Loopt door het bit heen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jillie1994

Loopt door het bit heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 16:51

Mijn verzorg IJslander, Loki loopt dwars door het bit heen.
Hij heeft op een manege gestaan, waar dus het koppie omhoog moest voor de tölt, maar omdat hij dat heel moeilijk doet hebben ze aardig in de mond zitten rukken.
Nu is hij erg hard in zijn mond, en loopt door het bit heen.
Als hij ergens zin in heeft, gaat hij er naar toe met ruiter en al.
Reageerd dan niet op zit en benen.
Wat voor bit raden jullie aan? En oefeningen?
(Bitloos is ook een optie, maar de eigenaresse wil hem het liefste op het bit, gaat dat gewoon echt niet, wil ze pas over naar bitloos)

Jasia

Re: Loopt door het bit heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:01

Een ander bit is niet altijd een oplossing..
Leer hem eerst de basis weer eens. Hij moet respect krijgen voor jou, niet voor het bit..
Met wat voor bit rijd je hem nu?
Persoonlijk vind ik een dubbelgebroken bitje erg fijn (met bol tussenstukje), heel vriendelijk.. Ja

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 16:04

Ik heb hem met enkelgebroken en dubbelgebroken bitje gereden, maar hij is gewoon hard in zijn mond.
Basis, wat bedoel je met basis?
Basis onder het rijden, of basis met omgang?
Ik doe grondwerk met hem, longeer hem, wandel, poets etc etc.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:07

Beide..
Dit paardje is redelijk "verpest" op de manege.. Ga je hem nu rijden met een scherper bit, dat voelt ie op een gegeven moment ook niet meer..
Als ie weg schiet en je geeft druk op het bit, dat "voelt" ie niet..
Dus probeer hem toch zo veel mogelijk op je zit te rijden met weinig tot geen teugeldruk..

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:13

Goede dressuurlessen in het lange teugelwerk. Je paard moet luisteren naar je zit en je hulpen. Naar mijn mening dragen goede lessen daar aan bij.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 17:19

Ik heb er geen sterker bit ingehangen.
Hij zal er wel op reageren, want voor de kar (met stangenbit) doet hij het wel goed.
Maar mij zie je niet gauw met een stang rijden.
En ik probeer ook op mn zit te rijden, hij reageerd er goed op, tot hij weet dat ik hem verder niet in mijn macht heb.
Hij draait zo om en loopt weg...

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:51

Hoe is hij bij grondwerk, is hij hier wel volgzaam naar de hulpen? Als dit namelijk goed gaat is er wellicht iets anders aan de hand.

Hoe loopt hij precies door het bit heen, is hij gewoon onrembaar of slaat hij meer op hol?

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 19:02

Met grondwerk etc (met halster dus) reageerd hij allemaal wel goed.
Hij slaat niet op hol, maar als hij ergens heen wil (stel hij ziet iets bijzonders) loopt hij er heen, en je kan hem niet stoppen.
Halthouden, soms lukt het en soms niet, want hij is erg loperig.
Als ik hem vanuit de tölt in stap wil laten gaan, reageerd hij erg goed op mijn zit, dit doet hij dan weer wel.
Als ik volgende keer op hem ga rijden ga ik met een simpel stalhalster proberen, kijken hoe dit gaat.
Reageerd hij er toch goed op, moet ik er over na denken of toch bitloos een goede optie is.

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 19:18

Ja lijkt me inderdaad een goede optie.
Heb je al eens met hem buiten gewandelt? Loopt hij dan ook zomaar ergens heen of is hij dan wel volgzaam? En met een ander paard erbij?

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 19:28

Mijn pony werd zoo hard gezaagt, en kon alleen aan de teugel lopen met echt hard druk. Dat wou ik niet , ik gaf soms een kneepje, en als je wat harder trok als die bijvoorbeeld rustiger moest ging die alleen maar harder lopen. Je moet je pony leren op je zit rustiger en harder te gaan. Hard lichtrijden = dus sneller, en sloom licht rijden = sloom draven
doorzitten = stappen en doozitten emt drijven is galop. Na veel overrgangen + schijnovergangen maken en hij loopt nu aan de teugel zonder dat ik veel hoef te doen!
succes! Haha!

