Manege paard doet vaag.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annettu_

Manege paard doet vaag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 18:54

Ik had laatst een paardje gehuurd op de manege

Het rijden ging goed. Toen de laatste paar dagen begon hij heel vaag te doen.

dan ging hij in het midden van de bak staan. als ik been gaf ging hij achteruit lopen. liet ik me teugels een beetje hangen zodat hij zelf ging lopen. bleef hij maar scherpe rondjes draaiien. Ik kreeg hem maar niet van die plek af. dus moest ik afstappen en met hem een rondje lopen in de bak.
Hij was nergens bang voor of iets.

Dit doet hij ook in de buitenbak en binnenbak

P.s Iemand zei dat ik een tikje moest geven maar daardoor ging hij alleen maar bokken en stijgeren.

Nanne

Re: Manege paard doet vaag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:55

Miss heeft dit paard ergens last van? Rug, tanden, tuig dat niet past?

Of hij is je aan het uitproberen. Dat is ook heel goed mogelijk.

Doet het paard het alleen bij jou of ook bij andere ruiters?

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 18:57

Hij doet het bij iedereen

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:57

Dan zou ik toch denken dat het paard ergens last van heeft.. Dat lijkt mij het meest logische.. Of hij doet spontaan aan werkweigering, maar daar geloof ik niet zo in! Clown

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 19:01

Nou hij doet dat wel eens vaker.
Dan gaat hij expres heel erg lui doen in de les de hele les lang reageert hij niet goed op been maar op een flinke pets wel.

en dan zet je hem in de wei.

whoeeh daar komt alle energie flink rennen en stunten.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 19:04

Dan is doet ie aan werkweigering.. Clown

Miss moet je zn loon omhoog gooien?

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 19:06

Ik geef hem veel klopjes en na het rijden krijgt hij van mij een appeltje en wat brokjes.

'Braaf zo ' dan doet hij zijn oortjes naar achter en dan weer naar voren. Klopjes gaan zijn oortjes naar voren

Of hij is ENORM lui

Of Heeel slim xD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 19:08

Als ik het zo in kan schatten (eerst ging het goed, laatste paar dagen) is 'ie je gewoon mooi aan het uitproberen. Doet ieder paard en zal ook ieder paard continu blijven doen, de een doet het alleen anders dan de ander.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 19:11

Dan is et wel een volhoudertje !

Dan zijn we even aan het vechten geef ik hem een pets omdat hij me deraf probeert te gooien door heel snel te gaan draaiien of opeens opzij springen. Bokken. maar hij blijft staan.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:11

even door pakken en dan doorrijden, be patient. Vroeger toen ik nog op de manege reed waren er ook wel eens ponies die lastiger aan het werk waren te zetten. Gewoon de uitdaging plaatsen en respect krijgen. Niet afdwingen dat lukt het toch niet. en je krijgt ook niet echt respect door toe te geven, als hij het niet wil en dat jij het dan ook maar niet doet. Misschien helpt even een boze stem hulp?

succes

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:16

Ik word een beetje naar van je titel. Manege paard doet vaag. Weet je ook waarom hij dat doet? Een paard denkt niet van, laat ik nu eens de ruiter gaan pesten en even vaag doen.
Past het tuig goed, geen medische problemen, tanden etc. ? Misschien probeert hij je eens even goed uit.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:22

Wij hadden op de manege vroeger er ook eentje die af en toe zo'n bui had. Bleef stok stijf stil staan en wie er ook op klom, meneer had dan GEEN ZIN. Meneer bleef rustig een heel uur in het midden van de bak staan met zijn oortjes naar voren. Zodra je afstapte was hij gewoon braaf, liep netjes mee en haalde geen rottigheid uit. De volgende dag kon ie zo mak als een lammetje zijn onder zadel en deed ie alles zonder een kik te geven, en dan eens in de zoveel tijd had ie gewoon GEEN ZIN. (met hoofdletters omdat ie dan ook echt alles vertikte).

Het enige dat bij hem hielp was hem lekker in de wei of op stal terugzetten en die koppige bui uit te laten slapen. Hij mankeerde trouwens niets.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:24

vaak is het echt uitproberen. ik had deze week ook een paard gehuurd op de manege. met borstelen op de plek waar de singel komt zegmaar gooide hij steeds z'n oren in z'n nek happen enz. ook met aansingelen. ik dacht echt dat hij pijn had dus steeds heel voorzichtig borstelen en aansingelen enzo. nou was vandaag de laatste dag dat ik hem reed/verzorgde en viel het me op dat als iemand hem aaide of langsliep met aansingelen en borstelen ie wel gewoon z'n oortjes naar voren had vrolijk enzo:+ die beesten zijn echt slimmer dan je denkt Tong uitsteken (maak me af en toe denk ik gewoon teveel zorgen Bloos )

Stritzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 00:42

Dat geintje ken ik ook.
Als het echt niet het tuig is of iets lichamelijk is het een vrij slim spelletje.

