Thore (Z1) @ Oud Beijerlandse dressuurdagen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppig

Thore (Z1) @ Oud Beijerlandse dressuurdagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 21:39

vorig weekend hebben thore en ik meegedaan aan de oud beijerlandse dressuurdagen. ik vond het echt een super leuk concour en zeer goed geregeld.
Thore heeft het hele weekend echt super fijn gelopen. Dit was ook onze tweede wedstrijd weer na zijn koliekoperatie van ongeveer 4 maanden geleden.
Aandachtspuntjes in de proeven zelf waren de impuls in het appuyeren links, voldoende terug verzamelen voor de overgang van galop naar stap en soms ook mijn houding Bloos
Thuis werken we ook aan deze punten en aan de lengebuiging, activiteit en de zijgangen. ik oefen ook veel op het meezitten in het appuyeren. Dit gaat in de training al best goed maar in de proeven dit weekend wat minder....

Onze punten waren (van laag naar hoog) 196, 201, 204 en 208.
We hebben dus toch weer twee puntjes gehaald en de tellen staat nu op Z1+8

De foto's zijn gemaakt door http://www.paardenfoto.nl en er berust copyright op. De foto's zijn bijna allemaal van het appuyeren maar ik wilde ze toch met jullie delen.

Afbeelding
let op handen, maar wel goed scharen

Afbeeldinghanden Boos!

Afbeelding
handen en niet tegenhangen (wat ik gelukkig in de training al minder doe maar ik blijf het moeilijk vinden)

Afbeelding

Afbeelding
hij deed echt super zijn best (kijk maar naar z'n geconcentreerde koppie Bloos )

Afbeelding
met dit plaatjes ben ik best wel blij!

Afbeelding
uitgestrekte draf

Mariskatw

Re: Thore (Z1) @ Oud Beijerlandse dressuurdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:42

Zo zeg. Dat vind ik wel ontzettend knap dat je zo snel al weer met je paardje aan de wedstrijden mee kan doen na een koliekoperatie! Dan is het allemaal wel heel voorspoedig gegaan of niet?
Mooi beestje hoor! Heb zelf verder geen inhoudelijk commentaar, daarvoor heb ik er toch te weinig verstand van.

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 21:43

ja hij is echt wonderbaarlijk snel genezen! in de kliniek zeiden ze dat het ongeveer 6 maanden zou duren voor dat hij weer op zijn oude niveau zou zijn, en nu is hij al weer boven zijn oude niveau.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:46

Mooie combi. Pas een beetje op je handhouding (niet rechtop, wat te hoog en soms over de manenkam)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:49

Joh! lekker dat ie alweer zo fit is!!!
En dat het lekker ging in Oud Beijerland..

Hoe gaat het met je andere topper??

Ohhh.. commentaar..
ehh.. recht blijven zitten .. lijkt alsof je ene schouder
lager is dan de andere..

June92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 10:58

Netjes hoor, leuk om te zien dat Friezen het ook goed doen in de dressuursport Ja Ik weet niet of het komt om dat de uitgestrekte draf foto uit een verkeerde hoek is genomen, maar die mag naar mijn mening wel een heel stuk overtuigender. Verder vind ik het er erg goed uitzien!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:05

Ziet er leuk uit,mooie Fries,maar zou je handen wat lager moeten houden want je werkt over de schoft heen met je handen op foto 1t/m3.Succes met je mooie Fries

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:15

Wat fijn dat je paard zo goed hersteld is van zijn operatie, jammergenoeg ken ik veel te weinig van dit soort succesverhalen.

Dat je je handen over de schoft wilt brengen komt waarschijnlijk voort uit dat hij de neiging heeft wat in de binnenschouder te willen hangen. Als hij meer kan sluiten en beter kan dragen verbetert dat in de meeste gevallen.

Daarnaast kun je er aan werken in je training. Zet je appuyement eens in vanuit je schouderbinnenwaarts, waarbij je er dus ook in de sb op moet letten dat er de juiste buiging is. Hij moet daarin een beetje van je binnenbeen "af" willen bewegen. Dan zet je het appuyement in, na een paar passen rijd je weer recht naar voor in die schouderbinnenwaarts, etc.

