Achterhand naar binnen draaien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RolingRoos

Achterhand naar binnen draaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 19:07

Ik heb een probleem met mijn huidige bijrijdpaard. Ze heeft ruim 2 jaar niks gedaan en ik ben haar nu aan het oppakken. We rijden nu al geruime twee maanden en ze begint al steeds meer haar balans te vinden. Maar op de rechterhand draait ze haar achterhand naar binnen en als ik op de linkerhand rij, krijg ik juist veel stelling naar binnen.

Ik probeer al op de linkerhand dus ook meer rechterstelling aan te nemen, dat ze als het ware zelf beetje naar buiten kijkt. En op de rechterhand veel voltes draait, want zodra ik dan weer rechtuit gaat, draait meteen die achterhand weer naar binnen. Maar ze is heel gevoelig dus zodra ik binnenbeen geef, gaat ze gelijk versnellen en als ik meer stelling wil nemen naar rechts, denkt ze gelijk dat ze de volte op moet. Maar het is allemaal nog erg wennen, hebben jullie hier tips voor? Of oefeningen waar door ik het kan verbeteren?

Jasia

Re: Achterhand naar binnen draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 15:59

Mijn paard doet dit ook, had rugproblemen en daardoor een lange tijd stil gestaan. Ben dus nu ook weer aan het opbouwen..

Op rechts zwaait ze haar achterhand naar binnen.. Dan moet ik van mijn instructrice een paar keer op de lange zijde schoudervoor vragen, als ik dit dan zo een paar keer tijdens het rijden doe, loopt ze vaak wat rechter Lachen

RolingRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 20:01

Oke bedankt, ga ik dat proberen. Iemand nog meer oefeningen?

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:31

Hmm, dit klinkt eigenlijk een beetje tegenstrijdig... Je zegt dat ze rechtsom haar achterhand naar binnen draait, dus dan buigt ze eigenlijk van achter te ver om je binnenbeen (en is scheef op rechts). Maar op de linkerhand krijg je te veel stelling naar binnen (en dus scheef op links).

Idd op de rechterhand op rechte stukken een pasje schoudervoor. Af en toe ook een pasje wijken mee pakken, zodat ze leert dat een eenzijdige kuithulp geen gas is, maar opzij. Schoudervoor moet je niet alleen op je binnenteugel rijden, met de buitenteugel en je binnenbeen hou je hem als het ware op de hoefslag. Als ze dus denkt dat ze een volte op moet, iets naar buiten wijken. Verder in hoeken en voltes een beetje naar buiten wijken, zorg er wel voor dat ze dan niet over de buitenschouder wegvalt.

Op de linkerhand zou ik idd wel stelling naar buiten nemen, maar pas op dat je haar daarin niet overbuigt en daardoor haar nog schever mee maakt. Loopt ze dan met de schouder naar binnen, of dat niet? Anders proberen om iets schouder'buiten'waarts te rijden, zodat ze niet alleen in de hals naar rechts buigt, maar met haar lichaam recht loop.

Verder veel op de binnenhoefslag rijden, veel rechte stukken. Het klinkt ook of ze een beetje steun zoekt bij de bakrand, dus vooral heel veel rechte lijnen rijden. Heb je les?

Iig succes ermee! Knipoog

RolingRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 21:24

Bedankt voor de tips.. klinkt misschien een beetje tegenstrijdig ja, maar ik bedoel dus eigenlijk dat ze op de rechterhand geen stelling geeft en dus (vooral met haar achterhand) naar binnen valt. En op de linkerhand dus juist veel stelling. Maar ik kreeg regelmatig les ja, maar ik heb het op het moment erg druk dus is dat nu een tijdje gestopt.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:28

Vind het niet tegen strijdig klinken, snap je probleem namelijk Nagelbijten / Gniffelen

Op de ene hand doet ze haar achterhand naar binnen, omdat ze het op die hand moeilijk vindt om naar binnen te kijken/recht te lopen.
Op de andere hand neemt ze te veel stelling aan zodat ze niet naar buiten hoeft te kijken of recht hoeft te lopen, wat ze dus moeilijk vind..
Ze is dus iid scheef en niet goed recht gericht..

Snap je? Huilen van het lachen (ben niet goed in uitleggen!)

