Hangen in handen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bijinn

Hangen in handen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 14:23

Sinds 16 mei heb ik een paard op proef. Dit paard vertoonde ernstig protest tegen het bit o.a. door een slechte rug en slappe achterhand. Ik ben na 5 weken training aan de longeerlijn (voor het versterken van zijn achterhand en ontspanning te creëren) pas langzaamaan gaan rijden en deed dit direct bitloos.

Op zich doet hij dit heel goed. Uiteraard stelt het rijden nog niet veel voor maar ik voel de ontspanning in zijn lijf (heel soms nog wat spanning) en daar ging het om. Sinds 2 weken is de stap bevestigd en voelt het echt goed aan, dus ben ik een stapje verder gegaan en probeer ik hetzelfde te bereiken in draf. Echter vind hij dit heel moeilijk en gaat hij enorm in mijn handen hangen. Ik heb al geprobeerd hem los te laten, maar dan gaan we in volle draf de bak door en harder en harder....

Hij is totaal niet op benen gereden door de vorige eigenaresse, behalve wanneer hij sneller moest. Hierdoor heeft het bitloos hoofdstel weinig nut in draf, want het is juist de bedoeling lekker los te kunnen laten als hij ontspannen naar beneden loopt en dan met je benen zoveel mogelijk aan te geven.

Met bit gaan rijden is geen optie meer. Ik heb hem woensdag met bit proberen te longeren en hij bouwde direct weer spanning op. Ook bleef hij er continu geirriteerd op kauwen. Het werd mij direct duidelijk dat een bit gewoon geen optie meer is bij hem.

Hebben jullie tips hoe ik hem in draf toch lekker ontspannen kan rijden, zonder dat hij enorm in mijn handen gaat hangen?

ellepel

Re: Hangen in handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:28

ik mis een beetje in je bericht of het pard ook door een goede tandarts is nagekeken?

de stap gaat goed he?
ik denk dat je vooral moet werken aan overgangen rijden.

en bevestig eerst weer die stap,vraag een paar passen draf( bijvoorbeeld over de lange zijde) en neem dan weer terug naar stap.
werk zelf ook heel goed aan het terugrijden op zit.
stap,paar passen draf terug naar stap,halthouden en weer wegstappen.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:29

misschien als hij gaat hangen met je benen naar voren rijden en dit opvangen van voren,zodat hij meer opgericht komt.Als mijn paard te laag zakt in zijn hals en daardoor ook wat in mijn handen gaat hangen,geef ik been en een lichte ophouding op mijn buitenhand en dan komt hij weer terug omhoog.Maar mijn paard is helemaal goed aan het been,en die van jou is er niet op gereden door de vorige eigenaresse?(ik rijd zelf wel met bit dus ik weet niet of mijn tips effect hebben met bitloos?)tja voor de achterhand had ik je longeren met een pessoa aangeraden,maar dat is dus geen optie aangezien die door het bit loopt.ik denk dat als je hem eerst super goed aan je been gaat zetten,veel (schijn)overgangen rijden dat het hangen steeds minder word.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 14:46

Pessoa met bitloos kan heel goed hoor Knipoog

Hij is (nog) niet door een tandarts nagekeken. Probleem is dat we al sinds 28 mei bezig zijn dit paard terug te krijgen naar de verkoopster, maar zij weigert hem terug te nemen (ze wist dat er iets mis met hem was). Al die tijd staat hij nu dus wel hier en probeer ik hem het beste te helpen.

Er komt binnenkort een tandarts op stal en deze zal het paard ook nakijken, maar veel geld kunnen we er niet aan uitgeven omdat hij terug gaat en al het geld naar de advocaat gaat momenteel Knipoog

Máár, ik heb vroeger veel meegekeken en geleerd van onze staltandarts (toen ik nog fulltime in de paarden zat) en weet zodoende ook al enigzins te voelen/ zien of alles goed zit. Hij heeft, voor zover ik ontdekt heb, geen serieuze haken of andere tandproblemen.

De benen reageert hij inderdaad vrijwel niet op. Je tip had ik toevallig zelf ook al een aantal keer uitgeprobeerd, maar ik krijg o,o reactie. Wanneer ik overgangen rijd, begint het elke keer weer opnieuw. Hij wordt wel rustig en kan ook wel redelijk ontspannen draven, maar hangt daarbij dus vreselijk aan mijn handen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:59

nouuuu...zonder kaakklem kun je echt niet de achterste kiezen bekijken hoor, dan heb je op zijn minst al een goede zaklamp nodig Knipoog

maar je zegt zelf al dat hij niet reageerd op been dus zit daar je probleem.

toch strenger zijn,en met zweepje gaan rijden.
krijg je les?

mijn pony is ook slecht voor het been en ik moet dus veel overgangen rijden.
arbeidsdraf, op de lange zijde uitstrekken, bij B opvangen en daarna weer een paar passen wegrijden.
dan overgang terug naar stap maken en actief wegdraven.
weer opvangen en ga zo maar door.
gaat wel een tijdje overheen hoor voor het kwartje gaat vallen Knipoog

maar consequent zijn! been=been dus moet hij regaeren..zo niet dan tikje erbij
en goed er op letten dat je wel toestaat met je handen .
laat hem dan maar even wat hard gaan dat geeft niet,teken dat hij wel snapt wat de bedoeling is toch?

