Ik vat er nu echt niks meer van hoor

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_likepink_

Ik vat er nu echt niks meer van hoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 22:32

Hoi!

Nou waar zal ik beginnen.
Ik heb sinds begin maart een pony,maar mevrouw houd alleen maar van springen,zelf wou ik ook graag een springpaard-pony die heb ik nu wel maar nu zit ik dus even in een dipje.

Toen ik haar al net had begon het al.irritant doen weg rennen proberen om over het hek te springen als er plassen lagen ging ze er altijd met een vaart erdoor crossen en allemaal idiote dingen doen,maar april begon ik te springen,mijn problemen waren totaal van de baan met haar,alles ging zo makkelijk hoppa 90cm met gemak aan de teugel?geen probleem galopswissels?geen probleem,wijken no problem,er was niks aan de hand,
Maar sinds juni is het raak ik ging normaal in de bak rijden en ze werd plots knetter,in die vorige tijd stond er altijd een hindernis in de bak (niet voor springen).Maar toen die weg stond werd ze knetter ze ging met me aan de haal en voltes en doorvragen ging niet meer,
maar als ze een keer even springt zijn de problemen weer weg,maar zoniet dan weet je wel hoelaat het is.
Ik heb altijd al zo'n springfreak willen hebben.
Maar nu word het een beetje hopeloos als we normaal rijden ziet het er niet uit,dan moet ik constant achterover hangen om te voorkomen dat ze niet wegspeurt als ze geen hindernis ziet.

Vroeger bij oude eigenaren was ze al klaar voor de slacht maar het ging elke keer weer net niet door,ook heefd ze voor de kar gestaan,nou die was total los omdat ze met kar en al over de plassen heen sprong Nagelbijten / Gniffelen .

Dit probleempje zit me niet extreem in de weg,maar vaag vind ik het wel.Ik wil ook wel s normaal in de bak rijden zonder hindernis maar dat gaat gewoon niet.
Ik akn wel zonder zadel en hoofdstel in de bak rijden zonder hindersnis das geen probleem.
Maar dressuur vind ze 10keer niks en gaat ze in protest elke keer gaat ze je dan uitdagen het duurt letterlijk een halfuur voordat ze rustig en mooi rond loopt en als we net klaar zijn word ze boos en gaat ze weer ervandoor.
Heel soms geeft ze toe en gaat ze niet aan de kletter maar zo.Pfoeh is dit merrie gedrag of wat?en zijn er misschien trucjes ervoor?Het is echt het type crosspaard overal lekker er door heen gaan koel in het hoofd en niet bang.

Maar zou het ook kunnen door slechte ervaring bij de vorige eigenaar?aangezien ze al slachtklaar was?.
Ik heb niks bijzonders gedaan ze was al zo toen we haar hadden...

Iris

RoosxSolo

Re: Ik vat er nu echt niks meer van hoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 23:04

Misschien eens bellen met de oude eigenaren? Vind dit zelf wel merkwaardig heb dit nog nooit gezien! Nog een tipje.. Ga niet achterover hangen! Hierdoor druk je je zitbeenknobbeltjes dieper in het zadel en geef je eigenlijk zelf al een startsein om te gaan rennen Knipoog

Ik hoop dat de probleempjes snel ophouden!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 23:14

Jouw paard luisterd gewoon niet naar je hulpen en ik denk eerlijk gezegd dat er ook deels het probleem bij jezelf ligt.

Een paard (en een pony ook niet Tong uitsteken) stop je niet door achterover te hangen (ik denk dat je daarbij ook flink in de teugels hangt om je pony tegen te houden en je benen afsteekt omdat ze toch vlug genoeg is).

Eerst en vooral voorlopig niet springen, eerst moet ze gewoon gehoorzamen in de dressuur. Het is natuurlijk kul dat ze wel gewoon kan lopen als er een hindernis in de bak staat en niet normaal kan lopen als er geen hindernis in de bak staat.

Ga tien stappen terug in de dresuur en let alleen op controle. Niet hangen, geen benen afsteken. Zitten, benen eraan en gaan rijden. Jij bent aan het rijden met je paard en het paard is niet aan het rijden met jou. Handen naar voren en ontspannen en geen spanning opbouwen. Voorwaartse en vluggen paarden krijg je veel fijner als je juist blijft rijden (moet natuurlijk bij elk paard).