De mijne heeft het afgeleerd onderhand, alleen of je dat met een manegepaard kan doen? Het is niet je eigen paard maar dit vraagt wel dagelijkse training en engelengeduld.

Op het moment dat die achteruit loopt laat hem gaan, doe alsof je dat wil en vraag een beetje tempo achteruit en zet hem gewoon met zn kont tegen de bording van de bak aan. eenigste keuze is dan op jouw commando vooruit, dus dan ook echt een commando bv met je stem duidelijk geven.
Ik heb dat ongeveer een paar keer gedaan en dan tussendoor proberen of hij na een paar meter achteruit niet al op jouw commando vooruit wil, want achteruit vinden ze meestal niet zo leuk als ze dat over de breedte van de bak moeten doen. Rustig en kalm blijven is ook belangrijk, jij moet ten alle tijden onder controle zijn en er geen drama van maken.

Doorslaan heeft meestal weinig effect, mijne ging na 2 keer een tik niet bokken maar bleef gewoon staan en keek een beetje koppig naar achter.

Als hij helemaal niet voor of achteruit wil dan draai je hem om en en laat hem uit die draai lopen, zijn ze meestal wel vergeten dat ze niet wilden lopen.

Vooral achteruit zetten voor toch wel een flink aantal meters deed wonderen en heeft het na een weekje opgelost.
Het nadeel is dat mijn paard gewoon per ruiter reageerd, ik heb totaal geen problemen maar mn pa heeft nog wel af en toe deze voorstelling in de bak.

Veel succes.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 01:00

Wel eens aan gedacht dat ook een manegepaard gewoon een paard is? Met al z'n lolletjes, geintjes, grapjes en grollen en uiteraard, grillen.

Ik rijd er regelmatig een die het geweldig vind om één bepaald geintje uit te halen.
Rij je in de linkergalop op de volte, en heb je de buitenteugel er niet goed bij, dan corrigeert hij je graag even.
Dat houd in: Een rotbok, een zeer charmant "gilletje" en keihard de andere kant op sjezen.

Is niks met slecht zadel, hij heeft een heel mooi dressuurzadel waar menig eigen paard jaloers op zou zijn. (Het past hem echt héél goed.)

Ik denk dat de pony gewoon door heeft dat hij jou makkelijk voor het lapje kan houden.
Ik zou zeggen, laat jezelf niet kennen en zet door.
Rijd veel "lastige" paardjes, dan ben je al snel creatief genoeg om heel veel verschillende problemen aan te pakken.

Nog een leuke trouwens.
Van de altijd uiterst lieve Falco werd beweerd dat hij als hij alleen in de buitenbak is niet naar achter durft.
Ik stap op, rijd weg, geef een tikje als 'ie halverwege de baan even twijfelt, en hij heeft de rest van het uur heerlijk gelopen.
Gewoon een paardje wat je erg happy kunt maken met een zelfverzekerde ruiter die duidelijk de leiding neemt. En dat werd dan afschildert als een "lastig" paard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 01:52

Acer1 schreef:

Dan heeft hij duidelijk last van slecht passend tuig of heeft pijn in zijn rug oid.
Laat hem nakijken door een VA, dit wijst heel duidelijk op een lichamelijk probleem.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 01:58

anneliesdj schreef:
Acer1 schreef:

Dan heeft hij duidelijk last van slecht passend tuig of heeft pijn in zijn rug oid.
Laat hem nakijken door een VA, dit wijst heel duidelijk op een lichamelijk probleem.

Maar het is een manegepony, dan lijkt me niet dat zij daar zelf iets aan kan doen.
Ze kan het punt hoogstens aankaarten bij haar instructrice, of de manege eigenaar, en kijken wat die er van zegt.
Ik ga er van uit dat ze toch voor wel een beetje een goede manege heeft gekozen, en die zal pony's die niet goed in hun vel zitten wel na laten kijken door de Va als die langskomt?
(Tenminste, als dat niet zo is zou ik daar geen genoegen mee nemen en een andere manege zoeken.)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 02:19

Manege's hebben er echt geen geld voor om elk paard wat een keer 'vaag' doet meteen naar de VA te sturen maar dit is wel iets om even over te overleggen.
Tuurlijk kan ze er zelf niets aan doen maar ze kan het wel onder de aandacht brengen. Manege eigenaar is het misschien zelf nog niet eens opgevallen.

