NRPS ser @ work (M2, palomino)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bolzak23

NRPS ser @ work (M2, palomino)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 13:04

Deze fotos zijn van vorige week vrijdag (geloof ik). Met dit paard rijd ik sinds kort M2. Het is een ster-ruin (NRPS) van 11 jaar, ik rijd er nu 7 jaar op. Sinds 2007 rijden we actief wedstrijden, daarvoor vooral veel buitenritten Cool

Wij zijn bezig met het meer doortreden van de achterhand dmv schakelen en sluiten en tussendoor veel achterwaarts. Ook moet hij vlotter maken aan het been, door bv een zgn 'keertwending om de VH' en snel om en om wijken.

In de moeilijkere oefeningen en bij het doortreden hebben we wat moeite af en toe om goed door de bovenlijn te blijven, hij wil zich dan wat onttrekken. Dit gaat wel elke dag beter Haha!

Hier de fotos

1.Afbeelding
Losstappen

2.Afbeelding
Wegdraaien Lbeen

3.Afbeelding
Voltetje

4.Afbeelding
Losdraven

5. Afbeelding
Wegstappen vh Rbeen

6.Afbeelding
Idem

7.Afbeelding
SB links

8.Afbeelding
SB rechts

9.Afbeelding
Superfijne draf

10.Afbeelding
Halt (waar ik naar kijk :S)

11.Afbeelding
Geinig moment overgang galop-stap

12.Afbeelding
Galop volte

13.Afbeelding
Draf op de volte.

Tips waar ik wat mee kan hebben betrekking tot het meer tot sluiten komen, maar daarin niet de actie verliezen... Laat maar horen als je wat te melden hebt Pling

Groetjes Gi en ik

Afbeelding

Landallis

Re: NRPS ser @ work (M2, palomino)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:12

Ziet er goed uit ! veel succ6 samen.
Op de laatste foto ga je wel erg ver naar achter zitten Vork

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 13:30

Tsja .. Nu je het zegt.... Word ik een beetje te fanatiek denk ik haha. TNX

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:26

Ha de 1e palomino paard dat ik tegen kom
ikk rij zelf ook wel eens een palomino voor een kennis die is net paard

wat ik zie is een leuke combi
maar denk der om dat hij niet te kort wordt in zijn passen
hij mag wat ruimer worden gereden
en probeer je hand iets constanter voor te houden bij de SB komen ze op je zadel niet tengoede voor het achterbeen
maar zo als ik zl zij mooie combi suc 6 verder

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 18:47

didtje: bedankt voor de tip. Haha! deze is plm. 1.63/1.64 maar hij is pony gefokt. Leuk 'foutje' van de natuur dus

L_ilse_L : Nou .. uh.. dankjewel

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:59

Ik vind je houding ook super! Echt complimenten daarvoor! Je hebt ook een grappig paardje onder je, super combinatie Lachen Af en toe kijk je wel rare kanten op dat wel haha Clown succes verder!

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 20:05

Jolien_x schreef:
Af en toe kijk je wel rare kanten op dat wel haha Clown succes verder!

Aha ik zal eraan gaan werken Clown Misschien moet ik met rijden mijn bril afzetten dan zie ik niet zoveel Knipoog

Ukkie_Cathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:44

Leuk dat je met zo'n "apart" paard hoog dressuur rijdt, hij is niet zoals elke gem kwpn'er!
Mijn truucje om meer activiteit te houden in je sluiten is door m eerst wat activer te rijden dmv overgangen en dan door te sluiten op een volte 15 m, zo kan je activiteit "maken" met je binnenbeen als ie in elkaar zakt. Als ie op die volte mooi actief sluit, uitbouwen naar de hoefslag.
Je hebt trouwens echt een mooie houding, vooral in je SB!
Succes ermee iig!

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 21:40

Kijk Ukkie, daar kan ik wel es wat mee doen Knipoog dank je wel

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 22:59

Dit is echt een paard waar ik voor zou vallen!

Mijn tip is: wanneer je hem laat wegstappen voor bijv. je linkerbeen. Dat je rechts wel goed aangesloten houdt. Zowel het contact met de teugel als je onderbeen. Dat je deze dan niet afsteekt. Ook dat helpt bij de activiteit bewaren, ook in zulke oefeningen is dat belangrijk!

Maar ik vind het er verder prettig uitzien !

dyaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 23:16

mooi beestje
loopt om zommige foto's beetj raar met het hoofd..
maar da kan ook een momentopname zijn

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 13:43

Soeskia schreef:
Dit is echt een paard waar ik voor zou vallen!

Mijn tip is: wanneer je hem laat wegstappen voor bijv. je linkerbeen. Dat je rechts wel goed aangesloten houdt. Zowel het contact met de teugel als je onderbeen. Dat je deze dan niet afsteekt. Ook dat helpt bij de activiteit bewaren, ook in zulke oefeningen is dat belangrijk!

Maar ik vind het er verder prettig uitzien !

Ja he ik ben ook nog steeds verliefd Haha!

