Paard loopt niet vooruit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MELISSAshiit

Paard loopt niet vooruit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 19:34

Hallo.

ik heb een hengstje van ongeveer 7 jaar staan. Dat een erg speels karakter heeft.
Hij speelt nogal graag met je voeten tijdens het rijden.

Over 't laatst probeerde ik een proefje te rijden, ik stond stil bij G-X, alles ging goed en vlotjes. Tot ik weer voorwaarts moest, hij gaat namelijk eerst achterwaarts en dan voorwaarts.
Hij doet dit veel, ook als ik wil beginnen rijden, of als ik wat trager ga draven, of als ik naar stap overga, kan hij ook ineens stilstaan en achterwaarts gaan.
Ik rij hem nochtans goed vooruit... maar toch blijft hij het doen.
Hoe komt dit?
Hoe kan ik dit oplossen?

x

laliz

Re: Paard loopt niet vooruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:06

Dat klinkt als een vorm van protest, of niet in een keer precies snappen wat je bedoelt. Ga je vaak achterwaarts nadat je hebt halt gehouden? Het kan natuurlijk gewoon een 'automatisme' zijn, dat hij mee denkt.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:08

Mijn paard doet dat ook vaak, maar niet omdat ik nou zo vaak achterwaards ga...
Ze wil nie ontspannen met halthouden en als ik dan ontspanning vraag, dan wil ze weglopen voor de druk.
Volgens mijn instructrice moet ik het achterwaard dan "overnemen". Dus als het ware het achterwaards van mij maken. Dit een aantal passen doen en weer voorwaards gaan.
Ze heeft me wel gewaarschuwd dit niet te vak te doen en proberen te voorkomen dat mijn paard gaat weglopen voor de druk bij het halt houden...

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:18

Het kan idd een vorm van protest zijn of van automatisme.

Wat Raja zegt is een goed oplossing, zorg dan dat je paard heel duidelijk het verschil voelt tussen achterwaarts en voorwaarts commando. Desnoods leg je je been heel overdreven op de plek die je wilt, bijvoorbeeld overdreven naar achteren of overdreven recht.

Veel overgangen rijden, ook met een lange en lage halshouding, dan weet je zeker dat het niet komt door je hand. Gaat hij direct naar voren, goed belonen met je stem. Gaat hij constant achterwaarts, oefenen oefenen oefenen. Weer stil zetten en opnieuw proberen. Misschien moet hij gewoon even weer aan je been worden gezet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:22

Geef je wel genoeg mee met je handen bij het normale rijden en de overgangen? Met een onrustige aanleuning is (licht) verzet niet vreemd. Paard geeft en signaal op de akties van de ruiter....

(hoe kan hij met je voeten spelen tijdens het rijden? Verward )

MELISSAshiit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 20:48

ik rij niet veel met mijn paard achterwaarts, helemaal niets zelfs ...
ik heb geprobeert om heel overdreven mijn benen te leggen om te tonen dat hij echt voorwaarts moet gaan, maar hij doet het nog altijd niet, eerst gaat hij een tijdje achterwaarts en dan pas voorwaarts ..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:56

Waarschijnlijk heb je toch teveel hand eraan als je weg wilt rijden.
Eerst je paard voorwaarts leren, zonder hand eraan, desnoods met het hoofd ergens waar jij niet wilt.. voorwaarts is een eerste vereiste!

Gaat hij nog steeds achterwaarts terwijl jij em echt naar voren drijft en van de voorkant af blijft (lees losse!! teugel), dan kan je em een keer naar voren helpen.. al dan niet met hulp van buitenaf.
Het is wel een hengst en zal blijven proberen.. niet te zacht zijn, maar even duidelijk én concequent zijn.. voordat hij gaat merken dat hij kan 'winnen'..

herbie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 23:10

Inderdaad met hele losse teugel naar voren rijden en anders eventueel iemand met longeerzweep erachter om hem dat beetje extra bevestiging te geven. Het blijft een hengst dus ook eigenwijs.r

FELIENTJEEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 23:28

Ga je vaak achterwaarts na het halthouden?
Het kan een gewoonte van hem zijn geworden.
Het kan natuurlijk ook zijn; dat denk ik; dat hij niet meteen snapt wat je bedoeld. Probeer je handen naar voren te houden (gewoon toestaan in je teugels dus) en je been niet te ver naar achteren te leggen.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:56

lijkt me beetje protest, manier om onder t werk uit te komen, zo te lezen ben je niet echt consequent want hij "speelt" met je voeten. das normaal neit echt de bedoeling hoor

Elisaburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:27

misschien moet je wat meer voorwaartse overgangen doen. stap/halt/draf/etc.
dat ie weet wat je bedoelt als je van stap naar draf gaat. want dat is in principe het zelfde als van halt naar stap.