Als hij echt aan je binnenbeen blijft plakken in het appuyement kun je het bovenstaande doen, maar dan laat je hem op het moment dat hij tegen je been aan hangt scherp zijwaarts wijken. Dus appuyement naar links - wijken naar rechts voor je linkerbeen. Heel belangrijk is dat hij dan echt van je been af wil en dat je hem wat hol kunt maken aan de binnenkant.

Let er zelf op dat je niet tegen gaat hangen, maar draai je binnenheup licht naar voor en maak je binnenkant lang.

Succes!

kimenragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:23

ziet er goed uit!
wat een knap paard is het zeg!
met zo'n paard onder je kont mag je wel wat meer lachen hoor Tong uitsteken
Verder zie ik wel dat je scheef gaat zitten(met je schouders!)
succes nog samen:D

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 11:41

@Sjolvir : ja met Wilke gaat het de goede kant op. We zijn nog steeds aan het opbouwen en donderdag (of vrijdag:P) moeten we weer trug voor controle dus misschien mogen we dan al weer meer doen.
@June92: de foto is idd vanuit een vreemde hoek genomen maar Thore zijn uitgestrekte draf is ook zeker niet zijn sterkste punt..
@Equimotion: bedankt voor de tip! hier heb ik echt wat aan!
@kimenragna: ja echt vrolijk kijk ik nooit onder mijn proef haha opperste concentratie:P

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:50

Hee snoeppig, leuke foto's, inderdaad even opletten dat je niet te scheef gaat zitten en aan je handen. Maar dat is heel moeilijk af teleren, heb het zelf namelijk ook... Ik doe het onbewust omdat Tjesse over de schouder wil vallen. Ik vind dat Thore wel een goed achterbeen gebruik heeft, wou dat Tjesse het zo goed kon, haha.

Succes met je paardjes, spannend wat ze vrijdag van Wilke gaan zeggen.

_Celien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:19

Equimotion schreef:
Wat fijn dat je paard zo goed hersteld is van zijn operatie, jammergenoeg ken ik veel te weinig van dit soort succesverhalen.

Dat je je handen over de schoft wilt brengen komt waarschijnlijk voort uit dat hij de neiging heeft wat in de binnenschouder te willen hangen. Als hij meer kan sluiten en beter kan dragen verbetert dat in de meeste gevallen.

Daarnaast kun je er aan werken in je training. Zet je appuyement eens in vanuit je schouderbinnenwaarts, waarbij je er dus ook in de sb op moet letten dat er de juiste buiging is. Hij moet daarin een beetje van je binnenbeen "af" willen bewegen. Dan zet je het appuyement in, na een paar passen rijd je weer recht naar voor in die schouderbinnenwaarts, etc.

Als hij echt aan je binnenbeen blijft plakken in het appuyement kun je het bovenstaande doen, maar dan laat je hem op het moment dat hij tegen je been aan hangt scherp zijwaarts wijken. Dus appuyement naar links - wijken naar rechts voor je linkerbeen. Heel belangrijk is dat hij dan echt van je been af wil en dat je hem wat hol kunt maken aan de binnenkant.

Let er zelf op dat je niet tegen gaat hangen, maar draai je binnenheup licht naar voor en maak je binnenkant lang.

Succes!

Ik ben het helemaal met je eens. Alleen met wat je zegt over het goed van je been af willen met scherp zijwaarts ben ik het niet helemaal eens. Tuurlijk moet hij scherp voor je been opzij en ook scherp op je been voorwaarts. Alleen als je hem te scherp laat wijken op appuyeren krijg je vaak tact verlies en ga je tegen zitten. In haar geval zal ik eerder aanraden om inderdaad vanuit die schouderbinnenwaarts de appuyement in te zetten maar wanneer hij niet reageert de hulpen overdreven duidelijk aangeven en dus even extra lang maken en nog even meer de binnenheup naar voren zetten. Hierbij bevestig je voor je zelf nog een x dat jij de juist hulp geeft. Als de reactie na de hulp niet gewenst is zet je hem even iets extra opzij maar zou ik hem daarna dus na 2 a 3 stappen direct rechtmaken en je zelf weer controleren op je hulpen. Zorg er ieder geval altijd voor dat jij jezelf controleert!
Dit is mijn visie erop, verder ben ik het denderend met je eens.