Maar als hij het echt bij iedereen doet en blijft volhouden denk ik niet dat het uitproberen is, zeker niet als het er in de wei wel uit komt. In de wei loopt hij tenslotte zonder tuig en ruiter dus is er niets wat hem in de weg zit.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:40

anneliesdj schreef:
Manege's hebben er echt geen geld voor om elk paard wat een keer 'vaag' doet meteen naar de VA te sturen maar dit is wel iets om even over te overleggen.
Tuurlijk kan ze er zelf niets aan doen maar ze kan het wel onder de aandacht brengen. Manege eigenaar is het misschien zelf nog niet eens opgevallen.

Maar als hij het echt bij iedereen doet en blijft volhouden denk ik niet dat het uitproberen is, zeker niet als het er in de wei wel uit komt. In de wei loopt hij tenslotte zonder tuig en ruiter dus is er niets wat hem in de weg zit.

Dat weet ik ook, maar dan kan ze het op z'n minst onder de aandacht brengen toch?
De manege eigenaar zal dan wel kijken of het echt aan het tuig ligt.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 18:59

Ik ken genoeg manegepaarden die op deze manier aan de gang gaan, na een tijdje manegewerk.
Staken noemen we dat. Manegepaarden weten altijd maniertjes te vinden om mogelijk onder het werk uit te komen, jammer,
maar blijkbaar nodig.

Duidelijk uitproberen dus, met een hoop geduld kan je hem er vast wel doorheen rijden! Zo krijg je altijd de doorzetters die wel iets met zo'n paard gedaan krijgen en ruiters die het er bij laten zitten en zo nooit iets gedaan krijgen.
Probeer echter niet te veel te rukken en plukken, blijf rustig, maar geef hem niet zijn zin!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:59

Voordat je gaat 'doorzetten' zou ik toch echt het tuig nakijken en de manegeeigenaar adviseren om eens zijn rug ed te laten bekijken.

marleenr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:17

Leuk deze discussie over een paard die vaag doet.

Een paard heeft toch ook zijn eigen karakter.... Nou jouw vage paard heeft er ook een: staken als t 'm uitkomt.
Ze zijn slimmer dan je denkt.

monsterrs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:31

Paarden zijn inderdaad slimmer dan je denkt. Ze hebben ook nog eens een karakter. Helaas wordt er niet altijd naar ze geluisterd. Ze zijn geen mensen en gaan heus niet staken als ze hun biksloon te laag vinden. En ik vind dat ook geen totaal karakter beeld; staken als het hem uitkomt.
Paarden zijn natuurlijk dieren, en idd je moet altijd duidelijk grenzen stellen. Zowel er naast als er op. Dit is goed dat niet.
Nou valt staken natuurlijk onder niet goed. Maar dat betekend niet direct dat 'paarden slimmer zijn dan je denkt, en ze je even lekker aan het uit proberen zijn'. Paarden zijn slim, maar waarom wordt dat altijd negatief aangehaald. Je paard probeert je echt niet altijd te pesten, misschien probeert ie je daadwerkelijk wel iets duidelijk te maken. Misschien moet je niet altijd de 'leiding' nemen, hem er doorheen rijden duwen en pushen maar even nadenken of er ook andere opties zijn.
Zo;n manege paard wordt door tig ruitertjes gereden. Lichamelijk als mentaal komt daar wel wat bij kijken.
Als zo'n paardje in staking gaat, mag ' wat een rotzak' niet altijd als eeste reactie in je opkomen. Het kan slechtpassend tuig zijn of een probleem in het gebit. Zoniet, je kunt niet alles zien. Misschien heeft ie wel vast gelegen in zijn stal een keer en was verrekt verdraait. Weten wij veel . Misschien heeft ie er daadwerkelijk geen zin in, wil je hem er dan echt door heen slaan?
En in het weiland bewegen is absoluut niet te vergelijken als bewegen onder de ruiter.

groetjes Monsterrs!

x_Melis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 21:31

Was bij mij ook , je rijd hem zeker nog niet zo lang?
hij probeert je gewoon uit Knipoog