Paard is niet lekker los op het bit / knabbelt niet op het b

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

Paard is niet lekker los op het bit / knabbelt niet op het b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 13:44

Ik weet niet zo goed hoe ik het kan omschrijven, maar ik ga toch een poging doen.
Mijn paard is tijdens het rijden niet lekker ontspannen op het bit aan het kauwen.
Ze neigt wat naar de hangerige en stugge.
We hebben heel wat problemen gehad met de aanleuning, ze kon erg hangen, doordat ik niet goed wist te ontspannen in mijn hand. Dit is inmiddels aardig opgelost en ze laat nu behoorlijk goed los. Ook kon ik me vaak sterker maken op de rechterhand, omdat mijn paard deze hand gemakkelijker aannam, dit is er inmiddels helemaal uitgereden en opgelost met veel rug- en achterhandgebruik. Ook komt de achterhand er nu steeds beter onder.
Maar toch mis ik nét dat stukje ontspanning op het bit. Ze kauwt niet lekker op het bit en laat eigenlijk nooit lekker los.
Uiteraard wordt dit ook meegenomen in mijn (privé)lessen, maar ik ben benieuwd of er meer mensen zijn met tips.

linneketeut

Re: Paard is niet lekker los op het bit / knabbelt niet op het b

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:03

Ehm, ik kan natuurlijk niet voelen hoe hij loopt, en of ie uberhaupt wel na wil geven.
Mijn pony is ook vrij stug, of maakt zich te lang en wordt daardoor stug.
Dus was ik moet doen, en wat dus bij jou misschien ook wel helpt als je ongeveer hetzelfde probleem hebt is:

Je maakt een ophouding met je hand, als het goed is geeft hij dan na, maar je moet niet je benen vergeten, want rijden doe je met je been en niet met je hand. Dus ik weet niet of je ook altijd een beetje drijft als je een ophouding maakt, anders is dat misschien het probleem al. En anders maak je dus een ophouding, kom je er met je been aan en geeft hij als het goed is na. Geeft hij niet na, dan maak je een keer een wat grotere/groffere/hardere ophouding zodat hij reageert, en dus wél nageeft. (of je hand een keer bewegen zo hard als nodig is zodat hij nageeft, maar wel oppassen dat je eerst een kleine ophouding maakt, en dat je niet dadelijk zo'n probleem hebt als mij dat je áltijd je handen beweegt.)
Als hij dan uiteindelijk wel nageeft moet je ontspannen, dus niet meer je hand bewegen en geen ophouding meer maken of wat dan ook, alleen zorgen dat hij actief blijft bewegen.
Zodra je ook maar voelt dat hij een beetje langer wordt (en dát is het hem dus bij mij altijd, ik voel dat niet op tijd aan) dan maak je weer zo'n zelfde ophouding zodat hij wéér nageeft, en dan ontspan je weer. En dan zal hij zich op d'n duur wel weer langer gaan maken (meestal worden ze dan ook wat hangerig en/of stug) dan maak je wéér zo'n zelfde ophouding op zo'n zelfde manier. En altijd zorgen dat hij voorwaarts blijft lopen.
Je moet consuquent zijn, optijd ontspannen, en je benen niet vergeten.

Succes ermee Knipoog
Trouwens, mij lukt het ook niet hoor Clown

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:44

Eerst maar zorgen dat die niet gaat hangen in je handen. Dit doe je door een lichte ophouding te maken en licht bij te drijven. Niet gaan rukken in de mond! Dat is namelijk nergens voor nodig.
Kijk of ze je hand volgt. Dus als je langzaam je teugel langer maakt of ze daarin mee gaat.
Probeer verder haar goed los te rijden door extra veel stelling te vragen aan beide kanten als je aan het inrijden bent.

Dus telkens als ze hangt even een korte ophouding en drijven. Als het paard moe is gaat een paard meestal zowiezo hangen in de hand, dus je moet het niet verwarren met vermoeitheid of niet los zijn/nageeflijk.