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:16

ik zal dan vooral veel op je zit en benen gaan werken, en het bit laten voor wat het is, Condor was eerst ook heel sterk, nu valt dat reuze mee, maar is hij heel hard in zijn mond, of pakt hij zijn bit beet? Als hij zijn bit beet pakt, dan kan je ook een rolletjesbit proberen, als ze het bit dan betpakken rolt die zo verder, Condor heeft er ook op gelopen bij zijn vorige verzorgster, ik weet niet hoe hij daarop liep, volgens mij maakte het niet veel uit, maar als jouw paard zijn bit beet pakt, kan je dat misschien proberen. Succes!

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 20:25

Jeevan schreef:
Ja lijkt me inderdaad een goede optie.
Heb je al eens met hem buiten gewandelt? Loopt hij dan ook zomaar ergens heen of is hij dan wel volgzaam? En met een ander paard erbij?

Met halster doet hij alles braaf.
Een buitenritje kan, maar dan moet er wel een paard voor hem lopen die hij dan volgt.
Maar ik zal eerst kijken hoe hij op een stalhalstertje reageerd.
Ook zal ik mét bit deze oefeningen uitproberen.
Gaat het nog steeds niet, dan zal ik moeten kijken om een bitloze optoming.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:28

Op een stang zal hij inderdaad reageren, tot hij die gewend is. Dan loopt ie daar ook "doorheen".
Pas wel op dat je met het bitloos rijden ook niet heel de tijd druk houd op de teugels..

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 20:34

Jasia schreef:
Op een stang zal hij inderdaad reageren, tot hij die gewend is. Dan loopt ie daar ook "doorheen".
Pas wel op dat je met het bitloos rijden ook niet heel de tijd druk houd op de teugels..

Ik gooi de teugels regelmatig los, zodat ze lekker op hun eigen benen lopen.
Ik ben druk aan het oefenen om mijn handen lekker losjes te houden, alleen laatst kreeg ik het commentaar dat ik ze te los heb.
En ik weet dat ze druk achter de oren en op de neus krijgen bij een te strenge hand, dit is bepaald niet mijn bedoeling, ik ben ook niet iemand die van trekken aan de teugels houd.
En een stang, ga ik zoiezo niet gebruiken, iig niet voor het rijden.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:49

Met bitloos moet je juist wel losjes, beter TE los dan te vast.. Lachen

En ook als hij het bit niet "voelt" is het misschien wel goed om even een tijdje zonder teugeldruk te rijden.. En echt alleen maar op je benen/zit Lachen

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 20:50

Jasia schreef:
Met bitloos moet je juist wel losjes, beter TE los dan te vast.. Lachen

En ook als hij het bit niet "voelt" is het misschien wel goed om even een tijdje zonder teugeldruk te rijden.. En echt alleen maar op je benen/zit Lachen

Dat wist ik, van bitloos Lachen
En ik probeer ook echt op mn benen en zit te rijden, maar dan loopt hij alle kanten op.
Maar ik zal deze week alle oefeningen uitproberen, kijken of het helpt.
Zonder druk, zoveel mogelijk.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:52

Als ie dan alle kanten op loopt, dan is ie dus gewoon niet goed aan de hulpen..

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:03

ik denk wel dat hij het bit voelt maar gewoon niet meer op reageert. Ik zag het al ergens eerder staan en dat kwam wel redelijk op het zelfde neer. Veel overgangen rijden met contact met de mond. Niet te veel aan sleutelen voor daar wordt hij alleen maar vaster van. Hij moet er denk ik gewoon weer eve naan wennen, de rust onder het zadel terug krijgen. Soms want longeren en langzaam aan met touwtjes aan de longe, dan kan je zijn rug weer wat los maken en daar heb je alleen maar profijt van. Gewoon rust, liefde en geduld hebben. It komt van allemaal wel weer goed Knipoog

Succes!