Heel simpel been= weg, hand+zit=terug. Je moet niet aan je teugels hoeven trekken om terug te willen komen. Dit moet je zo aanpakken: handen ontspannen en geen druk op de teugels (slechts verbinding, want dat is alles wat je nodig heb) en gaan rijden. Gaat ze één pas harder dan dat jij wilt dan rem je gelijk met je zit. Geen reactie? Dan sluit je je handen (meer ook niet) en gebruik je je stem. Geen reactie? Dan rammel je eens, ze moet op jou letten! Maar dat rammelen heeft alleen zin als je niet gaat hangen (en dat is heel moeilijk) met ontspannen hand en slechts verbinding kom je veel duidelijker in en boek je resultaat. Gaat ze langzamer dan gelijk handen stil en belonen en weer gaan rijden. Dramt ze echt ver door, dan zet je haar halt (op dezelfde manier als hierboven), hand ontspannen en weer rijden. Dit doe je ook in al je figuren, houd de controle.

Wees consequent en dan werkt het! Niet meegaan met je pony, zelf opletten.

Rijd je zonder zadel en hoodstel dan kan ze wel normaal doen zeg je. Weet je waarom denk ik? Dan is er niks om aan te trekken/tegen te houden Knipoog

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 23:18

Les nemen of iemand met een frisse kijk er op laten komen.

Daar heb je veel meer aan dan aan een aantal mensen die wat raden op een forum.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 08:04

Ja zou ik ookz eggen , zoek hulp, er is wel degelijk iest niet ok met dit paard en dan heeft trekken echt geen zin, denk juist dat het alleen erger maakt.
Is ze met buiten ritten wel braaf te rijden, ik heb namelijk ook en paardje die in de bak heel de boel af breekt ,als ze maar hard en harder mag in de bak dan is het ok, maar owee als ze een rondje moet stappen dan is madam heel erg boos en gaat de mooiste sprongen verzinnen. IK ben hier al 7 jaar mee bezig en heb de nodige hulp gehad , maar zit bij haar tussen de oren, krijg het er maar uit, buiten is ze super te rijden , zeker als koppaard in een groep, erg apart, maar ja wat doe ik er aan ??
Het handwerk en freestyle vind ze geweldig ,vrijheids dressuus , we kunnen onze lol niet op,maar zodra ik in de bak op haar rug zit is het feest.

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 10:07

zap schreef:
Jouw paard luisterd gewoon niet naar je hulpen en ik denk eerlijk gezegd dat er ook deels het probleem bij jezelf ligt.

Een paard (en een pony ook niet Tong uitsteken) stop je niet door achterover te hangen (ik denk dat je daarbij ook flink in de teugels hangt om je pony tegen te houden en je benen afsteekt omdat ze toch vlug genoeg is).

Eerst en vooral voorlopig niet springen, eerst moet ze gewoon gehoorzamen in de dressuur. Het is natuurlijk kul dat ze wel gewoon kan lopen als er een hindernis in de bak staat en niet normaal kan lopen als er geen hindernis in de bak staat.

Ga tien stappen terug in de dresuur en let alleen op controle. Niet hangen, geen benen afsteken. Zitten, benen eraan en gaan rijden. Jij bent aan het rijden met je paard en het paard is niet aan het rijden met jou. Handen naar voren en ontspannen en geen spanning opbouwen. Voorwaartse en vluggen paarden krijg je veel fijner als je juist blijft rijden (moet natuurlijk bij elk paard).

Heel simpel been= weg, hand+zit=terug. Je moet niet aan je teugels hoeven trekken om terug te willen komen. Dit moet je zo aanpakken: handen ontspannen en geen druk op de teugels (slechts verbinding, want dat is alles wat je nodig heb) en gaan rijden. Gaat ze één pas harder dan dat jij wilt dan rem je gelijk met je zit. Geen reactie? Dan sluit je je handen (meer ook niet) en gebruik je je stem. Geen reactie? Dan rammel je eens, ze moet op jou letten! Maar dat rammelen heeft alleen zin als je niet gaat hangen (en dat is heel moeilijk) met ontspannen hand en slechts verbinding kom je veel duidelijker in en boek je resultaat. Gaat ze langzamer dan gelijk handen stil en belonen en weer gaan rijden. Dramt ze echt ver door, dan zet je haar halt (op dezelfde manier als hierboven), hand ontspannen en weer rijden. Dit doe je ook in al je figuren, houd de controle.

