Lui

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Lui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 19:08

Zoals de titel al stelt mijn merrie is verschrikkelijk lui. Met het rijden moet ik voordat ik ga galloperen mijn zweepje erbij pakken. Ik hoef hem niet te gebruiken en ze springt zonder ook wel aan in de galop maar dan moet ik veel te veel hulpen geven. Met het zweepje heb ik maar een hele lichte spierspanning in mijn benen nodig en ze gaat zonder zweepje moet ik drijven. Ze is van zichzelf erg rustig ze gaat liever een paar passen te langzaam dan te snel. In het begin had ik hier erg veel moeite mee maar ik ben nu zo ver dat ik tot aan de galop zonder zweep kan rijden.
Heeft iemand tips om haar wat feller te krijgen ?

Ze wordt bijna volledig op zit gereden en staat verder goed aan de hulpen. Ik zoek dus echt tips om haar wat feller te maken.
Met longeren is ze helemaal lui en loopt ze het liefst in een rustige draf maar niet met de (ja hoe noem je het) spirit die ik graag zie.
Volgens mijn instructrice heeft zel voldoende takt en een goed achterbeen gebruik maar zij is het er ook mee eens dat het nou eenmaal een lui paard is.

Aan voer krijgt ze op het moment alleen in de avond een handje muesli overdag staat ze 4 tot 5 keer 2 uur op de weide en tussendoor iedere keer een half uur alleen in de zandbak. Als ze op de weide staat kan ze ook nog naar de zandbak toe.
Ze heeft normaal gesproken meer voer maar ze is door het gras een beetje aan de dikke kant dus vandaar de voervermindering.
Ze wordt nu 2 tot 3 keer in de week ruim een uur dressuurmatig gereden. Ze wordt de overige dagen door mij of door de stalhouder gelongeerd. En op zaterdag heeft ze een dag rust dan hoeft ze alleen in de avond 10 minuutjes met de groep gelongeerd te worden.

Als ze meer voer krijgt of energierijker voer wordt ze niet feller alleen maar dikker en nog luier. Haver etc. heeft op haar absoluut geen effect.

Ze heeft een goed passend zadel dat iedere paar maanden wordt nagekeken (de laatste keer 3 weken terug en toen is er een nieuw zadel aangemeten). Ik rijd met een dubbelgebroken koperkleurige bustrens. Het hoofdstel heeft alleen een hoge neusriem en geen sperriem.

Stritzo

Re: Lui

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 00:55

Wat meer afwisseling in gangen om haar alert te maken raad ik aan.
Hou haar bezig en maak het interessant.
Een goede oefening is bijvoorbeeld om de bv 20 passen wisselen van gang of om de 10. en die 2 in je hoofd afwisselen.
ook stap en draf , snel en langzaam veel afwisselen.

Dat is het eenigste wat ik zou kunnen bedenken.
Dat rondje in die bak moet gewoon wat leuker/moeilijker worden een uitdaging.

Het vele wisselen zou haar ook makkelijker kunnen laten aanspringen en een goede achterhand geven dus zeker het proberen waard.
Verwacht niet meteen resultaat ze moet tijd hebben om door te krijgen dat je snel en afwisselend dingen vraagt, geef haar tijd om te wennen en doe dit rustig aan, ook zo ontspannend voor jou Lachen

Misschien kan je ook proberen op stem commando te rijden, dan hoef je al veel minder beenhulp te geven.

Voor longeren: ik heb gemerkt dat mijn paard het leuk vind om met me mee te rennen. kijk anders naar de Join up techniek van monty roberts om je beter met je paard te laten communiceren.
Ook af en toe zonder longeerlijn en een altijd actief programma waarin je hem laat stoppen, omdraaien, tempo wisselen en weer veel afwisseling.

succes, ik hoop dat dit helpt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 01:06

Heb je wel voldoene afwisseling dan?
Mischien kun je wat spelletjes met haar doen ofzo?
Leg eens wat vreemde voorwerpen in de bak (paraplu, zeiltje, en alles wat voor een paard abnormaal is) zodat ze echt denkt van "Heu jeetje wat is dit? Wat moet ik nou doen?"
Als ze dan op jou als leider terugvalt heb je mischien wat meer aandacht enzo? Dat ze net iets scherper op je hulpen is?

