn homeopatische druppel die ter ondersteuning zouden moeten werken tegen , stress, druk. Het helpt je om in situaties
helder te blijven en niet dicht te klappen Lachen. Zowel bij mens als bij dier. Bloos