Wees consequent en dan werkt het! Niet meegaan met je pony, zelf opletten.

Rijd je zonder zadel en hoodstel dan kan ze wel normaal doen zeg je. Weet je waarom denk ik? Dan is er niks om aan te trekken/tegen te houden Knipoog

Ik beodel niet dat ik letterlijk achterover hang en aan de teugels sta te trekken.
Maar het probleem heb ik al gevonden.
het lag bij de oude oude eigenaren 3 a 4jaar terug.dat meisje reed haar op bit en niet met hulpen,ze trok er als een gek aan omhoog omlaag en zat te raspen,sinds vanochtend heb ik een hakmore gehaalt om het gewoon te proberen.hierop loopt ze super ik hoef alleen maar heel lichjes m'n hak naar haar toe te draaien en dan loopt ze al netjes zonder een hindernis en springen.volte rustig en weer wat sneller draf naar stap en halthouden,met dat ding is ze nu een heel ander paard.En ik heb nooit aan de teugels getrokken en mijn benen naar voren gelegt dat ze de kans had om naar voren te schieten.en ik bedoelde niet letterlijk hangen maar echt zitten om haar met zit terug te rijden want ik rij niet met super korte teugels dat ze daar gek van word.freestyle en grondwerk doen we ook in de bak,normaal gesproken zou ze me zo aanvallen in de bak maar nu acepteert ze wel dat ik de leider dan ben en niet zij.nu ga ik dat eerst met de hackmore doen gewoon rustig en als dat een tijdje goed gaat probeer ik weer lichjes met bit.Het probleem lag bij haar vroeger,ze heefd een hele sterke wil,en als ze iets wil zal ze net zo lang doorgaan nu is het er wel een beetje van af,want toen wij kwamen hadden ze haar warschijnlijk drugs gegeven dat ze dan niet zo raar deed.Ook hadden we eerst les maar ik vond dat ik daar juist meer moest trekken dan normaal op haar te rijden,nu zoek ik priveles thuis.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:25

Goed dat je op zoek bent naar prive-les, dit zijn toch dingen waar een helpende hand wel prettig bij is.
Maar ik zou ook niet eerder weer gaan springen dan dat je haar dressuurmatig onder controle hebt.
Succes!

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:38

vertrouwen winnen van het paardje. Heeft zo te lezen slechte ervaringen achter de rug. Ik zou persoonlijk helemaal terug gaan naar de basis.. als deze goed is, pas weer beginnen met rustig te gaan springen.

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 18:31

Hier kan een slotje op het trucje en de oorzaak heb ik al gevonden Lachen

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:35

ben nu wel nieuwsgierig wat het trucje en de oorzaak is.

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:02

Zie vorig bericht van TS...

Trucje: ze rijd nu met een hackamore
Oorzaak: vroegere amazonde die de pony puur op handen reed

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:08

volgens mij deed het ding het goed toen het kwam, dus ligt het niet aan de vorige eigenaar.........

daarnaast is een hackamore ook niet echt een oplossing c/q trucje........ slechts een verdoezeling.....

Ik zou toch voor intensief lessen gaan als ik TS was......... want dit zijn puur rijtechnische problemen die alleen opgelost worden als TS technisch beter gaat rijden

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 15:51

Nee het lag niet aan de hackmore.
aan iets heel erg anders en ja het komt wel door de eigenaren.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 15:54

Zeg het dan gewoon?
Zo geheimzinnig doen helpt ook niet *LOL*

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:34

haha.. dan heb ik het ook niet goed begrepen.. ik dacht echt dat de hackamore het trucje was waar TS het over had.. Sorry!

In dat geval ben ik ook wel benieuwd?