Ehm, ik kan natuurlijk niet voelen hoe hij loopt, en of ie uberhaupt wel na wil geven.
Mijn pony is ook vrij stug, of maakt zich te lang en wordt daardoor stug.
Dus was ik moet doen, en wat dus bij jou misschien ook wel helpt als je ongeveer hetzelfde probleem hebt is:
Je maakt een ophouding met je hand, als het goed is geeft hij dan na, maar je moet niet je benen vergeten, want rijden doe je met je been en niet met je hand. Dus ik weet niet of je ook altijd een beetje drijft als je een ophouding maakt, anders is dat misschien het probleem al. En anders maak je dus een ophouding, kom je er met je been aan en geeft hij als het goed is na. Geeft hij niet na, dan maak je een keer een wat grotere/groffere/hardere ophouding zodat hij reageert, en dus wél nageeft. (of je hand een keer bewegen zo hard als nodig is zodat hij nageeft, maar wel oppassen dat je eerst een kleine ophouding maakt, en dat je niet dadelijk zo'n probleem hebt als mij dat je áltijd je handen beweegt.)
Als hij dan uiteindelijk wel nageeft moet je ontspannen, dus niet meer je hand bewegen en geen ophouding meer maken of wat dan ook, alleen zorgen dat hij actief blijft bewegen.
Zodra je ook maar voelt dat hij een beetje langer wordt (en dát is het hem dus bij mij altijd, ik voel dat niet op tijd aan) dan maak je weer zo'n zelfde ophouding zodat hij wéér nageeft, en dan ontspan je weer. En dan zal hij zich op d'n duur wel weer langer gaan maken (meestal worden ze dan ook wat hangerig en/of stug) dan maak je wéér zo'n zelfde ophouding op zo'n zelfde manier. En altijd zorgen dat hij voorwaarts blijft lopen.
Je moet consuquent zijn, optijd ontspannen, en je benen niet vergeten.
Succes ermee
Trouwens, mij lukt het ook niet hoor