OP zich wel een goeie tip, ik wil alleen op dat moment niet drijven dus daar moet ik dan even een tussenweg in vinden... Bedankt

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 13:44

dyaan schreef:
mooi beestje
loopt om zommige foto's beetj raar met het hoofd..
maar da kan ook een momentopname zijn

Raar met zijn hoofd? Kan je dat uitleggen ik zie het niet. Of bedoel je dat hij een raar hoofd heeft Clown haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:41

Leuk paard!
Hij mag van mij nog wel ietsje meet vrijheid krijgen aan de voorkant (op de eerste paar foto's) de neus hoort net voor de loodlijn, niet net erachter.
Om hem actiever te houden zonder actie te verliezen kan je bijvoorbeeld of 3 keer een paar passen verruimen op 1 lange zijde. Ook helpt het om een paar passen weg te rijden, een paar passen wijken, paar passen wegrijden, en weer terug wijken. Zo blijft hij goed opletten en weet niet wat er komt Lachen
Je zit netjes, maar let erop dat je echt op je kont zit, en je rug niet hol maakt. Als je je rug iets meer ontspant ziet het er denk ik nog netter uit.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 15:03

Dit zijn idd oefeningen die we veel doen die jij nu noemt brigitta, maar toch bedankt voor de tip.
Ik heb dat nog niet eerder gehoord van die rug maar zal er eens op letten Haha!, moet maar weer even laten filmen!

Met die neus voor en achter de loodlijn is een eeuwige discussie over, maar in de proef hoort het niet natuurlijk, dan moet ie ervoor ben ik met je eens.
In het trainen vind ik het belangrijker dat de spieren los en lang worden, en dat het paard achter actief wordt, dan dat hij net voor de loodlijn loopt en er bv achter niet goed bij is. Maar ik doe geen 'oprol' - praktijken. Zoals foto 9 is denk ik wat jij bedoelt waar je de neus wilt zien, maar dat is het resultaat van het losrijden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:39

Allemaal leuk en aardig.. maar hoe heet je paard Clown ??

Hij loopt wel wat diep op sommige foto's, valt ook beetje op voorhand. Verder niet zoveel commentaar Lachen

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 16:49

Owwwwwww ja sorry, Giovanni.. maar mag ook Goofy of Fannie of paard gezegd worden vindt ie allemaal goed Knipoog

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:59

Als je hem wat ronder maakt zou ik hem in eerste instantie graag met wat meer lengte in de hals zien dan je nu hebt. Eerst wat laten zakken, dan pas ronder maken. In dat werk moet je steeds het gevoel hebben dat hij omhoog komt in de schoft, nu drukt hij juist in de schoft wat weg naar beneden.

Wendingen om de voorhand vind ik zelf niet zo'n bizar nuttige oefening omdat je juist meer gewicht naar de voorhand verplaatst, en je hele training er juist op gericht is om een paard meer tot dragen achter te laten komen.

let er in die oefeningen waarbij je hem laat wegdraaien voor je been steeds goed op dat je hem heel recht houdt, nu verbuig je hem eigenlijk voortdurend waardoor je niet optimaal gebruik maakt van het doortreden van het binnenachterbeen. Ik zou dat zelf dus meer zoeken in korte stukjes wijken, bijvoorbeeld in draf vanaf de hoefslag naar binnen toe, en vervolgens weer recht naar voor draven vanuit je binnenbeen, dan door hem steeds in stap weg te laten stappen om de voorhand heen. In het algemeen gezegd zou ik met zo'n paard meer gaan werken aan het kunnen plaatsen van voor en achterhand, dan hem veelvuldig achter laten overtreden. Je hebt weinig controle over de schouder, hij is tenminste op vrijwel alle foto's verbogen.

In je overgang naar stap zou ik meer daling id achterhand willen zien. Rijd daarin eerst nog wat meer halve overgangen, probeer goed te voelen of hij echt correct sluit en rijdt van daaruit, op het moment dat hij zakt, weer op naar voor. Als je daarin meer controle krijgt kun je de overgang naar stap laten komen op het moment dat hij achter echt daalt.

succes!

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 17:01

Equimotion. Bedankt voor de reactie.
Bij mijn nieuwe instructeur moet hij meer aan het been komen (vóór het been gaan lopen). Sinds we deze oefening oa doen maar ook bv jouw wijken en andere dingen is dit paard met sprongen vooruit gegaan dus ik zal dit toch wel blijven doen. Ik kan hem proberen rechter te houden. het gaat niet om de oefening zelf maar dat hij voor mijn been wegstapt
We doen zoals jij al zegt korte stukjes.

galop stap.. ja daar zijn we mee bezig, het is niet de makkelijkste oefening (pff) bedankt voor de tip Haha!

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 01:55

Mooi paard Lachen! Vind je houding errug netjes, vind alleen wel dat je iets meer ruimte mag geven, vind hem een beetje diep lopen.
Foto 9 geeft me wel een fijn beeld Lachen!

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:19

Giovanni!!
Het ziet er weer heel netjes uit hoor, maar hij is wel erg rond en gezond he. Wow!
Let erop dat je niet teveel naar achter gaat hangen.

Succes ermee.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:45

Moderatoropmerking:
Diverse berichten die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoen verwijderd.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:13

Wat een leuk dier en wat fijn om iemand eens een fatsoelijke SB te zien rijden Lachen
Je zadel lijkt op de foto wel een tikje te ver naar voren te liggen, maar mss vertekend dat op de foto?

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 20:19

Eva1993: foto 9. is ook precies waar we naartoe willen... om van daaruit weer uit te kunnen breiden naar een grotere draf Knipoog

Elliebellie: de opmerking was al gemaakt, maar een dezer dagen word ik weer even op film gezet want moet er idd even aan werken. Groetjes aan Ashley he Lachen

Letizia: zou kunnen dat het zo lijkt hoor, hij heeft een beetje een grasbuik(je), als ik niet op tijd aansingel wil hij wel eens iets naar voren schuiven ja. Als de buik eraf is dan blijft ie gewoon lekker op z'n plek.