Dit kan van geen meter kloppen hoor, ik bedenk maar wat. Clown

(Oja, paardenvoetbal vinden sommigen ook geweldig. Kan gewoon met een skippybal, maar wel zo een zonder handvat waar de hoef in vast kan komen.*

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 01:50

Ik begrijp dat je alleen dressuurmatig werk doet?
Loop eens een paar balkjes, maak een klein sprongetje of ga lekker gallopperen op een zandweg.

Zo te horen heeft je paard gewoon te weinig uitdaging, elke dag weer diezelfde saaie rijbak staat haar blijkbaar tegen.
Maar het intressant, ook buiten het rijden om, speelgoed in de bak voor als ze alleen staat en iets om mee te spelen in de box. Misschien meer vriendjes in de wei.

Als voer zou je een flinke schep muesli kunnen geven met flink hooi erbij en een paar uur minder op de wei.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 10:46

Het lijkt mijn paard wel! Zij is ook net zo lui, merk wel wanneer ik een buitenrit maak dat ze dit leuk/spannend vind en dan een stuk fanatieker draaft. In zon bak is het natuurlijk saai. Soms moet ik dat beest ook ff wakker schudden want dan is ze niet vooruit te branden! Ff met die zweep naar achteren, dat is vaak al genoeg. Hoef nog geen eens te slaan ofzo, alleen dreigen dus.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 11:07

Ik doe al redelijk veel grondwerk maar ook daarin merk ik dat ze laatste tijd gewoon erg lui en minder voorwaarts is. Dit is al zo sinds de winter. Longeren gebeurt al vaak los en iedere avond met zijn 3en tegelijk longeren (lijkt een beetje op een circuspaardenact).

Ze staat nooit alleen in de bak of op de weide altijd met haar 2 vaste maatjes. In de bak ligt ook veel speelgoed en regelmatig worden er verse takken met bladeren bijgegooid om ze bezig te houden.

Ik zal vandaag weer eens een sprongetje gaan maken. Dat vindt ze erg leuk maar omdat ze zo jong is (4,5 jaar) spring ik het liefst nog niet te vaak. 1 keer in de 2 a 3 maanden is voorlopig genoeg.

Buitenrijden kan ik niet want ik durf het zelf niet goed. Ik heb een aantal keren zware ongelukken gehad en gezien met buitenrijden dus vandaar liever niet. Ik rijd wel van en naar de bak dat is een stukje van 5 minuten langs de weg.

In haar box mag ze geen speelgoed meer hebben want zij gaat haar box ermee slopen. Ik heb regelmatig van die schreeuwend dure onbreekbare paardenspeelgoed in stukken terug gevonden. In de bak houd ze ze redelijk heel (van die speelappels maakt ze alsnog plat )

@nivada ik gebruik alleen voor de galop een zweepje en het is juist de bedoeling om dat af te bouwen dus meer zweepgebruik wil ik niet. Bovendien heeft dit paard absoluut geen ontzag voor de zweep dit heb ik met grondwerk zo getraind omdat ik haar overal wil aan kunnen raken met een zweep zonder dat ze er voor terug deinst. Nu ben ik bezig om haar met het zweepje oefeningen aan te leren zoals een buiging, steigeren, tellen etc.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:03

Als ze speelgoed sloopt doet ze er iig wat mee, dat zegt genoeg. En persoonlijk koop ik ook geen speciaal speelgoed maar zoek zelf wat leuks.
Ik heb nu via mijn vader een paar van die flexibele kleine oranje pillonnen en die zijn niet stuk te krijgen. Dingen kosten geen cent.