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:13

Probeer hem meer over de schouder te rijden en te sturen.Volte linksom rechtsgesteld en andersom.Eerst ga je linksgesteld een kleine volte linksom,einde van de volte stuur je hem met je binnenbeen de schouder naar buiten en rechtsom,nog steeds linksom gesteld.Ook eerst in stap oefenen en bevestigen en later in draf.Zo leert hij beter op het been te reageren en word hij makkelijker stuurbaar.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 15:40

ellepel schreef:
nouuuu...zonder kaakklem kun je echt niet de achterste kiezen bekijken hoor, dan heb je op zijn minst al een goede zaklamp nodig Knipoog

Ik zeg ook niet dat ik die gezíen heb Knipoog Wel gevoeld. Hij reageert totaal niet pijnlijk op zijn mond/ kaken en ik zie er (voor zover ik dus kan zien) niks geks aan, waardoor ik het vermoeden heb dat zijn mond niet het probleem is.

ellepel schreef:
maar je zegt zelf al dat hij niet reageerd op been dus zit daar je probleem.

toch strenger zijn,en met zweepje gaan rijden.

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Hij reageert niet op been, tenzij hij 'harder' moet (dus vanuit stap naar draf bijvoorbeeld), daar heeft hij geen moeite mee.
Hij reageert niet op druk van het been, zoals in wijken.

ellepel schreef:
krijg je les?

Nope. Ik rij al 14 jaar, waarvan 6 jaar bij handelsstallen en heb inmiddels al wel wat ervaring Knipoog Wat niet wil zeggen dat ik geen les meer nodig heb, want zo vol ben ik niet van mezelf, maar wel dat ik kan bepalen dat les op dit moment nog wat vroeg is en ik eerst de ontspanning in wil bouwen. Daarnaast is het niet de bedoeling met hem verder te gaan, dus wacht ik liever met lessen tot ik een paard heb waarmee ik serieus iets op kan bouwen.

ellepel schreef:
mijn pony is ook slecht voor het been en ik moet dus veel overgangen rijden.
arbeidsdraf, op de lange zijde uitstrekken, bij B opvangen en daarna weer een paar passen wegrijden.
dan overgang terug naar stap maken en actief wegdraven.
weer opvangen en ga zo maar door.
gaat wel een tijdje overheen hoor voor het kwartje gaat vallen Knipoog

maar consequent zijn! been=been dus moet hij regaeren..zo niet dan tikje erbij
en goed er op letten dat je wel toestaat met je handen .
laat hem dan maar even wat hard gaan dat geeft niet,teken dat hij wel snapt wat de bedoeling is toch?

Dat is geen optie, hij is panisch voor zwepen, dus ik rij zonder zweep en zonder sporen. Ik hou daar ook allemaal niet van. Maar deze opmerking berust nog op de eerdere opvatting dat hij niet vooruitgaat op het been, en dat doet hij nu dus juist wel Knipoog

katchina schreef:
Probeer hem meer over de schouder te rijden en te sturen.Volte linksom rechtsgesteld en andersom.Eerst ga je linksgesteld een kleine volte linksom,einde van de volte stuur je hem met je binnenbeen de schouder naar buiten en rechtsom,nog steeds linksom gesteld.Ook eerst in stap oefenen en bevestigen en later in draf.Zo leert hij beter op het been te reageren en word hij makkelijker stuurbaar.

Dat doe ik inderdaad Ja
Gaat in stap geweldig, maar draf blijft hij hangen dus Verdrietig

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:58

ja.. dat probleem heb ik dus ook, en drijven heeft geen zin.. want reageren ho maar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:11

ohw nou dan heb ik het helemaal niet goed begrepen.
ik dacht dat hij niet voorwaarts was op je been.

nou dan weet ik het ook niet Bloos

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:50

klinkt misschien heel hard, maar als je paard echt hangt, moet je in een keer een keertje de teugels loslaten en dan dondertie misschien wel op zn snuit, maar dan doet hij het waarschijnlijk ook nooit weer. dit is een optie, ik ze niet dat je het moet doen. bij sommige paarden werkt het, er kunnen ook ongelukken van komen, dus wees voorzichtig. als echt niks meer lukt, kan je dit eventueel proberen. misschien krijg ik nu heel veel commentaar van ooohh dat is zielig en weet je wel wat erdan kan gebeuren enzovoort. liever niet. als je het echt zo zielig vind, dan doe je het toch gewoon niet? klinkt misschien allemaal een beetje hard, maar zo bedoel ik het echt niet hoor! Knipoog

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 10:35

hihi, ja dat had ik ook al geprobeerd maar dan blijft ze heerlijk met dat hoofd omlaag lopen Tong uitsteken

June92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 11:59

Als je paard écht vreselijk hangt, gooi je de teugels los en geef je hem een ontzettende schop. Klinkt hard, maar dan moet ie wel op eigen benen lopen. Als hij fatsoenlijk aan je been is, komt ie dan wel op zijn achterhand. Dit blijven herhalen, ik garandeer je dat ie het dan wel afleert.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 12:09

Als je paard niet goed wijkt voor druk, (mijn paard ook) dan kan je hem veel cirkels laten rijden, verkleinen en weer vergroten.
mijn paard reageert daar heel goed op en ik moet mijn handen bijna niet meer gebruiken!

normaal zou ik , als hij hangt, de teugels helemaal loslaten, en als hij dan weer naar boven komt, neem je de teugels weer op.

wat miss ook kan werken is hem er af 'rammelen', dat kan gaan van eek kort rukje en dan ede teugels naar voorbrengen, tot hem er echt af rammelen!