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:18

Jasia schreef:
Vind het niet tegen strijdig klinken, snap je probleem namelijk Nagelbijten / Gniffelen

Op de ene hand doet ze haar achterhand naar binnen, omdat ze het op die hand moeilijk vindt om naar binnen te kijken/recht te lopen.
Op de andere hand neemt ze te veel stelling aan zodat ze niet naar buiten hoeft te kijken of recht hoeft te lopen, wat ze dus moeilijk vind..
Ze is dus iid scheef en niet goed recht gericht..

Snap je? Huilen van het lachen (ben niet goed in uitleggen!)
O, ik snap wat jij bedoelt. Maar achterhand naar binnen is imo niet hetzelfde als naar buiten kijken. Wat ik dacht, was dat alleen de achterhand op de rechterhand naar binnengaat, zodat ze dus te veel gebogen is om het rechterbeen. (Beetje richting travers eigenlijk.) Maar wat jij (denk ik) denkt, is dat ze wel die achterhand naar binnen doet, maar nog wel gebogen is om het linkerbeen. Dan is het idd niet tegenstrijdig.

@ TS: Oké, nu is het alweer wat duidelijker. Ik heb er ook zo eentje, maar die gooide niet z'n achterhand naar binnen. Steeds een pasje wijken meepakken, zodat ze leert dat ze voor je rechterbeen opzij moet. En ook steeds wat stelling om rechts vragen. Valt ze naar binnen, weer wat naar buiten wijken. En linksom juist niet te veel stelling links, maar steeds wat rechter proberen te maken.

Succes ermee! Ja

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:16

hey idd dit heeft alles te maken met een niet recht gericht paard. je geeft an dat het paard twee jaar niets gedaan heeft. dus het belangrijkste wat je moet doen is ervoor zorgen dat ze terug conditie krijgt en fijn aan de hulpen komt. Een 'vooruit' is de eerste en belangrijkste fase van het rijden. dus je paard moet direct vooruit gaan op lichte hulp. daarna moet je oefeningen gaan doen om het paard recht te richten. in de eerste fase zou ik dit doen door voltes te rijden. hierbij goed opletten dat je houding doet wat je vraag, want net als bij paarden hebben ook wij een goede en slechte kant. dus draai je naar links dan moet je maar denken dat je op een kruk zit en zo draai je dus vanuit je bekken door je rug met je hoofd. Ik zeg dit omdat de meeste paarden rechtsgebogen zijn en dus door de schouder wegvallen. Een omdat dit vaak ook de ruiter zijn minste kant is en dit dus onbewust toelaat en twee omdat een paard nu eenmaal niet rechtgericht is vanzichzelf. Eveneens moeten je handen correct staan en gehouden worden.dus langs beide kanten van de schoft. als je dit op de volte doet en je probeert een zelfde actief tempo te behouden merk je al snel dat het paard last zal krijgen. Dit is normaal, je houdt dit aan tot hij/zij zich ontspant en dan rijd je eruit. dit herhaal je verschillende keren (is dus niet in een les op te lossen) achteraf kan je verder gaan door schouder voor of schouderbinnen te vragen. hierin dezelfde raad als eerder, let op je houding, wordt ie lastig op de volte blijven maar actiever vooruit rijden. dit alles doe je op twee kanten uiteraard en afwisselend met andere oefeningen. Uiteindelijk komt het er op neer dat alles wat je aan een paard vraagt komt uit je benen en je zit, waarbij je teugels echt maar een 'houdvast' zijn en richtingondersteunend werken.
Daarna kan je dingen oefenen als wachten voor het been, dus je vraagt stelling met je been en vanuit je zit, het paard dient hierop af te buigen naar de kant die je vraagt en in hetzelfde tempo(van vanachteruit naar voor) te blijven aantreden. Je zal merken dat dit niet zo gemakkelijk en dat je mss snel iets zal willen proberen afdwingen. dus geduld is echt aan de orde.

Sorry voor de misschien wat technische uitleg, maar ik zie heel veel ruiters met niet-rechtgerichten paarden. veel problemen komen hieruit voor. dus ik wens je veel succes met je paardje en hoop dat het opgelost geraakt

RolingRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 14:49

Bedankt voor de uitleg Jasia Knipoog en @ Anandi en bulck bedankt voor de tips hier heb ik wat aan. Gelukkig rijdt ze prima voorwaarts en reageert ook prima op mijn been- en zithulpen, dan kan ik nu jullie oefeningen oefenen!

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 15:18

.