Overigens, je moet enorm veel op het been rijden. Je hand hoor je eigenlijk niet nodig te hebben. Véél been dus. Om haar recht te rijden, stelling te vragen, voorwaarts te rijden, terug te rijden, hulpen te verduidelijken. Héél véél drijven dus.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:55

Mijn paard kauwt ook nooit op het bit. Hij heeft het in punt. Verder wil hij er zo weinig mogelijk mee.
Gelukkig rijd ik western dus dat komt mooi uit Haha! . Hij is net een paar maanden onder het zadel dus ik rijd gewoon met een gebroken bitje (dus zonder shanks).
Als hij echt laat merken dat hij er de schurft aan heeft dan rijd ik hem een keer op een knopenhalster of een spaans kaptoompje.
Op het bit wil hij ook wel eens gaan hangen op een halstertje nooit Clown .
Als hij gaat hangen op het bit laat ik hem los. Hij moet op zijn eigen benen lopen en niet verwachten dat ik hem ga "dragen". Dat vindt hij moeilijk hoor maar het werkt wel. Het is een kwestie van balans, evenwicht en gewoonte. Er zijn hele goede oefeningen om je paard goed recht, los en in balans te krijgen zodat hij vertrouwen in zichzelf krijgt en jou hand niet meer nodig heeft voor zijn evenwicht.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 10:13

Allereerst, bedankt voor jullie reacties en tips.

Ik denk alleen dat ik het probleem nog niet helemaal goed heb uitgelegd:
Ze laat nu los, loopt niet meer alleen "in de houding", maar juist lekker door haar lijf. En nu begint ze wat stugger te worden, het lijkt wel of ze niet meer begrijpt wat ze nu met d'r hoofd aan moet. Ze is namelijk (waarschijnlijk) door haar vorige eigenaar alleen maar vanaf de voorkant gereden. Ze wist precies hoe ze haar hoofd en hals moest houden en dan was het goed zeg maar.
Nu ze door haar lijf gaat lopen, en dat heeft me 2 jaar gekost om dat er goed in te rijden, gaat ze klooien met de aanleuning.
Dus de principes van aan het been rijden en lichte ophoudingen maken snap ik en dat gaat ook goed.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:24

mijn pony heeft dit ook en zal niet veel knappelen door mond/gebit probleem. hij heeft namelijk teveel wang en als hij zou knabbelen op het bit en je hebt iets teveel druk dan bijt hij op zijn wang. dus hij doet het zo min mogelijk, alleen als hij echt heel fijn en op lichte hulpen loopt en niet hangt enzo.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 10:41

Bedankt voor je reactie, maar dit is niet op mijn paard van toepassing.
Ze wordt voldoende door de tandarts gecheckt en heeft verder geen afwijkingen.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 15:36

Zijn er misschien nog meer mensen met tips?

Janiemandja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 20:31

Als je d'r wil laten kauwen/sabbelen op het bit, moet je misschien proberen er wat zoets op te smeren, bijv. honing. Dit heb ik bij mijn paard gedaan om haar aandacht af te leiden van haar 'zware' kant en het heeft geholpen doordat ze nu op het hele bit sabbelt en loslaat. Ik weet dat er mensen zijn die het niet met deze methode eens zijn, maar misschien is het het proberen waard??

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:51

Probeer idd eens een pepermuntje of een ander bitje.

Mijn paard deed het ook nooit nu we harder trainen en meer tempo wisselingen doen merk ik toch dat hij het meer gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:20

Is het dan niet zo dat zodra het zoete op is dat ze dan weer stoppen met kauwen op het bit?

Linnnnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:27

Mijn pony deed het ook vroeger niet. Toen hadden wij daar een
trukje voor, voor dat je het bit in doet een suikerklontje geven. Dan blijft hij lekker op het bit knabbelen en bij mijn pony hielp het ook en hij vind ontspannen ook moeilijk dus, succes!