Het springen kun je best opvoeren tot eens per week, zeker als ze het leuk vind.
Mijn vroegere paard was ook vrij traag maar vond springen helemaal te gek, als ik eens gesprongen had was ze dager erna weer super vlot.
Lijkt me een goede manier om wat afwisseling in de training te krijgen en houden.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 20:14

Ik spring nog niet zo vaak omdat ze groeit tot haar 7e net als alle andere paarden. Voor haar eigen "gezondheid"vind ik het niet verantwoord om met een jong dier te springen. Pas als ze een jaar of 6 is ga ik wat meer springen voorlopig blijf ik dus nog maar 3 tot 4 keer per jaar een sprongetje.

Qua speelgoed maak ik zelf ook veel dingen. Het probleem is dat alle 3 de paarden daar extreem vernielzuchtig zijn. Die oranje pionnen waar je het over hebt hebben ze in stukken gescheur. Verder vreet de meine echt alles op wat maar stuk kan dus dan haal ik liever speelgoed waarvan ik zeker weet dat het geen kwaad kan als ze het opeet.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 20:16

Vandaag ging qua voorwaarts rijden heel erg goed. Ze zit alleen rechtsom nog erg moeilijk. dwz niet op de hoefslag lopen en contrastelling. Maar dit is rijtechnisch op te lossen en moet met een aantal maanden wel weer goed zijn. Als het nog veel langer duurt laat ik een keer een fysio etc. er naar kijken.

slimshady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:37

Afwisseling, overgangen, streng plus consekwent zijn met beenhulpen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:56

InekeH87 schreef:
Ik spring nog niet zo vaak omdat ze groeit tot haar 7e net als alle andere paarden. Voor haar eigen "gezondheid"vind ik het niet verantwoord om met een jong dier te springen. Pas als ze een jaar of 6 is ga ik wat meer springen voorlopig blijf ik dus nog maar 3 tot 4 keer per jaar een sprongetje.

Qua speelgoed maak ik zelf ook veel dingen. Het probleem is dat alle 3 de paarden daar extreem vernielzuchtig zijn. Die oranje pionnen waar je het over hebt hebben ze in stukken gescheur. Verder vreet de meine echt alles op wat maar stuk kan dus dan haal ik liever speelgoed waarvan ik zeker weet dat het geen kwaad kan als ze het opeet.

Weet je zeker dat het de pionnen zijn waar ik het over heb? De mijne zijn zelfs hengst-proof...

charlot611

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:25

Is je paard lichamelijk wel in orde? Je zegt dat het probleem pas sinds de winter is ontstaan. Misschien heeft ze een vitaminegebrek of is er iets anders aan de hand, waardoor ze tijdens het rijden minder fit is. Zoals jij het beschrijft, krijgt ze namelijk ruim voldoende beweging, afwisseling, heeft ze maatjes en speeltjes genoeg, en ook voldoende voer. Voor de zekerheid zou je een bloedonderzoek uit kunnen laten voeren door je DA, om uit te sluiten dat ze lichamelijk niet in orde is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:33

Zoals zei het beschrijft wordt ze alleen dressuurmatig gereden, voor het ene paard kan dat afwisselend genoeg zijn, voor de ander saai.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 19:52

Ze is al sinds het inrijden erg lui. Niet vooruit te branden. Pas in de winter zijn we wat serieuzer gaan trainen en er zit ook al heel veel vooruitgang in maar het blijft een lui paard.

Ze heeft 3 weken terug nog een vitaminestoot gekregen. En ze heeft altijd een mineralenliksteen ter beschikking. Verder krijgt ze nog extra magnesium en biotine in het voer. Verder denk ik ook niet dat het een lichaamlijk probleem is ze ziet er fantastisch uit en voelt zich duidelijk heel goed. Ik ken haar ook als ze zich down voelt en zo ziet het er echt niet uit. Ik denk meer dat ik me er gewoon bij neer moet leggen dat het een wat slomer paard is.

