Hoe middenstap oefenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

Hoe middenstap oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 08:55

Hoe kan ik een paard goed de middenstap aanleren, paard dat ik rijd heeft namelijk een korte stap, kan wel goed doorstappen (6.5 km/u) maar zet gewoon snellere passen en is (nog) niet zo ruim.
Natuurlijk dat het ook nog wat lijkt Haha!.

Urielle

Re: Hoe middenstap oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 10:36

Met balkjes heb ik de korte stap van mijn paard verbeterd naar een stap die incidenteel zelfs een negen scoort Knipoog

June92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:08

Ga eens oefenen met heel lang en laag rijden, echt helemaal over de rug, zo lang als ie kan en dan helemaal je hand laten volgen. Als de rug langer gemaakt wordt, maakt ie vanzelf langere passen. Dit heel vaak thuis gaan oefenen en in de proef dus gewoon je teugel ietsje langer maken, zodat hij zijn bovenlijn langer maakt. Niet met je been bij gaan drukken, dat gaat ie alleen maar sneller stappen. En wat Urielle zegt werkt ook erg goed!

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:03

Urielle schreef:
Met balkjes heb ik de korte stap van mijn paard verbeterd naar een stap die incidenteel zelfs een negen scoort Knipoog

heb ik ook gedaan. Het werkt echt Knipoog

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 19:05

Oke dankjewel voor jullie tips, zal eens gaan uitproberen!
Meer ideeën zijn altijd welkom!

@June92; ja en het probleem is als ik hem aanspoor dat hij dan gaat dribbelen (dribbelt erg snel).

Joyced

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:11

Je moet hem gewoon een beetje langere teugel geven,en in het ritme been geven Knipoog

monsterrs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:05

Er gewoon niet te veel op hameren Lachen. Wat je vaak in de proeven ziet is dat de ruiter gaat duwen , been gaat geven en vanalles en nog wat. Met als gevolg dat je een mooie korte dribbelende of aandravende middenstap krijgt. En als ze dan afgroeten bij A , in alle rust de baan verlaten, zelf ontspannen ,de teugels iets langer laten dan rolt er soms zomaar een middenstap uit Knipoog

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 16:07

Joyced schreef:
Je moet hem gewoon een beetje langere teugel geven,en in het ritme been geven Knipoog

Onzin, dat werkt niet. Heb de teugels ook niet (te) kort dus en oefen ook veel met lang en laag dus. Knipoog

@Monsters; Ja dat is waar, maar dan zien ze iig dat ik het geprobeerd heb. Als ik hem lange(re) teugels geef dan zeggen ze ook weer van, het is geen hals strekken wat je moet doen!

monsterrs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:11

Ze moeten niet zien dat je iets geprobeert hebt. Als ze iets willen zien dan is dat middenstap, anders niets. En je moet je teugels niet weggooien, maar net dat beetje je handen openen snapje?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:28

idd stap is de gang die ik bij mijn jonge paarden praktisch niet vraag. in de zin dat ik er niet op werk. ik laat ze in stap altijd aan losse teugel goed doorstappen. heb praktisch altijd 8'en op stap. zeker als ze zo de eerste jaren hun basis hebben, beseffen ze goed dat wanneer er later 'verzameling' gevraagd wordt, wat nou het verschil is. veel mensen doen vanalles in stap, onbewust tegenhouden door bijvoorbeeld te drijven met zit en heen en weer te bungelen met benen. dit overvalt dat paard en zal er juist voor zorgen dat ie erop terug komt in plaats van te verruimen.

dribbelen in stap is ofwel stalmoed (dat moet er ff afgereden worden) ofwel onwetendheid bij het paard. hij weet niet wat hij moet doen op dat moment en krijgt dus geen 'correcte voor hem verstaanbare' hulp. verder is idd het balkjes stappen en beter nog een wat hoger cavaletti lopen een hele goede oefening.
de stap is bij de meeste paarden niet zo een probleem, het zijn de ruiters die een slechte stap in een paard inrijden. (ik bedoel dit niet persoonlijk, maar zo is het wel vaak) om dit echter te corrigeren is veel geduld en training nodig.
in mijn proeven zorg ik uiteraard dat mijn teugels in contact zijn met de mond, maar thuis moet je hem gewoon laten doen, laat hem zijn plan maar trekken. hij zal vanzelf de hals wel laten zakken en wanneer ie dat doet vraag je schakelingen met je been en zit. en dan is het dus om reactie vragen. een goede stap start van vanachter (motor) en komt zo over de rug door de hals tot uiting. je paard moet deinen vanuit de rug.

dus geduld en goed kijken en denken aan wat je zelf vraagt.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 15:54

Het is al wel beter geworden, eerst dribbelde hij ook als ik er zegmaar net op zat, gewoon omdat hij wist dat hij mocht dribbelen bij wijze van. Dat is er nu wel af en middenstap zijn we ook nog nooit mee bezig geweest en vond ik ook eigenlijk helemaal niet belangrijk. Ik probeer er iig iets mee te doen en het kan ook heus niet in een paar keer goed gaan, maar heb ook nog tijd genoeg om eraan te werken, er is geen haast bij.

beenyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 08:02

Henrieke schreef:
Joyced schreef:

Onzin, dat werkt niet. Heb de teugels ook niet (te) kort dus en oefen ook veel met lang en laag dus. Knipoog

@Monsters; Ja dat is waar, maar dan zien ze iig dat ik het geprobeerd heb. Als ik hem lange(re) teugels geef dan zeggen ze ook weer van, het is geen hals strekken wat je moet doen!

Dan mag jij het regelement beter lezen!

"De middenstap
Dit is een actieve, regelmatige en ongedwongen door het gehele lichaam vloeiende
stap met een middelmatige verruiming en daarbij passende verlenging in de bovenlijn.
Het paard gaat energiek en kalm en met gelijke en vastberaden stappen voorwaarts.
De achtervoeten
worden iets voorbij de afdrukken van de voorvoeten gezet. De ruiter
behoudt een licht, soepel, voortdurend en gelijkblijvend contact met de mond van het
paard. De middenstap is een gang tussen de arbeidsstap en uitgestrekte stap in."

Je zult dus in de middenstap de hals meer lengte moeten geven.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 18:48

Maar als ik het paard dat ik rij langere teugels geef (handen iets open) dan gaat hij niet harder stappen hoor. Dan doet hij alleen z'n hoofd wat omlager en lijkt het juist nog slomer/ontspannender.

beenyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 18:52

Het is ook niet de bedoeling dat je paard sneller gaat stappen, maar dat hij de passen groter maakt. Waarschijnlijk ontstaat daardoor bij jou ook het "slome" gevoel, doordat de passen groter worden voelt het alsof het paard veel langzamer stapt.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 20:56

jij vraagt aan je paard te verruimen, dus geef hem dan aan de voorkant ook de ruimte om dat te doen, dus je handen iets meegeven, zodat ie de ruimte krijgt om te doen wat jij wil

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:38

Ik kijk even mee want dat is ook iets waar ik wel problemen mee heb.
(ik heb ook het idee dat ze sloom gaat stappen, dan ga ik drijven en dan wordt het weer te gehaast...)