Linkergalop = waardeloos.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisannos

Linkergalop = waardeloos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 13:31

De linkergalop is bij mijn paard niet goed. Ze wordt in de galop (op beide handen) heel lang (haar nek) en ze snijdt (in de linkergalop, rechtsom gaat stukken beter) enorm de hoeken af. Heeft iemand misschien tips voor mij?

Alvast bedankt!

Jasia

Re: Linkergalop = waardeloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 15:17

Misschien kan je proberen om je paard wat meer "bij elkaar" te rijden.. Dus iets meer verzamelen in de galop..
De hoeken af snijden is niet iets wat je paard doet, maar iets wat jij toe laat. (ja in het begin met mijn paard sneed ik hele lange zijdes af! Tong uitsteken )
Wat je dan moet doen is haar dus naar buiten "duwen" met je binnenbeen, buitenteugel er ook bij houden natuurlijk..

Sandrake

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 15:19

Lisannos schreef:
De linkergalop is bij mijn paard niet goed. Ze wordt in de galop (op beide handen) heel lang (haar nek) en ze snijdt (in de linkergalop, rechtsom gaat stukken beter) enorm de hoeken af. Heeft iemand misschien tips voor mij?

Alvast bedankt!

Hier hetzelfde probleem,betreft wel een 3 jarige die enkele maanden ohz is.
volg even

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 15:22

Kleinere stukken galoperen, ik wete niet hoe oud je paard is maar misschien is d'r evenwicht nog niet optimaal.
En wat Jasia zegt, dat met die hoeken is een kwestie van laten merken wie de baas is

Sandrake

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 15:24

Sandrake schreef:
Lisannos schreef:

Alvast bedankt!

Hier hetzelfde probleem,betreft wel een 3 jarige die enkele maanden ohz is.
volg even

Springt links goed aan maar gaat kruisgalop doen vanachter en valt stil,moet echt constand bijdrijven.
rechts doet ze het wel goed

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 15:24

probeer op een volte te galopperen , goed je buiten hand sluiten en om je binnen been rijden. en stelling vragen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 15:28

Recht richten. Knipoog

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 15:30

aerdenhout1 schreef:
Recht richten. Knipoog

Idd..
Sandrake, je zegt dat ze net 3 jaar is.. Dan moet ze alles nog leren.. Imo is het ook fout om dat constant te drijven om hem in galop te houden..
Veel rechte lijnen rijden en misschien de galop nog even laten zitten, misschien over een maandje weer proberen, als hij wat rechter is.. Lachen

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 20:58

Mijn pony is nu 14,

Stritzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 00:23

Ik ben het eens, goed recht maken en dus veel van die rechte lijnen lopen, maar ook wat meer aangespannen.
Ik bedoel niet je paard in een krul trekken, maar dat hoofd naar beneden en die kin ietsjes naar de borst.

Het kan ook helpen om beide kanten goed soepel te maken en die nekspieren wat sterker.
Daarbij denk ik dan aan simpele vrij kleine voltes ingebogen en recht, maar ook naar binnen en buiten buigen op een grote volte.

Als je achter je paard staat en vanaf daar naar de schoft kijkt kan je in sommige gevallen een hoogte verschil zien, dan is een kant onderontwikkeld en moet je dus iets meer oefenening doen voor die hand waardoor ze ook beter kunnen gaan lopen.
Het komt meestal omdat een paard dat links of rechtsom altijd loopt, rent en ook in de linker of rechter galop, vooral in de weide.
net als dat mensen links or rechtshandig zijn.

Ik hoop dat dit helpt en succes.

brandysamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 09:10

Daar ben ik het mee eens!
De linkergalop gaat niet goed omdat hij schreef is en denkt hij gaat vallen!! dan gaat het paard versnellen om niet te vallen!
Rechtrichten dus,

stuk gekopieerd:
Wanneer een paard in een niet rechtgerichte houding gedwongen wordt laag te lopen laat hij zich soms extreem op de schouder vallen. Hierdoor is hij verplicht zijn snelheid te verhogen om niet te vallen (middelpuntvliegende kracht). Hierbij neemt het paard een zeer ongelijke aanleuning (wat ondermeer het bewijs levert dat het paard niet recht is). Zou dit gebeuren met een rechtsgebogen paard dan trekt het paard aan de linkerteugel, een linksgebogen paard trekt dan aan de rechterteugel. Een rechtgericht paard neemt gelijke aanleuning in de juiste buiging en houdt zich recht. Het weglopen kan in de twee richtingen gebeuren, dat wil zeggen een rechtsgebogen paard kan linksom of rechtsom weglopen maar ‘pakt’ altijd de teugel langs de lange kant vast (linkerteugel).

http://www.hoefkatrol.com.whsites.net/

slimshady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:41

snijden voorkomen: laat maar een volte galopperen als ze de hoek afsnijdt. Elke keer dat ze afsnijd moet ze die hoek opnieuw door vanuit steeds kleinere volte.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:56

Het draait allemaal om de balans. Bij jou is er in de linkergalop dus geen balans en het is aan jou om die balans te vinden om een je paard voledig in balans en onstpannen te laten rijden. Die bereik je met goede instructries en vooral veel geduld.

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 15:02

brandysamba schreef:
Daar ben ik het mee eens!
De linkergalop gaat niet goed omdat hij schreef is en denkt hij gaat vallen!! dan gaat het paard versnellen om niet te vallen!
Rechtrichten dus,

stuk gekopieerd:
Wanneer een paard in een niet rechtgerichte houding gedwongen wordt laag te lopen laat hij zich soms extreem op de schouder vallen. Hierdoor is hij verplicht zijn snelheid te verhogen om niet te vallen (middelpuntvliegende kracht). Hierbij neemt het paard een zeer ongelijke aanleuning (wat ondermeer het bewijs levert dat het paard niet recht is). Zou dit gebeuren met een rechtsgebogen paard dan trekt het paard aan de linkerteugel, een linksgebogen paard trekt dan aan de rechterteugel. Een rechtgericht paard neemt gelijke aanleuning in de juiste buiging en houdt zich recht. Het weglopen kan in de twee richtingen gebeuren, dat wil zeggen een rechtsgebogen paard kan linksom of rechtsom weglopen maar ‘pakt’ altijd de teugel langs de lange kant vast (linkerteugel).

http://www.hoefkatrol.com.whsites.net/

Ze versneld niet, in tegen deel ze vertraagd juist. Ze is sowieso de laatste tijd niet lekker voorwaarts, en in de galop al helemaal niet. Ik rijd veel overgangen om haar beter aan het been te krijgen, dus hopelijk gaat het over een poosje beter.

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 15:03

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ga er zeker wat mee doen! Haha!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:51

Ja ik zou ook zeggen rechtrichten, ga handwerk doen, ler zo hoe het binnebeen dragend moet worden, dan eerst in stap goed in balans brengen en pas als de stap en draf goed gaat kun je het in galop proberen,maardaar gaat veel tijd en geduld in zitten, maar je krijgt er wel iets moois voor terug vind ik zelf.
Ook bij oudere paarden kun je hier heel goed mee aan het werk

Lama12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:29

Probeer het paard goed recht te richten, al kan het ook heel goed zijn dat het dier gewoon nog niet genoeg in balans is!!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:56

Daarom het paard rechtrichten voor de balans, een paard loopt niet recht als hij niet in balans loopt.