Een bloedonderzoek kan natuurlijk altijd maar daar is nu vind ik niet echt reden voor, zeker niet gezien haar gedrag en conditie.
Ze is ook alleen onder het zadel lui, langs de weg niet maar echt alleen in de bak. Ik weet dat jullie dan zeggen niet meer in de bak rijden maar er zijn hier geen andere opties. Ze heeft in de buitenbak ook pit genoeg ze wil best er vandoor gaan etc. maar echt aan het werk ja dat vind ze iets minder.

Het rijden is erg afwisselen niet alleen dressuurmatig maar ook schrikparcours en vaardigheidsoefeningen.

@anneliesdj ja het zijn echt die grote wegpionnen. Ze bijten er met zijn 2en net zolang op tot er een flintertje los zit en dan met zijn allen daar aan pulken totdat het los is. Ook heb ik gezien dat ze hem tegen de hekken aanslaan en daar zit natuurlijk altijd wel ergens een scherp randje aan. Na een paar weken is de pion dan in stukken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 02:57

Ik heb dus NIET de grote pionnen, die hebben een harde voet en zitten scherpere randen aan. De pionnen die ik heb zijn kleiner en helemaal flexibel, ook de voet.

Ik heb een hengst die al 2 jaar met dezelfde pion doet en het eerste half jaar moest hij hem ook nog delen met een ruin, stonden ze er samen naar hartelust aan te trekken en die is nog steeds helemaal heel.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 14:24

Ok en waar kan je die pionnen krijgen?
Ze hebben in principe voldoende speelgoed in de bak ik zal het voor de lol eens opsommen.
Een autoband met trektouwen,
Een rock en roll bal waar je hun avondeten in kan doen (doen we nooit maar het zou wel kunnen)
Een grote gele ton
Een kleine witte ton
Een platgetrapte kunststof appel en een met alleen nog maar een paar deuken.
Nu weer een nieuwe pion
Meerdere takken
Oude jerrycans.

Dus me dunkt dat de beestjes genoeg speelgoed hebben er wordt ook nog wel eens afgewisseld met een grote bal van 120 cm maar die mag niet in de hitte liggen dus met warm weer mogen ze daar alleen onder toezicht mee spelen. Verder kunnen ze met warm weer met de sproeiers spelen en lopen er regelamtig mensen door de bak om dingen op te ruimen etc. Dit vinden ze ook altijd erg interessant.
Aan de overkant is een voetbalclub en iedere zaterdag staat in het clubhuis de muziek hard aan (op 10 meter afstand) en lopen dan de hele dag mensen langs de bak.
Dus afwisseling hebben ze zeker genoeg. Verder ligt de bak en de weides aan een weg waar redelijk wat mensen op de fiets langskomen om paardjes te kijken en te aaien dus ook daar weer afleiding.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 19:53

Als het paardje in de bak traag en lui is
en je kunt niet langs de weg rijden (bosrit)
rij dan eens in de wei!
Wie weet vind ze dat wel leuk...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 09:39

in de weides mag ik niet rijden van de staleigenaar. De weides zijn vorig jaar aangelegd en zijn nog niet erg sterk.

In de herfst en winter mag ik wel over de akkers rijden en dat vind ze wel leuk. maar ja daar staan nu gewassen op dus dat kan niet.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 20:13

InekeH87 schreef:
in de weides mag ik niet rijden van de staleigenaar. De weides zijn vorig jaar aangelegd en zijn nog niet erg sterk.

In de herfst en winter mag ik wel over de akkers rijden en dat vind ze wel leuk. maar ja daar staan nu gewassen op dus dat kan niet.

Oké! Probeer haar dan zo veel mogelijk afwisseling te geven!
Dus ook vaker springen..