Welke eigenschappen moet een goede ruiter bezitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LLD

Welke eigenschappen moet een goede ruiter bezitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 19:27

Hallo Bokkers,

Ik druk aan het nadenken (en sparen Knipoog ) en proberen alles te weten te komen over een eigen paard en alles wat daarbij komt kijken, na wat bokt research heb ik een hoop inzicht gekregen in de kosten, de verplichtingen, de voor- en nadelen en dergelijke.

Maar naar mijns inziens zie je eigenlijk nergens topics voorbij komen waar aandacht wordt besteed aan wat de ruiter/eigenaar/paardenliefhebber zelf voor eigenschappen moet hebben om een (eigen) paard een goed leven te geven.
Dus bij deze mijn vraag aan jullie Lachen

Welke eigenschappen vindt jij dat een goede ruiter/eigenaar/paardenliefhebber moet bezitten?

Er zullen er best wel heel veel zijn Knipoog
Wat bij mij het eerste opkomt:
- Passie
- Liefdevol
- Eerlijkheid
- Consequentheid
- Uithoudingsvermogen
- Doorzettingsvermogen

Filosoferen jullie mee? Lachen

p.s. een oorzaak die ook ten gronde ligt aan dit topic is dat ik op de manege waar ik nu rondhobbel vaak te horen krijg, "je bent veel te lief voor ze ", "ben je ze weer aan het verwennen" (beiden met Knipoog ) en ik zou wel eens willen weten of het aan mij ligt of dat ze op de manege dat niet zo gewend zijn Tong uitsteken

ikke

Re: Welke eigenschappen moet een goede ruiter bezitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:41

Relativeringsvermogen!
Er zijn geen feiten in de paardenwereld, behalve dat ze vier benen hebben.
Er is geen enkele waarheid die op elk paard past, waarmee er dus geen enkele opvatting van de ruiter heilig kan zijn. In dat opzicht moet je dus kunnen relativeren.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:42

En geduld is een hélé belangrijke..

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:42

Veel geduld, veel liefde, en veel begrip! En consequentie!

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:43

Bij mij kwam ook geduld als eerste ingeving. Ja

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:44

ik denk dat het ook belangrijk is dat je je kan verplaatsen in het dier.
niet vermenselijken, maar echt weten wat hij nodig heeft, en hoe je paard zich happy voelt.

en dat je bij miscommunicatie de fout bij jezelf weet te zoeken, en niet op je paard afreageerd.

verder is algemene kennis van 'het paard' belangrijk, zien of hij gezond is, weten hoe je dingen herkend, etc.

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 20:18

Leuk al die reacties! Lachen

Niet vermenselijken en kunnen relativeren zijn, naast geduld natuurlijk, ook heel erg belangrijk.
Die had ik zelf nog niet bedacht maar vind ik wel belangrijk om ook bij mezelf op te letten!

Je moet betrouwbaar zijn is ook wel een belangrijke, het paard moet op je kunnen rekenen in good and bad times!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:21

geduld, consequent & vertrouwen

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:23

GEDULD, zelfreflectie, inlevingsvermogen, consequentie, basiskennis gezondheid paard, eerlijk.

En wat ik heel vaak mis: kennis over het paard zelf. Het paard zijn lichaamshouding, hoe ie aangeeft ziek te zijn of iets niet leuk te vinden. Hoe belangrijk een kudde voor een paard is, de voedings en bewegings behoeften van een paard.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:24

Zelfkennis (weten wat je eigen sterke en zwakke punten zijn)
Relativeringsvermogen (weten waar de sterke en zwakke punten bij je paard en de combinatie liggen)

Daarna geduld, consequent.

Edit: En ook heel belangrijk Humor!! (lol met je knol)

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 20:27

Ik heb toen ik op CHIO was bij een show met moeilijke paarden en heb toen gezien hoe belangrijk het is om consequent te zijn! Een echte eye-opener, ik ben zeker consequent maar nu is het constant in mijn gedachten als ik omga met paarden.

Ik lees momenteel heel veel over paarden en alles wat daarmee te maken heeft, leer steeds meer bij in de praktijk ook en zie echt het nut hiervan terug, weet soms meer dan andere mensen die al wat langer rijden Knipoog dus basiskennis is een must!

De lol met je knol is ook heeeeeeel erg belangrijk, is voor hem/haar ook leuk! Haha!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:07

Pistasche schreef:
En geduld is een hélé belangrijke..