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 16:26

@_Celien: deze week ben ik op trainingsweek geweest op Academy Bartels en daar moest ik als ik hem extra opzij zette ook even rechtmaken en dan het appuyement inzetten en dat werkte goed.
Ik doe meestal ook eerst een paar passen schouderbinnenwaarts en dat werkt ook heel goed. Bedankt voor de tips!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:28

_Celien schreef:
[ Alleen met wat je zegt over het goed van je been af willen met scherp zijwaarts ben ik het niet helemaal eens. Tuurlijk moet hij scherp voor je been opzij en ook scherp op je been voorwaarts. Alleen als je hem te scherp laat wijken op appuyeren krijg je vaak tact verlies en ga je tegen zitten.

Ik zie niet helemaal waarom je taktverlies zou krijgen, licht eens toe? (ik heb er zelf nooit last van namelijk)

Je begrijpt dat ik bedoel dat ze hem vanaf haar binnenbeen naar buiten "terug" moet laten wijken?

_Celien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:29

snoeppig schreef:
@_Celien: deze week ben ik op trainingsweek geweest op Academy Bartels en daar moest ik als ik hem extra opzij zette ook even rechtmaken en dan het appuyement inzetten en dat werkte goed.
Ik doe meestal ook eerst een paar passen schouderbinnenwaarts en dat werkt ook heel goed. Bedankt voor de tips!

Ik vind korte stukjes vaak fijner werken. Je kan jezelf daarin gewoon veel beter checken en je geeft het paard ook weer even de gelegenheid om zich weer even recht te maken en zijn spieren te ontspannen.

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 16:36

@_Celien: ja idd. Zo kan ik het appuyeren ook goed verbeteren. Steeds kleine stukjes en deze dat uitbreiden tot langere als het goed gaat. Ik rij ook in de training vaak liever even uit een appuyement als hij wat minder fijn wordt dan dat ik door rij want de wordt het appuyeren niet beter door.

_Celien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 18:26

snoeppig schreef:
@_Celien: ja idd. Zo kan ik het appuyeren ook goed verbeteren. Steeds kleine stukjes en deze dat uitbreiden tot langere als het goed gaat. Ik rij ook in de training vaak liever even uit een appuyement als hij wat minder fijn wordt dan dat ik door rij want de wordt het appuyeren niet beter door.

Soms is het welleens beter om even flink door te drukken, maar dat is precies aan de situatie en het moment.
Ik ben nu bezig met een jong paard van net 5 en die loopt de appuyementen heel makkelijk, ik gebruik dat soort oefeningen om los te werken in de stap. Ik doe korte stukjes tot hij lekker los wordt en maak hem weer recht. Als ik hem daarna weer meenemen richting de appuy voel ik hem steeds minder spannen en hoe vaker ik het herhaal dus te losser hij door ze lijf wordt.
Soms als hij niet reageert om de ''heuphulp'' schop ik hem even aan en zet welleens door. Toch heeft dit minder vaak het gewenste resultaat, maar het is welleens het stukje waar je hem over een schopt dat hij denk naja OKE...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:55

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoen verwijderd.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:12

als je m wilt verkopen meld maar wat een prachtig paard Haha! Hele netjes en gefocused jij ok btw Tong uitsteken Kijk dit is nu pas een grand prix fries ookal rijd je z1 nu hij eheft een goede toekomst Tong uitsteken

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 11:34

@ Suusje92: Nou verkopen doe ik hem nooit Knipoog Hij mag lekker oud en grijs worden bij ons haha
Bedankt voor het compliment! het is idd bij hem een groot voordeel dat hij altijd super geconcentreerd is en niet let op de dingen om de ring heen Haha!

SJAKIETJUH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 16:59

gaaf dier! ziet er super uit. heel veel suc6 samen Lachen

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 21:21

@SJAKIETJUH: Dankje!