Idd dat is een hele mooie.
Mijn papie zegt dat ik engelengeduld heb met mijn pony.
En daar ben ik trots op! Haha!. Aangezien ik met mensen erg ongeduldig ben

Heb geduld, wees eerlijk, consequent en leer de lichaamstaal van het paard. Ze kunnen niet praten dus het is belangrijk dat je naar het lichaam van het dier kijkt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:28

Verantwoordelijkheidsgevoel.
Om dag in dag uit door weer en wind toch gewoon naar je paard te gaan, ook al heb je geen zin, ook al ben je moe, ook al voel je je niet goed.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:30

een steekje los. Je moet wel knettergek zijn om een sport te beoefenen die je nooit tot in de perfectie kan beheersen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:31

Anne_GTI schreef:
een steekje los. Je moet wel knettergek zijn om een sport te beoefenen die je nooit tot in de perfectie kan beheersen.

Definieer perfectie?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:33

Je echt in kunnen leven IN het paard. Veel ruiters kunnen dat niet. Knipoog

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:34

100% scoren in GP, springparcours wat elke meter klopt, cross die elke galopsprong van jou is enz. Er is altijd wel iets wat beter kan.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:50

Wat ik nog mis is gevoel...Genoeg gevoel om aan te voelen wat het paard kan, wil en gaat doen, aanvoelen wanneer er iets mis is met het beessie ookal zegt de VA dat het goed is en het meest belangrijke; aanvoelen waar de favoriete kriebelplekjes zitten Knipoog .
Ik denk werkelijk dat een echt goede ruiter/eigenaar oid behalve de al genoemde eigenschappen ook een soort van extra antenne heeft voor de soort paard.

Oja, en weten dat je nooit uitgeleerd bent en daarbij niet raar opkijken op de momenten waarop het paard weer even heerlijk onsubtiel aangeeft dat je nog lang niet alles weet...

Humor, is al genoemd, vind ik ook echt een onmisbaar attribuut in de omgang met paarden (en haflingers in het bijzonder). Maakt, samen met een beetje relativering en zelfspot, de genante momenten nog enigzins geinig... Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:52

Pluizebolpum schreef:
Wat ik nog mis is gevoel...Genoeg gevoel om aan te voelen wat het paard kan, wil en gaat doen, aanvoelen wanneer er iets mis is met het beessie ookal zegt de VA dat het goed is en het meest belangrijke; aanvoelen waar de favoriete kriebelplekjes zitten Knipoog .
Ik denk werkelijk dat een echt goede ruiter/eigenaar oid behalve de al genoemde eigenschappen ook een soort van extra antenne heeft voor de soort paard.

Dat bedoel ik o.a. met 'inleven'...... Knipoog
Eigenlijk 'het kunnen lezen en schrijven' met je paard, iets wat je samen opbouwt in de loop van de tijd, mits je daar echt gevoel voor hebt.....

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 23:04

Vertrouwen in elkaar hebben..goede samenwerking, geduld, passie, eerlijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 23:07

het 1e wat in mij op kwam is begrip! Begrip hebben in alles wat je paard doet en waarom je paard dit doet! Begrip hebben in hoe je paard zich voelt op dat moment, het kunnen aanvoelen van emoties en ja dat eigenlijk

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 07:43

Leuk al die reacties, geeft een heleboel stof om eens wat zelfreflectie toe te passen Knipoog
Misschien eentje die in het bovenstaande al verweven zit maar ik vond hem apart nog wel de moeite waard:

Weten dat jij ook van je paard kan leren!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 07:49

Een hele hoop geduld! medeleven natuurlijk..
En ook een boel verantwoordelijkheids gevoel Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 07:49

Ik vind een ding heel belangrijk ...

Openstaan voor kritiek, beseffen dat je niet perfect rijd, en kunnen luisteren naar je instructie of tips van anderen.

Ik zie maar al te vaak hier op bokt mensen die alle kritiek wegwimpelen, zoals ik al zovaak zeg, ze komen met domme smoesjes als dat het zadel niet fijn zit, paard had zijn dag niet,broek zat te strak, kleur dekje was niet goed etc etc.

Mensen plaatsen foto's en zijn ervan overtuigt dat ze super rijden, komen er mensen met goed commentaar, word dat allemaal weggewimpeld met smoesjes.

Dat soort mensen zullen nooit goede ruiters worden, want ze staan niet open voor commentaar. Je kan mij niet wijsmaken dat ze irl wel met commentaar kunnen dealen. Daarom heb ik ook een hekel aan instructies die niet goed onderbouwt kunnen lesgeven, en alleen maar zo lesgeven dat ze de ruiter een goed gevoel geven (eerlijkheid duurt het langst hoor! )

Doorzettingsvermogen vind ik ook heel belangrijk. Maar zonder dat je je fouten durft in te zien, kun je nog zoveel doorzettingsvermogen hebben ....

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 07:51

Met stip op 1, ontzettend veel geduld!
Verder komt in mij op, consequent, eerlijkheid, liefdevol met je paard om gaan, verder nog wel meer, maar die zijn al genoemd Lachen